Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

digitaal rails en analoge wissels

Gestart door aideeaidee woensdag 23 november 2011, 21:40:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaal rails en analoge wissels
Ik zit nog een beetje met de omschakeling naar digitaal. Ik heb M rails. De electrische wissels hebben drie draden, een voor een lampje en twee voor het omschakelen, de rail zelf is de 0. Als ik digitaal ga rijden wordt de baan gevoed vanuit een booster. Kan ik veilig de nul van de rails verbinden met de marklin trafo om de wissel te bedienen?
Re:digitaal rails en analoge wissels
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:digitaal rails en analoge wissels
Bij digitaal rijden gebruik je de rode en bruine draad van de centrale unit naar de baan.
Tot zover niets aan de hand.

Bij de bediening van de wissels zijn er twee systemen die op elkaar inwerken.
1e: de wisselbediening.
Deze loopt over de gele draad naar een van de twee blauwe draden.
In het schakelkastje verbind je de blauwe draad met de massa (=bruin).

2e: het lampje.
Deze wordt gevoed vanaf de gele draad. De retour loopt via de bruine draad van het spoor.

Daar zit nu het praktische probleem.

Om je wissels te bedienen kun je de gele en bruine draad van een trafo benutten.
Geadviseerd wordt een aparte voedingstrafo voor de wisselbediening en voor het voeden van de centrale te gebruiken.
Dan mag je de bruine draad van de wissel-trafo verbinden met de bruine draad van het spoor en je hebt weer licht.

Je mag dus niet de bruine draad van de voeding van de centrale gebruiken.

Let er wel op dat beide trafo's in fase staan.

Ik hoop dat het zo duidelijker is, anders stuur je maar een PN-bericht.

John
Re:digitaal rails en analoge wissels
Albert,
Ik heb diverse m-wissels in een digitale baan. Die Marklin Trafo..? Bedoel je daar zo een trafo uit het analoge mee..? Die niet meer verbinden met je baan als er ook een digitaal signaal is, dan gaat de boel in rook op. de wissels moeten worden aangestuurd door een wisseldecoder. Het lampje in de lantaarn laten branden..?. is wat lastiger. Normaal krijgt de lantaarn stroom via de massa van de rails en de gemeenschappelijke van de wisselmotor, zelf heb ik de lampjes eruit gesloopt, bij mij ligt het M-spul niet meer in zicht. Wil je het lampje toch laten branden, lijkt met het makkelijks het te vervangen voor een led met een weerstandje van een 1500ohms  dan op de massa en de middengeleider, dus de digitale spanning.
Succes...Rob
Re:digitaal rails en analoge wissels
Je kunt de massa van een analoge stroomkring gewoon verbinden met de massa van de digitale stroomkring, als je maar NOOIT OF TE NIMMER ook de andere draad analoog en digitaal met elkaar verbindt.

Wat je zou kunnen doen (dit is hoe ik het doe): wissels iets aanpassen zodat het lampje apart gevoed wordt door de gele draad op een analoge trafo en de gezamenlijke massa. De gele draad is dan van de wisselspoelen los; die verbind ik door naar de railmassa waarna ik de wissels via de blauwe draad met een 'positieve' puls kan schakelen (dit kan eventueel dezelfde analoge trafo zijn als die je voor de lampjes gebruikt, maar ook zou je op deze manier digitaal kunnen schakelen zonder je kostbare digitale stroom voor de lampjes te gebruiken).

Kortom: digitaal en analoog kan - met beleid - wel degelijk door elkaar worden gebruikt.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:digitaal rails en analoge wissels
Albert,

Op mijn oude baan schakelde ik een deel digitaal en een deel analoog, dat had simpel met de kosten te maken.
In principe kun je dit met een gemeenschappelijke massa tussen de digitale rijspanning (niet de massa van de voedingstrafo) en een aparte trafo voor de wissels doen.

Een vergissinkje met 2 draden is echter snel gemaakt, vandaar dat ik om op zeker te spelen mijn M-wissels heb aangepast. Het schakeldeel zit sowieso gescheiden van de railbedding, dus dat is niet het probleem. Het venijn zit hem in het lampje, zoals VT 601 al heeft aangegeven.

Ik vond het lampje nutteloos, dus heb ik gewoon de gele voedingsdraad doorgeknipt.
Re:digitaal rails en analoge wissels
Aanpassen van de wissels... Ik zal eens zo'n ding open maken. Als de wisselspoel apart gestuurd kan worden kan ik deze gewoon traditioneel voeden, terwijl de rails gewoon digitaal blijven. Ik moet gewoon zorgen dat de spoelen op geen enkele manier contact met de rails maken. Dat moet kunnen. Ik kan prima zonder dat lampje, als ik toch aan het aanpassen ben haal ik die er gewoon uit. Dan hou ik analoog en digitaal volledig gescheiden en loop ik geen risico. Sluit ook aan bij de Conrad wisselsturing die ook apart gevoed moet worden. Bedankt voor de bruikbare reacties.
Re:digitaal rails en analoge wissels
hm, volgens mij is de nul gewoon met het chassis verbonden met een klinknageltje. Die kan ik doorknippen, maar dan valt mogelijk het hele spul onder de wissel vandaan. Toch de massa doorverbinden ben ik bang?
Re:digitaal rails en analoge wissels
Albert,

Het kan makkelijk en moeilijk. De "massa klinknagel" zoals jij hem noemt, gewoon laten zitten en de draad tussen geel en het lampje doorknippen ( bij mij was hij geel, maar vaak is hij ook groen ).
De spoelen werken al volledig gescheiden en die sluit je gewoon aan op een normale trafo. Gele draad en de beide blauwe draden via schakelaars op de massa ( bij Marklin bruin).

