Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

aanschaf airbrush

Gestart door wakkie zondag 11 maart 2007, 13:49:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
aanschaf airbrush
Hallo,

Met de verjaardag en de zomer in zicht ben ik op het idee gekomen om een airbrush aan te schaffen.

Ik wil hem vooral gaan gebruiken om de rails van een roestkleurtje te voorzien en vanalles te weatheren.

Ik neem aan dat er best wat modelspoorders in het bezit zijn van een airbrush en hoop dus op tips waar ik op moet letten bij aanschaf.

Op internet en ebay al het een en ander gezien, maar zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer voor wat betreft aanbod.

De beginnerset "moet" eigenlijk ook een compressor bevatten, daar het werken met een fles lucht nogal wat problemen met zich mee lijkt te brengen.

Misschien dat er mensen zijn die liever met de penseel verven en verouderen, ook die wil ik wel eens horen.

Misschien ook nog interessant, hoe vaak gebruik je een airbrush(ofwel ligt hij niet vaak in de kast weg te stoffen).

Groetjes

willie

Re: aanschaf airbrush
Beste Willie,

Ik heb deze airbrush-set compleet gekocht via marktplaat.
Spikkieplinternieuw ±  ? 120,00.
Het spuitpistooltje voldoet prima (dubbelaction).
Hij voldoet prima en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Prijs-kwaliteitsverhouding Zeer goed.

---------------------------------------------------------------------------------------------



Güde Airbrush compressor profi-set

Technische gegevens:
?   motorvermogen: 125 watt
?   werkdruk: 1.8-3.5 bar
?   maximale druk: 5bar
?   capaciteit: 20 liter/min
?   gewicht: ca 6.5kg

Inclusief:
?   drukregelaar met waterafscheider en manometer
?   metalen airbrushpistool met ca 1.5m slang
?   glazen verfbeker

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor de rest is het net als met onze modelspoorhobby, je kunt het net zo gek maken als je zelf wilt.

In de kast verstoffen ????
Soms wel, soms niet.

Ik denk maar zo, het eet geen brood en beter mee verlegen als om verlegen.

Re: aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: aanschaf airbrush
Hoi,

Johan heeft een jaar geleden een startset op Houten aangeschaft bij Airbrush Services uit Almere. Ze staan niet altijd op Houten heb ik gemerkt, dus bij interesse van te voren ze even mailen, wanneer weer ze in Houten zijn. Ze hebben lees ik net ook een webwinkel en een steunpunt in het Zuiden van het land. Dus even goed de website door kijken voor alle info.

http://www.airbrush-services-almere.nl/nieuws/kmk.html

De set die hij aangeschaft heeft is van het merk Hansa.
Zonder compressor, want die heeft ie al in de garage staan.
Re: aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: aanschaf airbrush
Hallo,

De set die Riny aangeeft ben ik al veelvuldig tegengekomen. Zowel op marktplaats (prijs ca 120 euro), maar ook op de duitse ebay(prijs ca 90 euro).
Ik heb op andere (modelbouw)fora al wat positieve reacties gelezen, maar die werkten met vliegtuigen, auto's. Daar worden dus grotere vlakken mee gespoten.

Ook ben ik dit setje tegengekomen, Heeft iemand hier ervaring mee?

klikkerdeklik

Hier ben ik nog geen echte recensie over tegengekomen.

Op de duitse ebay kwam ik ook deze set tegen. Het is dezelfde als Riny, maar heeft nog een extra spuit. Het reservoir onderaan je airbrush spuit lijkt me niet echt handig en ook niet economisch werken. Een vulbakje aan de bovenkant lijkt me niet alleen makkelijker, maar ook goedkoper. Zeker daar ik denk verschillende kleuren kort achter elkaar te gaan gebruiken.

klik hier voor de link

Tot slot, Riny wat voor verf(watergedragen?) gebruik jij en hoe gaat het schoonmaken in zijn werk(hoe lang ben je bezig)

Groetjes

willie
Re: aanschaf airbrush
Beste Willie,

Ik gebruik gewoon de Humbroll en Revell verffies.
Op waterbassis werk ik niet.
De verf dusdanig verdunnen als of het melk is.
En veel oefenen.

