Index:
Wordt gemaakt
Live beelden!:
Dalstation
Bergstation
Planning en Historie:
Wordt gemaakt
-------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Bijzonder is ie. Althans zo voelt hij voor mij. Een standseilbahn die een klein dorpje in Zwitserland al sinds 1933 verbind met de rest van de wereld.
Waarom is deze nou zo bijzonder als de anderen? Je ontstijgt met deze baan letterlijk de wereld. Want eenmaal boven kom je ineens in een wereld van rust en ontspanning. Beneden zit je vast in vieze luchten en zware hardnekkige mist. Door deze baan stijg je er letterlijk bovenuit en kom je in een klein winter paradijs.
Dit is het beeld wat je ziet op het moment dat je het baantje uitkomt.
Dit baantje is eigenlijk nauwelijks veranderd in de loop der jaren. Natuurlijk zijn er de nodige onderhouds en vernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn de treinen zelf een keer vervangen en is de gehele besturing gemoderniseerd (1970). En in enkele gevallen is vanwege lawinegevaar op de steile hellingen het persoonvervoer stilgezet. Goederenvervoer ging wel door.
Over goederenvervoergesproken. Dit baantje is de hoofdader voor het vervoer van alles, zowel zomers als 's winters. Vroeger werd zelfs het drinkwater met tonnen naar boven gebracht via dit baantje. En tegenwoordig wordt bouwmateriaal en afval ook via deze baan vervoerd. Er loopt wel een weggetje maar deze is zeer smal en niet voor groot vervoer geschikt.
Wat gegevens over de Stoosbahn
Bron:
cablecar.ch (directe link heb ik verwijderd want ik krijg meldingen dat de site onveilig is)
Deze baan is al 40 jaar oud en voldoet niet meer aan de wettelijke veiligheidseisen. Deze liepen officeel in maart 2010 af. En er is al vele jaren overleg over een nieuwe baan. Er zijn nu vergevorderde plannen voor de bouw van een nieuwe baan. Het wordt uiteindelijk een nieuwe standseilbahn op een punt waar je in eerste instantie van denkt. Hoe gaan ze dit nu maken. De baan krijgt een ongekend stijgingspercentage. hij start horizontaal en zal een stijgingspercentage van 110% krijgen. De steilste ter wereld.
Bron:
WWW.stoos.chMaar nu de reden waarom ik dit allemaal schrijf.
Ik hecht nogal wat waarde aan de stijl en werking van de oude baan. Naast dat hij landelijk prachtig ligt. Is hijzelf een prachtig gezicht in een woest stuk landschap. Enkele beelden:
De oude baan:
Bron:
http://www.cablecar.ch/assets/images/cbild207.JPG
Bron: [url=http://www.seilbahnbilder.ch/galerie/displayimage.php?album=186&pos=33]http://www.seilbahnbilder.ch/galerie/displayimage.php?album=186&pos=33Een video: Waarin het karakteristieke geluid van slijpend metaal goed te horen is.
Een video die wel wat schokkerig laat zien hoe je de mist en nevel ontstijgt.
Bron:
http://www.carto.net/neumann/mountaineering/fronalpstock_2004_12_12/De brug die een diepgelegen riviertje overspant:
Bron:
http://www.bergbahnen.org/gallery/thumbnails.php?album=81Nog een video:
http://www.myvideo.de/watch/6504663/Standseilbahn_StoosNu heb ik wel genoeg laten zien. Maar wat is nu mijn doel. Allereerst om de baan op schaal na te bouwen. Aangezien ik dan 8 meter de lucht in moet als ik het in 1:87 doe lijkt dit met wat overdreven. Uberhaupt het model van de trein zelf te bouwen lijkt me al een onmogelijkheid. Daarentegen wil ik dit onderdeel van een klein dorpje in stoos niet zomaar laten verdwijnen. En zal dit model dus wel graag gaan bouwen. Het wordt grote toekomstmuziek. Maar dat het ervan gaat komen denk ik wel. Van de winter wil ik er naartoe gaan om naast te skien heel wat detail foto's te gaan maken.
Ik hoop hier op het forum nog veel te gaan leren over alles wat erbij komt kijken.
Groet,
Sebas