Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)

Gestart door Willem E zaterdag 19 november 2011, 00:14:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Zoals ik al aankondigde in mijn andere ombouwdraadje betreffende de Lima Thalys PBA  (HIER)is er ook al begonnen met een parallelprojekt: de Lima NS 1300.

Ongeveer dezelfde procedure wordt gehanteerd, maar ook enkele extra zaken zijn nodig.
De volgende stappen zijn in de planning of al gedaan:
01-Testen op 2-rail DC-analoog- Test geslaagd.  :thumbup:
02-Sleper eronder bouwen - Is gedaan.  :thumbup:
03-Testen op 3-rail DC-analoog - Test geslaagd  :thumbdown: Resultaat: twijfelachtig.
04-Wiel afstand verkleinen naar 14 mm.  Is gedaan  :thumbup:
05-Testen op 3-rail DC-analoog - Test geslaagd :thumbup:
06-Carrosserie verlagen met 2 mm. Is gebeurd.  :thumbup:
07-Testen op 3-rail DC-analoog in "Sjonnie-style".  :thumbup:
08-Decoder inbouwen. :thumbup:
09-Testen op 3-rail-digitaal.  :thumbup:
10-Verlichting verbeteren.  :thumbup:
11-Testen/Rijden op 3-rail digitaal.  :thumbup:

Ik zal proberen over de gevolgde stappen uitgebreider te berichten.
Schroom overigens niet om te reageren!
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hmm ben benieuwd !


groeten Dylan
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Ik ben benieuwd

Ik moet namelijk ook nog een Thalys ombouwen naar 3rail digitaal  :P
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)-Stap 1
01-Testen op 2-rail DC-analoog

De aankoop van de trein werd gedaan op Marktplaats, waar anders....
En bestond uit een 1300-loc met 3 wagons Plan E? Plus nog 2 extra wagons Plan E met enkele schade- en gebruikssporen. Ik heb (nog) geen verstand van de indelingen van de NS-wagons...
Een set uit de Lima "Golden Series" .



Op een 2-rail ovaaltje met een antieke TRIX Express-trafo werden de eerste testrondjes gereden. In alle richtingen en allerlei snelheden liep het stel prima.

En al gauw kan worden overgegaan naar Stap 2.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Ben ook benieuwd hiernaar, hoop dat je de 1300 goed aan het rijden krijgt met de lima motor die erin zit.
ook ben ik benieuwd hoe je de verlichting aan gaat pakken.

Groet, Eric
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Dag Willem,

Zoals ik ook heb gereageerd op het draadje over het ombouwen van de Thalys,Zal ik ook dit draadje zeker gaan volgen. Als er nog een wat uitgebreider verslag van de voorafgaande stappen mischien zelf met nog wat foto's dan zou het helemaal geweldig zijn.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi Willem,

Ik sluit me volledig bij Fransspoor aan, een foto verslag zegt veel meer, hoop dat je daar tijd voor vind.

Gr Ruud
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hallo Fransspoor & all,

Mijn bedoeling is de ombouwperikelen waar mogelijk of nodig met wat plaatjes te verduidelijken. Overigens heb ik mijn 'stappenplan' wat aangepast.

De eerste stap behoeft niet veel beeldjes. Dat was gewoon: uit de doos, op de rails (2-rail-DC) en karren maar. Hard, zacht of muizetripjes, vooruit, achteruit.... maar nooit ging-ie dwarsuit!  :-)
En alles mét en zonder wagons.

Dat dit prima liep was eigenlijk geen wonder. Immers is voor deze soort railsysteeem de loc ontworpen. Maar duidelijk wordt dat de basis goed is!



Citaat van: fransspoor op zondag 20 november 2011, 15:45:54
Dag Willem,

Zoals ik ook heb gereageerd op het draadje over het ombouwen van de Thalys,Zal ik ook dit draadje zeker gaan volgen. Als er nog een wat uitgebreider verslag van de voorafgaande stappen mischien zelf met nog wat foto's dan zou het helemaal geweldig zijn.

Mvgr,
Fransspoor

Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 2
02-Sleper eronder bouwen.

Deze Lima 1300 heeft 3-assige draaistellen. Aan de onderzijde afgesloten met een metalen plaatje. Door de 2 schroefjes los te draaien wordt dit losgenomen en kan het plaatje dienen als mal voor een aangepaste slepervoet.
Deze heb ik gemaakt van wat 1 mm-polystireen zoals in de tekening weergegeven. Heel simpel:



Als de lijm droog is wordt de sleper (nr. 7164) van zijn eigen (pertinax) voetje gehaald en met de lipjes weer bevestigd op de eigenbouw voet. Zonodig wat secondenlijm erbij.
Soldeer tevoren eerst even een stukje draad eraan. Later kan wel, maar polystireen en hitte zijn niet zo fijn met elkaar....





En dan kan de slepervoet op de plek van het metalen plaatje worden geschroefd.
Door het tussenvallende middendeel ontstaat 1 mm extra ruimte! Hierdoor worden de wip-problemen bij wissels voorkomen. Zo, die zit!



Jaja, deze wordt nog vervangen... :)
En dan wordt het tijd om naar stap 3 te gaan.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi Willem

:thumbup:Ik blijf het volgen hoor. Vooral straks de aansluitingen (ik hoop op een decoder ) goed in beeld brengen hoor ;)

alvast bedankt

Gr Ruud
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Is dat de set met tweede- en derdeklasse rijtugen?
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Citaat van: henkv op maandag 21 november 2011, 21:59:50
Is dat de set met tweede- en derdeklasse rijtugen?

Hallo Henk,
Inderdaad: een 2e klasse, een 3e klasse en een halve 3e klassemet bagageruimte.
En dan nog 2 3e klassers apart. De laatste met gebruikssporen.
Dus eigenlijk mis ik nog een gave 1e klasse-rijtuig..... :P

mvg.
willem
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 3
03-Testen op 3-rail DC-analoog.

