Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe de 1253 weer 1218 werd

Gestart door Acido vrijdag 18 november 2011, 00:24:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Schitterend verslag Martijn, prettig leesvoer!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Erg leuk verslag weer!! Leuk om dat allemaal te zien!
Waar is dit eigenlijk? Blerick?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: MarklinKoen op woensdag 23 november 2011, 21:22:58
Blerick?

Niet alleen plaatjes kijken, Koen :wink: :mrgreen:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: Acido op woensdag 23 november 2011, 21:25:30
Citaat van: MarklinKoen op woensdag 23 november 2011, 21:22:58
Blerick?

Niet alleen plaatjes kijken, Koen :wink: :mrgreen:

Koen je bent niet de enige hoor, doe ik ook  ;) :D

Mvg, Johan.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Ik lees ook hoor! Maar niet heel grondig, dat doe ik later wel op de pc. Ik zit nu op mn mobiel snappie. Maar ik zal het nog eens doorlezen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Het antwoord op je vraag staat in de eerste zin van de aflevering die ik net geplaatst heb :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Ik had het inmiddels al gelezen in het eerste bericht ;) :)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Wat een bereklus zeg, petje af Martijn!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
WOW, gaaf zo'n verslag!

Koen
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Wederom een erg leuk verslag  :thumbup:
Ook leuk dat jullie een "stukje" Hondekop vonden. Dat was wat betreft de groene kleur wel erg interessant geweest voor ons van Stichting Mat'54. Maar ja, de frontseinruiten zijn nu dus bruin wat de loc ook erg goed staat  :)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
CiteerIk ben vervolgens cabine 2 ingedoken, die waar de poederblusser in geleegd is

Vreemd een poederblusser in een E-lok. Hierin worden normaliter geen poederblussers geplaatst, juist om te voorkomen dat de schade door bluspoeder groter is dan door de brand zelf...
(Nog een Tip: Koop voor je woning ook nooit een poederblusser, ze zijn goedkoop, maar de schade aan bv elektronica in de woning is gigantisch, lees: die kan je allemaal wegdoen, en de verzekering dekt veelal de schade NIET)

Hoop verder dat je niet te veel bluspoeder hebt ingeademd, want daar krijg je grote lichamelijke problemen van............
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
wat een geweldige klus is dat
had er graag aan meegewerkt
maar ja dit is wederom een heerlijk verslag om te lezen


Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: Black-Mamba op woensdag 23 november 2011, 22:39:01
CiteerIk ben vervolgens cabine 2 ingedoken, die waar de poederblusser in geleegd is

Vreemd een poederblusser in een E-lok. Hierin worden normaliter geen poederblussers geplaatst, juist om te voorkomen dat de schade door bluspoeder groter is dan door de brand zelf...
(Nog een Tip: Koop voor je woning ook nooit een poederblusser, ze zijn goedkoop, maar de schade aan bv elektronica in de woning is gigantisch, lees: die kan je allemaal wegdoen, en de verzekering dekt veelal de schade NIET)

Hoop verder dat je niet te veel bluspoeder hebt ingeademd, want daar krijg je grote lichamelijke problemen van............

Die blusser kwam niet uit de loc maar ergens uit de loods.
Het poeder lag er al een tijdje en ik heb het nat gereinigd, het stoof niet. Bovendien hadden we, zoals gezegd, dozen vol met mondkapjes, die ook daadwerkelijk gebruikt werden.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: Acido op woensdag 23 november 2011, 22:50:40
Die blusser kwam niet uit de loc maar ergens uit de loods.
Het poeder lag er al een tijdje en ik heb het nat gereinigd, het stoof niet.

Prima gedaan ! 
Immers bluspoeder kan grote gevolgen hebben. Bij openbaar vervoerbedrijven is het dan ook de vaste regel dat personeel welke met bluspoeder in aanraking zijn geweest, direct onder doktersbehandeling in het ziekenhuis worden gesteld.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Hoi Martijn,

Ook deel 5 was weer mooi mooi mooi mooi.

