Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder

Gestart door Sebas zondag 20 november 2011, 15:48:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder
Index:
Wordt gemaakt

Live beelden!:
Dalstation


Bergstation


Planning en Historie:
Wordt gemaakt





-------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,

Bijzonder is ie. Althans zo voelt hij voor mij. Een standseilbahn die een klein dorpje in Zwitserland al sinds 1933 verbind met de rest van de wereld.
Waarom is deze nou zo bijzonder als de anderen? Je ontstijgt met deze baan letterlijk de wereld. Want eenmaal boven kom je ineens in een wereld van rust en ontspanning. Beneden zit je vast in vieze luchten en zware hardnekkige mist. Door deze baan stijg je er letterlijk bovenuit en kom je in een klein winter paradijs.

Dit is het beeld wat je ziet op het moment dat je het baantje uitkomt.


Dit baantje is eigenlijk nauwelijks veranderd in de loop der jaren. Natuurlijk zijn er de nodige onderhouds en vernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn de treinen zelf een keer vervangen en is de gehele besturing gemoderniseerd (1970). En in enkele gevallen is vanwege lawinegevaar op de steile hellingen het persoonvervoer stilgezet. Goederenvervoer ging wel door.

Over goederenvervoergesproken. Dit baantje is de hoofdader voor het vervoer van alles, zowel zomers als 's winters. Vroeger werd zelfs het drinkwater met tonnen naar boven gebracht via dit baantje. En tegenwoordig wordt bouwmateriaal en afval ook via deze baan vervoerd. Er loopt wel een weggetje maar deze is zeer smal en niet voor groot vervoer geschikt.

Wat gegevens over de Stoosbahn

Bron: cablecar.ch (directe link heb ik verwijderd want ik krijg meldingen dat de site onveilig is)

Deze baan is al 40 jaar oud en voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen. Deze liepen officeel in maart 2010 af. En er is al vele jaren overleg over een nieuwe baan. Er zijn nu vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuwe baan. Het wordt uiteindelijk een nieuwe standseilbahn op een punt waar je in eerste instantie van denkt. Hoe gaan ze dit nu maken. De baan krijgt een ongekend stijgingspercentage. hij start horizontaal en zal een stijgingspercentage van 110% krijgen. De steilste ter wereld.


Bron: WWW.stoos.ch

Maar nu de reden waarom ik dit allemaal schrijf.
Ik hecht nogal wat waarde aan de stijl en werking van de oude baan. Naast dat hij landelijk prachtig ligt. Is hijzelf een prachtig gezicht in een woest stuk landschap. Enkele beelden:

De oude baan:

Bron:

http://www.cablecar.ch/assets/images/cbild207.JPG





Bron: [url=http://www.seilbahnbilder.ch/galerie/displayimage.php?album=186&pos=33]http://www.seilbahnbilder.ch/galerie/displayimage.php?album=186&pos=33


Een video: Waarin het karakteristieke geluid van slijpend metaal goed te horen is.


Een video die wel wat schokkerig laat zien hoe je de mist en nevel ontstijgt.



Bron: http://www.carto.net/neumann/mountaineering/fronalpstock_2004_12_12/

De brug die een diepgelegen riviertje overspant:

Bron: http://www.bergbahnen.org/gallery/thumbnails.php?album=81

Nog een video:
http://www.myvideo.de/watch/6504663/Standseilbahn_Stoos

Nu heb ik wel genoeg laten zien. Maar wat is nu mijn doel. Allereerst om de baan op schaal na te bouwen. Aangezien ik dan 8 meter de lucht in moet als ik het in 1:87 doe lijkt dit met wat overdreven. Uberhaupt het model van de trein zelf te bouwen lijkt me al een onmogelijkheid. Daarentegen wil ik dit onderdeel van een klein dorpje in stoos niet zomaar laten verdwijnen. En zal dit model dus wel graag gaan bouwen. Het wordt grote toekomstmuziek. Maar dat het ervan gaat komen denk ik wel. Van de winter wil ik er naartoe gaan om naast te skien heel wat detail foto's te gaan maken.

Ik hoop hier op het forum nog veel te gaan leren over alles wat erbij komt kijken.

Groet,
Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Hey Sebastien naamgenoot??

Een mooi projeck zo te lezen.
Ik schaam me al maar waar licht deze standseilbahn.
In berner oberland ken ik hem niet.
Maar als fan van deze bahnen ben ik erg benieuwd naar je plannen.
Verder zeer mooie foto,'s zeker het winter landschap.