Er zijn nog wat aanvullingen te geven op het bericht van stap 2:
Het gelijkstroomdraaistel heeft 3 geisoleerde assen. In het centrale deel zitten (koperen) contactveren die op de assen drukken. Van origine zitten dan ook alle geisoleerde wielen aan dezelfde kant. Immers er mag bij het 2-railsysteem slechts contact zijn met 1 der railstaven. Draai je nu 1 of 2 van de assen om dan krijg je een contact met de beide railstaven. En dat is nou net wat bij het 3-railsysteem nodig is.
Dus zo ook de assen gemonteerd.

Op het motordraaistel zit op een linkerwiel ook een massacontact met de linkerwielen en daar wordt met de rechterwielen de stroom afgenomen van de railstaaf. Dit kan dus vervallen. Ofwel: de orignele plus- en min-aansluiting worden samen 1 min- (massa) aansluiting. En dat gaat simpel door de draden van beide draaistellen samen op 1 aansluiting van het motortje te solderen.
De andere motoraansluiting wordt dan de plus-aansluiting: de rode draad van de sleper.

Bij deze loc is ook nog een simpele (diode-?) schakeling rechtstreeks op de motoraansluitingen aangesloten voor de verlichting. Ik denk dat het zo werkt: 2 tegengestelde diodes die bij wisseling van de gelijkstroomrichting (=rijrichting) de stroom laten doorgaan naar het ene of het andere lampje. Simpel maar effectief.
Het kan dus zijn dat bij het omsolderen van de motordraden er even gewisseld moet worden van aansluiting zodat bij vooruitrijden ook de juiste lamp brandt.

Nou genoeg gepraat, tijd voor een filmpje:


De volgers van mijn Thalys-draadje hebben hem al gezien, maar hier toch nog maar een keer.

Te zien is hoe het hele treinstel zijn rondjes draait, ogenschijnlijk zonder probleem.
Wat niet goed te horen is is dat de loc wat 'bonkt ' bij de gebogen wissels, met name daar waar deze open gereden wordt, dus richting splitsing (de eerste wissel).
Na geruime tijd werd dit erger en bij hogere snelheden volgde ook ontsporingen van de loc. Zeker zonder wagons op volle snelheid! Het draaistel met de sleper zit voor en daar ging het nog goed, maar bij achteruitrijden (aangedreven draaistel eerst) ging het regelmatig fout.
Oorzaak moge duidelijk zijn: de wielafstand.

Daarover meer in Stap 4.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 4
04-Wiel afstand verkleinen naar 14 mm.

Eerst even wat theorie: Er bestaan afspraken voor de modelspoortreinen over allerlei technische zaken. Je moet dan denken aan de vele maten afstanden en dergelijke. Dit maakt het mogelijk om materiaal van de verschillende merken ook door elkaar te gebruiken. Niet altijd, maar wel vaak.
Helaas zijn er soms hinderlijke verschillen tussen de 2 belangrijkste railsystemen: 2-rail of 3-rail. Dat de locs niet uitwisselbaar moge duidelijk zijn: aan de ene kant is er dan een "rail" te veel, of er is er 1 te weinig... Welnu dat is op te lossen (zie mijn eerdere stappen).
Hinderlijker is dat er verschillende afstanden tussen de wielbinnenkanten gehanteerd worden. De asafstand. Deze is bij 2-rail (geïsoleerde) wielen 14.3  millimeter en bij 3-rail (ongeïsoleerde) wielen 14.0 millimeter. Een klein verschil, maar oorzaak van ontsporingen.

En zo legde ik de meetlat maar eens op de as. Voorde nauwkeurigen: gebruik een schuifmaat.  Wat bleek is dat de asafstand bij deze Lima-loc lag rond bijna 15.0 mm!
Daar moet wat aan gedaan worden. En dat kan een simpele en dat kan een moeizaam weg zijn.

De simpele is bij het motorloze draaistel. Deze assen kan je makkelijk uitnemen. Vervolgens zet je deze in een kleine bankschroef en dan voorzichting de bankschroef dichtdraaien. HEEEEEL voorzichtig. Ik beschik niet over een apparaatje om wielen naar buiten te trekken, dus zeker niet te veel naar binnen persen!
Zo ziet dat er uit:



Rustig aan en met 'gevoel' dichtdraaien! Zeker in het begin want daar moet e.e.a. eerste even los komen en dat gaat met iets meer kracht... en dan met een tik los!
Vervolgens heel langzaam met de maatlat erbij tot aan de 14 mm tussen de wielen.
Profi's beschikken natuurlijk over een wielpers met een meetplaatje dat tussen de wielen gezet kan worden. Maar voor de amateur is deze methode werkbaar met weinig middelen. Doe alles met gevoel en beleid!
Aan het draaistel hoef niets gedaan te worden: er blijft voldoende ruimte over voor de zijdelingse speling.

Hoe anders is dit bij het motordraaistel. Daarvan kunnen de aangedreven wielen maar heel weinig zijdelingse speling hebben. Anders schieten de vertandingen langs elkaar en is de aandrijving weg!
"Even" de assen uitnemen gaat niet zonder uitgebreid gereedschap... maar op de plek bij de rode pijlen zit een afstandsrand meegegoten aan het draaistel en die moet grotendeels weg!



Het draaistel is gemaakt van een wat zachter soort kunststof en dat laat zich relatief makkelijk snijden met een scherp afbreekmesje of scalpel.
Daarmee kon ik voorzichtig (voor mijn vingers én voor het draaistel) de rand rondom de as insnijden. Daarna loskrabben en snijden. Een heel gepriegel! Maar het kan!

Dit ringetje zat ooit....


