Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3037 ombouwen

Gestart door Remcovanhees maandag 21 november 2011, 17:45:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2011

offline
Marklin 3037 ombouwen
Beste mede-forum leden.

Ik zit met de volgende uitdaging (lees vraag) en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik heb afgelopen weekend een analoge Marklin 3037 overgenomen via marktplaats, en op een analoge baan rijdt deze lok netjes z'n rondjes (zowel snel als langzaam rijden).

Graag zou ik deze lok willen ombouwen naar digitaal zodat deze ingezet kan worden op mijn modelbaan.

De Marklin dealer in mijn dorp vraagt voor het ombouwen ca. 100 euro (wat ik best veel geld vindt).
Alleen weet ik niet welke onderdelen ik nodig heb om deze lok van analoog naar digitaal om te bouwen.

Ik heb begrepen dat ik de noodzkelijke onderdelen het beste op de modelbeurs in Houten kan kopen.
Kan iemand mij daarbij een overzicht geven van de kosten van de onderdelen (ongeveer)?

Ik woon zelf in Papendrecht (Zuid-Holland) is er mogelijk iemand op het forum die (eventueel tegen een kleine vergoeding) die relatief dicht in de buurt woot (niet meer dan 40 km van mij vandaan) mij zou willen helpen bij het ombouwen van deze lok?
Zodat ik wat wijzer wordt omdat dit de eerste keer is dat ik een lok wil ombouwen.

Of heeft iemand een adres van een dealer, winkel of persoon die waar je dit kan voor een aantrekkelijke prijs de lok kan ombouwen?

Alvast bedankt.
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco,
Het ombouwen is goed te doen bij bezit van de nodige handigheid.
Op de wiki is hier het nodige ook over te vinden.
Beschikking hebben over geschikt gereedschap en electronica kunnen solderen, geschikte soldeerbout en kennis.
Fase 1 de loc schoonmaken, anker-collector tandwielen, met controle
op goed/perfect loop gedrag analoog. nieuwe borstels.
Benodigde spullen kopen, een hamo magneet voor scfm motor of is de 3037 heel recent een dcm motor. kosten 9 euro.
Een decoder bv ESU kosten 28 euro, met evtueel smoorspoeltjes 30 euro.
Schakel relais, veldspoel, verlichting demonteren. magneet plaatsen en decoder aansluiten, incl. verlichting.
Is in diverse draadjes op dit forum te vinden incl foto verslagen.
Heb je geen (soldeer)ervaring kun je het je eigen maken door oefenen/doen of cursus volgen.
Ook kun je regelmatig met voortgang van de ombouw, met foto's, op dit forum bijgestuurd worden.
Cees
Re:Marklin 3037 ombouwen
Ik zou gwn een ombouwsetje van ESU kopen.
Ik koop altijd een tegenstekker zodat ik niet aan de draden van de decoder moet solderen. Doe je iets mis dan is de decoder nog heel...

Eigenlijk is het gwn
rood => sleper
zwart => massa locomotief + doorverbinding met de massa van de motor.
oranje + grijs => motor
------------------------------ > Hij kan nu al rijden !
blauw + wit => licht voor
blauw + geel => licht achter
blauw + F1/F2 => functie naar keuze aan te sluiten




groeten Dylan
Re:Marklin 3037 ombouwen
Bedankt voor de snelle reactie's.

Ik heb geen flauw idee wat voor motor in de lok zit.
Hoe kan je dit onderscheiden?

Begrijp ik goed dat ik een magneet nodig heb en een decoder om al te kunnen rijden?

Beste Dylan ik zie dat je uit ben gegaan van een type ESU 52610 decoder.
Heb je enig idee van de kosten van dit type decoder?
En wat is het type van een tegenstekker?
Dan kan ik namelijk gericht zoeken op de volgende beurs in Houten.
Re:Marklin 3037 ombouwen
Die ESU decoder kan je gwn kopen op Houten.
Dit is de juiste die ik bedoel want je kan dan een 8 polige NEM stekker kopen die je eerst insoldeerd en dan de decoder "er in prikt".

