Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe de 1253 weer 1218 werd

Gestart door Acido vrijdag 18 november 2011, 00:24:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: timtrein op zaterdag 19 november 2011, 21:07:22
. .......Zonder mondkapje schuren en borstelen aan oude verf moet je trouwens zeker niet willen.......

En buiten dat, werken op deze hoogte, een lok is toch snel een meter of 3 hoog, zonder enige vorm van valbeveiliging kan dus ook echt niet. Je zal maar een smak maken vanaf deze hoogte, zo op de betonnen vloer. Met een beetje geluk (of wat pech) zie de lok dan alleen nog vanuit je rolstoel.

Sta, als iemand welke veel met veiligheid te maken heeft, echt te kijken hoe hier op vele punten gewerkt is. Schijnbaar worden het naleven van enige veiligheidsregels compleet overbodig gevonden.

Dan kan iedereen alhier roepen, prachtig / super mooi / gaaf / ik wil ook mee helpen, en nog meer van dit soort kreten, maar eigenlijk laat dit verslag goed zien, hoe het vooral qua gezondheid en veiligheid absoluut niet hoort te gaan.

En qua verantwoordelijkheid als er wat gebeurt, is er denk ik een groot probleem !
Dan aankomen bij de aansprakelijkheidsverzekering van Stichting KLOK, EETC of NVBS is dan echt geen optie......
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
In dat licht is het idd niet slim om het verslag zo uitgebreid te plaatsen. Je weet nooit wie mee lees dat blijkt wel  ;)

Toch blijft het leuk hier en daar een staaltje van vakmanschap te bespeuren  B)

Mvg, Johan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Wat wel is, is dat dit geen betaald werk is. In die gevallen van betaald werk komt de ARBO echt wel om de hoek kijken.

Bekijk eens hoe mensen thuis bezig zijn aan hun huis, hobby of wat dan ook. Nagenoeg altijd kan dat ARBO technisch echt niet.

Wat overigens wel is, is dat de ARBO regels nogal eens doorslaan.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
@black-mamba,

Ipv hier van alles te roepen over regels, heb je je hulp al aangeboden om hen te vertellen hoe ze het volgende keer beter kunnen doen? Daar hebben ze denk ik veel meer aan.
Wijs ze op mogelijkheden ipv on-mogelijkheden.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Mamba gaat volgende keer helpen! en neemt mee, stellingmateriaal, handschoenen, perslucht met maskers en schakelt een
paar BHV, ers in!
Jammer dat ik van dit werk niets wist, ik woon immers vlakbij!  gr Wim
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Bassie op zondag 20 november 2011, 12:10:01
....... heb je je hulp al aangeboden om hen te vertellen hoe ze het volgende keer beter kunnen doen.......

Goed de punten in mijn posts lezen, en ze komen al een heel stuk verder:

- Adembescherming toepassen
- Oog bescherming toepassen
- Val bescherming toepassen
- Hanschoenen dragen
- Voldoende hoge steigers gebruiken (bv. geen stoel op een steiger plaatsen)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Echt geweldig om te lezen (tot nu toe dan) hoe de 1253 weer de 1218 werd, ben erg benieuwd naar de rest van het verhaal en de foto's.

Gr,
Peter

Oh ennuh, ik heb geleerd dat regels bestaan om gebroken te worden... B).
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Gaaf om te lezen hoe jullie deze loc weer zo mooi hebben gekregen, man wat een werk.
Wel jammer dat er altijd weer iemand van de zijlijn moet zeuren, die zelf nooit iets onderneemt.
Mijn respect hebben jullie, ik kon daar in Amersfoort een hele mooie loc zien :thumbup: ga zo door echt super. En trek je niets aan van mensen die altijd wat te zeuren hebben. Ik heb respect voor mensen die dit mogelijk maken, hulde :thumbup:

Groet,

Ron
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Wat een bere-klus !

Diep respect !  :thumbup:

Ben heel erg benieuwd naar de nieuwe foto's.

Hoe is de staat van de motoren ?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Ben benieuwd naar deel 3!! :D:D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Het is altijd een strijd tussen veiligheid en haalbaarheid. Ik heb ook al diverse malen daken geschilderd waarbij je het middelste deel gewoon zittend op het dak doet. Gevaarlijk, tsja, kwestie van voorzichtig werken. Nu hebben we valbeveiliging, dat is toch altijd beter. Bij de musea wordt er echt wel aan gewerkt. Maar dat terzijde.
Ga vooral door met het verslag van de 1218, het is erg interessant!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Respect voor al het werk wat is verricht door alle vrijwilligers.
Het resultaat was prachtig om te zien in Amersfoort.