Hier!


Ik heb de afstandsrand ongeveer gehalveerd. Bij het meten bleek de wielafstand nu ongeveer 14,5 mmen die rand is ongeveer 1 mm dik.
Tenslotte dan weer de wielen naar elkaar persen met de bankschroefmethode.
Natuurlijk ging ook ik bij 1 as toch nét te ver en klemde de zaak. De as wat met de hand nog wel te draaien maar het motortje bleef brommend stilstaan...
Met een schroevendraaier en met beleid drukken kon ik gelukkig weer voldoende speling terugbrengen. Pfffff!

Met excuses voor de wat onscherpe foto's: dichtbij, uit de hand, matig licht.....
Vervolg komt in Stap 5.


EDIT Ad: Foto's naar links uitgelijnd.

Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi Willem,

Mooooi uitgelegd zo, zit die afstandsrand bij alle Lima motordraaistellen (andere modellen als 1300)

Citaat van: Willem E op dinsdag 22 november 2011, 12:31:15
04-Wiel afstand verkleinen naar 14 mm.



Hoe anders is dit bij het motordraaistel. Daarvan kunnen de aangedreven wielen maar heel weinig zijdelingse speling hebben. Anders schieten de vertandingen langs elkaar en is de aandrijving weg!
"Even" de assen uitnemen gaat niet zonder uitgebreid gereedschap... maar op de plek bij de rode pijlen zit een afstandsrand meegegoten aan het draaistel en die moet grotendeels weg!

< 2de foto uit Antwoord #13>

Het draaistel is gemaakt van een wat zachter soort kunststof en dat laat zich relatief makkelijk snijden met een scherp afbreekmesje of scalpel.
Daarmee kon ik voorzichtig (voor mijn vingers én voor het draaistel) de rand rondom de as insnijden. Daarna loskrabben en snijden. Een heel gepriegel! Maar het kan!

Dit ringetje zat ooit....
< 3de foto uit Antwoord #13>

Hier!
< 4de foto uit Antwoord #13>

Gr Ruud


EDIT Ad: Foto's verwijderd, zijn hierboven te zien.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 22 november 2011, 13:24:21
Hoi Willem,

Mooooi uitgelegd zo, zit die afstandsrand bij alle Lima motordraaistellen (andere modellen als 1300)

Gr Ruud



Hallo Ruud,
Als je bedoeld of bij alle Lima's de motordraaistellen zo'n afstandsrand zit?
Ik heb geen idee. Ken alleen deze 1300 en de Thalys, die hebben ze allebei zo.
De laatstgenoemde heeft een asafstand van ook rond 14,8 mm maar nog geen ontsporingen...
Oja, de haartjes zijn nu ook weg... :D

mvg.
Willem E.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Citaat van: Willem E op maandag 21 november 2011, 22:19:28
Citaat van: henkv op maandag 21 november 2011, 21:59:50
Is dat de set met tweede- en derdeklasse rijtugen?

Hallo Henk,
Inderdaad: een 2e klasse, een 3e klasse en een halve 3e klassemet bagageruimte.
En dan nog 2 3e klassers apart. De laatste met gebruikssporen.
Dus eigenlijk mis ik nog een gave 1e klasse-rijtuig....


De plan E rijtuigen zijn in de jaren vijftig als tweedeklassers en derdeklassers in dienst gekomen en bij de herklassering in 1956 veranderd in eersteklassers en tweedeklassers. Een eersteklasse en derdeklasse plan E horen eigenlijk niet in één trein.
In deze uitvoering hebben ze dus maar kort rondgereden en Lima heeft er ook maar één keer een serie van gemaakt en in die set gestopt. Lang niet alle treinen hadden in die tijd eersteklasse rijtuigen, dus het treintje is eigenlijk best compleet. Als je er een eersteklasser bij wil, dan misschien een Roco plan d.
Maar ja, het is ook maar net hoe precies je dat wil nemen.

Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
[
Citeer
De plan E rijtuigen zijn in de jaren vijftig als tweedeklassers en derdeklassers in dienst gekomen en bij de herklassering in 1956 veranderd in eersteklassers en tweedeklassers. Een eersteklasse en derdeklasse plan E horen eigenlijk niet in één trein.
In deze uitvoering hebben ze dus maar kort rondgereden en Lima heeft er ook maar één keer een serie van gemaakt en in die set gestopt. Lang niet alle treinen hadden in die tijd eersteklasse rijtuigen, dus het treintje is eigenlijk best compleet. Als je er een eersteklasser bij wil, dan misschien een Roco plan d.
Maar ja, het is ook maar net hoe precies je dat wil nemen.



Aha, dat van alleen de 2e en 3e klassers is duudelijk. Dat scheelt weer gezoek naar een 1e klasser.  Als die dan überhaupt bestaat zonder de blauwe reclamebanen...
Overigens ben ik geen "rivet counter" voor wat betreft de treinsamenstellingen en tijdperken. Eigenlijk kan alles zolang ik de trein op enige wijze mij aanspreekt...

Dank voor de uitleg Kees. :thumbup:

mvg.
Willem



Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Willem,

Opnieuw een zeer nauwkeurige update. De foto's zijn voor mij ook erg wezenlijk. Deze vormen een ondersteuning van het tekstuele deel. Voor mij persoonlijk na een drietral herseninfarcten is louter tekst niet altijd even goed te volgen of het te snappen. Dus ik ben zeer content met dergelijke draadjes. Hoop dat het bij andere navolging vind.