Ik koop zo eentje voor 25 euro + magneet 6-9 euro
De magneet hangt af van je type motor:
=marklin&s[]=motor]http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:marklin_motoren&s[]=marklin&s[]=motor
Kijk hiervoor het type motor.

groeten Dylan
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Grotendeels is het hier al genoemd:
Even kort:

-1  ESU decoder 54610 met Hamo-magneet*.
    (*Het meest voorkomende type gaat hierin; voor een trommelcollector)
Indien er geen potential-vrije verlichting is ingebouwd:
-2  lampfittingen 604180, en
-2  steeklampjes. 610080

Je totale onderdeelkosten, hoeven niet meer te bedragen dan ca 45,=. Dan moet je lok verder wel in goede conditie zijn.

Dit is voldoende.

gr. Marcel
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hoi,

Ik kan hem wel voor je ombouwen, maar naast de ca. 45 aan onderdelen, breng ik altijd 10 in rekening voor het werk.
Daarnaast kost het je nog 2x verzendkosten.
Je woont 105km bij mij vandaan. (Velsen/IJmuiden)
Je kan ook nog voor een andere motor/decoder kiezen, maar dit is de goedkoopste oplossing.

Gr. Marcel
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hoi Remco,

De echt goedkoopste manier is ombouwen met een (tweedehands) Delta-decoder.
Dan komt een TAMS LD-W-32 decoder. Geeft schakelbare verlichting.
En daarna de duurdere, maar ook betere, mogelijkheden zoals de veel geroemde ESU Lokpilot. In deze gevallen is altijd de plaatsing van die permanentmagneet nodigt. Maar de rij-eigenschappen worden dan ook veel beter. En meer schakelbare functies tot uiteindelijk aan geluiden toe.

Kortom alle waar is naar zijn geld en welke eisen stel je.

Hoe en wat wil je precies met het digitaliseren? Alleen rijden of meer...

mvg.
Willem E.
Re:Marklin 3037 ombouwen
Citaat van: loc1200 op maandag 21 november 2011, 21:22:53
Hoi,

Ik kan hem wel voor je ombouwen, maar naast de ca. 45 aan onderdelen, breng ik altijd 10 in rekening voor het werk.
Daarnaast kost het je nog 2x verzendkosten.
Je woont 105km bij mij vandaan. (Velsen/IJmuiden)
Je kan ook nog voor een andere motor/decoder kiezen, maar dit is de goedkoopste oplossing.

Gr. Marcel

[Off-topic]

Ik dacht dat de decoders en onderdelen duur zijn maar dat is toch 12 euro verschil. Had ik niet verwacht...

[/Off-topic]

Als je kan en de loc is het waard ESU erin.
Ander merk kan maar zoals TAMS zijn de rijeigenschappen slecht gwn. Maar dat is ieder zijn eigen beslissing. Als het maar een loc is dat niet veel mag kosten kun je er altijd een TAMS insteken.

groeten Dylan
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hallo,

Ik was nu pas even in de mogelijkheid om op al jullie goede suggesties een antwoord te sturen.

Ik heb zojuist even de lok open gemaakt en zag dat ik een SFCM motor erin heb.
Tenminste als ik het plaatje vergelijk met de link van Dylan.
Of is het misschien handig dat ik een foto van de motor maak, zodat ik wel uit ga van het juiste type.

Ik wil opzich een goede / degelijke decoder die voor deze lok de beste rij-eigenschappen heeft.
Ik hoef niet perse een MFX decoder erin, want het geluid maakt mij niet zoveel uit.

Wat ik begrijp is dat ik het beste in dit geval voor een ESU decoder kan gaan.

Wanneer ik de volgende spullen zal kopen:
-1  ESU decoder 54610 met Hamo-magneet*.
    (*Het meest voorkomende type gaat hierin; voor een trommelcollector)
Indien er geen potential-vrije verlichting is ingebouwd:
-2  lampfittingen 604180, en
-2  steeklampjes. 610080

Heb ik dan de juiste onderdelen of moet ik andere onderdelen gebruiken?
En waarvoor heb ik eventueel de lampfitting en steeklampje nodig?