Groetjes bas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Nog nooit van de stooshorn gehoord Bas ?

Je moest je schamen :D

http://g.co/maps/mfg48

Groeten Robin
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Ja een naamgenoot. Maar wel Sebastiaan ;)

Robin heeft de plek al goed. Aan de zuidzijde van de Vierwaldstattersee te Schwyz. Ben je er wel eens geweest robin?

Tja het is op dit moment meer dromen hoor ;) Maar het idee is wel geboren. Zo zit ik zelf aan 3d printen te denken. Daar kan je echt een hoop mee. Maar er gaat nog een hele hoop planning in zitten. Eerst maar eens wat maten zien te bemachtigen.

Ik heb de plek even in google earth opgezocht en het is mooi te zien hoe het traject loopt.


Nog wat foto's van mezelf:


Zou dit wel mogen haha :) Het was ongekend mooi weer die dag dus moest het personeel maar in de bagagebak :)

Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Leuk zeg dat 3d modelbouwen. En ook meteen geconcludeerd wat een werk hierin gaat zitten!!

Ik loop wel een beetje te hard van stapel maar ach, Het is wel leuk :)

Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Hoi Sebas,

Ik moest kiezen en helaas was het niet makkelijk in te passen in de reisroute.
Ik ben er dus nog niet geweest. Gaatnog wel een keer gebeuren natuurlijk.

Die eerste tekening geeft al een redelijk lijkend beeld.
De vorm heb je al. Nu dematen nog  :D

Groeten Robin
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Als je er zomers naar toe gaat zorg dat je gaat met mooi weer. ;) Want als het slecht weer is dan hangt daar sowieso mist en zie je helemaal niets.  En dat zou zonde zijn ;)

Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Hoi Sebas.
Prachtige foto's van een uniek traject! B)
Het filmpje geeft een geweldig indrukwekkend beeld van de overwonnen uitdagingen om dit traject berijdbaar te maken, voor jou dus de "taak" om dit in model na te gaan bouwen! :D

Veel plezier en succes met het uitvoeren van dit bijzondere project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
goedenavond sebastiaan

ja iedereen denkt hier dat ik alpen bassie bent dat is wel zo ja maar in me paspoort staat wel sebastiaan.
leuk dat je als naamgenoot ook nog een ch fan bent en dan nog wel met een standseilbahn :D
lijkt me een mooi projekt om met messing te bouwen moet je wel een draaibank hebben denk ik voor de rollen voor de kabel.
zelf vind ik de niessen en de hardner bahn ook erg mooi en natuurlijk de pilatus maar dat is natuurlijk geen standseilbahn met een kabel.
volgend jaar moet ik maar eens met de gelmer bahn mee omhoog gaan dat ding schijnt ook erg stijl te gaan :?
bouwse ik hou je in de gaten.

groetjes bas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 22 november 2011, 11:59:28
Hoi Sebas.
Prachtige foto's van een uniek traject! B)
Het filmpje geeft een geweldig indrukwekkend beeld van de overwonnen uitdagingen om dit traject berijdbaar te maken, voor jou dus de "taak" om dit in model na te gaan bouwen! :D

Veel plezier en succes met het uitvoeren van dit bijzondere project.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Er gaan daar bijzondere dingen gemaakt worden. Want het wordt een ongekend stijl en moeilijk doorkruisbaar geheel. Ook zullen er heel bruggen gemaakt worden. Ik zal eens wat foto's en tekeningen opzoeken.

En een zware taak gaat het worden om het na te maken. Ik zit nog met zeer veel vragen in mijn hoofd hoe ik dit ooit ga aanpakken :). Ik zal binnenkort een topic in het zelfbouw gedeelte openen. Maar ik ga beginnen met de oude. Wie weet dat ik de nieuwe ook nog ooit ga doen.