Resultaat : goed werkende wissel zonder verlichting/ belasting van de digitale spanning.


Re:digitaal rails en analoge wissels
Bij mij is hij ook geel. Ik meet'm voor de zekerheid nog even door. Als hij idd gescheiden is dan wordt het een makkie.
Re:digitaal rails en analoge wissels
Je kunt standaard M-rails wissels gewoon gebruiken bij digitaal rijden.
Je mag bij het gebruik van meerdere trafos één aansluiting (Massa) gezamenlijk maken.
Maar dat mag slechts bij één aansluiting !

groetjes
Henk
Re:digitaal rails en analoge wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:digitaal rails en analoge wissels
aideeaidee ,
Zelf gebruik ik probleemloos de wissels inclusief verlichting en aansturing wissel op diverse oudere M..trafos. massa allemaal doorverbonden. ca 150 wissel/seinen
De trafos staan gecontroleerd in fase.ouder en nieuwer.
De bovenleiding voedt ik met 2 ms1 ook weer de massa aan elkaar geknoopt.
Het rijden doe ik digitaal met o.a 6021 en div boosters ook de massa aanelkaar inclusief de wissel bediening.
Dan heb ik nog een 50 tal wissels/seinen digitaal aangetstuurd waarbij het lampje is vervangen door een ledje, veel goedkoper als de orginele m.. lampjes.
Cees
Re:digitaal rails en analoge wissels
In fase... Ik heb de term vaker horen vallen, maar wat wordt er precies bedoeld? Als ik de wissels e.d. loskoppel en gescheiden circuits maak zal er niet veel aan de hand zijn neem ik aan. Maar als ik de aarde van de M trafo's met elkaar verbindt hoe bepaal ik dan de fase? Of heeft het te maken dat ik de stekker 'links' of 'rechts'om insteek? Domme vraag wellicht. Uiteraard, mogen de stroomgevende draden nimmer met elkaar in contact komen. De rails moeten gevoed worden door 1 of meer boosters waarvan de stroom gevende draden ook elkaar niet mogen raken. De standaard trafo's voeden de wissels, seinen en het licht. Maar hoe zit het als het sleepcontact wel kortdurend een verbinding maakt? Pff, ik merk wel dat ik uit het antieke tijdperk kom. Positief is dat het baanontwerp inmiddels grotendeels klaar is.
Re:digitaal rails en analoge wissels
Moi Albert,

Als je zin en tijd hebt kun je het allemaal bij mij komen bekijken en leg ik het je allemaal uit.
Re:digitaal rails en analoge wissels
Hoewel ik toch altijd wat terughoudend ben in dit soort dingen, denk ik dat ik graag hierop inga. Maar dan hoop ik ook concreet zo ver te zijn dat ik wat met de informatie wat kan doen. Zodra dat het geval is zal ik een pm etje sturen.

vrgr. Albert
Re:digitaal rails en analoge wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:digitaal rails en analoge wissels
Albert,
Het in fase staan was belangrijk bij analoog rijden met meerdere stroomkringen, niet in fase gaf een vonken regen bij de sleper bij rijden van kring 1 naar 2
Bij digitaal is de sinusgolf omgezet naar een rimpelende gelijkspanning.
Voor aansturing wissels op analoge wijze is het in fase staan nodig indien er een sein en wissel door de zelfde contactgever wordt aangestuurd waarbij het wissel en sein verschillend gevoed worden.
Controle op in fase staan is simpel, verbind de massa bussen met elkaar en sluit een lamp aan tussen de gele bussen, gaat de lamp branden staan ze niet in fase. van een trafo de stekker omdraaien.
Wel is het handig om alle trafo''s in een centrale doos aan te sluiten, hoeft de controle maar eenmaal gedaan te worden.
Cees
Re:digitaal rails en analoge wissels
tnx, het is me nu duidelijk.

Met een hoop gepruts, dat wel maar het was mijn eerste, is het gelukt om de M handwisselwissel met de Conrad wisselaansturing te schakelen. De tweede ging al een stuk makkelijker. Tip voor newbees zoals ik: ik gebruik de handwissels bij opstelsporen e.d. Een blok met wissels zet ik op een apart plaatje hout (12 mm multiplex). Dan kun je de rails en de achterkant met de wisselblokjes makkelijk bestuderen. Ik moet er niet aan denken dat je dit moet doen als je onder de baan aan het knutselen bent, volgens mij is dat welhaast onmogelijk.