Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

beginnersvragen

Gestart door aideeaidee zaterdag 19 november 2011, 19:41:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
beginnersvragen
Ik heb sinds enige tijd de oude marklin van stal gehaald nadat ik een nieuw digitaal 'beginnerssetje' gekregen heb (volgens mij zo'n aldi of lidl pakket met een rood diesel lockje). Leuk, maar alles wat ik al had is natuurlijk niet digitaal. Gelukkig draait het digitale treintje ook traditioneel op wisselstroom, maar de hint was natuurlijk dat ik samen met mijn kids e.e.a. op moet zetten. Ik ben er al achter dat de standaard blauwe trafo's niet voldoen met het digitale setje dat volgens mij gelijkstroom op de rails zet.
Ik heb anyrail aangeschaft, en met de kids druk aan het ontwerpen geslagen. In de tussentijd probeer ik chocola te maken van de stortvloed aan informatie die ik onder andere hier kan vinden. Het mooie van het digitale treintje is dat hij netjes langzaam optrekt en weer afremt. Het zou mooi zijn als dat ook met de oude treinen mogelijk zou zijn (1* 3034, 3021, 3075 en 2* 2963). Nou lees ik van alles over protocollen, lok decoders, ombouw naar gelijkstroom, koploper etc. etc. ik zie door de bomen echt het bos niet meer. Heb mij er ook al in geen jaren meer in verdiept.  M.u.v. het beginnersdeel dat plastic spoor is is de rest M en met een verloop werkt alles goed. De treinen rijden ook nog goed (en de oudste is zeker meer dan 40 jaar oud!).
Het liefst bouw ik zo weinig mogelijk om, dat gaat aardig in de papieren zitten heb ik gezien. Ik heb wel ervaring met electronica dus het inbouwen van een loc decoder lijkt mij het probleem niet. Nou wil ik voorkomen dat hier weer een hele herhaling van zetten komt, want deze vraag is meerdere malen gesteld. Volgens mij heb ik drie opties:

optie 1, analoog:
Uhlenbrock heeft een optrek en afrem module, maar of die bruikbaar is... (UH41200). Het aansturen van de wissels e.d. kan best analoog met knopjes, dat vinden de kids leuker dan het klikken met de muis. Als ik het goed begrepen heb controleert deze module een stuk spoor en wordt niet ingebouwd in een loc. Lijkt aantrekkelijk, de baan wordt maximaal 300x170. Maar er is weinig info verder te vinden of deze ook met ac of alleen dc werkt... Ook is er nog een uh 52200 maar daar is helemaal weinig info over te vinden. Op zich lijkt dit toch het goedkoopste alternatief (of het duurste als het niet werkt ;-)

optie 2, deels digitaal:
Ik bouw alle modellen niet om, maar plaats (voor zover mogelijk dat heb ik nog niet bekeken) een uhlenbrock 76200. Deze werkt met wisselstroom motoren. Omdat het rode treintje vast met het motorola protocol werkt zal ik iets moeten bedenken voor het aansturen. (geen idee of dat over wisselstroom werkt). Een computer heb ik nog wel staan. Maar er moet een ding zijn dat de commando's overbrengt. Dan zou ik b.v. koploper kunnen proberen. Zo'n decoder kost iets tussen de 30 en 40 euro keer vijf + nog een aansturingsmodule (??).

optie 3 geheel digitaal:
Toch maar geheel digitaal dus. Alle treintjes ombouwen (voor alle modellen heb ik wel beschrijvingen gevonden) maar dat gaat verder dan electronica. Uitvoerbaar, maar volgens mij wel extreem duur zo? (b.v. IB-Com of mobile station??)

Ik zoek eigenlijk een betaalbare oplossing voor het 'probleem'. Het werken met knopjes vinden kinderen doorgaans leuker dan met een pc. Het m. mobile station 60653 biedt mogelijkheden tot 11 treinen voor een betaalbare prijs (dikke honder euro), maar werkt dat samen met die ub chip? Of moet alles dan toch gelijkstroom worden en zit ik vast aan ombouw. Ik wordt hier helemaal gek van :-( Wie verwijst me naar een stuk documentatie die alles een stuk helderder voor mij maakt? Na weken over internet struinen ben ik in ieder geval even het spoor bijster ;-)

vr.gr. Albert



Re:beginnersvragen
Hallo Albert,

In grote lijnen herken ik de vragen/problemen zoals jij de schetst. Toen ik een aantal maanden geleden begon met me in te lezen in alle mogelijkheden en opties, zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.

Ik heb er nu voor gekozen om er mee aan de slag te gaan en 'wel zien' welke kant ik uiteindelijk uit zal gaan. De keuzes zijn zo enorm en divers dat ik met alles een klein beetje ga proberen.

Succes, en ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen die jij krijgt na het maken van jouw keuze (wat overigens altijd de juiste is)

Groeten,
Tim

Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Hallo Tim, bedankt voor je reactie. Ik ga ook zeker 'gewoon' aan de slag en in het ontwerp hou ik rekening met onderbrekers en baanstukken. Dat werkt in ieder geval analoog en zodra e.e.a. uiteindelijke digitaal zou worden dan is het gewoon een kwestie van een paar draadjes doorverbinden. Ik voel me wel weer als een kind in een snoepwinkel. Ben nu bezig met de conrad wisselaansturing om de handwissels electrisch te maken en dat lukt nog ook. Sommige reacties hebben het over het lawaai, maar dat vindt ik behoorlijk meevallen.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Albert,

Ik weet dat er een hoop op je afkomt, maar in feite is het niet zo ingewikkeld.