Dat vele oefenen is beslist noodzakelijk omdat ieder persoon met een bepaald gevoel zijn pistool gebruikt (airbrush pistool dus hé)   :oops:

Het schoonmaken is een hele klus na ieder beurt (airbrush) haal ik zelf het hele pistool uit elkaar om alles goed schoon te maken met wasbenzine (tenminste dat gebruik ik)

Ja, er zijn zoveel mogelijkheden om er mee om te gaan en op welke manier het werken ermee bij je past.
Naar mijn idee is dit heel persoonlijk gebonden en je zult daar (denk ik) voor jezelf een middenweg in moeten zoeken.

Hier even een link van een forum, daar wordt het wel voor heel iets anders gebruikt maar voor technische informatie kun je daar heel goed terecht.

Re: aanschaf airbrush
interessant dat hierover een topic wordt begonnen..
ikzelf wens ook misschien een airbrush te kopen....maar nog niet direct...
veel succes!
Re: aanschaf airbrush
Dag Willie/Wakkie,

Ik heb er ook weleens aan zitten denken om een airbrush te kopen, maar blijkbaar moet je heel veel oefenen voordat je de eerste povere resultaten bereikt en zo'n ding is ook nog eens niet gratis. En dan heb ik het nog niet eens over het schoonmaken na het gebruik van elke kleur.

Ik heb de zijkanten van de rails gewoon met een dun penseeltje bruin geverfd. Dat is voor mij 'verouderd' genoeg.

Ik heb nog wel een paar wagons die ik graag verouderd zou willen hebben, maar ik ga wel op zoek naar iemand die dat voor z'n beroep doet.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: aanschaf airbrush
obicham
gast

Re: aanschaf airbrush
ik heb een airbrush via macaja aangeschaft de bb137 en ben er wel tevreden over.
Het grondig schoonmaken duurt ong een 15min , voor kleur na kleur is 2 of 3 keer doorspuiten met water (acril) of wasbenzine (enamel) wel voldoende.
met  7ml verf zul je een 5m rails kunnen verouderen.
Die 7ml is dan al de verdunde verf ong 1ml verf op 5ml wasbenzine/water.

Als compressor gebruik ik zo`n dhz zaak gevalletje waarbij je je rot schrikt als dat ding aanslaat.Das niet echt een aanrader  :-)

Bij boekenvoordeel kun je nog een boek krijgen over basisbeginselen van airbrush .


Re: aanschaf airbrush
jan1200
gast

Re: aanschaf airbrush
Lijkt me mooi om het allemaal wat echt te maken met vuil,roest en aanslag , mijn vraag is eigenlijk de volgende : wat voor verf kan ik het beste gebruiken hiervoor , gewoon die kleine potjes op thinner basis ??? met water wat ik ook lees in de forum (acril) of wasbenzine (enamel) laat dat niet los van al dat plastic zoals de faller huisjes etc.
groetjes jan
Re: aanschaf airbrush
Citaat van: jan1200 op maandag 26 maart 2007, 21:24:58
Lijkt me mooi om het allemaal wat echt te maken met vuil,roest en aanslag , mijn vraag is eigenlijk de volgende : wat voor verf kan ik het beste gebruiken hiervoor , gewoon die kleine potjes op thinner basis ??? met water wat ik ook lees in de forum (acril) of wasbenzine (enamel) laat dat niet los van al dat plastic zoals de faller huisjes etc.
groetjes jan

Rails zou ik gewoon met een penseel doen. Ik gebruik hiervoor plakaatverf,verdund met een beetje water met afwasmiddel erin. Huisjes e.d. kun je zo ook doen. Wil je het met een airbrush doen dan hoeft het niet eens een double action te zijn. Let er alleen op dat je er een koopt met interne menging, deze kunnen fijner spuiten.
Mijn favoriet is de revell student-plus, hier doe ik eigenlijk alles mee.
Voor het weatheren van loks neem ik altijd de bekende enamel verf van humbrol of revell. Verf flink verdunnen met wasbenzine en rustig opbouwen. Kap vantevoren wel even schoonmaken met een milde zeep (sanex zonder iets erin!) en veel lauw water.