Bedankt voor alle inzet.

Gr, Marcel
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
CiteerWel jammer dat er altijd weer iemand van de zijlijn moet zeuren, die zelf nooit iets onderneemt.
Mijn respect hebben jullie, ik kon daar in Amersfoort een hele mooie loc zien Duim Omhoog ga zo door echt super. En trek je niets aan van mensen die altijd wat te zeuren hebben. Ik heb respect voor mensen die dit mogelijk maken, hulde

Beetje een dom antwoord dit. Ten eerste "die zelf nooit iets onderneemt". Ik weet niet over wie je het hebt (schijnbaar ken je diegene beter namelijk), maar als diegene nergens iets vanaf weet, of gevraagd wordt, dan kun je toch ook niet helpen?

En ten tweede. Het punt veiligheid zit wel een kern van waarheid in. Natuurlijk zijn al die regels "lastig", maar o wee, als er eens iemand van zo´n dak zou vallen, en iets breekt, of erger?

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Respect voor degene die met bloed zweet en tranen dit project ter hand hebben genomen en hebben voltooid :thumbup:

En m.b.t. tot de "regels" waar we er m.i. hier teveel van hebben 8o, als je thuis klust maak je ook geen valbeveiliging, gewoon goed uit je doppen kijken ;) Of je nu tijdens het snoeien van je boom in je tuin naar beneden lazert, of van een opknap trein, wat je hobby is , maakt geen moer uit.

Zakelijke bezigheden is een ander verhaal, je baas moet gedekt zijn t.o.v. de verzekering en zijn naam B), kortom hier komt de factor GELD om de hoek!.

En ook niet vergeten is dat datgene wat , pak um beet, 20 tot 30 jaar terug allemaal gewoon kon, en zelden tot grote ongelukken heeft geleid, nu in eens niet meer kan of mag :thumbdown:

Het merendeel van de 30, 40 of 50 tigers is gewoon opgegroeid zonder gordels op de achterbank van de auto, nooit 1 vinger geklemd tussen een trap/schaarhekje, etc etc.

Tegenwoordig moet alles ingedekt zijn m.b.t. verzekeringen, kortom, geld was er toen ook !, de gulden :D, maar NU heden ten dagen draait het nog ALLEEN maar om GELD :thumbdown:

Mvg Gert
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
er stonden er toevallig gister 2 buiten voor de deur van de loods :P
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Tijdens het schuren en ook bij andere werkzaamheden zijn wel degelijk mondkapjes gebruikt. Er waren dozenvol van die dingen beschikbaar. Het schoonspuiten van het dak ziet er heftig uit vanwege de hoek waarvandaan de foto is genomen. Je blaast met die compressorslang het vuil van je af dus heb je er zelf niet veel last van. Alle andere werkzaamheden aan de loc waren gestaakt tijdens het schoonblazen, iedereen hield wijselijk afstand.

Verder zijn er natuurlijk ook handschoenen zijn gebruikt. Tevens is er een voldoende hoge steiger beschikbaar en die is ook gebruikt om de naast de luiken gelegen delen van het dak te schuren. Het klopt dat er ergens iemand op een stoeltje op een kleinere steiger staat. Dat is omdat dat het enige hoekje was waar we met de grote steiger niet bij konden komen. Als je dan moet kiezen tussen alles stilleggen en de loc verplaatsen of even op een stoeltje gaan staan, ga je even op een stoeltje staan...

Verder is het allemaal vrijwilligerswerk, er is geen werkgever bij het project betrokken. En als ik als vrijwilliger in mijn vrije tijd zonder valbescherming op het dak van een loc wil gaan staan, moet ik dat helemaal zelf weten, nietwaar?

Wat Gert ook zegt: kwestie van uit je doppen kijken, nadenken bij wat je doet en elkaar een beetje in de gaten houden. Er is voorzichtig gewerkt en het hele project heeft zich dan ook geen enkel letsel voorgedaan.