Er zijn een 3-tal mogelijkheden zoals je al omschreef

1.  analoog. De door jou aangehaalde UH 41200 kan ook in een analoge baan gebruikt worden  
    maar kost dik ? 20,00 per blok.
    De firma mecktronic biedt ook mogelijkheden voor vertraagd optrekken en
    afremmen en als je een beetje verstand hebt van electronica vindt je daar goedkopere oplossingen.
    Maar ook hier moet je per blok investeren, maar je hoeft je locs niet om te bouwen.

2.  Half digitaal/analoog. Er zijn velen die dit doen en zo beginnen, digitaal vanwege de rij-eigenschappen, analoog om
    nog wat te doen te hebben of uit kostenoogpunt . Dan moet je wel je locs ombouwen. De UH 76200
    betekent ook inbouwen/ombouwen, maar kunnen de veldspoelen blijven zitten. Voor hetzelfde geld bouw je je locs
    met bv. een ESU-decoder om, dan bpuw je een magneet in. Bij digitaal is geen sprake meer van specifieke
    wissel- of gelijkstroom.
    Belangrijker is is de digitale centrale die je gaat gebruiken, want dat is het hart van je systeem. Dat kan varieren
    van een Mobile Station tot een dure CS2 of om het even wat voor centrale. Daartussen zijn een heleboel    
    mogelijkheden, nieuw en tweedehands. Deze centrale stuurt een protocol uit waar de decoders naar luisteren.    
    Marklin werkt met MM of FMX protocol en dat zenden de centrales dus uit. Veel centrales sturen naast het Marklin
    protocol ook andere protocollen uit zoals bv. DCC of Selectrix. Als je locs ombouwt met zgn. multi-protocol
    decoders en je hebt een centrale die multi-protocol uitzend, dan kunnen ook Marklin locs rijden op andere
    protocollen. Met dergelijke centrales kun je ook wissels en seinen sturen, maar dat hoeft niet.

2.  Volledig digitaal kan ook en dat kun je zelfs uitbreiden tot volledig computergestuurd rijden (waarbij ook        
    handregelen nog mogelijk is). Er zijn systemen die niet veel kosten, maar je moet altijd je locs ombouwen.

Ikzelf heb met 20 locs gedigitaliseerd voor ca. ? 950,00 maar heb dan nog geen terugmelders voor computergestuurd rijden.
Maar beginnen met een 2e hands mobile station en 5 locs, dan vallen deze kosten toch wel mee.

Wil je meer weten, vragen maar op dit forum. Je krijgt altijd antwoord en als je morgen tijd hebt ga je naar Veendam.
klik

Edit : link toegevoegd
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:beginnersvragen
Hallo Albert,

Je oude modellen kunnen prima omgebouwd worden(ligt wel een beetje aan de staat van de loc),en de decoders behoeven niet duur te zijn.

Reden dat je weinig over de door jou voorgestelde apparatuur niet vind,is dat analoge rijders niet zo op dergelijke extra elektronica zitten te wachten.
Dus vandaar weinig info.

Je kan jezelf ook afvragen waar je heen wilt met het digitale gebeuren,en je zal zien dat er verschillende mogelijkheden zijn.
Alleen de treinen digitaal aansturen is bijv. ook een optie,en voor de beginner de meest gebruikelijke ;)

Dit kan natuurlijk veel uitgebreider,en het is wel een kostenplaatje,wat je afweging mede zal bepalen.
Dat is mij zelfs niet vreemd,want ik kon het ook niet allemaal tegelijk aanschaffen.

Voor de derde optie voel ik nog het meest met je mee,aslleen kijk ook even bij Tams op de site.
www.tams-online.de
Dat vind ik een mooier alternatief dan de IB-com,en beide kunnen met de pc verbonden worden.
Bij de Tams centrale zit geen booster,dus die komt er nog bij.
Het is maar een tip,en zo zijn er nog wel meer tips te bedenken.

Nog een mooie tip,de Miba heeft tijdschriften op het digitale vlak,waarvan de MIBA extra 2-2011 de nieuwste is.
Er zijn nog voorgaande exemplaren te koop op beurzen,of nog te bestellen bij de uitgever van de MIBA.
Daar heb je overzichten van decoders en andere digitale mogelijkheden,en is goed voor het leesvoer (als je de Duitse taal een beetje kent) :D

Het is ook goed om aan te geven wat je precies wilt,maar ik kan me voorstellen dat je eerst de mogelijkheden er uit vist,die je aanspreken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Bedankt voor beide reacties. Ik kom uit Groningen, dus Veendam is een goede optie, al gaat dat niet meer lukken vrees ik, maar ik hou dit soort dingen in de gaten vanaf nu.

Ik begrijp niet waarom ik bij volledig digitaal mijn treinen moet ombouwen? Er zijn decoders die met wisselstroom werken. Volgens mij levert tams die ook. Domme vraag: waar dient een 'booster' voor? Bij tams kwam ik een booster tegen, maar die liet een electronisch schema zien. Het geheel lijkt op een versterker en dat zal ook wel gezien de naam. Is dat om het signaal voldoende sterk over het spoor te sturen? Ik zal hun site in ieder geval nog eens wat beter bestuderen.

Natuurlijk zou ik wensen dat ik precies weet wat ik wilde. In de zoektocht over internet is een en ander nogal onduidelijk geworden. Als software ontwikkelaar zie ik een vol-digitale baan wel zitten, maar mijn kids willen zeker ook knopjes. De zak met euro's is ook niet onbeperkt dus zal eea. zodanig van opzet moeten zijn dat ik al sparend langzaam maar zeker tot dat einddoel kom. Zo is een blokmodule 20 Euro, maar die ene module kun je ook over meerdere blokken verdelen. De baan is niet zo groot dat ik continue alle treinen kan laten rijden. Als een trein op een perron stilstaat kan de module op een ander blok zijn werk doen. Bij de opstelsporen speelt de module geen rol omdat niemand het rijgedrag daar ziet. Aan de andere kant wil ik het liefst dat ik naar de toekomst toe zaken kan hergebruiken.