En het resultaat...



Bart
Re: aanschaf airbrush
ik denk dat verf of waterbasis niet al te best is (meer kans op roest voor de puntcontacten)..
Zijn er fotos?
Riny, dat is echt een goede koop..ik ehb net gecheckt en een compressor alleen al kost meer dan 100 euros...
Re: aanschaf airbrush
Re: aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: aanschaf airbrush
Hallo Metpo,

Dit setje ziet er ook interessant uit.

Heb jij er persoonlijk toevallig ervaring mee?

Groetjes

willie
Re: aanschaf airbrush
ik heb er geen ervaring in..
Wel moet ik bij zeggen: sinds deze avond heb ik een airbrush !! Gekregen van mijn nonkel..die deze niet meer gebruikt... en die is echt super fijn ..nog een oud model .. (zonder verfpotje eraan maar met een soort pen bakje)....
Nu nog een compressor vinden..
Qua airbrushtermen weet ik er wel niks van...

Re: aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: aanschaf airbrush
Ik wilde even mijn antwoord nog compleet maken. Het bedrag was fout, heb ik verwijderd.

Johan heeft deze set aangeschaft en kost 165,= euro.



omschrijving: Hansa airbrushset voor de beginner. Een set die alles bevat wat u nodig hebt om het eens een keer te proberen.

Re: aanschaf airbrush
obicham
gast

Re: aanschaf airbrush
leuke set alleen heb je nog een compressor nodig.
flesjes variëren de luchtdruk teveel , druk wil je constant hebben.
Re: aanschaf airbrush
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: aanschaf airbrush
Citaat van: obicham op woensdag 04 april 2007, 16:51:36leuke set alleen heb je nog een compressor nodig.

Die heeft hij al in de garage staan :D
Re: aanschaf airbrush
JanPieter
gast

Re: aanschaf airbrush
Waar zijn al die compressors eigenlijk voor?
Ik heb ook een airbursh startsetje op het oog, met spuitbus, verf en wat andere verlengstukken e.d.
Die is 70 euro. Een groot verschil.
Re: aanschaf airbrush
Een compressor is nodig om een gelijke druk te hebben.
Re: aanschaf airbrush
JanPieter
gast

Re: aanschaf airbrush
Nodig?
Re: aanschaf airbrush
Gerard
gast

Re: aanschaf airbrush
Jazeker, anders kun je niet mooi en egaal spuiten. Bij een compressor kun je de druk regelen en dat lukt bij een luchtdrukfles niet.
Daarbij komt dat zo'n flesje op den duur leegraakt en dus de druk vermindert. Je kunt dan niet meer egaal spuiten. De verf komt dan in klodders uit de spuitmond.
(Als je abonnee bent van Rail Magazine, kijk dan in nummer 243 voor een voorbeeld op pagina 70, de onderste foto. Hier werd dan wel een spuitbus gebruikt, maar ook die raken leeg. Het resultaat is hetzelfde.)
Re: aanschaf airbrush
JanPieter
gast

Re: aanschaf airbrush
Nou, dat weten we dan ook weer  :D. Bedankt.
Re: aanschaf airbrush
Lid sinds: 2006

offline
Re: aanschaf airbrush
Hallo, om te verouderen gebruik ik gewoon de waterverf van mijn 8 jarige d0chter. ik neem donker bruin of zwart en die verdun ik enorm Heel dun op de huisjes smeren en als het nodig is met een tissue een beetje vegen. Als het fout gaat kun je met een natte tissue alles zo weer verwijderen. Het resultaat is na een beetje oefen voor mij voldoende.Ook heb ikverfpoeder aangeschaft maar nog niet geprobeerd. Noch heeft van deze setjes voor een euro of 10.