Citaat van: Wim op zondag 20 november 2011, 18:31:28
Hoe is de staat van de motoren ?
Voor zover ik weet doen die het allemaal, al moeten ze wel gechecked worden voordat er spanning op wordt gezet. Dat is niet gedaan vanwege de tijd en omdat de hoogspanningsinstallatie enkele cruciale componenten mist. Rijden is momenteel dus sowieso geen optie, nu. De motoren zouden in ieder geval goed droog moeten zijn omdat de loc lang binnen heeft gestaan, da's belangrijk.

Citaat van: main-unit op zondag 20 november 2011, 21:52:31
er stonden er toevallig gister 2 buiten voor de deur van de loods :P
Naar ik begrepen heb zijn er gisteren wat werzaamheden verricht ten behoeve van het overzetten van enkele onderdelen van de 1211 naar de 1218.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Acido op vrijdag 18 november 2011, 00:24:23
De loc reed zware containertreinen totdat ze in april 2003 een defect steunlager opliep.
Is de defecte steunlager ook al hersteld?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Kappa op zondag 20 november 2011, 22:33:15
Citaat van: Acido op vrijdag 18 november 2011, 00:24:23
De loc reed zware containertreinen totdat ze in april 2003 een defect steunlager opliep.
Is de defecte steunlager ook al hersteld?
Nee, dat was de reden waarom de loc tijdens "het" weekend met maximaal 80 km/h verplaatst kon worden. Terug van Apeldoorn naar Amersfoort werd met de excusrietrein ook rustig gereden omdat de 1218 er toen in meeliep. Het lager is wel geconserveerd. Wat dat technisch inhoudt weet ik niet, maar het betekent dat het lager niet verder stuk kan gaan als er - met beperkte snelheid - mee gereden wordt.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Dag 3: Zaterdag 8 oktober 2011

Het verbazingwekkende zomerweer van de week ervoor was weer voorbij. Er was kans op regen, dus werd er binnen gewerkt. Het is de bedoeling de loc vandaag wél in de grondverf te krijgen en ik heb me aangeboden om een stroomafnemer te doen. Wist ik veel... :razz:



Aan de stroomafnemers was nog helemaal niets gebeurd. Ze waren in de loods geparkeerd en stonden, omhooggehouden door een stuk hout, klaar om geschuurd en gegrond te worden...



Iemand anders ging met de tweede stroomafnemer aan de gang. Al snel zou blijken dat deze in veel slechtere conditie verkeert dan de andere.



Juist... dit moest dus allemaal geschuurd en gegrond worden. De stroomafnemers moesten lichtgrijs worden dus het moest volledig én zorgvuldig gebeuren. Ieder hoekje of streepje dat vergeten werd zou immers enorm afsteken. Maar hoe schuur je zoiets? Er zijn nauwelijks delen die je met een schuurmachine kunt doen dus er zat niets anders op dan veel handwerk...



Voordat we met de stroomafnemers aan de gang gaan, gaan we even een kijkje in de loc nemen. Veilig met het trappetje naar binnen :wink:



Dit is cabine 2. Het is misschien niet goed te zien, maar het was hier een enorme bende. Grappenmakers hebben een keer ingebroken in de loods en ze waren zo "leuk" om een poederblusser te legen in de cabine van de 1253, de enige loc die toen niet op slot zat. Alles zit onder een laag bluspoeder. Het ligt er al een tijdje en omdat het agressief spul is, is er vanalles aangetast. Ik denk niet dat het schuifraampje ooit nog open kan, het meterpaneel en de controllerhandels zijn aangetast en we vreesden voor het binnenwerk van de rijcontroller. Die is later een keer open gemaakt en bleek gelukkig van binnen ongeschonden.



De machinekamer van een 1200 is eigenlijk vrij eenvoudig ingedeeld. Het deel tussen de cabines bestaat uit twee open ruimten, ter hoogte van de zijwandroosters, met daartussenin de hoogspanningsruimte met o.a. de rijweerstanden. In beide open ruimten bevindt zich een ventilator. Dit is ventilator 1, en deze koelt de tractiemotoren 1 t/m 3. De ventilatormotor bevindt zich links in beeld, dat grote ronde ding is de eigenlijke ventilator. De lucht wordt door de zijwandroosters naar binnen gezogen en via de tractiemotoren weer naar buiten. Op de voorgrond de (overleden) batterijen.