Zo weet ik dat de blauwe trafo's niet berekend zijn op 230 volt en dat met name het omschakelen schadelijk kan zijn voor de ingebouwde decoders. Voor mij speelt dat niet zo'n rol omdat mijn loc's met wagonnen er achter toch niet achteruit hoeven te rijden. De blauwe trafo's kan ik dus gerust blijven gebruiken zolang ik het geheel niet voluit zet. Als ik vervolgens op de een of andere manier de digitale signalen naar de treinen krijg dan zou het volgende een goede keus zijn?

ik bouw een tams LD-W-32 in of LD-W-33 in (wat is het verschil?)
een booster: tams b-2? (zelfbouw) of voldoet een (S)88?
een digitale besturingseenheid. De mastercontrol is leuk, maar lijkt me overbodig in combinatie met een computer?

iemand ervaring met opendcc?
of http://www.mrdirect.nl/ ??



Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2008

offline
Re:beginnersvragen
Citaat van: aideeaidee op zaterdag 19 november 2011, 22:54:20

Ik begrijp niet waarom ik bij volledig digitaal mijn treinen moet ombouwen?
Alle treinen moeten voorzien zijn van een decoder omdat de spanning op de baan altijd maximaal is. De snelheid wordt d.m.v. een code doorgegeven.

Er zijn decoders die met wisselstroom werken. Volgens mij levert tams die ook.
Dat klopt, maar ik zou gelijk ESU-setjes kopen - magneet met decoder.
De magneet maakt van het motortje een sterkere gelijkstroommotor die veel beter te regelen is.

Domme vraag: waar dient een 'booster' voor? Bij tams kwam ik een booster tegen, maar die liet een electronisch schema zien. Het geheel lijkt op een versterker en dat zal ook wel gezien de naam. Is dat om het signaal voldoende sterk over het spoor te sturen?
Je hebt het al begrepen zie ik !

Natuurlijk zou ik wensen dat ik precies weet wat ik wilde. In de zoektocht over internet is een en ander nogal onduidelijk geworden. Als software ontwikkelaar zie ik een vol-digitale baan wel zitten, maar mijn kids willen zeker ook knopjes.
Treinen met decoders zijn ook analoog te gebruiken, märklin, maar ook de ESU's.

Zo is een blokmodule 20 Euro, maar die ene module kun je ook over meerdere blokken verdelen.
Ik weet niet direct waar het hier over gaat. Niet digitaal neem ik aan ?

Zo weet ik dat de blauwe trafo's niet berekend zijn op 230 volt en dat met name het omschakelen schadelijk kan zijn voor de ingebouwde decoders.
Dat klopt maar heeft niks te maken met de 230 Volt netvoeding.

Voor mij speelt dat niet zo'n rol omdat mijn loc's met wagonnen er achter toch niet achteruit hoeven te rijden. De blauwe trafo's kan ik dus gerust blijven gebruiken zolang ik het geheel niet voluit zet.
Het gemene zit 'm in de omschakelpuls niet in de maximale rijspanning. Als er geen relais meer gevoed worden kan de spanning wel 32 Volt worden.

Als ik vervolgens op de een of andere manier de digitale signalen naar de treinen krijg dan zou het volgende een goede keus zijn?

ik bouw een tams LD-W-32 in of LD-W-33 in (wat is het verschil?)
een booster: tams b-2? (zelfbouw) of voldoet een (S)88?
S88 slaat op terugmelding van de baan naar de besturing en heeft niets te maken met de voeding c.q. aansturing van de treinen.


een digitale besturingseenheid.
Een ms2 lijkt me een prima apparaat.
Wel moeten alle loks omgebouwd worden. Dat is altijd bij digitaal.


Hopelijk wordt het iets duidelijker ?
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Albert,

Wil je analoog met pure wisselstroom blijven rijden, dan hoef je geen decoders in te bouwen. Dan moet je het zoeken
in apparaten tussen trafo en rails. Pure wisselstroom op een decoder kan wel maar dan heb je niks aan de mogelijkheden want pure wisselstroom verstuurt de digitale commando's niet. Bovendien heb je de spanningspiek van de analoge trafo voor de rijrichtingswisseling en die blaast je decoder op. En geloof me, met kinderen in de buurt gaat dat geheid fout.
Een blokmodule kun je wel over meerdere blokken gebruiken, maar dan moet je weer schakelingen bedenken om de stroom naar een bepaald blok te leiden en dat maakt het onnodig ingewikkeld. In principe gebruik je er 1 per blok.

Maar bij digitaal moet je wisselstroom en gelijkstroom vergeten. De digitale spanning die altijd vol op de rail staat vervangt deze. Het gaat over de manier van stroomtoevoer.
Marklin heeft ooit gekozen voor 3-rail met een massa op de bedding en dat vroeg een andere manier van motoraansturing dan bij 2-rail omdat bij richtingsverandering de stroom niet omgepoold kon worden. Zij werken in de loc met 2 veldspoelen die afhankelijk van de richting van stroom worden voorzien en daardoor de draairichting van de motor bepalen, de overige merken hebben een motor met een permanentmagneet.
Dit laatste is veel gemakkelijker electronisch (lees digitaal) te sturen dan de eerste, vandaar dat veel locs worden omgebouwd. Het hoeft echter perse niet, het kan met de Uhlenbrock. Over Tams decoders verschillen de meningen heel erg, de meeste vinden het niks maar er zijn ook tevreden gebruikers.  LdW-32 en 33 verschillen door de mogelijkheden ( bv.aansluitingen en uitgangen) die ze hebben.

