Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe de 1253 weer 1218 werd

Gestart door Acido vrijdag 18 november 2011, 00:24:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Niet eerder gereageerd hier. Maar ook ik heb bijzonder genoten van dit verslag. Ik wil mijn petje afnemen voor diegenen die dit gedaan hebben. Hard werk, maar jullie hebben iets bewaard voor het nageslacht.
@ Martijn: volgens mij zijn er best wat mensen die willen helpen bij een volgend project (mijzelf inclusief). Een berichtje hier is misschien een idee. Ik vind het echt heel gaaf en zou (mits het uitkomt) best bereid zijn om ook een keer de handen uit de mouwen te steken.

Nogmaals hulde en bedankt voor het prachtige verslag!

Groeten Dennis

(PS: niet gaan blozen he, van al die loftrompetten ;))
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: d.vanaalst op woensdag 30 november 2011, 17:48:17
@ Martijn: volgens mij zijn er best wat mensen die willen helpen bij een volgend project (mijzelf inclusief). Een berichtje hier is misschien een idee. Ik vind het echt heel gaaf en zou (mits het uitkomt) best bereid zijn om ook een keer de handen uit de mouwen te steken.
Vind ik ook!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Alves op woensdag 30 november 2011, 16:42:27
Wat gaat er nu met de lok gebeuren?
Ik weet het eigenlijk niet, zal eens informeren. Eén ding durf ik wel met zekerheid te zeggen: ze zal haar huidige uitvoering behouden :smile:
Uiteraard zijn er plannen om de loc rijvaardig te maken, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe haalbaar die momenteel zijn.

Citaat van: d.vanaalst op woensdag 30 november 2011, 17:48:17
@ Martijn: volgens mij zijn er best wat mensen die willen helpen bij een volgend project (mijzelf inclusief). Een berichtje hier is misschien een idee. Ik vind het echt heel gaaf en zou (mits het uitkomt) best bereid zijn om ook een keer de handen uit de mouwen te steken.
Wellicht dat een volgend project niet in het diepste geheim uitgevoerd hoeft te worden en we wat mensen kunnen werven om mee te helpen... maar ik garandeer niets! Er zijn overigens nog geen concrete plannen; wel is besloten te proberen contact te houden.

Citaat van: d.vanaalst op woensdag 30 november 2011, 17:48:17
(PS: niet gaan blozen he, van al die loftrompetten ;))
Ik word hooguit een beetje doof van al dat getoeter :mrgreen:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: d.vanaalst op woensdag 30 november 2011, 17:48:17
....... Ik vind het echt heel gaaf en zou (mits het uitkomt) best bereid zijn om ook een keer de handen uit de mouwen te steken........

Ter overdenking:
Prachtig al die spontane aanmeldingen, dat doet mij goed, maar aan de andere kant toch vreemd dat de reguliere clubs vaak slechts op enkele werkende vrijwilligers draaien............ en vaak met heel veel moete deze vrijwilligers aan de club gebonden weten te houden.

B. Mamba
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Wat een prachtig verslag van een meesterlijk opgeknapte 1218 is dit toch geworden. Mijn allergrootste complimenten :thumbup: !!!

Wellicht is een geel-grijze variant met omgekeerd L-sein ook nog eens een leuke mogelijkheid, gezien het feit dat de 1211 (laatste geel-grijze, maar dan met A-sein) ons land gaat verlaten ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: RMW op woensdag 30 november 2011, 18:49:04
Wellicht is een geel-grijze variant met omgekeerd L-sein ook nog eens een leuke mogelijkheid, gezien het feit dat de 1211 (laatste geel-grijze, maar dan met A-sein) ons land gaat verlaten ;).

Het voornemen bestaat om ooit van de 1255 weer de geel-grijze 1221 te maken, maar pas als ze haar loopbaan bij EETC heeft beëindigd. Welke uitvoering dat dan precies zou moeten worden is mij onbekend.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lijkt me heel erg leuk om dat te zien!!
Hebben jullie nog iets aan mij dan?? Schuren, schilderen?? :oops: :surprised: :biggrin:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Dat gaat echt nog jaren duren, dus tegen die tijd ben je in ieder geval oud genoeg :mrgreen: :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Loont het niet om het setje 1201, 1202 en 1218 een tijdje in het Spoorwegmuseum te plaatsen? Ik zou heel graag de 1218 nog eens willen bekijken, mede omdat de sensatie in Amersfoort zó groot was. Want man, ik heb genoten die zaterdag 12 november, en dan vooral van de 1218! De kleur staat deze lok perfect en aan alles kun je zien dat er met een enorme hoeveelheid liefde en passie aan deze machine is gewerkt. Ik hou ervan!