Op het andere eind van de as van de motor van ventilator 1 zit deze kleinere ventilator. Deze koelt hoogspanningsruimte en de rijweerstanden. De lucht wordt naar buiten geblazen door de langwerpige roostertjes in de dakrand.
Ventilator 2, aan de andere kant van de hoogspanningsruimte, koelt de motoren 4 t/m 6. Met het andere eind van de as drijft ventilatormotor 2 via een riem een generator aan die o.a. de batterijen bijlaadt.



De stuurstand van cabine 1. Hier geen bluspoeder en alles is nog aanwezig. Wel een hoop stof... en aan de ruiten moet ook nog wat gedaan worden :razz:



De hulpstuurstand (voor rangeerwerk) van cabine 1.



In de cabine zit tussen de twee rode rijcontrollers een deurtje dat naar de neus leidt. Hier een kijkje door dat deurtje en het nieuwe frontseingat op een vrijwilliger die aan het proberen is een buffer roestvrij te krijgen.



De rechterkant van de neus is leeg, aan de linkerkant staat één van de twee compressoren. De tweede staat in de andere neus, schuin tegenover deze.



Goed, stroomafnemers dus. Hier is inmiddels enig schuurwerk verricht. De makkelijkste manier om de stangen te schuren is met een reep schuurpapier van ongeveer 5 cm breed en iets van 80 cm lang, die je om de stang heen slaat en dan heen en weer haalt. Deze stroomafnemer bleek zo goed als nieuw te zijn: er was nauwelijks roest (alleen aan het schuitje) en er zat maar één laag zwarte verf op. Al schurend zat ik dus direct op blank staal.



Dit soort onderdelen zijn met goed fatsoen eigenlijk niet te schuren. Op zich is dat ook niet nodig omdat de verf genoeg mogelijkheid heeft om te hechten. Met een staalborstel is de boel wel grondig schoongemaakt. De ronde kap in het midden is het enige wat machinaal geschuurd kon worden - min of meer... :wink:



Detail van de verende ophanging van het schuitje. De cylinders waren nogal vettig en zijn schoongeschraapt. Alle vier de dempertjes werkten bij deze stroomafnemer nog uitstekend. Goed te zien is één van de 18 koperen verbindingskabeltjes die de stroomafnemer telt. Deze dienen om het schuitje electrisch met het frame te verbinden. Je vindt ze ook bij alle scharnierpunten. Omdat de volledige stroomafnemer stroom geleidt, zijn alle scharnieren met koperen kabels overbrugd om te voorkomen dat het scharnier gaat vonken. Deze kabels zijn erg kwetsbaar en mogen ook niet geschilderd worden.



Links is hier de nok te zien die bepaalt hoe hoog te stroomafnemer kan komen. In het midden nog zo'n koperen kabeltje en rechtsonder het koperen aansluitpunt voor één van de twee hoogspanningskabels (per stroomafnemer). Tevens is dit één van de vier punten waar de stroomafnemer met 16mm bouten aan de dakisolatoren wordt bevestigd. Het is verder duidelijk te zien dat deze stroomafnemer in erg goede staat is - zeker als je 'm vergelijkt met zijn collega...



Ondanks de regendreiging is de loc naar buiten getrokken om met vereende krachten te worden afgenomen. Daarna moest ze snel weer naar binnen, want het begon inderdaad te regenen... :razz:



Het was zowaar gelukt om de bufferhulzen en bufferstempels roest- en vetvrij te krijgen; ook deze zouden worden geschilderd.



Hier zijn verschillende "constructiewijzigingen" te zien. Bovenin is de schuine regengoot bij de cabineruiten verwijderd en zijn de gaten van de verwijderde neushandgrepen dichtgemaakt. Links, onder de cabinedeur, is de trapplaat verwijderd. Direct rechts daarvan zijn twee metalen beugeltjes aan de bak gelast. Daarin glijdt, van bovenaf, een metalen plaatje met de depot-aanduiding. Rechts tenslotte is het ingelaste hoekje te zien.



Rechtsboven in beeld de nieuwe regengoot tussen de zijwandroosters. De draaistellen zagen er niet uit dus ook daar moet nog wat aan gebeuren.



Het was al in de middag toen het schuur- en borstelwerk aan de eerste stroomafnemer klaar was. Het schuurwerk aan de tweede stroomafnemer hebben we moeten staken omdat er binnen geschilderd ging worden.