Digitaal betekent dat je een centrale eenheid heb die een veelheid aan signalen over de rail kan versturen ( bv. de Tams Easycontrol of een Mobile Station, de blauwe trafo's mik je weg, of gebruik ze voor licht of analoge wisselschakeling). Met de digitale signalen kun je elke loc op de baan aanroepen d.m.v. een adres en individueel besturen. Heb je 5 locs, dan betekent dat dat de digitale centrale 5 verschillende commando's verstuurt. Daar heb je een decoder in de loc voor nodig want die moet het juiste signaal voor die loc eruit pikken. Voordeel van die decoders is dat ze veel meer dingen kunnen bv. langzaam optrekken en afremmen, lastregeling ( steeds dezelfde snelheid bij stijgen en dalen, met de rijrichting schakelende verlichting, inschakelbare rangeergang en constant brandende verlichting. Het verhoogt dus het plezier aan de modeltreinen.

Digitaal sluit overigens knopjes niet uit. Er is verschil tussen computergestuurd (waar de computer alles doet) en digitaal. In principe kun je met digitaal alles met knopjes op je apparaat schakelen, maar dat vergt weer wel een investering in decoders, want ook voor digitaal schakelen van wissels heb je decoders nodig. Maar digitaal rijden en analoog schakelen gaat prima samen.

Sommige digitale centrales geven voldoende vermogen om treinen te kunnen laten rijden, anderen weer niet. Heb je onvoldoende vermogen, dan gebruik je een booster om extra vermogen toe te voegen.

Wil je met de computer rijden dan heb je ook goedkope oplossingen, een oude PC een paar kabeltjes, wat connectoren, 2 softwareprogramma ( ddw en een treinbesturingsprogramma) en een paar boosters maar dan heb je gen knopjes. Zie het draadje van Linuxer voor een schema ( post 671)

S88's zijn decoders die signalen van de baan opvangen (die melders moet je ook inbouwen) en aan het besturingsprogramma doorgeven, dat zijn dus geen boosters.

Edit : draadje toegevoegd
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Bedankt voor de opmerkingen. Ik heb altijd gedacht dat ik voor digitaal toch gewoon een trafo nodig had en dat de rails alleen maar in aanvulling een digitaal signaal kregen toegevoerd. Met alles wat ik gelezen heb is me nooit opgevallen dat de booster het geheel overneemt. Zeer verhelderend voor mij. Nou kan ik de boosters ook beter plaatsen.

Wat bij mij nu twijfel oproept is of ik nu toch vastzit aan het ombouwen van de loc's. Dwz, ik snap dat er een decoder in moet, maar de vraag is of ik de motoren moet aanpassen naar gelijkstroom zoals dat overal aantref. Los of Tams wel of niet goed werkt, zij hebben een decoder die wisselstroom motoren aan kan en dat lijkt kostentechnisch aantrekkelijk. Als ik die weg opga zal ik uiteraard eerst 1 proberen, en niet direct alles vol aanpakken.

In ieder geval is me met deze reactie al veel duidelijker geworden. Super bedankt daarvoor.

Post 71 bevat geen info over de koppeling met de pc, 72 geeft wel een link naar een toggle switch. Kijk ik verkeerd?

vr.gr. Albert

Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

offline
Re:beginnersvragen
Er zijn inderdaad decoders die een oude veldspoelmotor kunnen aansturen. Tams heeft er eentje en Uhlenbrock ook. Vroeger had Märklin ze ook. Märklin is ervan afgestapt omdat de rijeigenschappen met een gelijkstroommotor aanzienlijk beter kunnen worden. Aan jouw de keuze. Probeer anders eens zo'n Tams decoder en een ESU ombouwset (magneet en decoder). Leuk oefenproject en je kunt vergelijken.

Volgens mij ben je het idee van zuiver analoog wel voorbij. Je wil toch een beetje automatiseren en daarvoor zou je dan een berg spullen moeten aanschaffen met beperkte resultaten. Misschien voorlopig digitaal gaan rijden en de wissels op de traditionele manier schakelen. Dan eens een digitale afremmodule proberen?
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:beginnersvragen
Beste Albert,

De eerste en enige taak van een centrale is het maken en leveren van het digitale signaal, daarna is er een vermogensdeel nodig om de "kracht" te leveren, bij sommige centrales zit er een booster in de centrale, bij anderen (Tams, Raptor) niet, dus losse booster nodig, als de centrale met ingebouwde booster of de losse booster te klein is geworden, deel je de baan in in meerdere secties en installeer je extra losse boosters.

Er zijn twee centrales met ingebouwde software om te automatiseren (andere centrales hebben soms wel rijwegsturingen), de Viessmann Commander en de Raptor, bij deze centrales heb je dus geen pc nodig.

Daarnaast zijn er programma's waar je alles met de pc kunt doen, vervangt o.a. dus de centrale als de maker van het digitale signaal, dus losse booster nodig.

Heb je de diverse wiki's en encyclopediën al ontdenkt?

Groet, Anne W

Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Ik heb al vele wiki's en websites ontdekt, fora doorgelezen in engels duits en nederlands. Ik denk dat dat ook meteen mijn probleem is, de hoeveelheid informatie is zo groot dat het verband losraakt. Maar gaandeweg wordt mij wel veel duidelijker. Ik ben zeker nog niet uitgezocht, dus wanneer mensen goede links weten hou ik mij aanbevolen. IK begin inderdaad toch meer te voelen voor een combi van digitaal rijden en analoog schakelen. Ik heb al diverse pc componenten gevonden (opendcc en ook een nederlandstalige link van een pc sturing al zijn er dan twee nodig, een met koploper en een die in msdos (...) het geheel aanstuurt. Maar het blijft ook vooral een financiele afweging. Als ik alle treintjes wil kunnen laten rijden dan zal ik alles op hetzelfde systeem moeten zetten. Ik heb al schema's van boosters gevonden etc. Ik ben technisch niet onhandig en zelfbouw van de electronica is zeker ook een optie. Ik kan redelijk programmeren dus ook daar zie ik wel hobbie in. Maar alle treintjes ombouwen naar gelijkstroom, decoder en digitaal station en boosters van Marklin is echt een stap te ver. Dat trekt mijn platvink niet. Vandaar dat ik op zoek ben naar een instap model waarbij ik wellicht in de toekomst door kan groeien.
Re:beginnersvragen
wibi
gast