Gr. Daan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: Fermon op woensdag 23 november 2011, 22:09:00
Wederom een erg leuk verslag  :thumbup:
Ook leuk dat jullie een "stukje" Hondekop vonden. Dat was wat betreft de groene kleur wel erg interessant geweest voor ons van Stichting Mat'54. Maar ja, de frontseinruiten zijn nu dus bruin wat de loc ook erg goed staat  :)
Ja... en groene ringen op een bruine loc was ook geen pan geweest, nietwaar? :wink:

Citaat van: Black-Mamba op donderdag 24 november 2011, 10:19:49
Bij openbaar vervoerbedrijven is het dan ook de vaste regel dat personeel welke met bluspoeder in aanraking zijn geweest, direct onder doktersbehandeling in het ziekenhuis worden gesteld.
Als je ziet wat die troep met metalen doet, is dat niet zo vreemd. Om die reden had men het ook bewust laten liggen (met als keerzijde dat het de kans kreeg de metalen delen aan te tasten).
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Mooi verslag weer Martijn en die foto's zijn schitterend.
Grappig detail over die frontsein ruitjes.
Is de lok hier al voor de tweede keer geschilderd, of gebeurd dat in het volgende deel?

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
leuk om te lezen! en een prachtig idee!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Complimenten wat een verschrikkelijk mooi verslag om verder maar te zwijgen
van de kwaliteit van het werk dat hier wordt geleverd.
Ik ben blij dat één van mijn favorieten locs er weer zo uitziet.

Bert :)

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Citaat van: Kappa op donderdag 24 november 2011, 19:46:07
Is de lok hier al voor de tweede keer geschilderd, of gebeurd dat in het volgende deel?
De loc is hier nog niet eens geschuurd. We hebben alleen de conclusie getrokken dat 't bruin nog een keer moet... En nee, dat gebeurt niet in het volgende deel :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Dag 6: Zaterdag 29 oktober 2011

Ik had verwacht dat we deze dag de tweede laag bruin erop zouden zetten, maar dat zou er uiteindelijk niet van komen. Had er even geen rekening mee gehouden dat de hele loc ook nog opnieuw geschuurd moest worden :wink:



Ook nu was er weer doodeweeks verder gewerkt. De frontseinruiten waar ik aan was begonnen waren afgemaakt en geplaatst, evenals de lampen. Dat zag er al weer een stuk beter uit: ze had nu oogjes! :razz:



Enkele andere grote gaten moesten echter nog altijd gedicht worden. De roosters hadden allang terug moeten zijn, maar waren er nog niet. Aan de cabinedeuren moest nog veel gebeuren; het zou spannend gaan worden...



Ook aan de andere kant zaten de lampen erin :smile:



Langzaamaan begon de loc steeds meer details (terug) te krijgen, zoals de rode houder voor de hoogspanningskabel.



Ook de sluitseintjes waren gemonteerd, compleet met lichtwisselaars, al zorgde dat wel voor wat hoofdbrekens. Het paste niet helemaal waardoor het lastig was materiaal te vinden waar de wisselaar aan vastgelast kon worden, maar 't is gelukt.



De frontseinruit is vastgezet met vier vleugelmoertjes op scharnierende boutjes. Er zijn ook uitvoeringen geweest die naast deze bevestiging ook nog een scharnier hadden, zodat je de ruit er niet afhaalde maar openzette als er een lamp gewisseld moest worden.
Er is getwijfeld of de binnenkant van de lamphouder licht of donker gekleurd moest worden. Dat was niet goed uit de foto's te halen.



Deze foto is in het 60 Jaar 1200-boekje terechtgekomen :smile:



Alle onderdelen die aan de bufferbalk gemonteerd zijn werden geschilderd, dus ook de koppelingen. Aan de doorbuigende steigerpijp kun je zien hoe zwaar zo'n ding is...