Ben nu bezig om ook een 1300 Limaloc te scoren, weet iemand wat een dergelijke loc zou mogen en kan opbrengen.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Tientjeswerk. In goede staat en met doos moet het voor 50 euro daaromtrent kunnen.
Let wel op, Lima heeft het model 30 jaar geleverd (eind jaren zestig tot eind jaren negentig) in verschillende uitvoeringen. Zorg dat je een vrij recent exemplaar te pakken krijgt.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) Stap 9-proloog
Vooruitlopend op stap 9 alvast dit:
Tijdens het testrijden met de gedigitaliseerde 1300 was er op 1 bochtwissel naar rechts een probleem: bij lage snelheden, stap 1-2-3, ontstond regelmatig een kortsluiting. Zichtbaar op het display van MS1 en ook hield de trein even in. Bij stap 1 stopte hij....
Eerste meende ik dat dit aan de sleper lag, maar een andere langere, gaf geen verbetering.
En toen werd het avond en in wat schemerend lich zag ik dat de kortsluiting ontstond doordat het voorste wiel van een draaistel, binnenzijde, net tegen een puco aankwam. Bij nameten was de flensafstand zelfs nog iets meer dan 14 mm....
De oplossing lijkt te zijn: de puco met een tangetje naar binnen buigen. Zo gezegd en gedaan. Na wat korte testen lijkt dit de oplossing, in elk geval daarna geen kortsluitingen meer gehad.

Het "vreemde" is dat dit ook bij een andere rechter bochtwissel voorkwam, terwijl er nooit een probleem is bij de linker bochtwissels.. Iemand ook deze ervaringen?

Binnenkort komt er meer in dit draadje over de ombouw van de 1300.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - stap 5
05-Testen op 3-rail DC-analoog

Een heel belangrijk aspekt van een ombouwprojekt is testen, testen en nog es testen. Zo ook hier.
Deze stap heeft weinig tekst en slechts 1 filmpje...
Beelden zeggen eigenlijk alles, maar toch ook weer niet. Xoals te lezen is bij de bovengenoemde stap 9-Proloog. De daarin omschreven kortsluiting kwam bij deze test niet naar voren.
Wel werd duidelijk dat de verkleinde wielafstand een duidelijk betere gang over de wissels gaf. Filmpje!



De oplettende kijker zal nog iets zien... Maar daarover een volgende keer.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)-Stap 6
06-Carrosserie verlagen met 2 mm.

Zoals wellicht wel bekend staan Lima-locs, in elk geval deze 1300, wat "hoog op de poten". Met name wordt dit zichtbaar als je de loc bij wagons zet: de buffers zitten enkele millimeters hoger dan de wagonbuffers. Verlagen dus...!
Helaas is die pannenkoek-motor een ruimtevreter in de hoogte. Daarom dus zo hoog in de benen... En dus zoeken we ruimte aan de bovenkant.
Bestudering van de motor leert dat het een kunststof omhulsel heeft van ruim een millimeter dik. Als die weg is scheelt dat zo 1,5 - 2 mm! Dat gaat dan ook gebeuren maar alleen aan de bovenkant.
Met een scherp (breek-)mes laat het plastic zich redelijk makkelijk snijden. Ik deed dit met de 'aardappelschil-snijtechniek': kracht zetten met de duim die tegen de motor drukt en sturen met je vingers... Eerst effe oefenen op een echte pieper!
De rondmagneten zitten in een metalen ring en tot zover kan je het plastic wegsnijden. Zo ziet het er dan ongeveer uit:



je kan e.e.a. natuurlijk ook doen met een dremelfreesje ofzo, maardat geeft wel veel "zaagsel", dus wellicht ook IN de motor.

Aan de binnenzijde van de kap zitten ook nog wat frutsels die weg kunnen:
allereerst het ringetje rond de schroef van de pantograaf. Freesje erop, wat naschuren en glad! Weer 2 mm ruimte erbij:



Vervolgens het doorzichtige blokje met de ronde raampjes. Dit zit geklemd en kan met wat moeite, eerst de ronde raampjes naar binnen drukken, met beleid verwijderd worden.
Hieraan worden 2 veranderingen gedaan:
1-Het middenstuk verwijderen. Nou, das simpel: een paar keer goed inkrassen langs de rand en dan laat het zich makkelijk breken. Ik heb de vierkante gaatjes behouden, maar het kan ook zonder.
2-Verlaging van de zijwand: de zijwand heeft aan de onderkant een 3-tal nokken. Deze rusten op de randen van het onderstel. Daardoor zakt de kap niet verder. Dus halen we 2 mm van die nokken af en de kap kan 2 mm omlaag. Ook hier: een paar keer inkrassen en voorzichtig afbreken. Gebruik een metalen liniaal.
En dan worden de raampjes weer teruggeplaats en vastgeplakt. Zo dus:




Op de foto's al te zien: een bevestingsbuisje komt in/aan het dak geplakt. Voor een goed bevestiging heb ik een gat gemaakt en daain het buisje. Midden in de kap zit een "litteken" van de fabricage met de spuitgietmachine. Als je hier het gat maakt kom je exact boven het gat in het loodblok van het onderstel. Daardoor gaat het naar de bodemplaat. Het beste is om vooraf de schroefdraad met een schroefje te tappen: dit kost vrij veel kracht en dat kan de lijmlas vaak niet aan...

Tenslotte is de bovenplaat en onderstel aan de beurt. Er zijn de 4 bevestigingsnokken. Wegsnijden en/of schuren.
Op de zijkanten ter hoogte van de draaistellen zitten platte nokjes. Deze:




Verwijderen! Zo:



Als laatste wordt een gaatje geboord midden in het vlakke deel tussen de draaistellen. Met wat passen en meten wordt eerst het buisje op lengte gebracht. Maak het zo dat het een ietsje te kort is en net niet op de bodemplaat rust.
Met de hulp van een cocktailprikker kun je het goed uitrichten voordat de lijm uitgehard is. Daarna goed laten drogen.