Ik raad wel aan om heel veel nachtjes te slapen over een mogelijke beslissing om de lok weer dienstvaardig te maken. Ik kies voor de optie in het Spoorwegmuseum parkeren met een aantal gerestaureerde (bruine) goederenwagens. Laat de 1202 het 'vuile' werk buiten maar opknappen, de 1218 hoeft wat mij betreft alleen maar 'mooi te staan doen'. Het zou het overwegen waard zijn.... ;)

Groet,
Vincent
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,

Schitterend verslag. Bedankt hiervoor!!!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,
Fraai verslag en mooie foto's
Dank voor het tonen op het forum

En voor alle enthousiastelingen die er aan gewerkt hebben  :thumbup:

Gert Jan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Hoi Martijn, tjonge wat moet jij je geweldig trots hebben gevoeld toen je 1218 in haar volle glorie zag staan schitteren op het station in Amersfoort.
Het is dan ook een "once in a lifetime opportunity" om aan zo'n project te mogen meewerken. ;)

Lijkt het alsof de cabinedeurraampjes bij de 1201 groter zijn dan bij de 1218?
En weet je ook in hoeverre de 1218 optisch gelijk is aan de 1201?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,

De complimenten voor de wijze waarop jullie dit project hebben aangepakt en voor het feit dat wij daar deel van mochten uitmaken door je mooie verslag  :thumbup: :thumbup:

Forumleden is het misschien een suggestie om even met de PET rond te gaan voor de stichting de KLOK  :question:

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Kees1835 op woensdag 30 november 2011, 21:13:10

Forumleden is het misschien een suggestie om even met de PET rond te gaan voor de stichting de KLOK  :question:


Nou nee, slecht plan. :thumbdown:

Gr, Ben.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Acido op woensdag 30 november 2011, 18:59:56
Citaat van: RMW op woensdag 30 november 2011, 18:49:04
Wellicht is een geel-grijze variant met omgekeerd L-sein ook nog eens een leuke mogelijkheid, gezien het feit dat de 1211 (laatste geel-grijze, maar dan met A-sein) ons land gaat verlaten ;).

Het voornemen bestaat om ooit van de 1255 weer de geel-grijze 1221 te maken, maar pas als ze haar loopbaan bij EETC heeft beëindigd. Welke uitvoering dat dan precies zou moeten worden is mij onbekend.
Laatste NS-versie, dus zoals na de renovatie.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 30 november 2011, 19:08:00
Loont het niet om het setje 1201, 1202 en 1218 een tijdje in het Spoorwegmuseum te plaatsen? Ik zou heel graag de 1218 nog eens willen bekijken, mede omdat de sensatie in Amersfoort zó groot was. Want man, ik heb genoten die zaterdag 12 november, en dan vooral van de 1218! De kleur staat deze lok perfect en aan alles kun je zien dat er met een enorme hoeveelheid liefde en passie aan deze machine is gewerkt. Ik hou ervan!
De 1201 komt volgend jaar in het Spoorwegmuseum te staan, voor een derde 1200 is helaas geen plaats.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Kappa op woensdag 30 november 2011, 20:36:06
Lijkt het alsof de cabinedeurraampjes bij de 1201 groter zijn dan bij de 1218?
De 1201 heeft geen raampjes. Het zijn grijs geschilderde vlakken.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Klinkt goed!! Ben erg benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

PS. Is die.laatste versie zoals de 1211 was??
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Ja.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Oke, die versie vind ik namelijk erg mooi staan naast de andere kleuren.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: VincentKloeg op woensdag 30 november 2011, 19:08:00
Loont het niet om het setje 1201, 1202 en 1218 een tijdje in het Spoorwegmuseum te plaatsen?
Dat zou leuk zijn :smile:

Citaat van: VincentKloeg op woensdag 30 november 2011, 19:08:00
Ik raad wel aan om heel veel nachtjes te slapen over een mogelijke beslissing om de lok weer dienstvaardig te maken. Ik kies voor de optie in het Spoorwegmuseum parkeren met een aantal gerestaureerde (bruine) goederenwagens. Laat de 1202 het 'vuile' werk buiten maar opknappen, de 1218 hoeft wat mij betreft alleen maar 'mooi te staan doen'. Het zou het overwegen waard zijn.... ;)
Dat valt ook te combineren natuurlijk: rijden en 'mooi staan doen'. Maar een locomotief hoort te rijden, vind ik... Wat is er nou mooier dan de 1218 met een sleep bruine goederenwagens op eigen kracht in het Hollandse landschap? Bovendien is dat de enige manier om een loc ook rijdbaar te houden. Het is niet voor niets dat de 1312 onlangs eens even fijn de wieltjes heeft gestrekt op het hoofdnet :wink: (zie hier)