De cabinedeuren liepen een beetje achter op schema doordat er raamlijsten gemaakt moesten worden voor de nieuwe ruitjes.
Voordat de loc de tweede laag bruin kon ontvangen, moest eerst de donkergele bies nog een keer. Omdat die doorloopt over de deuren moesten eerst de deuren erin en dat kon pas weer als die geschilderd waren. De bies moet namelijk exact op de juiste hoogte zitten en dat lukt alleen met de deuren op hun plek...



Terwijl de loc geschuurd werd en er verder gewerkt werd aan de cabinedeuren, werd er een begin gemaakt met enkele technische werkzaamheden. Deze waren nodig voor het transport naar Amersfoort en het "optreden" aldaar. De remblokken bleken vrij ver versleten te zijn, dus is besloten ze allemaal te vervangen door nieuwe. Alle achtenveertig... :razz:



In de loop van de dag was was het schuurwerk aan de loc klaar. Dat was toch wel weer even een stapje terug qua schoonheid :wink:



Ondertussen werd er onder de loc hard gewerkt om de loodzware remblokken eruit te krijgen. Dat ging gepaard met veel gepuf en gesteun en hier en daar een vloek, omdat de meesten al heel lang op hun plek zaten en absoluut geen zin hadden om daar vandaan te komen :razz:



Ook zwaar: de oude batterijen uit de loc getild moesten worden.



De vervangende batterijen waren er al maar moesten nog wel opgeladen worden.



Meerdere remblokken bleken gebroken te zijn :eek:



Het verschil tussen oud en nieuw was duidelijk. De nieuwe waren twee keer zo dik en daardoor ook twee keer zo zwaar. Te zwaar om door één persoon op hun plek gemonteerd te worden.



De laatste cabinedeur is geschuurd...



...en daarna werden ze schoongemaakt en snel in de grondverf gezet, want ze moesten zo snel mogelijk bruin worden, ruiten of geen ruiten.



Er ging in de cabines ook nog geschilderd worden, waarbij het knallende rood van de achterwand en de rijcontrollers vervangen zou worden door het vroeger gebruikte groen. Machinegroen voor de achterwand, 'hamerslag-groen' voor de rijcontrollers. Eerder had ik al schoongemaakt in de cabines, dit keer ben ik er aan de gang gegaan met - opnieuw - de schuurmachine...



Als eerste zijn enkele demonteerbare zaken zoals de logboekhouder en de kledinghaak van de achterwand afgehaald...



...waarna ik me eens flink heb uitgeleefd op de achterwand. Toen ik de cabine weer uit kwam deed de combinatie van zweet en rood schuurstof een medeklusser serieus vragen of ik soms een bloedneus had gehad! Mijn gezicht zat onder de bloedrode vegen :mrgreen:



Daarna is alles schoongemaakt, zo goed en zo kwaad als dat ging, en zijn wat zaken als schakelaars en opschriften afgeplakt.



Ook het handremwiel moest eraan geloven...



...en natuurlijk de rijcontrollers.



Dit is de achterwand van de andere cabine. Het moest nog één keer afgenomen worden met ammonia en daarna was het klaar om geschilderd te worden. Overigens was de juiste groene verf nog niet in huis, dus ik kon er nog niet aan beginnen.



Aan het begin van de avond kregen we nog even 'bezoek' van de daags tevoren na een schilderbeurt opgeleverde 1251. De loc kwam twee autowagens afleveren in Venlo als eerste klus in haar nieuwe jasje, en hield keurig even stil voor de hardwerkende mannen in Blerick, die even een pauze hadden ingelast en in slagorde langs het spoor stonden opgesteld. En ze zag er prachtig uit :smile:


Ondanks dat er nog steeds veel moeten gebeuren dachten de Blerickse mannen dat we het wel zouden gaan redden met nog maar één "vrijwilligers-zaterdag" plus hun eigen inzet doordeweeks. Ik had daar een hard hoofd in... :confused:

Zoals gezegd hadden de zijwandroosters allang terug moeten zijn van de straler. Weliswaar zijn ze daar ook gespoten maar ze moesten nog wel gemonteerd worden, 12 stuks. Het heeft een complete dag gekost om ze er uit te halen en  daarbij zaten enkele bouten zo vast dat ze zijn afgebroken. Die moesten nog uitgeboord worden en de gaten opnieuw worden getapt.