Daarmee is de operatie eigenlijk klaar.  De kap schuift makkelijk op de bodemplaat en wordt bevestigd met het schroefje. De glazen nokken rusten op de bodemrand en houden hem keurig recht. Het restantje van de zijnokken verdwijnt net in de kap
en is een goed richtpunt. Zo hou je net genoeg ruimte voor de draaistellen.

Zo was de hoogte:



En zo is-tie op "Sjonnie-style" niveau:




Re:Lima NS 1300 ombouw - Stappenplan aangepast.
Ik heb het stappenplan in het eerste bericht aangepast.
Niks nieuws, wat uitbreiding...
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)-Stap 07
07-Testen op 3-rail DC-analoog in "Sjonnie-style". 

En weer een stap in de ombouw: TESTEN.
Maar eerst nog een plaatje:



Zo zijn de buffers nu op gelijke hoogte.  :thumbup:

Maar het testrijden moet ook gebeuren...
Opmerkingen vooraf:
De voorruitjes ontbreken. Zijn in gebruik voor een verdere "pimp"...
En je gaat zien wat de "beperking" van een 3-polig anker is....
Kijk maar:

Zo dat loopt toch verder wel lekker. Op naar de volgende stap!

Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Willem,

Ook naar deze update heb ik vol verwachting uitgekeken. De beschrijving en handelswijze komt bij mij bedachtzamer over als de beschrijving van Sjonni (Floris D) over het verlagen van de kap. Bij Floris kreeg ik de indruk van "van dikhout zaagt men planken" en daar schrok ik wat van terug. De beschrijving die jij geeft heeft echt iets van een respectvollere behandeling van de loc weer. Bovendien ondersteunen de weer volop aanwezige foto's van iedere stap een perfect beeld van wat je gedaan hebt.
Na afronding van m'n eigen projekt met de 1200, ga ik ook mijn eigen 1300 aan de hand van jouw draadje oppakken.

Nu nog even wachten op het digitaliseren en verlichting van front en sluitseinen en het verslag dat je daar van gaat maken.

Tot nu tore geweldig en ik blijf het volgen.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi Frans,

Zo komt Floris inderdaad over. Maar zij die hem kennen en zijn werk kennen weten wel beter. Een echt Modelbouw-Meister. Zo'n locje ombouwen doet-ie even, zegmaar tussen het eerste en het tweede bakkie thee (dat drinkt-ie het liefst).
Ben je al eens bij Railz-Miniworld in Rotterdam geweest? Heel veel van zijn hand!

Maar ik ben blij dat ik een vertaling gemaakt heb, probeer te maken, naar "Locjes ombouwen voor Dummies" . zodat ook gewone stervelingen als jij en ik het ook kunnen doen.

Om je alvast aan te moedigen: het verlagen is het moeilijkste deel van de ombouw!

mvg.
Willem E.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Willem,
Zoals ik al had geschreven ben ik zeer blij met jouw versie "ombouwen voor Dummies" Door jouw versie is het verhaal van Floris ook ineens een stuk leesbaarder en begrijpelijker geworden. Ik heb overigens geen moment getwijfeld aan de capaciteiten van Floris. Juist door zijn manier van verwoorden begreep ik ook al snel dat het voor hem een koud kunstje is dat ombouwen. Anders kan je het niet op deze wijze uitleggen. En gezien de bijnaam van Floris werd dat beeld van een zeer bekwaam persoon, die weet waar die over praat alleen maar bevestigd.
Maar daar schrok ik juist een beetje van terug.
Het was en is absoluut niet zo bedoeld geweest. Mijn excuus aan Floris als dat zo is overgekomen en bedankt dat je dit nog even verhelderd hebt aan mij.

En ik ben helaas nog niet bij Railz op bezoek geweest. Staat wel op mijn lijstje voor komend jaar.

Mvgr,
Fransspoor.

Mvgr,
Frans.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Citaat van: fransspoor op woensdag 14 december 2011, 12:29:45

En ik ben helaas nog niet bij Railz op bezoek geweest. Staat wel op mijn lijstje voor komend jaar.


Niet meer wachten! Direct doen!
Het is vlakbij Rotterdam-Centraal, dus met de trein eenvoudig te bereiken. 5 minuten lopen...
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Ben woonachtig in die "andere" stad en voorzitter van een vrijwillgersorganisatie met een achterban van ruim 200.000 huishoudens. Dus heel veel tijd heb ik (nog) niet om even een dagje er tussen uit te gaan naar Rotterdam.

Was zo'n 3 weken geleden daar ivm een internationale conferentie dus toen helaas ook geen tijd voor Railz

Mvgr,
Fransspoor
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 08
08-Decoder inbouwen
Het 'inbouwen' van een decoder is eigenlijk heel simpel: 4x draadjes-solderen en in principe ben je klaar...
Onverwacht kwam ik in het bezit van 60760-decoders van Märklin. Een eerste aanbieding vie dit forum heb ik laten gaan door verkregen info... Daags erna kreeg ik betere en duidelijke info en kort erna weer nieuwe aanbiedingen. Dus toch gekocht.
De decoder zit van origine in een set om M-locs om te bouwen naar een 5*digitale aandrijving. Maar doet het met een 3*anker ook goed. Het is een eenvoudige decoder met weinig instelmogelijkheden, maar wel met lastregeling en schakelbare locverlichting.