De loc is weer binnengezet en dan is het eindelijk tijd om de kwast ter hand te nemen! :smile:
Hier ben ik samen met een ander al enige tijd bezig en het vordert gestaag. Snel gaat het echter niet.
Deze grondverf zit qua kleur dicht bij wat het uiteindelijk moet worden. Het voordeel daarvan is dat als je het gronden zorgvuldig doet (om al dat zwart weg te krijgen), het bij de tweede laag niet zo'n ramp is als je ergens een hoekje mist :wink:



De hele ophangingsconstructie van de schuitjes kostte de meeste tijd. Dat moest vanwege de bewegende delen en de koperen kabeltjes zorgvuldig gebeuren.
Voor de hele stroomafnemer gold dat elke keer als je er vanaf een andere hoek tegenaan keek, er weer stukjes zwart te zien waren die je nog niet gehad had... Ik heb dan ook in elke mogelijke houding staan, zitten en liggen schilderen :razz: (En dat heb ik geweten, de volgende dag! :confused:)



De kopdeuren, die weer van (echte) roostertjes zijn voorzien :smile:



Terwijl er aan de stroomafnemers werd geschilderd, werd de loc in de grondverf gezet. Dat ging, na al dat langdurige geschuur, verrassend snel. Gewoon met de roller en de kwast :smile:



Het was hier even een nogal bont geheel, maar we hadden een belangrijk keerpunt bereikt: vanaf dit moment werd de loc niet langer steeds lelijker, maar steeds mooier. Het ACTS-blauw verdween en we kwamen steeds dichter bij de bruine 1218 :biggrin:



Ook de stroomafnemer vorderde maar ik moet toegeven dat we ons enigszins verkeken hebben op deze klus...



Omdat de dakluiken dezelfde kleur lichtgrijs moesten worden als de stroomafnemers, zijn ze ook in de grijze grondverf gezet. Het luik op de voorgrond moet nog, ertussen is de 'roze' primer te zien op de delen die bruin zouden worden.



Ook al was het nog maar grondverf, het zag er al een stuk beter uit!



Het is inmiddels over tienen 's-avonds en de stroomafnemer is, op de achterste twee veren na, eindelijk klaar. In totaal is er ongeveer 20 manuren gaan zitten in het schuren en gronden van één stroomafnemer :eek:



In een uur of vier tijd is de loc grotendeels in de grondverf gezet, uiteraard ook aan de andere zijde.



Het laatste restje ACTS 1253 verdwijnt onder de roller...



En ja... die stond er dus nog aan het eind van de dag! Half geschuurd en zoals gezegd in veel slechtere conditie dan die andere. Veel roest waardoor het oppervlak van sommige buizen zo pokdalig was dat het nauwelijks te schuren viel. Gaten zaten er echter niet in, dus dat viel mee. Wel liepen enkele dempers niet goed en werd het schuurwerk aan de onderste delen bemoeilijkt door dikke lagen gebarsten verf.



Een ander punt van zorg bij dit exemplaar was dat hij kennelijk gebruikt is met niet goed vastgezette hoogspanningskabels. Dat mooie koperen plaatje wat bij die andere te zien is was volkomen weggesmolten en zelfs een flink deel van het onderliggende staal was "weggeknetterd". Het gat voor de bout was anderhalf keer zo groot geworden. Bij de andere aansluiting, schuin ertegenover, was het beeld ongeveer hetzelfde, al was daar nog een klein beetje koper over.

Voor mij en mijn "chauffeur" was het tijd om te gaan maar het gronden van de loc is die avond nog wel afgerond, dat moest en zou die dag af :smile: Ook het laatste stukje van de eerste stroomafnemer is nog gedaan. De volgende zaterdag zou het tijd zijn voor Het Bruin...


Wordt vervolgd...


Martijn :cool:


Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Wauw!! Wat is er toch veel werk verricht om die 1218 zo mooi te krijgen. Dat vind ik wel een applausje waard!
PS. Ik kan (alweer,) niet wachten op deel 4!! :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Wat een mooi verslag Martijn ,ik wist niet dat deze lok in Blerick stond en dat hij daar is opgeknapt.
Ik zelf woon hier niet ver vanaf Roermond.
Staat deze lok nu weer in Blerick, of is hij na elders verhuist.
En wat zijn de vooruit zichten van deze lok wat gaat er nu mee gebeuren?
Mvgr ger
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
het is een geweldig project met een geweldige lok

ik kan niet wachten op de rezt

Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Hallo Martijn,

Ik zie het draadje nu pas en kan constateren dat ik het mooiste verslag van het afgelopen (half?) jaar gemist had. Wat een prachtig verhaal van een zeer eervol project! Jij kunt er met goede herinneringen naar terugkijken en iedere keer als we deze loc zullen zien kunnen ook wij eraan terugdenken. Ook de foto's van je zijn weer helemaal top en maken het tot een compleet naslagwerk!