Re:beginnersvragen
Als je nou alvast één lok ombouwt en daar dan de voordelen van ziet, kan de rest ook volgende maand enz...... Wim
Re:beginnersvragen
mathijs-spoor3
gast

Re:beginnersvragen
een digitaal lokje hoeft maar 20 euro te kosten op een beurs, en een mobile station +trafo zo,n 40/55 euro. en decoders zijn er ook in elke prijs dus de kosten zal niet zo'n grote ramp worden. je hebt veel voorldelen en alle wissels enz. kunnen analoog blijven.

gr
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Citaat van: aideeaidee op zondag 20 november 2011, 11:01:05
Post 71 bevat geen info over de koppeling met de pc, 72 geeft wel een link naar een toggle switch. Kijk ik verkeerd?

Sorry Albert, post 671 >:-D >:-D
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:beginnersvragen
Hoi Albert,

Je hebt al lok's die zich prima laten ombouwen zoals de 3021,of de 3075.
De rest noem ik even niet,maar kunnen net zo goed van een decoder worden voorzien

Investeren in die decoders zou een betere zaak zijn,dan investeren in analoge elektronica.
Want die kun je vaak niet opnieuw gebruiken wanneer je overschakelt op volledig digitaal.

Ook ben je zoals je schrijft niet vies van programmeren,en daarbij kan de pc om de hoek komen kijken.
Als dan niet gratis kun je je baan dan besturen met de pc,en dat is aan te raden zeker als er vele treinen in beweging zijn.
Er zijn ook centrales die zonder pc kunnen,maar programmeren blijft dan een hoofdzaak.

En wie zegt dat je boosters van Märklin moet nemen?
Het is afhankelijk van met welke protocollen je wilt rijden.

Motorola en MFX zijn daar een paar voorbeelden van,en dan heb je ook nog DCC.
Als je een centrale kiest die èèn van de genoemde protocollen genereed,dan stem je daar ook je boosters op af.
En sommige boosters laten zich universeel inzetten,dus ben je niet afhankelijk van Märklin daarvoor.

Je kan het lekker basic houden,terwijl je toch al bezig bent met opbouwen,door je loc's om te bouwen met een decoder.
Zo zijn er meer begonnen dan je denkt,en het is ook een proces,waar niet iedereen direct klaar mee is.
En als je eenmaal gesnoept hebt van de mogelijkheden van heden ten dagen,dan wil je haast niet meer terug ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Citaat van: aideeaidee op zondag 20 november 2011, 12:28:15
Maar alle treintjes ombouwen naar gelijkstroom, decoder en digitaal station en boosters van Marklin is echt een stap te ver. Dat trekt mijn platvink niet. Vandaar dat ik op zoek ben naar een instap model waarbij ik wellicht in de toekomst door kan groeien.

Albert,

De exercitie die jij nu moet maken hebben al 10-tallen mensen voor jou gemaakt en iedereen doet het op zijn manier. Het kan goedkoop en het kan duur.

Via DDW, Koploper, een oude PC en een delta-decoder met trafo kun je al digitaal, geautomatiseerd rijden. Daar ben je in totaal een paar tientjes voor kwijt.
De aanschaf van een mobile station is niet zo duur. Die worden zat aangeboden, kun je later altijd nog naar een andere digitale centrale overstappen. Hebben een beperkt vermogen, maar je hebt maar 5 treinen die niet allemaal gelijk rijden, moet dus kunnen.  Wat je kwijt bent weet ik niet precies ik schat tussen de ? 60,00 en ? 80,00 met trafo en aansluitbox. Een Marklin 6021, een oudere maar nog prima functionerende centrale is met trafo te koop voor pakweg ? 130,00 - 150,00. Met 5 treinen heb je denk ik ook geen booster nodig. Een compleet nieuw digitaal systeem van bv. Tams zit op een kleine ?300,00, incl. booster. Een Marklin CS2 (nieuwste van het nieuwste) zit op ? 700,00.
Dat zijn zo maar een paar voorbeelden. Er is nog meer.

In alle gevallen moet je je locs ombouwen. Goedkope decoders inbouwen kan, maar daar zijn al vele mensen van teruggekomen, ook ik. Mijn ervaringen met Tams decoders zijn niet echt denderend, laten zich slecht solderen en ik kreeg hem niet goed geregeld, maar er zullen ongetwijfeld ook tevreden Tams gebruikers zijn.
Een ESU-set om om te bouwen naar gelijkstroom met een prima decoder kost tussen de 32 en 35 Euro. Een Tams LDW-32 kost ? 15,00. Dat scheelt geld, dat klopt, maar met mijn huidige kennis hoefde ik daar toch niet lang over na te denken en koos voor de duurdere variant. Ik zou eerder bezuinigen op het stuurapparaat dan op de inbouwdecoder.

Niemand verplicht jou een bepaalde richting in te gaan, dat bepaal jij helemaal zelf. Als jij Tams wil inbouwen, moet je dat doen. Als jij zelfbouw boosters wil maken, prima. Er worden hier uitsluitend dingen uitgelegd, ervaringen aan jou doorgegeven en daar horen ook persoonlijke voorkeuren bij.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Hallo Hans,

je hebt gelijk, de rijkheid aan mogelijkheden is precies datgeen waar een 'herintreder' over struikelt. Ik ben jaren niet met het spul aan de gang geweest en heb de verschillende mogelijkheden door de jaren heen niet bijgehouden. Wel destijds edits uit electuur gevolgd, maar nooit tot realisatie overgegaan. Nu is het de keuze: hou ik de motoren van Marklin op wisselstroom of bouw ik het om naar gelijkstroom. Welke decoders, welke aansturing etc. Een van de eerdere reacties dat je ook op marktplaats terecht kunt is ook een ware. Het hoeft allemaal niet nieuw uit doos.