Waarom deze decoder? Nou simpel een afweging van prijs, beschikbaarheid en mogelijkheden.
De prijs was dusdanig dat zelfs de Tams-LD-G-32 nog duurder uitkwam. Ze waren met 2 dagen in huis en qua mogelijkheden zocht ik vooralsnog 'basic': geen extra functies. Ongetwijfeld probeer ik later nog andere decoders, zoals de Tams of de Lopi4.
Ik heb wel eens gelezen dat een LoPi4 veel beter zou zijn omdat die op een hogere aanstuurfrequentie draaien. Hoe dat zit gaat nu nog boven mijn pet... wie het wel weet mag het zeggen! ;)

Aan het solderen dus: de draden van de decoder hebben verschillende kleuren en volgens de handleiding is het:
Rood aan de sleper;
Bruin aan de massa; dus hieraan 2 draden afkomstig van de ascontacten van de draaistellen;
Blauw aan de ene koolborstelhouder;
Groen aan de andere koolborstelhouder;
De overige 3 draden, geel, grijs en oranje, zijn voor de verlichting. Daarover later meer.
De decoderprint wordt met dubbelzijdige foamtape op de bodem geplakt.
En zo komt het er dan uit te zien:



Van fabriekswege is deze decoder afgesteld op Adres 78. In de handleiding wordt aangegeven de decoder/trein aan te melden bij het MS1 vanuit de Database, modelnummer 36850. Zo gezegd zo gedaan. Er zit geen lampje aangesloten dus kan ik aan het lichtsignaal niet zien of de programmering goed is gegaan. Maar een draai aan de rode rijknop gaf het antwoord: hij rijdt! en nog in de goede richting ook. Zou de rijrichting verkeerd-om zijn geweest dan volstaat het om de groene en blauwe draad om te wisselen.

Helaas heb ik geen filmpje van deze eerste digitale schreden....
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 09
09-Testen op 3-rail-digitaal.
Om de draden niet overal achter te laten haken werd de kap er weer op gezet en draaide de loc zijn rondjes. Dat leek prima te gaan... maar toch niet echt. Met name bij enkele gebogen wissels haperde de loc even en reed dan weer door.
Eerst dacht ik: de sleper of rails zijn vuil. Schoonmaken hielp niet...
Daarna: de sleper moet beter/anders afgesteld worden. Allerlei kleine verbuigingen hielpen niet...
Toen weer: een andere, langere sleper proberen. Deze eronder hielp niet...
Tenslotte: de 7164-sleper weer terug, maar nu geschroefd. De lange sleper had een a-symmetrisch schroefgaatje en kon niet zomaar op "mijn" bodemplaatje gezet worden met alleen de buiglipjes. Dus geschroefd met het pertinaxplaatje en het schroefje kwam ruim tussen de assen. Geen gevaar voor kortsluiting. Ook bleek toen dat er nog voldoende ruimte overbleef en er geen probleem was met opwippen bij de hoge puco's in wissels en kruisingen. De 7164 zit nu ook geschroefd en door het a-symmetrische gaatje enkele millimeters naar achteren. Gaf geen verdere problemen, maar ook geen oplossing voor de kortsluiting... Want dat was het: het MS1-diplay gaf dit aan met een symbooltje.
Het werd schemerig en bij rijden zag ik toen een klein vonkje onder het voorste draaistel. Nog beter kijken en het bleek dat de voorste wielen tegen één van de hoge puco's kwam. Bij langzaam rijden stopte hij zelfs daardoor.
De wielafstand bleek nog in orde: 14 mm. Dus bleef over het aanpassen van de wissel(s).
Deze puco's gaven het kortsluitprobleem:



En al een kleine verbuiging in de richting van de groene pijl loste het probleem op:



De verbuiging kan het beste gedaan worden met een kleine tang waardoor je het  beste gevoel met het materiaal houdt. Doe het in meerdere kleine stappen!
Daarna traden de kortsluiting en haperingen niet meer op!
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Beste Willem,

Mooi verslag, en duidelijke foto's.
(ere, wie ere toe komt)

Sommige dingen zou ik persoonlijk anders doen, maar als je gebruik blijft maken van Lima onderdelen, zoals draaistel en motor, kan ik je niet verbeteren.

Gr. Marcel
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Mooi verslag is dit Wim, ik ben hier nog steeds niet toe aan het ombouwen, maar al die geweldige tips en oplossingen van jou, komen straks vast en zeker van pas.

Vooral door gaan met je verslag met foto's en eventuele filmpjes  :thumbup:

Gr Ruud
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Heel mooi geïllustreerd Willem, en allemaal heel duidelijk. Ik heb nog wel een doosje of 10 staan om te verbouwen, plus al die wissels bijbuigen.........nog jaren werk.
Hoe krijg je toch die mooie pijlen op de fotoos?
dank en groet,
Jan Willem
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Citaat van: JWS op maandag 19 december 2011, 11:02:35
Heel mooi geïllustreerd Willem, en allemaal heel duidelijk. Ik heb nog wel een doosje of 10 staan om te verbouwen, plus al die wissels bijbuigen.........nog jaren werk.
Hoe krijg je toch die mooie pijlen op de fotoos?
dank en groet,
Jan Willem

Jan Willem,
Tegen een goed uurloon wil ik je wel helpen met ombouwen , hoor....
En die pijlen teken ik simpelweg met een teken-en fotobewerkingsprogramma: PaintShopPro7. een oud maar fijn progje.

ALLEN:
Dank voor de complimenten Ik bloos ervan!

Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 10
10-De verlichting verbeteren.

De verlichting in deze Lima-loc is van een simpele soort: 2 minilampjes die parallel aan motor aangesloten zijn. De wisseling van rijrichting is "geregeld" met 2 tegenovergestelde diodes. Dat werkt wel zij het dat er zo ongeveer op topsnelheid gereden moet worden wil er echt licht te zien zijn.
Uiteraard gaat de verlichting bestaan uit leds.
Ik heb de originele lampenglaasjes willen behouden. Ze hebben een zwart randje en dat "smoelt" beter dan alleen een ledje in het lampengat.
Deze glaasjes vormen 1 geheel met de ruitjes. Om doorschijnen via het glas te voorkomen zijn ze daarvan gescheiden:



En met wat polystireen is een lichtkastje gebouwd:



Aan de achterzijde worden 2 ledjes in serie gezet. Ze zitten recht achter de ronde lampenglaasjes:



Met voor ieder setje een 1K5 (1500Ohm) weerstand zijn ze aan de decoderdraden gesoldeerd. Om doorschijnen te voorkomen zullen ze allebei zwart geverfd worden. Meerdere lagen nodig! En dan volgt wederom een testje op de rails.