Daarna zouden we de roosters er ook weer moeten in zien te krijgen, waarbij ze waarschijnlijk allemaal maar op één manier op één plek passen. Vergeet niet, het is allemaal 60 jaar oud, de loc is niet meer 100% recht door een aanrijding die ze ooit heeft gehad en fabrikant Werkspoor staat erom bekend niet altijd even nauwkeurig te zijn geweest qua maatvoering... :razz:

En dan heb je het alleen nog maar over de roosters. Kortom: Of ik nog in de laatste week voor 12 november een extra dag naar Blerick zou gaan, hing af van de toestand waarin de loc aan het eind van onze laatste kluszaterdag zou verkeren.


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:



Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Leuk verslag weer! (kan niet wachten op deel 7!!)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Citaat van: Acido op vrijdag 25 november 2011, 19:34:16
... en fabrikant Werkspoor staat erom bekend niet altijd even nauwkeurig te zijn geweest qua maatvoering... :razz:
Is dat zo? Werkten ze daar toen niet met mallen?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 november 2011, 20:15:13
Citaat van: Acido op vrijdag 25 november 2011, 19:34:16
... en fabrikant Werkspoor staat erom bekend niet altijd even nauwkeurig te zijn geweest qua maatvoering... :razz:
Is dat zo? Werkten ze daar toen niet met mallen?

Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb meerdere keren horen zeggen "Werkspoor, hè..." als iets wat zou moeten passen toch net niet paste, of onderdelen die hetzelfde zouden moeten zijn dat toch niet helemaal bleken te zijn.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Wat een prachtig verslag.
Het is echt om van te smullen.
Mvgr Ger
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Citaat van: Acido op vrijdag 25 november 2011, 20:39:26
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 november 2011, 20:15:13
Citaat van: Acido op vrijdag 25 november 2011, 19:34:16
... en fabrikant Werkspoor staat erom bekend niet altijd even nauwkeurig te zijn geweest qua maatvoering... :razz:
Is dat zo? Werkten ze daar toen niet met mallen?

Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb meerdere keren horen zeggen "Werkspoor, hè..." als iets wat zou moeten passen toch net niet paste, of onderdelen die hetzelfde zouden moeten zijn dat toch niet helemaal bleken te zijn.
Dat zegt niet alles, maar wel iets. Dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n fabriek.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Al weer een mooi verslag van een mooi project.
Had je het niet in boekvorm kunnen uitbrengen...... :D
Had mij een hoop werk bespaard..... :mrgreen:

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
weer zo'n geweldig verslag
zal wel jammer ijn als alle verslagen erop staan

maar ga zo door................


Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Citaat van: Gerard op vrijdag 25 november 2011, 20:48:34
Citaat van: Acido op vrijdag 25 november 2011, 20:39:26
Het fijne weet ik er niet van, maar ik heb meerdere keren horen zeggen "Werkspoor, hè..." als iets wat zou moeten passen toch net niet paste, of onderdelen die hetzelfde zouden moeten zijn dat toch niet helemaal bleken te zijn.
Dat zegt niet alles, maar wel iets. Dat had ik eigenlijk niet verwacht van zo'n fabriek.

Dan zal ik je misschien nog meer verbazen, maar er is nagenoeg geen een trein gelijk  ;)
standaard componenten als asbakjes passen altijd, mar verwacht niet dat het ene tafeltje het andere gemakkelijk kan vervangen, en zo is het bij lokomotieven niet anders.

mvg,
Robin
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Mooi verslag weer Martijn, thanx. :)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Citaat van: Kees1835 op vrijdag 25 november 2011, 21:45:33
Had je het niet in boekvorm kunnen uitbrengen...... :D
Had mij een hoop werk bespaard..... :mrgreen:
Dat snap ik niet... Welk werk?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Wat een geweldig topic!

