Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dronken lichtmatroos!

Gestart door IJsengel zaterdag 10 maart 2007, 19:16:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Dronken lichtmatroos!
Hola!
Mijn Br 18.4 (digitaal) uit een startset heeft een probleempje dat steeds iets erger lijkt te worden. Ze waggelt over de baan als een dronken lichtmatroos na een avondje stappen op de Reperbahn.
Als ze heeeeeel langzaam over de baan kruipt lijkt het dat het drijfwerk het probleem veroorzaakt omdat telkens als de wielen op een bepaald punt zijn aangekomen ze een (relatief) flinke zwieper maakt. Ik schrijf dus met nadruk lijkt, want ik weet niet of het de daadwerkelijke oorzaak is.
Iemand ook ervaring met zo'n zwalkende schoone? 
Zo ja, hoe is dit euvel toen verholpen?
Alvast bedankt.
Hasta la Pasta,
Fred
(ik drink er nog wel eentje; ik hoef toch niet te rijden.....)
Re: Dronken lichtmatroos!


Misschien ligt het een beetje voor de hand....Maar check je antislipbandjes
eens. Misschien zit er één niet goed of is een beetje uitgeruimd.

Wanneer dat zo is, neem dan een klein hobbyschroevedraaiertje,
druk dat voorzichtig en losjes tegen het oppervlak van het slipbandje
en draai zachtjes het wieltje een paar slagen rond. Het bandje positioneert
zich dan weer.

Nog beter is natuurlijk vervangen.

Harry 
Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Goede tip Harry. Ik heb ze eens onder de loep genomen, maar helaas zijn ook zij niet de oorzaak van het gezwalk. Het drijfwerk is bij nadere beschouwing ook niet de boosdoener. Het loopt nergens aan, is niet verbogen en gaat erg soepeltjes. Ik vermoed dat er misschien wel een of meer assen van de drijfwielen een heel ietsje krom zijn. Misschien is ze ooit gevallen? Ik heb de loc 2e hands aangeschaft en ja, dan is de schadehistorie natuurlijk net zo betrouwbaar als een jonge pup naast een hoopje pasgeperste poep  8).
Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Ik heb dit met een BR52 gehad. Hier was een van de drijfstangen iets verbogen.
Om hier achter te komen had ik het anker uit de motor gehaald.
Nu kan je met de hand de wielen draaien. Zo kwam ik er achter dat er een zwaar punt zat.
Met beleid en gekruiste tenen de drijfstang weet terug gebogen.

Een andere lok (ik meen een BR95) had ook zo iets maar dit had een andere oorzaak.
Een van de wielen was t.o.v de as iets gedraaid. Hierdoor had dit wiel op 1 punt ook een zwaar punt. Ook hier had ik het anker eruit gehaald om de wielen handmatig te draaien.

M.v.g
Paul
Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Dit probleem heb ik oog gehad met de s3/6.
Na vervangen van de slipbandjes was dit euvel verholpen. eentje was een beetje opgerekt, maar liep er nog niet af.
Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Tsss, ik ben ook zo'n onsterfeljjke kluns. Ik heb de loc nu zover gesloopt dat behalve de sluitseinen, verder helemaal niets meer werkt..... :(
Blijf er dan ook af!!
Een voordeel heeft dat wel: ze zwalkt in elk geval nooit meer...
Hasta la Pasta,
Fred
(Er moeten wat draadjes gesoldeerd worden en doet ze het vast wel weer)



Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
CiteerBlijf er dan ook af!!
Dit is een bijzonder goed leermoment.
Dit is een ultime gelegenheid om je zelfkennis op te krikken. Als hij/zij (volgens mij is een loc vrouwelijk) (ooit) weer gaat rijden dan heb jij haar gereanimeerd en dat geeft een goed gevoel. Doet zij het nooit meer dan is dit voor de rest van je locs een verzekering van profesionele hulp bij problemen.

Het lijkt mij in alle gevallen een win-win situatie. (behalve voor de loc in kwestie).

succes,
Paul


Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Bon, de loc is inmiddels weer gereanimeerd.
Met behulp van een soldeerboutje en mijn betere helft (die echt zoveel betere ogen heeft dan ik) loopt ze weer. Maar natuurlijk nog steeds zwabberen. Dat dan weer wel. Zo te zien lijkt het ergens vooraan de loc te ontstaan. Daar zwiept ze het hardst. De voorloop asjes dansen dat het een lieve lust is. Ik kan niets vinden wat op een slipbandprobleem duidt, zoals Harry en DB suggereerden. Wat betreft het drijfwerk daar blijf ik mijn twijfels over houden. Nogmaals op het oog is er niets verbogen en loopt er ook niets aan. De wielen staan niet uit kwartier. (Dat heet toch zo?). Misschien zijn het toch de asjes?
Ik laat het verder toch maar over aan een vakman.
Hasta la Pasta,
Fred
Re: Dronken lichtmatroos!
Iceangel,

ik heb hetzelfde probleem met een stoomloc, je kan om te kijken of de assen/drijfwerk recht zijn het volgende doen :

1) Haal de koolborstels en anker uit de motor
2) Verwijder het sleepcontact

Nu moet de Loc gewoon zonder problemen over het spoor te duwen zijn, voel of zie je een soort weerstand met bv uitrollen , na de loc een duwtje te hebben gegeven, dan 10 tegen 1 dat er een as krom is.

Zo heb ik het ook geconstateerd, en vandaag de loc naar de dealer gebracht, welke mijn diagnose bevestigde en een nieuwe as heeft besteld.

Mvg Gert
Re: Dronken lichtmatroos!
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Dronken lichtmatroos!
Citaat van: ijsengel op woensdag 14 maart 2007, 17:33:20
= De wielen staan niet uit kwartier. (Dat heet toch zo?). Misschien zijn het toch de asjes?

Mijn V60 had ook een "Hippel" tijden het rijden. na het verwijderen van een koppel-(drijf)stang  was het effect weg. Het bleek dus toch de stand van de wielen op de assen te zijn in combinatie met de koppelstang. Het verruimen van de speling van een koppelstang einde was het gehippel afgelopen.