Citaat van: Alpen Bassie op woensdag 23 november 2011, 20:28:58
goedenavond sebastiaan

ja iedereen denkt hier dat ik alpen bassie bent dat is wel zo ja maar in me paspoort staat wel sebastiaan.
leuk dat je als naamgenoot ook nog een ch fan bent en dan nog wel met een standseilbahn :D
lijkt me een mooi projekt om met messing te bouwen moet je wel een draaibank hebben denk ik voor de rollen voor de kabel.
zelf vind ik de niessen en de hardner bahn ook erg mooi en natuurlijk de pilatus maar dat is natuurlijk geen standseilbahn met een kabel.
volgend jaar moet ik maar eens met de gelmer bahn mee omhoog gaan dat ding schijnt ook erg stijl te gaan :?
bouwse ik hou je in de gaten.

groetjes bas

Haha ja die nicknames op internet. Het wordt een tweede naam vaak :). Ja een CH fan dat ben ik zeker. Een prachtig land met prachtige techniek. Ik ben vaak in het noorden en zuiden geweest. Als je door of over de gotthard gaat dan kom je in andere werelden terecht. Het warme zonnige zuiden. Met een gouden zonsondergang. Het noorden oogt vaak koeler. De zon heeft een andere kleur lijkt het wel. En ik ben een keer met 25 graden in het zuiden weggereden en in het noorden met mijn korte broek in de sneeuw terecht gekomen. Bizar maar dat maakt het land wel mooi!

Dan het plan. Tja technisch zit het bij mij wel goed. Gevoel voor detail ook. (ik werk als assistent in een tandartspraktijk) En met als doel ooit tandarts te worden moet dat ook wel. Maar goed dat staat even stil. Dus tijd om mooie plannen te maken! :)
Het ontbreekt me nu alleen nog aan de kennis. Waar begin je, wat ga ik gebruiken, hoe ga je het bewerken, welke materialen, welk gereedschap. Enzovoort enzovoort. Maar daar is tijd zat voor om daar uit te komen. En inderdaad een draaibank. Veel nieuwe materie dus. :)

de niessenbahn en de harder bahn zijn ook beide mooi :). Die gelmer bahn gaat 104% omhoog  8o Het is net een achtbaan!

Van de pilatus heb ik nog wel een mooie foto:



Groet Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Hier is veel info te vinden over de nieuwe baan en met foto's over de plek waar het gaat komen.

http://www.stoos.ch/de/bergbahnen/neue-standseilbahn-stoos

Groet
Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Goedemiddag avond sebas.

Dat zijn aardige plannen van Zwitsers
Zo te zien gaan ze kantel cabine,'s gebruiken.
Dat zal een stijte worden van 108 procent toch en dat terwijl de gelmer 104 procent is

Ik hoop niet dat ze alle bahnen gaan vervangen het blijft mooi zo stijl omhoog en maar hope n dat die kabel het hou. :D

Groetjes bas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
hoi sebas.

mooie foto trouwens van de pilatus.
ik heb hier een mooi filmpje van de gelmerbahn :)
http://www.youtube.com/watch?v=_iudaXX9hEI&feature=related
het laat ook een stuk zien van het kabel mechanisme.
man wat gaat dat ding stijl elkaar zit ik er wel eens vlak bij maar ben er nog niet mee omhoog geweest

groetjes bas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Wow!!!  8o Er komt geen eind aan die daling naar beneden! Mooi zeg! Er is aan de onderzijde zelfs een kabelvanger aan de bovenzijde voor nodig! Mooie baan :) maar als je hoogtevrees hebt!!  :P

Groet Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Ik heb nog een mooie foto gevonden van de baan in winterse omstandigheden :)


Bron

En nog een van mezelf.
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Hoi sebastiaan.

Mooie foto,'s vooral die eerste is erg mooi.
Zo een sneeuw vakantie in Zwitserland wil ik nog een keer mee maken als het weer natuurlijk mee werkt :D
Groetjes bas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014
Sneeuw in Zwitserland is echt genieten! Een keer een terugreis in volle sneeuw meegemaakt daar. Ploeteren door 40 cm sneeuw op de snelwegen! Een keer zelfs in stoos met skiën in een meter versgevallen sneeuw geskied er is niets mooiers dan dat.

Ik ben begonnen met het maken van een planning voor het bouwen van het model:

Hier ga ik verder in op het zelfbouwen van het model.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33160.0

Ik ben eindelijk na lang googlen weer op de pagina waar ik de originele maker van de stoosbahn ben tegengekomen. De firma von Roll heeft de baan in 1933 gebouwd. Hij zag er toen heel anders uit maar het traject is hetzelfde. Hier wat beelden: Klik

De firma von Roll heeft zijn seilbahn divisie in 1996 verkocht aan doppelmeyer. Ik ben eigenlijk heel benieuwd of ik ooit bouwtekeningen zou kunnen krijgen.

Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Afgelopen twee weken ben ik in stoos geweest en heb daar lekker geskied. Ongewoon prachtig weer gehad. 15 graden op 2000 meter. En als klap op de vuurpijl nog twee keer 40 centimeter nieuwe pulversneeuw. Ik heb nog nooit zo fijn in tiefschnee geskied. Vanwege de prachtige condities ben ik minder naar deze baan wezen kijken als dat ik van plan was. Het was er dan ook erg druk. De andere keren dat ik er was had ik het druk met het verzorgen van de bagage van de rest van de reisgenoten.

Er was in het dorp zelf een kioskje gebouwd waarin veel infromatie met betrekking tot de bouw van een nieuwe baan hangt. Over de nieuwe baan is afgelopen maandag gestemd in de omliggende gemeenten. Er is ja gestemd dus de baan wordt gebouwd. De eerste werkzaamheden gaan al deze zomer van start. Er staan al paaltjes die aangeven waar het begin en eindstation gaan komen. Als je dat dan ziet wordt het werkelijk indrukwekkend waar ze naartoe en doorheen moeten. Ik heb wat foto's gemaakt van de informatie die ik daar zag en zal ook de informatie die er in de komende twee jaar over de bouw (het gaan indrukwekkende foto's worden, dat moet wel) laten zien.

De nieuwe baan gaat gebouwd worden door doppelmayr/garaventa. Deze heeft een pdf met wat informate over het ontwerp en de reden van de futuristische oplossing van het stijgingspercentage van 110% Klik hier
Ook enkele afbeeldingen van het ontwerp: hier zie je goed dat de cabines meedraaien met het stijgingspercentage en dus een horizontaal stavlak behouden. Het voorste bakje wordt bebruikt voor bagage, goederen, en alles wat er maar opkan. In stoos wordt dat nu gebruikt voor alles wat erop past. Van beton tot bouwmaterialen tot afval en brandstof. (vroeger ook het drinkwater)
Het in en uitstappen kan dan op het moment dat de trein horizontaal staat.


En hier nog een leuk artikel over de techniek die gebruikt wordt. Die is nieuw en gaat voor het eerst worden toegepast.
Klik hier (bron: simagazin)

Hier wat foto's

Ik heb zelf nog wat foto's gemaakt van de oude baan. Het was helaas niet mogelijk om op plekken te komen waar ik onder de treintjes kon kijken. Die zijn goed afgeschermd en je kan vanwege de steile hellingen niet even langs de rails gaan staan.



Wel heb ik gezien dat de wielen er hetzelfde uitzien als bij een andere baan. Geen idee hoe dat bij de nieuwe baan is straks. Het zal er sterk op lijken.


En als laatste nog een link over het traject dat de nieuwe baan gaat krijgen.
http://www.stoos.ch/fileadmin/Erschliessung_Stoos/Gemeinden_Information_Teilzonenplanung.pdf

ik hoop dat er vanuit de zwitserse kant veel foto's gaan komen zodat we er veel over kunnen zien. Want een bijzonder project is het.

Groet Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Prachtige reportage. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Al googelend kwam ik op de twee volgende plaatjes. Het zijn nog 3d animaties maar het geeft een beeld weer van hoe het gaat worden. Ik hoop als ik meer tegenkom het in dit topic aan te vullen.

Het vertrekstation van beneden:
De baan zal vanaf dit station op de zichtbare helling steil omhoog gaan. Zoals je ziet gaat dit echt steil worden.


Het aankomst station in Stoos:
En komt uiteindelijk zo goed als horizontaal aan in stoos.
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Hoi Sebas,

een prachtige uiteenzetting :thumbup:

Als ik het goed begrepen heb dan zijn het tot nu toe alleen maar plannen?

Groetjes, John
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
hallo John

Als je de bouw van de nieuwe baan bedoeld, ja dat zijn nog plannen. Maar wel dusdanig doorgerekend en besloten dat ze deze zomer gaan beginnen met bouwen en uitboren van de tunnels. In 2013 komt dan de uitrol van rails en elektronica. Als alles goed gaat wordt de baan dan op 1 december 2013 geopend. Ze moeten ook wel, want de oude baan begint toch wel echt oud te worden. En de vergunning is al enkele jaren opgerekt. Maar de zwitsers kennende gaat dat wel goed komen.

Wat betreft mijn eigen plannen, om het in model na te maken, heb ik een topic in het zelfbouwdeel gemaakt.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33160.0 maar dat bestaat voorlopig alleen nog in 3d tekenen.