Toen dat werkte werd het tijd voor een ritje. Alles draadjes en zo bij elkaar getapet en rijden maar:



In deel 2 komt de achterverlichting aan de beurt.


EDIT Ad: Foto's naar links uitgelijnd (Beeld wordt anders te breed).
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Willem,

Was dat even schrikken. Had de update bijna gemist. Zag het vanmorgen pas. En op het gevaar af dat ik in herhaling van wederom weer een fantastische update moet ik zeggen. En goed geillustreert met de foto's.
Blijft een genot om het te volgen en leer daar ongelofeleijk veel van. Doorgaan, vooral doorgaan, om de woorden van een BNer te gebruiken.

Mvgr,
Fransspoor.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 10-2
10-De verlichting verbeteren - deel 2.

Eén van de vorige eigenaars van deze loc was reed begonnen met een 'pimp'-projekt. Daarbij waren de top/achterlichten reeds doorboord. Dat scheelt weer...
De gaatjes zijn 1,5 mm doorsnede... te klein voor de 1,8mm staafledjes. Daarbij komt dat ze zo dicht in de hoeken zitten dat aan de binnenkant van de kap geen ruimte is om de ledjes daar te bevestigen, zodat ze direct naar buiten schijnen.
Via een website kocht ik optische draad in verschillende diktes. Een wat moeizame bestelling, maar toch gelukt....
Met 1,5mm-draad moest ik daarmee het licht naar buiten kunnen brengen. De methode is simpel: weer een lichtkastje met daaruit de benodigde draden naar de lichtpunten.
Zo'n kastje is vrij simpel gemaakt van wat stukje polystireen:


De kleine gaatjes zijn onder een schuine hoek ingeboord. De optische draad is heel stug en kan zo 'makkelijker' eringeschoven worden. En dan zit na enig gepriegel uiteindelijk de zaak er zo in:


En zo komen de draadjes aan de buitenzijde eruit:


Wat ziet zoiets kleins van zo dichtbij en zo vergroot er toch altijd dramatisch uit. In het eggie zie je er eigenlijk niks zo van...
In het kastje komt een rood 3mm-ledje. En dan gaan we testen.
Weerstandje 1K5 eraan en met wat draadje naar een trafo. Zie hoe dit eruit ziet:

Buiten       en       Binnen

Nou aan het doorschijnen moet nog wel wat worden gedaan! En dus nam ik de verfkwast ter hand. Het gehele kastje, de optische kabel en de binnenkant van de kap werd dichtgeschilderd (grijs). Maar wat schetste mijn verbazing: de licht opbrengst aan de buitenzijde werd veel minder, veel flauwer. En ik maar denken dat het licht door de kabel gaat en niet beinvloed wordt. Gelukkig had ik eerst 1 zijde gedaan en deze werd dan ook weer weggehaald en met nieuwe stukjes draad opnieuw geplaatst. De lichtafscherming is toen gemaakt van dik zwart papier. En dat werkt prima! Een stukje in de vorm van het raampjesplastic kan daarmee prima worden vastgeklemd. Uitstekende afdichting:


Ik heb geen idee waarom: maar zonder de verf geeft de draad het rode licht nu weer prima door!
Het rode ledje wordt parallel aangesloten op de oranje draad (+) en de gele of grijze draad (-) van de decoder.
Inmiddels had zich echter een probleem voorgedaan.... Daarover straks meer. :-(

Er moet nog een bestuurder op de loc. En een stuurcabine! En een achtercabine!
Aan de hand van wat foto's was dat zo gepiept:


En dan kan de hele zaak ingebouwd worden. Per kant ziet het er dan zo uit:


Althans dat was de bedoeling....  Zie het volgende deel.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 10-3
 :-(Decoderuitgang deels defect :-(
Tijdens een gewone probleemloze rit, toen de rode verlichting nog niet ingebouwd was, gaf zomaar gedurende het rijden de voorverlichting deels de geest: de ledjes branden ineens nog maar op halve kracht. :?
Waardoor? De loc reed gewoon rustig zijn rondjes... geen haperingen of wat dan ook wat een kortsluiting zou kunnen aangeven...
In een ander draadje wordt hierover ook al gesproken.
En dan komt het: zet ik de rode led erbij dan komt er helemaal geen licht meer uit.
De multimeter geeft aan dat er 5.75 volt is, terwijl de andere uitgang 19.25 geeft.... Kennelijk is er electronisch iets stuk gegaan. Zo maar?
Een volledige reset (REG 8 op 08) geeft geen verbetering. De 'defecte' uitgang knippert overigens vrolijk mee bij het programmeren met wel het verminderde licht...

Mij was al duidelijk dat de kortsluitingsbeveiliging van de 60760-decoder niet veel voorstelt of zelfs totaal ontbreekt maar dat dit zomaar optreedt? "Rare jongens, die elektronika-dingen" zou Asterix zeggen.

Vervolgens heb ik voorlopig afgezien van de inbouw van de achter-achteruitrijverlichting. Moest wel de nog goedwerkende verlichting omzetten en dan ook de motordraadjes. Nu brandt de voorzijde en achterzijde prima, maar bij richtingwisseling is de gele verlichting zwakker en de rode niet aanwezig.
Jammer, zo dicht bij de haven... En zo zit het er allemaal nu in:
De loc zal uiteindelijk vrijwel altijd alleen vooruit rijden met een stammetje dus is de ontbrekende verlichting niet een echt groot probleem, maar toch... In een rijke periode zal er wel een nieuwe decoder komen.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 11
11-Testen/Rijden op 3-rail digitaal.