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Citaat van: gerrie op maandag 21 november 2011, 07:24:42
Staat deze lok nu weer in Blerick, of is hij na elders verhuist.
En wat zijn de vooruit zichten van deze lok wat gaat er nu mee gebeuren?
Mvgr ger
De loc staat weer in Blerick (samen met de 1202 en, nog eventjes, de 1211). Het is wel de wens om de 1218 te completeren en uiteindelijk weer rijvaardig te maken, maar of en wanneer dat gebeurt is de vraag. Ik weet niet of die plannen in de tussentijd al concreter zijn geworden.

Citaat van: Golfer op maandag 21 november 2011, 10:01:00
Ik zie het draadje nu pas en kan constateren dat ik het mooiste verslag van het afgelopen (half?) jaar gemist had.
Gemist? Ik ben nog lang niet klaar :mrgreen: Er volgen minimaal nog vijf delen, namelijk...

:wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Citaat van: Acido op maandag 21 november 2011, 10:10:32
Gemist? Ik ben nog lang niet klaar :mrgreen: Er volgen minimaal nog vijf delen, namelijk...
Jippie!!!

Het leest als een spannend boek, goed geschreven.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: V60 1009 op zondag 20 november 2011, 17:48:55
........ moet zeuren, die zelf nooit iets onderneemt........

Hij kent mij duidelijk niet  ;)

En het is ook geen zeuren, maar enige constateringen aan de hand van de foto's.

Maar naast de "ARBO technische zaken" heb ik wel degelijk enorme bewondering voor het uitgevoerde werk. Uit eigen ervaring weet ik wat er bij zo'n projectje komt kijken, al hoewel het project alwaar ik als bestuurlid (met de handen uit de mouwen) bij betrokken was, iets groter was.........
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Alweer genoten!

Acido,

De 1211 staat eerst nog wat resterende onderdelen af?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Ja, in ieder geval een "gever" voor de snelheidsmeter van cab 1 van de 1218 (da's de kabel tussen draaistel en snelheidsmeter). Ik weet niet wat er verder nog uitgehaald cq. overgezet is.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Mooi verslag weer zeg!!!!

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Hoi Acido,

Prachtig prachtig prachtig. Erg mooi project om die oude reus weer in picobello staat te krijgen.

Gr. Daan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
*mond open van verbazing*

Ik heb al een paar oude auto's aangepakt en gerestaureerd, maar dit overstijgt alles .  Wat een TITANEN-werk ! 
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Citaat van: Acido op maandag 21 november 2011, 12:26:07
..... (da's de kabel tussen draaistel en snelheidsmeter).......

Dat is niet de kabel, maar het deel dat op de aspot gemonteerd is.

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Erg mooi weer! En ja, van die onderdelen als een stroomafnemer zijn als je er zo voor staat een stuk groter dan van veraf ;) ik heb hele "leuke" ervaringen met dakgoten en dakranden (onderzijde). Of het hele onderstel van een wagen...
Ik hoop dat de 1218 ooit nog weer aan het rijden komt, al is die leeggespoten brandblusser bepaald niet bemoedigend. Dat moet je echt héél grondig weghalen anders vreet het je hele loc op... :s

Het geconserveerde lager is denk ik uitgeschraapt; dan draagt het weer op een groot deel van het oppervlak. Hoewel het beschadigd is, werkt het wel weer min of meer.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Citaat van: timtrein op maandag 21 november 2011, 20:19:39
van die onderdelen als een stroomafnemer zijn als je er zo voor staat een stuk groter dan van veraf ;)
Inderdaad, manshoog om precies te zijn! En zwaar zijn ze ook...