Op dit moment experimenteer ik met de conrad wisselaansturing en dat werkt goed, zowel op gelijk als wisselstroom. Ik onderzoek ook op dit moment de mogelijkheden van opendcc. Het linkje dat naar een pc aansturing leidt lijkt ook aantrekkelijk, maar rs232 poorten zijn niet meer standaard vandaag de dag. USB zou een goede optie zijn. Ik probeer het schema te snappen, maar moet de hele draad nog doorlopen. In ieder geval gaat mijn voorkeur inmiddels uit naar een directe aansturing vanuit de pc, dus geen central station achtige oplossing.

Groot knelpunt voor mij is dat ik geen enkele ervaring heb met digitale aansturing van treinen. De merken, typen, protocollen en persoonlijke voorkeuren duizelen me. Maar mijn voorlopige voorkeur gaat uit naar digitaliseren van de treinen op de een of andere manier en het analoog aansturen van de wissels. De wissels kunnen later worden aangestuurd.

Ik ben in iedergeval blij met alle reacties. Ik ben echt al maanden aan het voorbereiden en na de zomervakantie tamelijk intensief. Sinds ik op dit forum zit heb ik al meer geleerd dan in de afgelopen weken. Ik zal het vervolg blijven rapporteren, het is vast ook interessant voer voor andere herintreders.

@fonzo, ook jij hebt gelijk. deze vragen zijn tientallen keren eerder gesteld. Ik schreef dat al in het begin van deze draad.  Maar ik probeer een duidelijke lijn te ontdekken en mijn kennisachterstand in te lopen. Het ombouwen naar gelijkstroom levert het beste resultaat als ik de verschillende reacties meet. Goedkoop is ook vaak duurkoop. Het is dat ik minder tegen het insolderen van een decoder opzie, zelfs als is het priegelwerk dan tegen het ombouwen van een motor met magneten. Maar ook daar heb ik al diverse draadjes van gevonden. Ik denk dat ik dus gewoon eerst een van de treintjes probeer. Het beginnerssetje waar ik in het begin over sprak kan volgens mij vier treinen besturen en kan ik eerst gebruiken om een proof of concept uit te voeren. Dat geeft mij de tijd om de rest van de mogelijkheden uit te zoeken.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:beginnersvragen
Beste Albert,

Probeer niet alle informatie op de wiki's e.d. in één keer te snappen, destijds heb ik 4 jaar op de Mulo gezeten en 3 jaar op de Hogere Zeevaartschool voor Scheepswerktuigkundigen......

Groet, Anne W
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Nee, maar tijdens je opleiding heb je vast niet zelf hoeven te bepalen welke kennis je nodig had ;-) Ik probeer met de beperkte kennis die ik heb de juiste keuze(s) te maken. Dat zal ik toch zo veel mogelijk uit de wiki's en andere bronnen moeten halen.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Citaat van: Anne W op zondag 20 november 2011, 22:41:30
Probeer niet alle informatie op de wiki's e.d. in één keer te snappen, destijds heb ik 4 jaar op de Mulo gezeten en 3 jaar op de Hogere Zeevaartschool voor Scheepswerktuigkundigen......

...en dan kiest hij een raptor ! :P :D >:-D :) ;) :mrgreen: :lol:
Re:beginnersvragen
dani
gast

Re:beginnersvragen
Zal ik  met mijn eerder beperkte kennis dan ook es proberen een duit in het zakje te doen en mijn eigen verhaal naast dat van jou leggen, Albert...

Ik begon met een Delta treintje, wat echter enkel analoog reed omdat er alleen maar een trafo bij de startset was.   De 29525 set wad   "Delta Ready" maar had nog geen stuurmodule mee.  (beetje zoals een tv tegenwoordig die "HD Ready" is maar eigenlijk toch niet echt een HD TV is)

Dus mijn eerste aankoop waren nog een paar analoge lokjes en klein grut.  En dan toch het licht gezien en een Delta module 6604 gekocht, als deel van een lot onderdelen en sporen.    Dan op zoek gegaan naar tweedehands delta decoders voor de lokjes die ik intussen had.  Inmiddels had ik ook menig wiki verhaal en google zoektocht achter de rug.    Uiteindelijk had ik dan 5 lokomotiefjes met elk een delta decodertje, een delta module en een aparte "Delta Pilot" om de 5de lok te kunnen sturen (Delta controller kan er maar 4 aan + die extra op adres 80). 

Daar stopte het even.   Bij de volgende aankopen zaten een paar digitale lokjes bij, dus dan had ik de keuze :   op Delta adressen configureren en een tweede detla circuit aanleggen, ofwel digitaal.  Ik heb toen (ook alweer in een lotje onderdelen) een MS-1  (mobile station) gekocht , en heb alle delta decoders op verschillende adressen gezet en de digitale ook.  Je kan dus als je digitaal rijd, de delta's behouden en zelfs andere adressen gebruiken dan de standaard 4+1 (24,60,72,74 en 80), dmv de dipswitches.   (zo heb ik bvb ook een Delta lok op adres 54 en 56 lopen, die doen het vrij aardig)

Hier zie je hoe het mogelijk is :
http://www.nederlof.net/marklin/


Inmiddels zit mijn baan bijna in mekaar, en heb ik dus nu het volgende gekoppeld (sinds gisteren is de bedrading en aansluitingen op de ringleidingen klaar)

- 1 Mobile Station 1 aansluit rail
- 3 x combo van  32 VA transfo en Delta module
- MS-1 controller voor de besturing
- 2de MS-1 (met adapterkabeltje) voor als mijn dochter wil mee "treinen"
- 3 circuits waartussen toch een hele vlotte overgang mogelijk is (midenrailisolatoren en sleperwippers)

De sturing van de wissels en dergelijke is nog analoog maar wordt binnenkort door de computer gedaan via relais kaartjes (dus NOG niet via koploper of raptor  of zo).