Groet Sebas
Re:Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Mercy Sebas,

en succes met de bouw van je eigen baan.

Groetjes, John
Re: Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
hoi allemaal,

Deze vakantie ben ik nog even in de buurt van dit baantje geweest. Ik heb er nog wat foto's van gemaakt. Maar niet het lef en de tijd gehad om ze aan te spreken over een eventuele bouwtekening. Daar baal ik eigenlijk nu wel een beetje van. Maargoed. De foto's die ikzelf gemaakt heb staan nog op mijn mobiel. Maar vanmorgen kwam ik deze tegen op facebook. Dit is precies waarom de nieuwe baan zo belangrijk is. Speciaalvervoer van goederen. Ik vind het maar een bijzonder gezicht. :)
Re: Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Fantastisch eigenlijk hoe zo'n treintje zo'n steile helling kan beklimmen  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Zwitserland: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan
Dylan.

Bij een standseilbahn woord het treinje omhoog getroken door een kabel zie het als een kabelbaan door in de baan allemaal rollen te hebben waar de kabel overheen loop.
Om kracht te besparen deden ze heel vroeger al water in een tank als ballast deze hing dus naar beneden en trok hier mee de andere trein omhoog maar al gauw hebben ze het water vervangen door een tweede treinstel dit omdat er dan natuurlijk meer mensen mee konden in een kortere tijd.
Halve wege het trajeckt zit een passeer spoor waar dus treinen elkaar kruisen.

Sebas ik heb wel wat foto,'s van de niesenbahn laat me maar even weten.

Groetjes Bas

Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan: Het gaat beginnen!
Het weer begint weer meer computertijd toe te laten nu ;) Het wordt kouder haha. Ik ben wel geinteresseerd in je foto's :) Zeker omdat ik nog steeds met het plan bezig ben om de oude na te bouwen. Dat heeft van de zomer stil gelegen maar daar gaan de komende maanden weer wat aan gebeuren.

Deze week lag er een nieuwsbrief in mijn mailbox dat de laatste officiële hindernissen genomen zijn en dat de bouw echt van start gaat deze maand. Men begint met het uitgraven van enkele tunnels. En gaat dan van de zomer door met aanleggen van de baan zelf. In 2013 komt dan de opbouw van alle electronica en de cabines zelf. Dat is grofweg de planning.

Er kwam ook een foto langs. Opnieuw een computeranimatie van de nieuwe baan. Maar het geeft een goed beeld van hoe het er uit kan gaan zien.


Groet Sebas
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan: Het gaat beginnen!
Even een kleine update:

Ik zag een video langskomen van de nieuwe baan. Een animatie, dat wel maar ook dit geeft weer een leuk beeld.

(staat nu in de eerste post: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33050.msg594346#msg594346)

Groet Sebas
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Bouw van een nieuwe baan: Het gaat beginnen!
Prachtige animatie en een mooie oplossing. Het perron is horizontaal, dat is handiger en veiliger dan zo'n trap zoals nu wordt gebruikt.
Een stijging van meer dan 100% is ook spectaculair.

Na gereedkomen van dit bijzondere project zou een bergsportvakantie maar eens richting Stoos moeten gaan.

Groet,
Ronald
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Wat nieuwe video's van de huidige baan
Citaat van: rorail op donderdag 27 september 2012, 15:51:42
Prachtige animatie en een mooie oplossing. Het perron is horizontaal, dat is handiger en veiliger dan zo'n trap zoals nu wordt gebruikt.
Een stijging van meer dan 100% is ook spectaculair.

Na gereedkomen van dit bijzondere project zou een bergsportvakantie maar eens richting Stoos moeten gaan.

Groet,
Ronald

Ik kan het je alleen maar aanbevelen. Echt een prachtig gebied.

Al zoekende op youtube kwam ik wat nieuw materiaal van de bestaande baan tegen. Nu de eerste schoppen in de grond zijn gezet begint er duidelijk wat meer interesse te komen voor dit project. En gelukkig ook wat meer beeld materiaal. Daar het 1000 kilometer verderop is kan ik er niet zomaar even naar toe :p

In beide filmpjes is ook het belang van vrachtvervoer van de baan weer zichtbaar.


Zo komt er hier, op 6:30, een nieuw bed naar boven :)


De weg weer naar beneden, met een mooi beboste rit.


