Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ProRail schenkt detectiesysteem Gotcha aan Het Spoorwegmuseum

Gestart door Kees1835 vrijdag 25 november 2011, 11:30:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ProRail schenkt detectiesysteem Gotcha aan Het Spoorwegmuseum
Bezoekers van Het Spoorwegmuseum kunnen vanaf vandaag van dichtbij zien hoe het risico op een mogelijke ontsporing van een trein kan worden teruggebracht. In het museum staat het Gotcha systeem. Het systeem signaleert gebreken bij treinen tijdens de treinrit, meet de wielcondities en het gewicht van de trein. De bezoekers van Het Spoorwegmuseum krijgen een beeld van drie generaties Gotcha sensoren. De werking hiervan wordt op interactieve wijze uitgelegd in een proefopstelling op het onlangs vernieuwde achterterrein van Het Spoorwegmuseum.
(Foto: Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van Het Spoorwegmuseum, rijdt samen met ProRail vertegenwoordiger Henk van Oostveen het eerste karretje over de Gotcha-sensoren. Foto: Paul Ridderhof)
De aanleiding
Aanleiding voor dit nieuwe museumstuk is de oplevering van het Quo Vadis project waarbinnen Lloyd?s Register in opdracht van ProRail op 45 strategisch gekozen locaties in het Nederlandse spoorwegnet Gotcha systemen heeft geïnstalleerd. Het Gotcha systeem past goed in het onlangs vernieuwde achterterrein van Het Spoorwegmuseum. Het achterterrein heeft de officiële naam ?Werkterrein Utrecht Maliebaan? gekregen. Ter gelegenheid van de oplevering van het Werkterrein heeft ProRail een Gotcha systeem aangeboden aan Het Spoorwegmuseum. Op het ?Werkterrein Utrecht Maliebaan? wil het museum bezoekers laten zien hoe de wereld ?achter? het spoor functioneert. Naast de bediening van seinen, wissels en spoorbomen kan men nu ook de werking van dit moderne veiligheidssysteem testen door zelf met een spoorkarretje over de sensoren te rijden.
Hoe werkt het?
De werking van Gotcha is gebaseerd op sensoren in de treinbaan. Daarmee wordt gemeten hoe groot de krachten zijn tussen wiel en rail. Daaruit kan men onder meer afleiden of het gewicht van een trein gelijkmatig verdeeld is over de verschillende assen. Een abnormale verdeling kan duiden op defecten aan het wielstel, het wiel of de lagers of op een verkeerde wijze van belading.  Ook signaleert het systeem eventuele wieldefecten. De vervoerders kunnen de gegevens uit Gotcha gebruiken voor de onderhoudsplanning van treinen. Dat betekent dat zij in een vroegtijdig stadium worden geïnformeerd over kwaliteitsproblemen en automatisch geconstateerde gebreken. Het Quo Vadis project is een invulling van de ambitie van de spoorsector om onder meer het risico op ontsporingen zoveel als mogelijk te verkleinen. In dat kader heeft ProRail bij de Gotcha meetposten ook systemen laten installeren voor de detectie van warmgelopen wiellagers. Eind 2011 zet ProRail een volgende belangrijke stap in het voorkomen van ontsporingen. Dan is de zogenaamde ?directe signalering? op basis van Quo Vadis informatie bij de ProRail verkeersleiding een feit. Verkeersleiders van ProRail kunnen dan bij mogelijke defecten aan goederentreinen direct opdracht geven aan de machinisten om langzaam te rijden of om de trein stil te zetten. Zo kan ProRail eventuele ontsporingen als gevolg van ?onronde? wielen en/of warmgelopen lagers vroegtijdig detecteren en mogelijke ontsporingen helpen voorkomen.
De veiligheidsagenda goederenvervoer
In combinatie met intensievere controles op materieel draagt de ingebruikname van de nieuwe generatie Quo Vadis bij aan het verkleinen van de kans op ongevallen op het spoor. Deze maatregelen zijn onderdeel van de veiligheidsagenda goederenvervoer die ProRail en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hebben ontwikkeld om het vervoer van goederen per spoor nog veiliger te maken. De KNV leden/spoorgoederenvervoerders en ProRail zijn naar aanleiding van een aantal incidenten op het spoor met elkaar aan de slag gegaan om het Nederlandse spoorgoederenvervoer nog veiliger te maken. Naast extra controles en ontsporingdetectie wordt er ook meer aandacht besteed aan wegbekendheid voor zowel Nederlandse als buitenlandse machinisten.

Groet, Kees