Mijn conclusie : ik wou initieel helemaal "'old skool" analoog gaan, maar ben nu toch blij met de overstap naar digitaal, al wordt de MS-1 nu niet meteen als een "echte" digitale centrale beschouwd, sommige mensen halen er zelfs hun neus voor op.   Anderzijds, voor 40 a 50 euro heb je der al eentje.   De MS1 heeft wel een hele zwakke netvoeding, dus je moet wel met boosters werken voor meetreinenbedrijf.


Succes met je baan en wat je ook beslist, je kan hier altijd terecht met vragen en om suggesties te toesten.  Mijn ervaring met de mensen op dit forum is dat ze je steeds et de nodige kennis van zaken, snel en correct antwoorden en sturen/helpen.   Het is hier best wel leerrijk, maar zelf ook nog gezellig , wat noet op alle andere fora het geval is.

Dani

PS: je kan mijn baatje bekijken via de link in mijn profiel.  Het is een "absolute beginners" baantje met de nodige fouten er in, maar ik ben ook nog in de ontdekkings- en leerfase.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:beginnersvragen
Beste Alphons,

een dertig jaar geleden reden mijn Märklin loks op een impulsbreedband gelijkstroom, de automatisering werd geregeld met logische poorten

een vijftien jaar geleden bouwde ik een Edits digitale centrale en reed met een computer op het programma Trainbrain

een vijf jaar geleden begonnen met Raptor

wat de toekomst brengt weet ik niet, mijn Raptor doet wat ik wil en van hem verwacht.

Groet, Anne W
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Anne, bedankt voor je toelichting; het was maar een geintje, getuige de vele smiley's die erachter stonden.



Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:beginnersvragen
Beste Fonzo,

Dat weet ik, maar niet iedereen weet dat, bedankt, groet, Anne W
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:beginnersvragen
Hallo Albert,

Zelf ben ik nog niet zo bezig met het bouwen van een baan,en heb mijn oude baan zelfs af moeten breken.

Op die oude baan was het digitale tijdperk al aangetreden,en heb diverse centrales aangeschaft,en daarvan veel Motorola georiënteerd.

Nu heb ik een tijdje geleden een MS2 aangeschaft,en rij daarmee zo af en toe op een testbaantje (gewoon op de vloer).

De aansluitbus ervan het een Can-bus,en die heeft een CS2 ook.

Het mooie van die bus is dat je met software en een MS2 al met de pc kan rijden.

Hier het bewuste topic:      Can-bus

Sorry voor nog meer leesvoer :mrgreen:

Het is gewoon zaak je te oriënteren op je doelen,en dat is als je wilt digitaliseren,toch het ombouwen van de lok's.
En daarbij is het geen schande als de motor al dan niet wordt omgebouwd voor gelijkstroom,dus met permanente magneet.

Dit is overigens geen verplichting,want je kunt nog steeds de oude wisselstroommotor ook digitaliseren,en het is maar net hoeveel het budget daarover beslist.

Voor mijn eerste digitale lok's,had ik ook niet meteen een centrale,daarvoor heb ik moeten sparen.
De wissels heb ik ook pas later uitgerust met decoders,de kroon op het werk kwam met de terugmelding en de memory.
Dat had als resultaat dat mijn schaduwstation werkte,en de treinen zonder te botsen naar een vrij spoor leidde.

Het was stap voor stap gegaan,en toen hadden we nog niet eens een forum :D
De lokdecoders zijn vaak universeel inzetbaar (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk),en daar zou ik me het minst druk om maken.
De meeste aandacht zou uitgaan naar de centrale,of eventuele besturing met de pc,of een combi ervan.

Het zijn wat mij betreft alleen maar tips,en ik wou je laten weten hoe het ongeveer bij mij ingevoerd werd.
Dat wil niet zeggen dat je het ook letterlijk moet overnemen,dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook niet werken voor jou.
Met vele anderen en ik zei de gek,willen we je helpen,door je van info te voorzien (al dan niet persoonlijk).
Waardoor je een besluit kunt nemen,waar jij mee kan leven ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Je kan het stap voor stap invoeren,en dat behoeven geen grote stappen te zijn.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Idd, nog meer leesvoer ;-) Afgelopen dagen heb ik draadjes gevolgd die meer info geven over openDCC, maar ook het draadje over directe aansturing via de pc waarbij het signaal via de pc wordt gegenereerd. Als softwareontwikkelaar ziet dat er natuurlijk interessant uit. Helaas wordt gebruik gemaakt van de seriele poort en die zit tegenwoordig niet meer op de machinerie. In ieder geval niet op het mijne. De software heb ik bekeken, maar is deels c++, delphi en wordt nu omgebouwd naar C# (.net). Het is een samenvoegsel van een aantal losse producten die je in sourceforge kunt vinden, maar biedt voor mij wel aanknopingspunten, alleen moet het via usb. Komende tijd ga ik uitzoeken of de usb velleman kits in staat zijn via usb de signalen kunnen genereren. Net als met de seriele poort moet dat dan met je juiste frequentie de juiste nullen en enen gestuurd worden. Dat lijkt op het bitpriegelen van vroeger waar ik ook software voor seriele aansturing gemaakt heb over een toen nog centronix poort. Zo'n vellemankit heb ik nog liggen maar kost nieuw in zelfbouw een euro of vijftig. Daar komt dan nog een booster bij. Lijkt een leuke puzzel. De kit heeft een bult ingangen en uitgangen kortom ook voor wisselaansturing en terugmelding goed bruikbaar.

