Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Maximale hellinghoek 3% ?

Gestart door AlbertG zondag 27 november 2011, 11:38:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maximale hellinghoek 3% ?
Hoi,
Bij de voorbeeldbanen op de wiki zie ik bij de C-Rails het voorbeeld track 3 bij de beginners. Ik heb een voorbeeldboek van Marklin met baanontwerpen waar (blz 21) iets vergelijkbaars in staat.
Ik vraag me af hoe je bij dit baanontwerp het hoogteverschil kunt realiseren en toch niet boven de 3% hellinghoek uitkomen. Ik ga er vanuit dat het hoogteverschil minimaal 8 cm zal zijn. Het gaat om de bocht linksonder die ook nog eens aansluit op een wissel.
Dit is de link naar de beginnersbanen:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rail-beginner

Groeten,
Albert.
Re:Maximale hellinghoek 3% ?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Maximale hellinghoek 3% ?
je zal zien dat bij deze "fabrieksontwerpen" dikwijls percentages van meer dan 3% gehanteerd worden.Deze plannen zijn meer bestemd voor verkoop dan voor modelbouw.Als je trouwens met kleine stellen rijdt dan mag het meer dan 3% bedragen hoor.
Re:Maximale hellinghoek 3% ?
Hallo Albert,

Zelf heb ik ook een beperkte baan qua formaat, 320 x 150cm en de meeste treinen van mij zijn niet langer dan 90cm. en met een stijgingpercentage van 5% gaat dat nog prima. Alleen voor de eerste en laatste rail moet je opletten dat er geen lelijke knik in komt.

Groet
Mart
Re:Maximale hellinghoek 3% ?
Ik rijd zelf met een maximale helling van 4% al is het meestal minder. 4% is toch behoorlijk trekken. Wanneer ik bijvoorbeeld een loc stilzet op een helling en een sleepje zware wagons erachter zet moet ik niet te snel optrekken want dan gaat de loc slippen.

4% is bij mij een compromis tussen haalbaar (ruimte) en wijsheid. Het rijdt goed maar heeft dus zijn beperkingen. Niet al te zware lasten mogelijk. Nou ja, ik rijd tijdperk 1, dus treinen met 10 lange wagens komen bij mij niet voor :)
Re:Maximale hellinghoek 3% ?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Maximale hellinghoek 3% ?
Hier een helling van 3% en rij met lange treinen van 4 meter. Net als in het grootbedrijf komt er dan echte dubbeltractie voor de trein. Een enkele lok er voor trekt het dan niet op de helling net als in het groot bedrijf.

Mvg, Johan