En beelden van de nieuwe positie waar de nieuwe baan zal vertrekken en aan zal komen. Nu is daar natuurlijk nog niets van zichtbaar en toont het de mooie natuur daar. :)


Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 Wat nieuwe video's van de huidige baan
Prachtige leuke filmpjes.

Tony
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013: De eerste bouwfoto's maken het traject
Eindelijk komen dan mondjesmaat wat bouwfoto's naar buiten. Het begin vergt wat verwijdering van bomen en daardoor wordt goed zichtbaar wat een onmogelijk steil traject het wordt. :) Korte vraag aan het beheer: Mag ik deeplinken als ik de bron erbij zet?

De eerste foto laat mooi zien waar het dalstation komt. Helemaal linksachter op dat parkeerterrein. En gaat dan via het ontbosde traject naar boven.


Bron: Luzernerzeitung: Rodungsarbeiten für neue Stoosbahn beendet

En van bovenaf: ergens ver beneden ligt het dalstation straks.

Bron: Luzernerzeitung: Rodungsarbeiten für neue Stoosbahn beendet

En hier heb je het steile deel gehad en je bent nu op het "stoos plateau" en nu gaat het rustig glooiend nog wat omhoog.

Bron: Luzernerzeitung: Rodungsarbeiten für neue Stoosbahn beendet

Ik vond ook nog een foto van het parkeer terrein waar het dalstation gaat komen.

Bron: http://www.funimag.com/photoblog/index.php/tag/stoos/

En schematische doorsnede van het bouwprofiel:
Als je op de foto klikt krijg je een grote versie met alle leesbare details:
Er wordt een tijdelijke materiaalkabelbaan gemaakt. Ook deze is mooi zichtbaar op dit schema.

Bron: http://www.funimag.com/photoblog/index.php/tag/stoos/

Op deze link: http://www.funimag.com/photoblog/index.php/tag/stoos/ Staan nog meer foto's.

Zodra ik meer vind krijgen jullie het te zien :)
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 De eerste bouwfoto's maken het traject
Hoi Sebas,

Ik kwam toevallig op dit forum.
Wij hebben sinds 1979 een huis op Stoos en zijn dus al honderden keren met het huidige treintje op en neer gegaan.

Leuk dat je een model van deze trein wil bouwen.

Heb je meer info nodig, laat het maar weten.
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 De eerste bouwfoto's maken het traject
Wat ontzettend leuk zeg en wat een toeval! Ikzelf kom er ook al heel lange tijd, 27 jaar. We huren altijd een appartement aan de andere kant van Stoos vlak onder de Holibrig. Best een grote kans dat onze wegen elkaar eens gekruist zijn.

Het plan van het in model bouwen van deze baan stond even in de ijskast vanwege een defecte pc. Maar na mijn vakantie van een week geleden daar is het vuurtje weer aangewakkerd. Ik moet nog steeds achter de maten aan. Zal ik het tourisme bureau eens mailen? Het project loopt vanwege de vele sneeuwval dit jaar vertraging op had ik begrepen cq ergens gelezen. Dus ik heb nog wat meer tijd. Want ik wil het eigenlijk gerealiseerd hebben voordat het baantje stopgezet wordt.
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2013 De eerste bouwfoto's maken het traject
Ons huis staat op Stooshorn. Als je inderdaad al 27 jaar op Stoos komt is de kans inderdaad groot dat we elkaar wel eens gezien hebben.
De bouw heeft inderdaad iets vertraging opgelopen, maar men probeert dit weer in te lopen.
Je kunt inderdaad de "verkehrsverein" mailen.

Komende zomer ga ik waarschijnlijk weer naar Stoos.uu
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15 De eerste bouwfoto's maken het traject
Hallo Allemaal,

Het is even geleden, door een drukke zomer en een daardoor iets ingekorte vakantie ben ik niet in Stoos geweest deze zomer, paradiso? hoe was het er? :) nog wat veranderd?

Maar ik heb geprobeerd vanuit nederland weer wat info erover te vinden. Alle financiële obstakels zijn eindelijk overwonnen en sinds september is er dan echt begonnen met de bouw. Ik heb slechts 1 foto weten te vinden. Dit is van de bouw van het onderstation. Het zijn nog wat betonnen platen maar hier gaat het onderstation gebouwd worden.