@mods,
Hebben we al een Poll voor het topic van het jaar?
Wat mij betreft is dit een goede kandidaat.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Nu de reünie voorbij is, gaat de 1218 weer stof verzamelen?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Dit is toch bij elk deel zwaar genieten zeg  :thumbup: Het is ook ontzettend leuk doch ook zwaar werk ;)

Nogmaals Petje af voor de mannen  :thumbup: :thumbup:

Mvg Gert
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Dit is echt geweldig!! Schitterend wat jullie doen!!! Heb ook echt genoten van de dag in Amersfoort met al die geweldige machines bij elkaar. Keep up the good work....

Gr Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Dag 7: Zaterdag 5 november 2011

De laatste kluszaterdag! Er moest nu echt even aan getrokken worden en er is dan ook veel gedaan deze dag :smile:



Jaa! Eindelijk zijn de roosters gearriveerd, slechts een week voor de Grote Dag :biggrin: Ze zien er prachtig uit maar we zouden er deze dag niet aan toekomen om ze te plaatsen. Er werd besloten om ze te plaatsen na het aanbrengen van de tweede verflaag, om het schilderen rondom de roosters te vergemakkelijken (lees: ter voorkoming van druipers in de verf...). De dinsdag zouden ze erop gaan, met hulp van vrijwilligers die een extra dagje in gingen lassen.



Doordeweeks is de bies helemaal opnieuw geschilderd. De gele verf was ondertussen droog en kon afgeplakt worden voor het aanbrengen van het bruin.



De door ACTS verwijderde opstapjes onder de kopdeuren (die nog in de neuzen bleken te liggen) zijn geschilderd en opnieuw gemonteerd. Al moeten ze nog wel even afgestoft worden :wink:



Tijdens het opnieuw schilderen van de bies zijn de vorige week bruin geschilderde cabinedeuren in de loc gemonteerd geweest om er zeker van te zijn dat de bies op exect de juiste hoogte erop zou komen. Daarna zijn ze er weer uit gehaald omdat de raampjes er nog in moesten.



Een klusje wat we een beetje voor ons uit geschoven hadden, was het met perslucht schoonspuiten van de filters die aan de binnenkant van de loc achter de zijwandroosters horen. Ook dit is deze dag ter hand genomen - buiten, welteverstaan :wink:



Er waren vier prachtige raamlijsten gemaakt om de ruiten vast te houden die in de cabinedeuren gingen komen. Die moesten nog wel gemonteerd worden, waarbij overigens zou blijken dat niet alle cabinedeuren gelijk zijn...



Het schuurwerk was nog niet klaar en dat moest natuurlijk af voordat er iets geschilderd kan worden.



Ondertussen werden de (vele) gaten geboord voor de "klinknagelstrips" die bij de kopdeuren aangebracht gingen worden.



Dit is De Verbijfswagen. Een gezellig honk waar we terecht konden voor een bakkie koffie of iets uit "de vetbak" :razz:



Het plan was om tegelijkertijd met het schilderen van de buitenzijde, ook de cabines aan te pakken. Zolang er nog aan de loc geschuurd werd, was er gelegenheid om de cabines klaar te maken voor het schilderwerk. Ik ben toen aan de gang gegaan met deze mega-stofzuiger (een echte tweemotorige Nilfisk, op krachtstroom!) al het rode schuurstof en het laatste beetje bluspoeder in de cabines op te zuigen. Daarbij gingen ook de nodige stukken roest en verf mee, dus het was goed dat er een potige stofzuiger was. Een gewone had het waarschijnlijk niet overleefd :wink:



Terwijl ik met de monsterzuiger bezig was werd er een aanval gepleegd op het vuil op de frontruiten, met een boormachine met een speciale polijstschijf. Het ging niet makkelijk maar uiteindelijk konden we weer naar buiten kijken! :smile:



Enige tijd en het nodige flotswerk later was het rood op de cabinewand van cabine 2 als eerste vervangen door dit ietwat vage kleurtje groen. Het is een 1:1 mengsel van grijs en olijfgroen. Het was even wennen, maar het past wel mooi bij het tijdperk; dit soort kleuren kwam je veel tegen op machines en in machinekamers. Vandaar dat ik het "machinegroen" gedoopt heb :wink:



Dit wandje was niet rood, maar omdat hij zichtbaar is door de nieuwe cabinedeurruitjes, moest-ie ook groen worden. En nee, ik was nog niet klaar aan de onderkant :wink:



Op naar cabine 1. Dit is bij de cabinedeur aldaar. Ik heb hier twee handen vol roestvlokken weggehaald voordat ik de stofzuiger erop los lgelaten heb. Dit kwam eronder vandaan...



Terwijl een 'collega' en ik in de cabines bezig waren, gebeurde er naast, aan en onder de loc ook vanalles. Zo waren na twee volle dagen zwoegen eindelijk alle 48 remblokken vervangen.



Uit de museumloods waren typhoons opgeduikeld, die ontbraken op de loc. Nadat de juiste 'toeters' bij elkaar waren gezocht, werden eerst schoongemaakt. Honk! :razz:



Het schilderwerk aan de loc was in volle gang, slechts één week voor 12 november. Het te scherpe hoekje in de bies is inmiddels gecorrigeerd.



Gaandeweg begint de loc weer te glimmen...



Nadat cabine 1 was behandeld met het "machinegroen", werd teruggekeerd naar cabine 2 om daar de rijcontrollers met Hammerite te schilderen. Hammerite, of Hamerslag, ziet er uit als een soort voorloper van metallic-verf. In vergelijking met het prima dekkende en makkelijk verwerkbare groen voor de achterwand, was dit echt "schilderen voor gevorderden". Wat een lastige verf, zeg! Iedere beweging die je met de roller maakte, bleef je zien, om gek van te worden :eek:



De truuk bleek uiteindelijk te zijn om als de verf enigszins droog begon te worden er nog één keer met de roller overheen te gaan, terwijl je er minimale druk op uitoefent. Dan strijk je de laatste oneffenheden eruit. Een techniek die overigens ook op het bruin van de loc is toegepast om een zo strak mogelijk reslutaat te krijgen.



Vorderingen aan de buitenzijde. Aan de hoofdreservoirleiding is met een speciale koppeling een externe compressor aangesloten. Dit was alleen om te zien of het past; later zou deze constructie gebruikt worden om te beproeven of er geen luchtlekkages waren.



Het begon weer mooi bruin te worden!



Terug in de cabine, nu in jaren '50-kleuren :smile:



De machinegroene verf schilderde lekker maar droogte langzaam. Je moest dus vreselijk uitkijken dat je er niet aan bleef plakken, maar met dat lompe handremwiel midden in de cabine was dat niet eenvoudig :razz:



In het kader van "we brengen de boel terug in 'originele' staat" hebben we voor de grap de asbakken teruggeplaatst. Er was geen tijd om - behalve het verfwerk - verder iets aan de cabines te doen wat dat betreft, maar die asbakken konden we in ieder geval zó terugplaatsen: de schroefgaten zaten er nog :wink:



De typhoons zijn ondertussen ook klaar en staan te drogen.



Aan het eind van de dag kwam de man van de nummerplaten weer langs om de definitieve uitvoering van de zijplaten (met bruin) af te leveren. Hier worden ze door de voltallige ploeg bewonderd :smile:

Dit is de toestand waarin in ik - het was alweer knap laat geworden - de loc moest achterlaten. Veel meer konden we ook niet doen, omdat alles vers in de verf stond.