Sorry dat ik misschien veel vraag, maar ben echt nog een beginneling op dit gebied en wil er graag zo veel mogelijk over weten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco,
Ho er zit een denk kronkel in jou laatste bericht. :warning:
Een SFCM motor zit in de 3037, dit is een SCHIJF-collector motor met klein anker.
Een trommelcollector is een DCM(drum collector motor) is anders van maatvoering.
Een hamo magneet is verschillend voor SFCM en DCM
SFCM heeft de borstels kool en brons axiaal staan op anker.
DCM heeft kleinere allebei kool radiaal staan op het anker.

De loop eigenschappen met een magneet en esu decoder is aanzienlijk beter als in analoog uitvoering.
Goed schoonmaken vooraf is belangrijk, ook de spleeten in de collector
Cees
Re:Marklin 3037 ombouwen
Cees,

Bedankt voor je reactie.
Maar snap niet heel veel van je antwoord.

Begrijp ik goed dat er een SFCM motor in mijn model zit?
Zo ja, dan moet ik dus een HAMO magneet kopen voor een SFCM motor en een ESU decoder (die al eerder in dit topic besproken is) ??

Ik verneem het graag van je.

Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco,
Ja in de 3037 zit een SFCM motor met ronde borstelhouders.
Cees
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Citaat van: Remcovanhees op dinsdag 22 november 2011, 20:43:33
Ik hoef niet perse een MFX decoder erin, want het geluid maakt mij niet zoveel uit.


Remco,


MFX kan ook zonder geluid.

Ga naar: www.esu.eu

MFX is een bidirectioneel communicatieprotocol gepatenteerd door Märklin & ESU.
Bidirectioneel betekent dat *praten* en *luisteren* (communiceren in beide richtingen wat de meeste mensen onder ons doen, niet altijd...) gelijktijdig plaatsvinden. Een locomotief met een MFX decoder *praat* met de besturing en meldt zich aan (andere, niet-MFX decoders doen dat niet, alhoewel decoders van Zimo wellicht wel), en *luistert* naar bevelen van de besturing.
Een MFX decoder (en ook andere decoders) bevat gegevens van de locomotief zoals naam (samenhangend met een uniek adres dat door het NFX protocol zelfstandig wordt gegenereerd), motorinstellingen, rijgedrag, enz.

Een MFX decoder kan met of zonder geluid, net zoals andere, niet-MFX decoder met of zonder geluid leverbaar zijn.

Er zijn andere *communicatie* protocollen zoals DCC, Motorola, Selectrix, enz. DCC is *min of meer* de standaard van de *echte* modelspoorder en erkend door de NMRA (National Model railroad Association).


Willy (NH)

(ZH & Papendrecht is een eind weg van *hier*)
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2023

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco,

Als je een ESU 54631 setje koopt, heb je alles wat je nodig hebt. Magneet, decoder en daar zitten
ook nog 2 smoorspoeltjes bij. Die set is passend voor een sfcm.
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hallo Remco.

Een trommelcollector-motor heeft 2 vierkant (in doorsnede) gevormde koolborstels. Hiermee zijn de latere 3034/3037 mee uitgevoerd. (met de computernrs op de kap)
De oudere hebben schijfcollectoren, met één ronde koolborstel, en één borstel, gevormd door een rolletje rood-kopergaas. Hiermee werden de eerste versies mee uitgevoerd (met opgegoten bedrijfs-nrs op de kap)
Het type motor bepaald het type Hamo magneet., en hiermee de ESU-set.
Een ESU-set bestaat uit een decoder EN een magneet. Maar de onderdelen zijn ook los te koop. Een set kost ongeveer 38 euro, maar prijs kan per verkoper afwijken.
Voor de verlichting (2x steekvoetje, en 2 steeklampjes betaal je ca. 7,=. Tesamen dus ca 45.
(ik hoop dat minitreintje ook rekenen kan, prijs is immers decoder, magneet en 2x pot.vrije verlichting tesamen)

Succes met je keuze.

Gr. Marcel
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco
De BR141 is in een aantal uitvoeringen geweest, de 3037 heeft een SCFM motor
De hogere nummers een DCM
Einzelteile der Lokomotiven 3034, 30345, 3037,
3162, 3331, 3340, 3344, 3345, 3439 und 37401

Een foto kan uitsluitsel geven, mogelijk is bij een vorige eigenaar de boel uitgewisseld.
Cees
Re:Marklin 3037 ombouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Re:Marklin 3037 ombouwen
Bedankt voor de zeer fijne en duidelijke uitleg en de snelle reactie van iedereen!

