Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Waar beginnen

Gestart door Timo maandag 05 december 2011, 21:23:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar beginnen
Timo
gast

Waar beginnen
Hallo,

Sinds de verbouwing van het huis voorbij is wil ik mij gaan storten op de bouw van een modelbaan HO. Als kleine jongen had(heb) ik veel LGB maar dat past niet in huis.

Nu wil ik gaan beginnen met Marklin digitaal tijdperk I II en III. Ik ben begonnen met wat huisjes en toebehoren bouwen om te kijken of ik het echt leuk vind en om te kijken of ik er de tijd voor heb. Nu ben ik zover dat ik een baan wil gaan bouwen. Ik heb al wat tijd doorgebracht met spitten en lezen op dit forum en via google.
Ik mis alleen een beetje de do's en don'ts van het bouwen in HO. Bijvoorbeeld hoe hoog maak je een verhoging voor een trein of een tunnel? Wat is de minimale afmeting voor een bocht als je dubbelspoor wilt rijden.
Ik kan een baan maken met een U-vorm met 2 x 90 cm of een L-vorm waarbij de _ van de L 120cm is.
Zijn er bijvoorbeeld goede boeken om het een en ander uit te zoeken?
Alvast bedankt voor de tips Gr Timo
Re:Waar beginnen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Waar beginnen
ach ja ieder zal zijn verhaal hebben, ik ben een twee jaar geleden begonnen met het tekenen van een baanplan, met anyrail, best wel een maandje mee bezig geweest, nu toen ik dat eindelijk naar mijn zin had begonnen met de tafel (4xIKEA van 24,95)  enzo verder...
succes
ROb
Re:Waar beginnen
Tim
gast

Re:Waar beginnen
Hallo Timo,

Ik herken jouw verhaal; ik ben net zo een aantal maanden geleden weer begonnen.

Mijn tip is om aan de slag te gaan. Ook op dit forum is zoveel informatie te vinden en zoveel meningen dat er geen eenduidige do's en don'ts gedefinieerd kunnen worden. Door aan de slag te gaan kom je erachter wat het beste voor jou werkt. En bovendien ervaar ik het zo dat het leuker is om met het mooie spul te spelen ipv achter de pc of boek het te bedenken (wat natuurlijk in een bepaalde mate ook nodig is)

In ieder geval, succes!
Tim

Re:Waar beginnen
Timo
gast

Re:Waar beginnen
Hallo Tim,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben me vooral aan het inlezen via dit forum en die van benelux. Het valt me inderdaad op dat ieder zijn eigen mening heeft.
Ik ben nu bezig met het ontwerp van de basis. Ik wil dit in een U vorm gaan doen maar weet niet goed wat de minimale diepte van de tafel moet zijn. Ik lees bijv dat je zo min mogelijk met R1 moet werken?
Re:Waar beginnen
Spoorman
gast

Re:Waar beginnen
Veel is beschreven in de encyclopedie van de buren: klik.

Gr, Ben.
Re:Waar beginnen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Waar beginnen
R1 is prima te gebruiken als je minder plek hebt. Denk er wel aan, dat grotere locs en wagons er wat moeite mee kunnen hebben. (hangen erg over in de bochten). Heel simpel gezegd, Hoe groter de boog, hoe mooier het uitziet.

Wat bedoel je met een verhoging voor de trein of een tunnel?

Er zijn ook diverse goede boeken te koop over de bouw van modelbanen. Dat is ook altijd handig.

Roy

Re:Waar beginnen
Timo
gast

Re:Waar beginnen
Hallo Rowi,

Bedankt voor je meedenken. Ken je zo een goed boek? Ik zag er wel een paar bij Bol.com maar er stond dan ook bij dat ze veroudert waren en niet geschikt voor digitaal rijden.

Verhoging bedoel ik eigenlijk  ik wil mijn baan bouwen onder een zadeldak/schuine kap. Ik wil dan een U vorm bouwen (U=I _ I) waarvan dan de 2 I's 80cm bij 3,50meter worden en de _ 1,50m bij 2,80m. Wat ik bedoel met verhoging de I's liggen onder het schuine gedeelte van de kap. Ik wil daarom graag weten hoe hoog een treinstel is? En ik heb gelijk nog een vraagje; ik zie op het forum machinisten die rijden met lange treinen en met korte treinen. Als je tijdperk I II en III wilt rijden met welke lengte moet je dan rekenen voor het station en de straal van de bochten? Ik vind stoomlocs met gewone wagonnetjes leuk, wat werkwagonnetjes (kolen, bakwagens enz enz) en wat verschillende personentreinen.
Oh en misschien handig om te weten ik heb de 6 standige ringloods gekocht van Vollmer. Ik heb al gelezen dat je hiervoor 1 meter bij 1 meter moet resereven?
Re:Waar beginnen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Waar beginnen
Hoi,

voor een ringloods met draaischijf zou ik veel plek reserveren. Je wilt immers meestal er een compleet "betriebswerk" van maken, met kolenverlading, slakkenput, etc etc. Mooi, maar je hebt wel wat ruimte nodig. maar dat kan wel als ik jou afmetingen zie.

De diepte van de baan van 1.5mtr moet je nog eens goed overdenken. je moet er namelijk wel overal bij kunnen.

Vrije hoogte boven de rails zou ik zeker 10cm houden. je zult neem ik aan geen bovenleiding nemen? Maar een trein echt rakelings langs de muur is niet mooi.

Roy