Hoewel ik het antwoord wel wist, heb ik toch even geïnformeerd of het zin zou hebben op donderdag nog een dag te komen helpen. Er werd even opgesomd wat er nog moest gebeuren en halverwege de opsomming was het: "Mmmja, kom dus maar donderdag!" :mrgreen:

We hadden na deze dag nog maar vijf dagen: zondag tot en met donderdag. Op vrijdagochtend zou de loc al op transport gaan... en we waren nog lang niet klaar :confused:

Werkelijk alle verf was nat, die vermaledijde roosters moesten er nog in, de ruiten zaten nog niet in de cabinedeuren en de deuren nog niet in de loc en allerhande onderdelen moesten er nog op. Ook alle opschiften en niet te vergeten de nummerplaten moesten nog.

Daarbij wilden we dat op zijn minst de front- en sluitseinen het zouden doen, hetgeen betekende dat het laagspanningscircuit op de been geholpen moest worden. De frontseinen waren trouwens nog niet eens aangesloten omdat er nog geen spanning was om ze te testen. De remmen moesten nog worden afgesteld en de wielbandmarkeringen zaten er nog niet op. Zo kan ik nog even doorgaan... :razz:

Kortom:

Wordt vervolgd...

Martijn :cool:

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Mooi, nee, prachtig verslag weer ! :thumbup:

Er blijken veel mensen daar te zijn met kennis van zaken.

Waar haal je die 50 jaar later vandaan ?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Erg leuk verslag weer!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Schitterend. Maar gauw hopen dat het Maart is. Dan rijd er hier ook weer een 1200 bij. Welliswaar in model. Mede door zulke verslagen wordt ik steeds meer gek van de serie.....
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Het is echt een schitterend project.
ik wacht weer op de volgende update.......


Groetjes Dennis
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: MarklinKoen op zaterdag 26 november 2011, 16:11:22
Citaat van: Wijbe op zaterdag 26 november 2011, 16:10:02
Schitterend. Maar gauw hopen dat het Maart is. Dan rijd er hier ook weer een 1200 bij. Mede door zulke verslagen wordt ik steeds meer gek van de serie.....

???? :?
Of bedoel je in model??

Dat zal wel over de 1254 gaan, gok ik zo :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
CiteerAan de remslang is met een speciale koppeling een externe compressor aangesloten.

Dit is niet een "remslang" (?) eigenlijk treinleiding geheten, maar de hoofdreservoirleiding.
Later kregen de loks ook laaggeplaatste hoofdreservoirleidingen, welke overigens correct weer verwijderd zijn bij de huidige 1218.

Gr B. Mamba
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 6)
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees


Citaat van: Acido op zaterdag 26 november 2011, 10:48:31
Citaat van: Kees1835 op vrijdag 25 november 2011, 21:45:33
Had je het niet in boekvorm kunnen uitbrengen...... :D
Had mij een hoop werk bespaard..... :mrgreen:
Dat snap ik niet... Welk werk?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
CiteerEn terugbrengen in de staat van de jaren '50 betekende ook dat de asbakken werden teruggeplaatst. De gaten zaten er nog, we konden ze er zo op schroeven

Dat is natuurlijk heel mooi, terugbrengen in de '50 jaren situatie, maar wat doen we dan met de ATB-Kwiteerknop, en het bedieningshendel ernaast voor de Typhoon en ruitenwisser ? ?

Gr B. Mamba
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
CiteerHammerite, of Hamerslag, is een soort voorloper van metallic-verf. In vergelijking met het prima dekkende en makkelijk verwerkbare groen voor de achterwand, was dit echt "schilderen voor gevorderden". Wat een lastige verf, zeg! Iedere beweging die je met de roller maakte, bleef je zien, om gek van te worden Eek

Hoe kom je hierbij? Hammerite en metallic verf is een wereld van verschil! Hammerite is speciaal ontwikkeld, om metaal makkelijk en meteen dekkend mee te schilderen. Je kunt er zelf mee over de roest heen schilderen. Ik heb er ook weleens mee gewerkt. En omdat het in 1x dekkend moet zijn, is het hele dikke verf. Metallic lac is heel wat anders. Dit is lak waar minuscule "glinsterdeeltjes" inzitten. De meeste auto´s worden hiermee gespoten, omdat het een mooi effect geeft.

