Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)

Gestart door AlbertG zaterdag 19 november 2011, 22:22:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Ik heb deze loc via marktplaats gekocht. Bij de verkoper en thuis reed de loc eerst prima maar hij hield er opeens mee op. Ik heb de cabine er afgehaald en nu blijkt er een zwarte draad aan 1 kant losgeraakt te zijn, maar ik zie niet waar deze aan vast gezeten heeft. De draad zit aan 1 kant vast aan de decoder (heet dat zo? is het apparaat waar je het nummer mee instelt). Dan zie ik een blauw hulsje en de andere kant van de draad zit nergens aan vast.
Wie kan me helpen.

Groeten,
Albert.
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Hi Albert,

Als je op een 3-rail systeem rijdt (wisselstroom, massa via de wielen en signaal via middengeleider), dan is dat meer dan waarschijnlijk de massa draad.
Best eerst eens controleren met een multimeter of één van de andere draden contact maakt met de massaje weet immers nooit of iemand deze loc 'gecustomizeerd' heeft en de kleurcodes niet gerespecteerd heeft.  In de meeste gevallen maken de metalen wielen contact met de metalen behuizing van de loc, waardoor dit één groot massa punt wordt.  Je kan dit zwart draadje dan eender waar hierop aansluiten.
Alles wel zeer goed nameten!!! Anders risico dat je de decoder opblaast!!
Probeer anders eens een foto te posten dan ik het beter zien.

Grtz,
Patrick
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Hoi,

Het gaat om de 3642.
Deze heeft maar 2 zwarte draden. De eerste loopt van het sleepcontact naar de bovenleiding schakelaar;
de andere gaat van je decoder (C80, oud type met 2 blauwe, 2 gele, een rode, een bruine, en de zwarte) naar de genoemde ontstoorspoel, met het kunststof jasje.
Dus daar kan je de draad aan vast solderen.
LET WEL OP. De decoder is gevoelig voor statische ladingen. Bij gebruik van een 220 soldeerbout, tijdens het solderen, even de stekker uit de wandcontactdoos halen.

gr. Marcel
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb twee foto's bijgevoegd. Ik hoop dat je op 1 van deze foto's aan kunt geven waar de zwarte draad aan bevestigd moet worden.

Groeten,
Albert.
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Draad moet aan de koolborstelhouder links.



Succes!

Mvg, Johan
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Ah, Johan was mij net te vlug af  :P
Maar hij heeft gelijk, kijk maar hier: http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?artikelnummer=3642.  Onderaan op de tekening staat een schema'tje.

Succes met de reparatie,
Patrick
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
 :thumbup: :thumbup:
Super. Bedankt. Nooit leuk als je een nieuwe hobby begint met een teleurstelling, maar nu is het opgelost. Treintje rijdt weer.  :D

Groeten,
Albert.
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
 B)

Geen dank.

Mvg, Johan
Re:Los draadje in e-loc 3642 (DB 111 049-3)
Leuk om te horen dat alles weer werkt!  :)

Patrick