Open dcc is een werkend concept dat ook via usb is aan te sturen, maar de website is voor mij nogal rommelig en de opbouw is me nog niet geheel duidelijk. Maar ook daar zie ik wel brood in. Het werkt in principe.

Het beginnerssetje dat ik heb kan vier treinen aansturen en is volgens mij voldoende om in ieder geval mijn huidige treinen te gaan ombouwen. Er zal vast nog een booster nodig zijn als er meer dan 1 trein op moet rijden. Op deze site heb ik al veel info gevonden, en wat ik mij afvraag zijn de voor- en nadelen van een aantal oplossingen. Soms staan er een boel onderdelen bij en vervolgens de optie een nieuwe magneet te plaatsen. Dat ziet er veel simpeler uit, maar de rijeigenschappen zullen dan niet verbeteren? Ik heb er geen enkele ervaring mee. Maar het plaatsen van een nieuwe magneet met controller zal het wel worden omdat dat het meest eenvoudig lijkt. Moet alleen uitzoeken wat ik precies nodig heb, maar daar is veel over te vinden.

Wel ook nog een concrete vraag: kun je treinen op 1 spoor onder twee protocollen draaien? De Marklin draait met een delta decoder. DCC lijkt voor mij in eerste instantie voor de hand liggend. Of moet de M* ook ombouwd vwb de decoder?

Nog een laatste optie waar ik inmiddels achter ben is dat er meer oplossingen zijn die beperkter van omvang zijn alleen is er dan geen pc besturing. De 60653 icm 60113 is in combinatie ook nog wel een betaalbare optie en komt uit op plm. 150 euro dat toch heel wat minder is dan de honderden euros voor een CS bijvoorbeeld waar nog boosters overheen komen. Voorlopig zie ik mijn treinenpark van zes treinen nog niet uitbreiden omdat de baan nog ontworpen en gebouwd moet worden. Je kunt maar een ding tegelijk.

@hans, klopt het dat de 60113 aan de canbus gekoppeld kan worden? zie http://can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=12#Mod_Top
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Citaat van: aideeaidee op dinsdag 22 november 2011, 09:13:48
Wel ook nog een concrete vraag: kun je treinen op 1 spoor onder twee protocollen draaien? De Marklin draait met een delta decoder. DCC lijkt voor mij in eerste instantie voor de hand liggend. Of moet de M* ook ombouwd vwb de decoder?

Albert,

Dat is jou in post 3 van ditzelfde draadje al uitgelegd.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:beginnersvragen
Beste Albert,

Ja hoor, er kunnen meer protocollen tegelijkertijd op de rails staan, elke lok luistert alleen maar naar zijn eigen protocol.

Groet, Anne W
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
@alfons, sorrie, maar je hebt gelijk. Maar ik lees zoveel op dit moment dat ik niet alles constant op mn netvlies heb. Maar ik waardeer alle hulp en soms is het prettig om het vaker te horen ;-)
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2008

offline
Re:beginnersvragen
Het geintje wat je met de pc kan uithalen lukt alleen als er een echte seriële chip in zit.
Die wordt n.l. rechtstreeks aangestuurd en kan geen afwijkend type zijn alleen een compatible uitvoering.

Dit geldt voor MRDirect en ook voor DDW/DDL.

Bij DDW moet je de poort ook nog eens los koppelen anders zit windows de hele tijd in je vaarwater (na W98 dus).

Het wachten is op de microcontroller(software) die je kan aansturen via USB.

En ik deel jouw mening over DCC.
Helaas heb ik een boel MFX-spul in huis, alleen de zelf omgebouwde treinen hebben hier een multiprotocoldecoder (van ESU) en natuurlijk DCC.

Maar zelfs Märklin heeft kennelijk het licht gezien en er komen nu ook decoders die aan te sturen zijn met DCC.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2011

offline
Re:beginnersvragen
Ik begin in ieder geval nu een redelijk beeld te krijgen van wat ik vermoedelijk ga doen. Via ebay / marktplaats kun je voor rond de 100-120 Euro een Mobile Station met voeding en koppeling kopen. Met dit ding kun je 10 treinen aansturen en dat is in mijn geval ruim voldoende. In principe kan ik zonder de MS maar ik verwacht dat de koppeling met de pc nog wel de nodige uitdaging zal vragen en de kids willen daar vast niet op wachten. Het linkje met de CAN interface is zeer interessant want met de starters module en pc module kan ik e.e.a. vervolgens met usb op de pc aansluiten, maar dat wordt later. Vervolgens is het nog een kwestie van terugmelders, aansturing wissels etc. maar dat komt nog weer later. De treintjes bouw ik om, met de info van dit forum ga ik er eerst eens eentje proberen. Als dat gelukt is doe ik de volgende. Zo blijven de kosten in de hand, 'hang ik mij niet op' aan de gemaakte keuze (meer dan 10 treinen op een te ontwerpen baan van 3 *1.70 zal toch wel niet). Het laatste wat ik zal doen is kijken naar de software om het geheel aan te sturen. Koploper werkt niet op de CAN interface dus ik moet kijken naar wat anders, en misschien maak ik het wel zelf. Vooralsnog zal het ontwerp en bouw van de baan met de ombouw van de treintjes nog genoeg tijd vragen om voorlopig nog wel even leuk bezig te zijn. De website is in de maak en ik meldt me hier beslist weer. Bedankt allemaal voor de nuttige info.
Re:beginnersvragen
Lid sinds: 2023

offline
Re:beginnersvragen
Albert,

Fijn dat je het nu helder hebt voor jezelf. Succes met de start.