Bron: Luzerner Zeitung

De baan gaat dan via een brug over het meertje naar boven. Door de drukke zomer heb ik ook mijn plan om de baan/wagon in het klein na te maken wat laten versloffen. Maar nu begint het weer te kriebelen.

edit: Terwijl ik dit plaatste kwam er net een foto langs op facebook langs.
Het betreft een onderdeel dat waarschijnlijk met de huidige baan naar boven getransporteerd is. En komt ergens op het bovengedeelte van het traject of station te staan. De foto is in ieder geval gemaakt op het bovenstation van de huidige baan.


Bron: Facebook
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15 Bouw nu echt gestart.
En dat ziet er dan zo uit:

Morgendliche Schwerstarbeit für unsere "alte Dame". Da geht was zum Wochenstart...
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15 Bouw nu echt gestart.
Hallo Sebas,

Ik ben inderdaad geweest afgelopen zomer.
Men ligt op schema.
Ze waren druk bezig de toegangswegen te verbreden en verbeteren.
Met de kerst gaan we er weer heen.

Groeten,
Patrick
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden en een instorting.
Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je het hebt gehad daar in Stoos. Ik heb via kennissen in ieder geval vernomen dat er daar een zware Föhn van twee dagen is geweest. Zelfs vandaag nog. Toch nog lekker gehad? De bouw van de baan heeft enige vertraging opgelopen las en zag ik. De materiaalbaan die daar gebouwd is om de materialen te transporteren is, terwijl hij in gebruik genomen werd, deels ingestort. Klik voor wat videobeelden

Verder zijn er twee webcams geïnstalleerd ( hoeraaaa!! :) ) Zodat we hier vanuit Nederland de bouw kunnen volgen. Deze heb ik op de eerste pagina (klik) geplaatst van dit draadje.
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden en een instorting.
Hoi Sebas,

Ik ben afgelopen weekend terug gekomen.
De eerste 4dagen hebben we binnen gezeten, door de zwaarste storm sinds 1982.
Destijds is bij ons het dak eraf gewaaid, nu zijn er ook heel wat bomen om gegaan.

Klopt inderdaad dat er vertraging is opgelopen door een ongeluk met materiaalgondel.
Het hele traject is goed te zien en de vorderingen gaan snel ten opzichte van afgelopen zomer.

Door het ongeluk liggen op dit moment alle werkzaamheden stil.
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden en een instorting.
Hallo allemaal,

Het is hier even stil geweest door de winter en dat ongeluk. Echter is nu alles weer draaiende. Er is afgelopen vrijdag een open dag geweest op de bouwplaats. Maar vanwege mijn studie kon ik er niet even heen ;) Ik had best gewild.

In de tussentijd heb ik een manier gevonden om wat bewegend beeld van de bouw te maken. Namelijk een timelapse van de webcams die erop staan. Ik ga deze maandelijks updaten. Maar hier zijn de beelden van afgelopen week in mei alvast.

Het bergstation:

en het dalstation:


Deze video geeft een goed beeld van hoe stijl het nou daadwerkelijk is:


Onder het groene gebouwtje staat een tunnelboor die een van de tunnels gaat boren.


@paradiso
Nog dank voor je antwoord! Ik kon helaas niet naar stoos deze winter vanwege mijn studie die helaas teveel tijd in beslag nam daarvoor.
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder
Een video erbij :) Ditmaal zie je de tijdelijke bouwlift en ook een ontploffing van de boorwerkzaamheden


En enkele foto's
http://stierli.net/dominik/blog/auto-s-bahn-schiff-und-luftseilbahn-fahrten/
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder
Ik heb een paar foto's geplaatst op: http://www.facebook.com/stoos.paradiso
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder
Leuk om te zien (ook die timelapse).
Je linkje vroeg trouwens om een wachtwoord (met foto's)

Peter
Re: Standseilbahn Stoos 1933 - 2014/15: Live beelden. de bouw gaat weer verder
Wauw, er is gisteren echt een berg sneeuw gevallen! Dat mocht ook wel eigenlijk! Ik heb een andere timelapse gemaakt. Dit is van de vanaf juni tot en met november. Hier zie je de hele bouw van het bergstation.

www.youtube.com/watch?v=_c2SqYgsRgo

Citaat van: Paradiso op zondag 28 december 2014, 13:45:53
Ik heb een paar foto's geplaatst op: http://www.facebook.com/stoos.paradiso
Heel erg leuk om te zien! Geeft een mooi beeld van de grootte van het project