Ik zal morgen een foto maken van de motor; en deze hier even neerzetten voor de duidelijkheid.
Maar als ik de foto zie met de link die Treinsmurf gepost heb; ziet het er naar uit dat ik een SFCM motor in mijn lok heb zitten,omdat de foto nagenoeg overeen komt.

Wat ik zo heb kunnen inschatten is dat de motor nog in goede conditie is (schoon en netjes).
Maar zal tijdens het ombouwen toch alles even netjes nalopen.

Ik zal denk ik uitkomen op een ESU 54631 decoder, waar tevens een magneet bij zit; en mogelijk zoals al eeder geadviseerd met een tegenstekker om alles te monteren.
En zal inderdaad 2 steekvoetjes en 2 steeklampjes erbij aanschaffen.

Als ik zo lees moet het vrij goed te doen zijn om dit zelf te doen.
Alleen omdat ik dit nog niet eerder gedaan heb ben ik wat angstig om een fout te maken met alle gevolgen van dien.

Vind het wel fijn om te lezen dat mensen mij willen helpen! Echter jammer dat ze voor mijn doen ver weg wonen.
Heeft iemand anders een suggestie waar ik het in de buurt van mij kan laten inbouwen / of mij wil assisteren bij het ombouwen?

Ik laat morgen weer wat van mij horen.

Nogmaals bedankt!
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Remco,
Het is, heb ik al eerder genoemd goed te doen.
Wat voor een soldeerbout heb je, een met een mooi klein puntje en ca 25 watt of is het grof geweld?
boutje galvanisch gescheiden?
Als soldeerpasta alleen zuurvrij gebruiken of veel handiger tin met harskern.
Heb je een probleempje stel hem met foto en je krijgt antwoordt.
Cees
Re:Marklin 3037 ombouwen
Bedankt Cees voor je tips.

Ik heb op dit moment nog uit een oud verleden een grote / simpele Weller soldeerbout liggen.
Maar die zal ik niet meer gaan gebruiken, zeker niet voor ombouwen van mijn lok!

Aangezien ik nog niet heel lang geleden ben begonnen met mijn modelbaan;
wil ik toch een goede soldeerbout of station aanschaffen, omdat er nog wel wat meer soldeerwerk heb aan mijn baan.

Ik wil van de week in prencipe dan wel even een nieuwe soldeerbout gaan kopen.
Zou wel iets goeds willen kopen, maar zal het niet dagelijks gebruiken, dus wil niet al teveel uitgeven voor een soldeerbout.
Heb al even bij Conrad gekeken een Weller SP25 is dat een goede soldeerbout voor dit soort werk?

Als dit goed gaat, ben wel van plan om vaker analoge loks te gaan kopen en die om te bouwen.

Ik verneem het graag van je.
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hoi Remco,

Ik woon in Barendrecht, indien je hulp nodig hebt dan kan je me mailen.
Dan ga jij de loc ombouwen en ik kijk toe of alles goed gaat.
Soldeerbout en andere materiaal heb ik wel.

Als je 1 loc omgebouwd heb, dan weet je het over het algemeen wel en is het niet zo lastig meer. Laat maar weten of ik moet helpen.

MvG

Mario
Re:Marklin 3037 ombouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Citaat van: Cees B op dinsdag 22 november 2011, 22:22:17
De BR141 is in een aantal uitvoeringen geweest, de 3037 heeft een SCFM motor
Klopt niet, de 3034, 3035, 3036 en de 3037 werden vanaf 1976-1977 uitgerust met een DCM.
Controleer dus eerst eens wat voor motor erin zit, die lok moet toch open voor de ombouw.
Hier op Stummis een voorbeeld van een 3037 met DCM; http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=55713
Re:Marklin 3037 ombouwen
Citaat van: loc1200 op dinsdag 22 november 2011, 21:59:41
Hallo Remco.