Citaat van: Kappa op woensdag 30 november 2011, 20:36:06
Hoi Martijn, tjonge wat moet jij je geweldig trots hebben gevoeld toen je 1218 in haar volle glorie zag staan schitteren op het station in Amersfoort.
Het is dan ook een "once in a lifetime opportunity" om aan zo'n project te mogen meewerken. ;)
Absoluut! Al zou ik het niet erg vinden als het een "twice in a lifetime opportunity" zou worden :wink:

Citaat van: Kappa op woensdag 30 november 2011, 20:36:06
Lijkt het alsof de cabinedeurraampjes bij de 1201 groter zijn dan bij de 1218?
En weet je ook in hoeverre de 1218 optisch gelijk is aan de 1201?
De zwarte vlakken die de cabinedeurramen van de 1201 uitbeelden zijn de juiste grootte. De ramen van de 1218 zijn iets smaller. De raampjes zijn destijds niet dichtgemaakt maar er zijn hele nieuwe deuren in gekomen. Het frame van zo'n deur bestaat uit vier kokerbalken en daartussen past geen raam met de oorspronkelijke breedte.

Wat de overige verschillen betreft... ik denk dat er genoeg fotomateriaal voorhanden is om zelf "zoek de 10 verschillen" te doen :smile:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: 103 220-0 op woensdag 30 november 2011, 21:47:48
Citaat van: Kappa op woensdag 30 november 2011, 20:36:06
Lijkt het alsof de cabinedeurraampjes bij de 1201 groter zijn dan bij de 1218?
De 1201 heeft geen raampjes. Het zijn grijs geschilderde vlakken.
Oeps, was me nog niet opgevallen, valt dat even tegen.
Dan is de 1218 een stuk "echter".
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn, Ik heb je avonturen gevolgd, in zowel beeld als tekst. Had zelf geen tijd om naar Amf te gaan en het allemaal zelf te bekijken, dus dit was een uitgelezen kans om alles eens rustig te lezen. Mijn complimenten voor alle medewerkers aan dit project. Het laat op niet mis te verstane wijze zien, dat het beslist geen kattepis is om dit 'even' te doen. (om maar te zwijgen over wat er nog  aan regeldingen op de achtergrond is gebeurd)
Hier mag je zeker trots op zijn, voorwaar een hele prestatie!!

Dank voor je uitgebreide verslag, hoop dat je er nog wat mee gaat doen. Het zou zeker niet misstaan in een paperback uitvoering.

:thumbup:Goed gedaan jochie :thumbup:

JW
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
@ JW: Thanks! :mrgreen:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Black-Mamba op woensdag 30 november 2011, 18:37:04
Ter overdenking:
Prachtig al die spontane aanmeldingen, dat doet mij goed, maar aan de andere kant toch vreemd dat de reguliere clubs vaak slechts op enkele werkende vrijwilligers draaien............ en vaak met heel veel moete deze vrijwilligers aan de club gebonden weten te houden.
Tsja, voor een project dat niet al te lang duurt is het leuk, maar als er veel dingen tegelijk moeten gebeuren die niet allemaal even leuk zijn, en het moet heel grondig en dus heel veel & langdurig vies zwaar werk, dan wordt het een ander verhaal. Ga bijvoorbeeld maar eens mensen verzamelen om twee 1200-draaistellen te reviseren gedurende een halfjaar, ik noem maar wat...
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: timtrein op woensdag 30 november 2011, 23:23:01
Tsja, voor een project dat niet al te lang duurt is het leuk, maar als er veel dingen tegelijk moeten gebeuren die niet allemaal even leuk zijn, en het moet heel grondig en dus heel veel & langdurig vies zwaar werk, dan wordt het een ander verhaal. Ga bijvoorbeeld maar eens mensen verzamelen om twee 1200-draaistellen te reviseren gedurende een halfjaar, ik noem maar wat...
Dat is absoluut waar. Het leuke aan dit project was dat het compact was, met een duidelijke deadline en een duidelijk doel en vrij weinig tijd om dat te realiseren. Tel daarbij dat het een verrassing moest worden voor een speciale gelegenheid; dat werkt alles bij elkaar zeer motiverend.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Zonder meer, er zit een gezonde stress achter en dat werkt zeer motiverend. En in dit geval heeft het zeer positief uitgepakt. Het is een resultaat geworden waarop alle medewerkers trots kunnen zijn.