Citaat van: timtrein op maandag 21 november 2011, 20:19:39
Ik hoop dat de 1218 ooit nog weer aan het rijden komt, al is die leeggespoten brandblusser bepaald niet bemoedigend. Dat moet je echt héél grondig weghalen anders vreet het je hele loc op... :s
Dat kan ik beamen aangezien ik een poging heb gedaan die cabine "schoon" te krijgen, of in ieder geval in een toestand dat er weer gewerkt kon worden. Maar daarover later meer :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Hallo Martijn,

Ook heb een vraag over dit enorm mooie project. Hoe wisten jullie de juiste posities van de lamphouders, en de roosters in de frontdeuren. Zijn daar mallen voor of is dat gewoon gokwerk geweest? Ook de gaten voor de lampen zitten precies op de juiste plek. Dat zag er ook helemaal compleet uit. Zelfs de raampjes in de zijdeuren ontbraken niet. Ook die zaten op de juiste hoogte. Is daar ook historisch onderzoek naar gedaan met bijvoorbeeld originele bouw/werk tekeningen van Werkspoor?

Groet, Jasper

p.s. ga zo door en probeer de lok rijvaardig te krijgen!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Daar zijn vast nog de originele tekeningen van. De lampen zijn trouwens ook bij de 1201 en 1202 al gedaan, dus dat was vast erg weinig uitzoekwerk voor het derde exemplaar ;)
De overige details kun je trouwens wel tot een paar centimeter nauwkeurig van een foto aflezen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Citaat van: Jasperkc op maandag 21 november 2011, 22:05:16
Hallo Martijn,

Ook heb een vraag over dit enorm mooie project. Hoe wisten jullie de juiste posities van de lamphouders, en de roosters in de frontdeuren. Zijn daar mallen voor of is dat gewoon gokwerk geweest? Ook de gaten voor de lampen zitten precies op de juiste plek. Dat zag er ook helemaal compleet uit. Zelfs de raampjes in de zijdeuren ontbraken niet. Ook die zaten op de juiste hoogte. Is daar ook historisch onderzoek naar gedaan met bijvoorbeeld originele bouw/werk tekeningen van Werkspoor?

Groet, Jasper

p.s. ga zo door en probeer de lok rijvaardig te krijgen!

Hallo Jasper,

Daarvoor is gebruik gemaakt van tekeningen en foto's. Het 1200-en boek van Henk Bouman bevat beide, dus dat is een grote hulp geweest.

Martijn
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 3)
Dag 4: Zaterdag 15 oktober 2011

Op deze dag was ik - sukkel dat ik ben - mijn camera vergeten! We waren al een eind op de snelweg toen ik dat besefte... :eek:

Gelukkig bleek mijn gewaardeerde "chauffeur" en mede-klusser nog een cameraatje bij zich te hebben wat ik kon gebruiken. Hij moest alleen wel eerder weg, inclusief camera, dus de laatste paar foto's zijn met mijn telefoontje gemaakt en niet heel geweldig van kwaliteit...




De mannen in Blerick bleken doordeweeks flink doorgewerkt te hebben! De bies zat er zowaar al helemaal op. Die moest namelijk eerst omdat het geel niet wilde dekken op het bruin. Voor het bruin werd simpelweg de bies afgeplakt en zo waren er geen problemen met de dekking, omdat geel en bruin nergens over elkaar heen geschilderd hoefden te worden :smile:



Dat niet alleen: tot mijn vreugde was ook de tweede stroomafnemer (grotendeels) gedaan! Ik was even bang dat die nog op me zou staan wachten... :razz:



Zo begint het al ergens op te lijken. Denk even "bruin" in plaats van "roze"...
De draaistellen zijn ook onderhanden genomen. Ze zijn eerst gereinigd met een stoomreiniger en daarna met behulp van een compressor zwart gespoten.



De cabinedeuren waren uit elkaar gehaald (links staat een afdekplaat) en ontdaan van isolatie. Daarna zijn de ramen uitgesneden. Die zijn ietsje smaller dan de originele ramen, vanwege de kokerbalken die het frame van de deur vormen. In de deur rechts zat een laaggeplaatste deurkruk, die bij de renovatie in de jaren '80 is toegevoegd. Die moest natuurlijk verdwijnen :wink:



Nog meer deuren: de kopdeuren, mét de nieuwe roostertjes, waren de eerste onderdelen die bruin zijn geschilderd :smile:



De enige roze 1200 die er ooit is geweest.



Overigens moest natuurlijk de hele bak eerst opgeschuurd worden. Daarvoor had men speciaal materiaal geregeld, een soort schuursponzen maar dan in matvorm. Het licht opschuren van de grondverf ging daarmee lekker snel en met relatief weinig stof, omdat dat grotendeels in de "schuurmat" gaat zitten.



Proefstukje om te kijken hoe de verf zich houdt, het eerste beetje bruin op de loc.