Ook is hammerite erg gevoelig voor kou (eigenlijk alle lak kan hier slecht tegen) De verf wordt dik, en vloeit nietmeer mooi uit. (daarom gaat veel spuitwerk na het spuiten ook in een verwarmde ruimte, zodat de verf iets dunner wordt, en mooi uitvloeit)

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Black-Mamba op zondag 27 november 2011, 12:02:11
Dat is natuurlijk heel mooi, terugbrengen in de '50 jaren situatie, maar wat doen we dan met de ATB-Kwiteerknop, en het bedieningshendel ernaast voor de Typhoon en ruitenwisser ? ?
Het huidige museummaterieel is toch ook met ATB uitgerust om op het spoorwegnet to mogen rijden.
En de cabine zijramen zijn ook niet origineel, maar die zijn bij de 1201 en de 1202 ook gebleven.
Allen de 1201 heeft oude roosters terug gekregen, die zijn bij de 1218 ook niet gewijzigd.
En zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer details die niet conform de 1218 in afleveringstoestand zijn, maar het gaat toch om het idee. ;)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
1201 heeft geen originele roosters. Er is alleen een optisch foefje toegepast waardoor het wat origineler lijkt.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Black-Mamba op zaterdag 26 november 2011, 19:37:31
Dit is niet een "remslang" (?) eigenlijk treinleiding geheten, maar de hoofdreservoirleiding.

Is aangepast.

Citaat van: Black-Mamba op zondag 27 november 2011, 12:02:11
CiteerEn terugbrengen in de staat van de jaren '50 betekende ook dat de asbakken werden teruggeplaatst. De gaten zaten er nog, we konden ze er zo op schroeven

Dat is natuurlijk heel mooi, terugbrengen in de '50 jaren situatie, maar wat doen we dan met de ATB-Kwiteerknop, en het bedieningshendel ernaast voor de Typhoon en ruitenwisser ? ?

Gr B. Mamba

Het terugplaatsen van die asbakken was een grapje... Naast het schilderwerk was er helemaal geen tijd om iets aan de cabines in de originele staat terug te brengen - behalve die asbakken dan.


Citaat van: RoWi op zondag 27 november 2011, 12:16:33
Hoe kom je hierbij? Hammerite en metallic verf is een wereld van verschil!

Ongetwijfeld, wat ik bedoelde te zeggen is dat het, vanwege de metaal-achtige glans, op mij overkwam als een jaren '50-versie van metallic lak. Puur visueel dus, niet qua chemie of toepassing. Heb de tekst iets aangepast.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: 103 220-0 op zondag 27 november 2011, 19:41:33
1201 heeft geen originele roosters.
Dat heb ik ook niet gezegd.
Lijkt me niet dat ze toen dachten van: "Goh laten we die oude roosters 35 jaar bewaren, in het geval men een 1200 weer in afleveringstoestand zou willen brengen. :P
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Black-Mamba op zondag 27 november 2011, 12:02:11
Dat is natuurlijk heel mooi, terugbrengen in de '50 jaren situatie, maar wat doen we dan met de ATB-Kwiteerknop, en het bedieningshendel ernaast voor de Typhoon en ruitenwisser ? ?

Beetje spijkers op laag water zoeken ieder keer meneer B.M.. Als je dan toch iets in het oog springends wil noemen, noem dan de remkraan ipv een lullige kwiteerknop...  8o

Ik weet niet, maar krijg steeds meer een stuurlui-wal-gevoel...

mvg,
Robin