Een trommelcollector-motor heeft 2 vierkant (in doorsnede) gevormde koolborstels. Hiermee zijn de latere 3034/3037 mee uitgevoerd. (met de computernrs op de kap)
De oudere hebben schijfcollectoren, met één ronde koolborstel, en één borstel, gevormd door een rolletje rood-kopergaas. Hiermee werden de eerste versies mee uitgevoerd (met opgegoten bedrijfs-nrs op de kap)
Het type motor bepaald het type Hamo magneet., en hiermee de ESU-set.
Een ESU-set bestaat uit een decoder EN een magneet. Maar de onderdelen zijn ook los te koop. Een set kost ongeveer 38 euro, maar prijs kan per verkoper afwijken.
Voor de verlichting (2x steekvoetje, en 2 steeklampjes betaal je ca. 7,=. Tesamen dus ca 45.
(ik hoop dat minitreintje ook rekenen kan, prijs is immers decoder, magneet en 2x pot.vrije verlichting tesamen)

Succes met je keuze.

Gr. Marcel

Ik wist namelijk de prijzen niet van de lichtjes...

groeten Dylan
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Oké Dylan.

Nu wel.  ;)

Gr. Marcel
Re:Marklin 3037 ombouwen
Hallo forum leden,

Ik heb een foto gemaakt van de motor.
Mogelijk kunnen jullie mij melden wat voor motor erin zit?
De link naar de foto staat hieronder.
http://s1087.photobucket.com/albums/j466/remcovanhees/?action=view&current=Marklin3037.jpg

Alvast bedankt,

Remco
Re:Marklin 3037 ombouwen
da's een kleine schijfcollector motor (SFCM). Dus het ESU 54631 setje, of de M 60903/60923/60943 onderdelen met een lopi, of het complete M setje 60923. Suc6!

Walter
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Dus, een orgineel model.
Één van de 1e versies, met opgegoten nr op kap, heeft bij mij ook dit draaisteltype met bijbehorende motor.

Als je heel handig bent, kan je ook ledverlichting plaatsen, met sluitlichten, maar daar moet je wel wat meer ervaring voor hebben. (Dan kunnen je de lampjes, en fittingen laten vervallen en voor een andere lok gebruiken.)
Maar met een ESU Lopi V4.0 (in set 54631), ben je alvast voorbereid op de toekomst.

Gr. Marcel
Re:Marklin 3037 ombouwen
Dit wordt de eerste lok die ik wil gaan ombouwen.
Gelukkig wil Mario (eerder in forum) mij heel graag verder helpen met het inbouwen van de decoder.

Ik zal naar alle waarschijnlijkheid de onderdelen op de eerst volgende beurs in Houten proberen aan te schaffen.

Wanneer het mogelijk is, zal ik van de ombouw wel een klein foto verslag van maken en als het mogelijk is in dit topic neerzetten.

Ik hou jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt voor alle hulp en goede tips!
Re:Marklin 3037 ombouwen
Mede forum leden.

Ik ben afgelopen maandagavond afgereisd naar Mario.
Hij heeft mij uitstekend geholpen met de ombouw van de lok.
Daarbij heeft mij voorzien van heel veel informatie ... dus ben heel wat wijzer geworden.

Had alle artikelnummers van de spullen opgeschreven en in december meegenomen op de beurs in Houten.

Zijn rond 20.00 uur begonnen met het rustig uit elkaar halen van de lok.
Alles netjes schoongemaakt (wat echt noodzakelijk was, alles was zwart van de olie).
Hierna uitleg gekregen over de verschillende motoren, ombouw setjes en wat modellen bekeken.

Nadat de decoder (ESU LoPi) ingebouwd was, verlichting aangepast was op de test-baan neergezet.
De CV's aangepast en ingesteld en de lok rijdt nu netjes zijn rondjes op mijn baan.

Helaas heb ik geen foto's gemaakt, maar ben er erg tevreden over!

Nogmaals bedankt Mario!
Re:Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re:Marklin 3037 ombouwen
Graag gedaan,

Ik vond het super gezellig en ik ben blij dat de loc mooi over je baan rijdt. Op naar je volgende ombouw!  :thumbup:

MvG

Mario
Re: Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Marklin 3037 ombouwen
Helaas werkt de link niet meer.
Re: Marklin 3037 ombouwen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 3037 ombouwen
Dat is het nadeel van extern hosten.