Bij deze dan ook mijn complimenten voor allen die eraan meegewerkt hebben en ook aan Martijn die ook nog eens de moeite nam om ons na afloop een prachtige (foto)reportage voor te schotelen.

Ik hoop echt dat de 1218 ergens in Nederland een mooie (museum)plek krijgt, want het zou echt zonde zijn om die loc na al die inspanning ergens in een loods op te bergen waar ze nooit meer uit zou komen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Spoorman op woensdag 30 november 2011, 21:45:09
Citaat van: Kees1835 op woensdag 30 november 2011, 21:13:10

Forumleden is het misschien een suggestie om even met de PET rond te gaan voor de stichting de KLOK  :question:


Nou nee, slecht plan. :thumbdown:

Gr, Ben.

Nee is ook een antwoord, maar geef er even een motivatie bij  :idea2:

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Kees1835 op donderdag 01 december 2011, 16:41:13
Citaat van: Spoorman op woensdag 30 november 2011, 21:45:09
Citaat van: Kees1835 op woensdag 30 november 2011, 21:13:10

Forumleden is het misschien een suggestie om even met de PET rond te gaan voor de stichting de KLOK  :question:


Nou nee, slecht plan. :thumbdown:


Nee is ook een antwoord, maar geef er even een motivatie bij  :idea2:


Met de pet rondgaan lijkt me wat armoedig. Je geldelijke bijdrage kun je overmaken:

http://www.klassieke-locs.nl/Donateur-worden.html

Gr, Ben.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Spoorman op donderdag 01 december 2011, 17:09:10
Citaat van: Kees1835 op donderdag 01 december 2011, 16:41:13
Citaat van: Spoorman op woensdag 30 november 2011, 21:45:09
Citaat van: Kees1835 op woensdag 30 november 2011, 21:13:10

Forumleden is het misschien een suggestie om even met de PET rond te gaan voor de stichting de KLOK  :question:


Nou nee, slecht plan. :thumbdown:


Nee is ook een antwoord, maar geef er even een motivatie bij  :idea2:


Met de pet rondgaan lijkt me wat armoedig. Je geldelijke bijdrage kun je overmaken:

http://www.klassieke-locs.nl/Donateur-worden.html

Gr, Ben.






Misschien een suggestie om dat onder de aandacht te brengen als dank voor de vele inspanningen die men geleverd heeft  :help:
Dat bedoelde ik met de PET rond gaan  ;)

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Doe dan ook voor de NVBS en het NSM. Achter de schermen is namelijk heel wat samengewerkt  ;)

mvg,
Robin
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: 103 220-0 op woensdag 30 november 2011, 21:47:48
De 1201 heeft geen raampjes. Het zijn grijs geschilderde vlakken.
Ik had begrepen dat de raampjes voor de 1201 besteld zijn en t.z.t. worden geplaatst...
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Ja. Alleen degene die de raampjes in de deuren moet maken, wist het nog niet  :D Zal wel goedkomen, want ook de jongens van de 1202 hebben zich voor raampjes in hún deuren gemeld.

Maar help ons eerst mee de 1218 weer rijvaardig te maken en steun daarvoor de Werkgroep 1501/Stichting KLOK. Alle kleine beetjes helpen!


Zie hierboven hoe je de Werkgroep 1501/Stichting KLOK kunt bereiken!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: 103 220-0 op donderdag 01 december 2011, 19:50:28
Ja. Alleen degene die de raampjes in de deuren moet maken, wist het nog niet  :D
:D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Heel mooi verslag martijn !! heb het vanavond bekeken/door gelezen erg mooi  :thumbup: . Vind zelf de 1200 de mooiste loc van de NS.  Was er toch nog een probleem, met een lager tijdens de excursie ?? Ik hoop dat de 1218 weer rijvaardig word succes.
groet Robert
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Er was geen probleem, maar het lager is (en blijft) beschadigd en moet dus hersteld worden. Maar een witmetaal lager ingieten is niet zo moeilijk.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
De 1251 is anderhalf jaar geleden ook hersteld van een defect steunlager. Kosten bedragen tussen 3000 en 5000 euro. Maar er moet nog wel wat meer gebeuren hoor!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Financieel sponsoren doe ik niet aan, maar ik ben best bereid om metaaltechnische hulp te bieden!!!

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: AcidoMaar een locomotief hoort te rijden, vind ik...

Uiteraard, daarvoor is het ooit tot een locomotief gemaakt. Maar de gelden zijn beperkt en dan kom je weer op 'de kruising der keuzen'. En welke keus je maakt is weer afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Als er bij de Stichting KLOK gelden beschikbaar zijn om een lok rijvaardig te maken, dan zouden ze die het beste in de 1501 kunnen stoppen ben ik ban mening. Die lok wordt anders zo'n 'van uitstel komt afstel-project'. Terwijl, in Thomas-termen, het is zo'n nuttige locomotief!