Lodewijk.
Re: aanschaf airbrush
VEROUDEREN doe ik met een goedkope oogschaduwset uit de drogist. Die kost je bijvoorbeeld Euro 5. Daar zit vaak een pallet van een30 a 40 kleuren in en kun je goed mee aan de slag. Tip maak je onderstel wat vettig en breng dan de oogschaduw aan. Dit werkt nog beter met stoomloks. Goed nat maken met olie. Dat zijn ze in de werkelijkheid ook. Dan oogschaduw er op. Ik heb marklin en roco lokken en met verbluffend resultaat. Bij sommige modellen zit het er al 10 jaar op. Bijwerken is snel gebeurd.

Heel handig en alles wat fout gaat poets je weer weg. Het kan gewoon niet fout. Treinen zijn ook in de werkelijkheid niet zo vies als vaak via de airbrush wordt gemaakt.

AIRBRUSH gebruik is zeer goed te doen met een compressor. Zeker een spuitbus niet gebruiken. Dit om ongelijkmatig spuitwerk te voorkomen.

Allang vergeten maar een oude koelkast compressor werkt ook. Een nippeltje solderen aan de uitgang en je kunt al aan het werk.

Zorg wel dat je het veilig maakt. 220 Volt goed afschermen zodat je er niet met je handen aan kunt komen.

Ik verdun altijd met thinner of wasbenzine. KIJK uit deze licht ontvlambare nevel is levensgevaarlijk. Doe je Airbrush dus buiten gebruiken.

Wanneer je een afzuiging gebruikt let dan op dat er een motor in zit die absoluut vonkvrij is. In de industrie dus een EX certificaat heeft. De spuitnevel kan explosief verbranden. Een zeer onderschat probleem.

Het schoonmaken van mijn Badger spuitje is eenvoudig. Flesje vullen met wasbenzine. Spuiten en het mondstukje dichhouden met een doekje zadat er goed verspreid wordt om de naald. Dan uitelkaar schroeven en en onderdelen reinigen. Het meeste werk vind ik het schoonmaken van de potjes en het opruimen van de troep.

Jos
Re: aanschaf airbrush
interessant die uitleg..zeker de oogschaduw...daar ha dik nooit aan gedacht...
Ik heb bij HUBO compressoren gezien..maar hoe sterk moeten ze zijn?
Een vriend van mijn pa is al heel lang bezig met airbrush..die zou binnenkort een compressor kopen van 600 euros...duur maar super goed neem ik aan...
Re: aanschaf airbrush
obicham
gast

Re: aanschaf airbrush
als je een koelkast motor gaat gebruiken is een vochtafscheider VERPLICHT.
Er komt namelijk heel vochtige lucht uit die motor en dat verpest je spuitresultaat.
Zonder een tank krijg je een pulserende luchtstroom , ook niet bevorderend voor een strak resultaat.

Een dhz compressor is goed genoeg ,met de kanttekening dat je die niet naast je wilt hebben staan voor het lawaai (95db)
Zelf heb ik dat ding op een afstand van 10 meter staan en schrik me nog rot als dat kreng opstart (met een deur ertussen)
Je hebt nog verloopstukken nodig om op 1/8 verbinding te komen om je luchtslang aan te sluiten.
Dit is goedkoop te krijgen bij www.macaja.nl
Als luchtslang heb ik siliconen aquarium luchtslang genomen.

het beste is een airbrush compressor met luchttank ,vochtafscheider en drukregelaar

@metpo
Kun je die oude compressor van die vriend niet overnemen?
Als die compressor kapot is kun je er waarschijnlijk wel een koelkast motor aan bevestigen , goedkoop een goeie compressor :-)
Kijk wel of de luchtdruk-schakelaar nog werkt,anders blijft de motor pompen terwijl de tank al vol is.

Re: aanschaf airbrush
Ik wil niet vervelend over komen maar koop toch een compleet set.

Goedkoop wordt toch een keer duurkoop en dan reken ik nog niet eens alle tijd van alles bij elkaar sprokkelen, bouwen en dan?? de teleurstelling achteraf.
Alle extra's die je nodig hebt voor een goede compressor te bouwen komen tesamen vaak duurder uit dan dat je een compleet setje wat je tegenwoordig kunt kopen.