En dan is het weer tijd voor een filmpje: de eerste testrit.
Te zien is hoe de achteruitverlichting zwakker is dan de vooruitverlichting, waarbij dan ook de rode sluitlichten branden:


In principe is de ombouw geslaagd: de 2-rail-analoog-loc rijdt nu als 3-rail-digitaal-loc.

Wat rest is de fine-tuning van de rij-eigenschappen. Spelen met de REG's dus.
De 60760-handleiding geeft aan de loc aan te melden bij het MS1 vanuit de database met nummer 36850.
Zo gezegd zo gedaan. Het standaardadres 78 nog even aanpassen want deze was al in gebruik bij een andere (Delta-)loc. En dan kun je gaan spelen met de maximumsnelheid, de optreksnelheid en afremvertraging.
De maximumsnelhied is teruggezet naar 60%.
Doptreksnelheid nu op10 sec. en de afremsnelheid op 4 sec.
Dit neemt al veel van het schokken bij elke rijstapverhoging weg. Let wel: deze instellingen werken alleen bij ingeschakelen met F4.
Daarnaast is ook de rijverlichting in-/uitschakelbaar.
(PS. Deze alinea aangepast i.v.m. onjuistheden)

Ik hoop voor velen een idee gegeven te hebben dat een dit soort ombouwprojekten best te doen is met redelijk weinig middelen, weinig echte kennis, veel logisch denken en heeeeeeel veel geduld.

Oja, ik heb nog een aantal meters optische draad... :D >:-D

mvg.
Willem E.
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Willem,

Dat is toch wel een beetje balen,denk je het voor elkaar te hebben maar toch net niet helemaal. Wel weer fantastisch gedaan en super duidelijk in beeld gebracht. Ik ga dit draadje bewaren als naslagwerk voor toekomstige projekten.

Denk dat de electronica deskunindigen onder de forum leden wel het een en ander kunnen verklaren of zelfs een oplossing kunnen geven voor het probleem waar je tegeaan gelopen bent. Zou dit probleem overigens zich ook kunnen voordoen bij een Esu 54610 decoder?
Hoop van ganser harte dat dit opgelost kan worden, want daarvoor heb je niet alle moeite gedaan en zoveel geduld betracht.
Vooralsnog enorm bedankt voor het gehele verslag en ik hoop in de toekomst nog meer van je te zien.

Misschien komt er nog een vervolg door de Electronica wizzards van dit forum.

Even goed een prettige jaarwisseling gewenst en misschien tot in het nieuwe jaar. Je hebt ook nog een Pbtje

Mvgr,
Fransspoor





Een prettige jaarwisseling gewenst
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 10-3
Citaat van: Willem E op vrijdag 30 december 2011, 23:20:03
:-(Decoderuitgang deels defect :-(
Tijdens een gewone probleemloze rit, toen de rode verlichting nog niet ingebouwd was, gaf zomaar gedurende het rijden de voorverlichting deels de geest: de ledjes branden ineens nog maar op halve kracht. :?
Waardoor? De loc reed gewoon rustig zijn rondjes... geen haperingen of wat dan ook wat een kortsluiting zou kunnen aangeven...
In een ander draadje wordt hierover ook al gesproken.
En dan komt het: zet ik de rode led erbij dan komt er helemaal geen licht meer uit.

Heb je voor alle leds misschien één weerstand gebruikt?
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi Willem,

Ik heb dit draadje met heel veel plezier en interesse gevolgd, en moet zeggen het resultaat mag er zijn. kun je trots op zijn dat het zo goed gelukt is.
Het verschil van rijgedrag analoog naar digitaal is goed te zien, dus een mooie en redelijk goedkope aanwinst op je baan, EN een grote ervaring rijker...

Ik ben zeer zeker van plan om ook een Lima lok treinstel om te gaan bouwen voor 3-rail.

Ik zou zeggen Willem Doooooorgaan!!!

Fijne jaarwisseling

Gr Ruud
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal) - Stap 10-3
Nee, Henk,

Op de uitgang staat 1 serie van 2 leds (geverfde warmwitte) met een 1K5-weerstand.
En op de andere staat ook zo'n stel.
De rode achterverlichting is 1 rode led met ook een 1K5weerstand, maar die was tijdens het ontstaan van de pann nog niet aanwezig...
Ik heb de goede lichtuitgang nu de vooruitrijlichten gegeven en ze blijven goed werken. en met de rode achterlichten.
De defecte uitgang blijft halvekracht draaien....

En ik maar denken dat digitaal werkt of niet werkt... :? Bij mij dus toch half! :O

mvg.
Willem


Citaat van: henkv op zaterdag 31 december 2011, 13:55:23
Citaat van: Willem E op vrijdag 30 december 2011, 23:20:03
:-(Decoderuitgang deels defect :-(
Tijdens een gewone probleemloze rit, toen de rode verlichting nog niet ingebouwd was, gaf zomaar gedurende het rijden de voorverlichting deels de geest: de ledjes branden ineens nog maar op halve kracht. :?
Waardoor? De loc reed gewoon rustig zijn rondjes... geen haperingen of wat dan ook wat een kortsluiting zou kunnen aangeven...
In een ander draadje wordt hierover ook al gesproken.
En dan komt het: zet ik de rode led erbij dan komt er helemaal geen licht meer uit.

Heb je voor alle leds misschien één weerstand gebruikt?
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Lima NS 1300 ombouwen (2-rail DC-analoog naar 3-rail-digitaal)
Hoi,

Wat je kan doen, is de leds van front en sluitseinen in serie zetten, met je juiste weerstand (ook in serie) erbij.

gr. Marcel