Een 1200 is absoluut gaaf, maar er rijden er nog twee EDIT: drie in de reguliere dienst bij EETC. De NSM 1202 vervult een hele mooie museale rol en we hebben op 12 november de kans gehad om álle nog bestaande 1200-loks bij elkaar op de hoofdbaan te zien. Laat de 1218 in het schitterende gebouw van het NSM aan de Malbiebaan haar eigen verhaal vertellen. Mooie verlichting erop gericht, een educatief concept eromheen en een mogelijkheid om contant geld te doneren voor het algehele behoud van het Nederlandse spoorwegerfgoed.

Groet,
Vincent
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Vincent,

Er rijden zelfs 3 bij de EETC in reguliere dienst?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Das waar ook. Met het evenement op 12 november hadden ze de lok weer voorzien van de letters ACTS. Was ik even vergeten, sorry!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Zeg Martijn, heb je nog niet een paar nog niet geplaatste foto's van de "1218 revisie"?
Je hebt er vast nog veel meer op je harde schijf staan die de moeite waard zijn. ;)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)

Schitterend verslag van herstel van deze lok!


Vraagje over de frontseinranden, die koperen ringen: waren die destijds ook geverfd, of zat dat koper zo 'kaal' of blank gelakt om de lampen?

Hajo
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Kappa op donderdag 01 december 2011, 22:42:21
Zeg Martijn, heb je nog niet een paar nog niet geplaatste foto's van de "1218 revisie"?
Je hebt er vast nog veel meer op je harde schijf staan die de moeite waard zijn. ;)
Nóg meer foto's?? :eek:

Uiteraard heb ik er meer dan ik geplaatst heb, maar die hou ik fijn voor mezelf :wink:
Dat zijn veelal ook foto's van mensen, en die gun ik hun privacy.
Verder heb je in het verslag niks gemist, er zijn geen 'geheime' foto's of zo :razz:

Citaat van: AnalogDriver op vrijdag 02 december 2011, 08:12:23
Vraagje over de frontseinranden, die koperen ringen: waren die destijds ook geverfd, of zat dat koper zo 'kaal' of blank gelakt om de lampen?
Jazeker, anders hadden we ze er wel "kaal" opgezet. Ze zijn inprincipe altijd geschilderd: bij de 1201 zijn ze turkooise, bij de 1202 zijn ze blauw, bij Hondekoppen groen of donkergrijs. Bij de 1218 moesten ze dus bruin worden...

Citaat van: VincentKloeg op donderdag 01 december 2011, 22:33:44
Met het evenement op 12 november hadden ze de lok weer voorzien van de letters ACTS.
Dat was één van de kleine extraatjes die voor deze dag geregeld zijn. Met instemming van 'ACTS' zijn er nieuwe stickers gemaakt om in ieder geval één loc in de ACTS-uitvoering te hebben. Ze moesten er wel meteen weer vanaf gepeuterd worden na 12 november...
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,

Wat ik me nog afvraag; Zijn er nog veel onderdelen van de 1211 afgenomen zodat de 1218 weer rijvaardig kan worden gemaakt?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
1211 is de plukloc van de 1202, de 1218 is van de Klok.

Uiteraard zijn er nog onderdelen afgenomen, maar die zijn voor reserve van de 1202.

mvg,
Robin
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: robins op vrijdag 02 december 2011, 12:36:56
1202 is de plukloc van de 1202, (...).
:eek: Hoe kan de 1202 de onderdelenleverancier aan en van zichzelf zijn? Ik ben bang dat je een paar cijfers verwisseld hebt...
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 01 december 2011, 20:33:48
.......dan zouden ze die het beste in de 1501 kunnen stoppen ben ik ban mening........

Beetje off-topic alhier, maar de 1501 is toch een lok in redelijk goede conditie, heeft in de '90 jaren nog een zeer uitgebreide draaistelrevisie gehad in Tilburg, en ook in de '90 jaren een bakrevisie in Amersfoort, toen nog een NS werkplaats.
Vraag me nog altijd af waarom deze machine enkele jaren geleden "zo makkelijk" aan de kant is gezet.
Ooit gehoord dat het dak zou lekken, overigens een 1500 euvel, is toch zeer eenvoudig te verhelpen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (Nu als PDF te downloaden!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (Nu als PDF te downloaden!)
[bericht verplaatst zodat het bovenaan pagina 6 komt te staan]