Het is naar mijn mening dan beter om even door te sparen en iets goeds aan te schaffen.

Al dat geklooi  :?
Re: aanschaf airbrush
Gerard
gast

Re: aanschaf airbrush
CiteerIk wil niet vervelend over komen maar koop toch een compleet set.
CiteerHet is naar mijn mening dan beter om even door te sparen en iets goeds aan te schaffen.
Al dat geklooi
Citaten waar ik het helemaal mee eens ben, net als met de tekst die er tussen staat, trouwens.
Ik ben nog niet zover, maar als het er van komt, koop ik ook in één keer een complete set.
Ik moet me alleen nog even oriënteren, maar ik heb nog alle tijd.
Re: aanschaf airbrush
obicham
gast

Re: aanschaf airbrush
dat zeg ik toch : het beste is een airbrush compressor met luchttank ,vochtafscheider en drukregelaar.

geef alleen een goedkope methode methode aan voor bij een kapotte compressor (koelkastmotor)
De dhz compressors zijn te gebruiken maar alleen als je die krengen op een grote afstand van je neerzet en je de verloopstukjes gebruikt.


Re: aanschaf airbrush
Hallo Spoorder/ster,

Samen met mijn zoon heb ik een tweede hobby, en wel modelbouw van diorama`s uit WWII
We zijn ook lid van een vereniging van tankhobbyisten TWENOT, deze club heeft ook een forum.
Hiervoor gebruiken wij natuurlijk ook de airbrush. Deze heb ik zelf gebouwd (afgekeken van een professionele op een beurs) zoals bijna alle airbrushcompressoren is het hart een compressor van een diepvries (jawel) verder een tank van een campinggasfles, (deze was helemaal leeg) een drukregelaar,olieafscheider,vochtafscheider en drukafslag van Festo en een overdrukveniel van Herion.Het is van groot belang dat de aansluitleidingen van alluminium of ander niet roestgevoelig matriaal zijn gemaakt.
De verf is van het merk Valerio en Tamiya op waterbasis, even voor de duidelijkheid verf op basis van oplosmiddelen is binnenkort niet meer te verkrijgen. Wehebben wel drie verschillende spuitpistolen, voor vernevelen maar ook voor lijntjes van een halvemilimeter. Ook kwasten worden nog veel gebruikt bijvb. voor drybrush. en weathren hiermee kun je locs enz verouderen. Het schoonmaken van de pistolen is zeer belangrijk en als je dat goed doet heb je er lang plezier van. Eeen tip heb je iets niet goed gespoten, doe het model dan in een plasticzak en spuit er ovenreiniger op, zak goed sluiten de volgendedag is alles schoon. Een sterkvervuilde spuit kun je reinigen met scheerschuim.
Groeten en zo,
Eddy
Re: aanschaf airbrush
"verf op basis van oplosmiddelen is binnenkort niet meer te verkrijgen."

Waarom is dit niet meer te verkrijgen binnenkort?
Re: aanschaf airbrush
obicham
gast

Re: aanschaf airbrush
volgens mijn info,via het modelbrouw-forum, blijft de verf wel leverbaar omdat het in een andere cat. valt.

idd ovenreiniger werkt maar weer niet op alle lakken, lukt het niet met ovenreiniger neem remvloeistof.
Wel daarna HEEEL goed ontvetten
Re: aanschaf airbrush
Hallo spoorders,
Dat de verf op basis van oplosmiddelen binnenkort niet meer verkrijgbaar is , komt door de nieuwe Europese wetgeving. Hier zijn de richtleinen voor oplosmiddelen sterk aan banden gelegd.
Er is nog wel veel (zeer) oude vooraad, maar als men goed informeert bij de speciaal zaken zul je horen dat deze bijna allemaal al zijn overgegaan op waterbasis.
Deze verf geeft een perfecte afwerking en spuit zeer prettig. En wat zeer bealngrijk is is dat de verf op basis van oplosmiddelen zeer schadelijk is voor je gezondheid.
Tot zover.
Groeten,
Eddy