De tweede (slechte) stroomafnemer was dus grotendeels in de grondverf gezet, dat werd deze ochtend afgemaakt.



Het bleek toch wel erg tijdrovend en vervelend werk te zijn om die stroomafnemers met de hand te schilderen. Het was goed dat we het gedaan hebben met de grondverf, omdat dat een zorgvuldig aangebrachte basis gaf. Maar om er nou nog een keer met de kwast helemaal overheen te moeten... Het besluit was dan ook al snel gemaakt om de definitieve kleur te spuiten. Dat betekende wel dat er gesleuteld moest worden. De schuitjes moesten eraf, maar ook alle 18 koperkabeltjes. Eén zo'n schuitje eraf tillen moet je overigens met twee man doen, het is bizar hoe groot en zwaar het allemaal is van zo dichtbij.



Alle overige delen die niet verwijderd konden worden en waar geen verf op mocht komen, moesten worden afgeplakt. Het ging daarbij voornamelijk om de bewegende delen van de ophanging van de schuitjes en alle bevestigingspunten voor de koperen kabeltjes, 36 in totaal.



De kabeltjes en andere losse onderdelen werden per stroomafnemer in een emmertje bewaard. Ik had er goed op gelet dat de boutjes bij hun kabeltjes bleven om te voorkomen dat ik met een grote puzzel zou zitten wanneer de boel weer in elkaar gesleuteld moest worden :razz:



Dit was de afdeling Klein IJzerwerk :wink: Alle losse onderdelen die bruin geschilderd moesten worden werden hier verzameld en behandeld.



Eén van de mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd is degene die de replica's van de nummer- en fabrieksplaten heeft verzorgd. Die zijn, naar originele voorbeelden, gegoten in een mal van speciaal zand. Hij kwam even langs om de fabrieksplaat te laten zien die op de kopdeuren moest komen. Hier wordt even "proefgedraaid" om te kijken of de gaten op de juiste plek zitten. Ook werd er gekeken of het bruin op de plaat in orde was. De maker was nog niet tevreden: het dekte nog niet genoeg...



Het spuiten van de stroomafnemers ging waanzinnig snel, zeker in verhouding tot de tijd dat we met de kwast aan het ploeteren zijn geweest. In een half uurtje was het klaar, maar daar was wel anderhalf uur sleutelen en afplakken aan vooraf gegaan. En al dat plakband moest er ook weer af, waarna de schuitjes en de inhoud van het emmertje er weer op gesleuteld moesten worden.



De bies werd afgeplakt en daarna konden we eindelijk los met het bruin op de loc :smile:



De gereinigde en gespoten draaistellen. Het was de enige manier om ze er binnen de beschikbare tijd een beetje fatsoenlijk uit te laten zien, maar het was een heel verschil met wat het was.



De kopdeuren waren als eerste klaar maar zouden zo'n beetje als laatste in de loc gemonteerd worden.



Het stoot- en trekwerk en de andere 'details' op de bufferbalk zijn weer mooi zwart.



Terwijl aan de ene kant geschilderd werd, werd aan de andere kant van de loc de bies afgeplakt zodat ook hier het roze vervangen kon worden door het bruin.



Als je dan, kort na het bruin schilderen, het plakband eraf trok, kreeg je meteen dit strakke resultaat! :smile:

Helemaal goed is het overigens nog niet: de hoek die de bies maakt met de ring rondom de frontseinen is nog te scherp, zo bleek uit nadere bestudering van oude foto's. Dat zou na het drogen van de bruine verf gecorrigeerd worden in een kleine ronding.



Even een plaatje gemaakt van een stuk bruin dat ik geschilderd heb :mrgreen:



Het werd werderom laat, maar het is gelukt de hele loc bruin te schilderen deze dag. Toen we daarna een stapje terug deden en het resultaat bekeken, beseften we dat dit wel eens een heel mooie locomotief kon gaan worden :smile:

Klaar is ze echter nog lang niet...

Wordt vervolgd...

Martijn :cool:


Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
mooi verslag en helemaal geen groot verschil tussen de laatste foto's en de rest .
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Super!

Enne, trouwens, ik vond hem in die lila / roze kleur ook wel wat hebben hoor! Misschien wel mooier dan het bruine (maar iets minder voorbeeldgetrouw). ;)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Hoi Martijn,

Nogmaals, geweldig bedankt voor dit superrrrrr mooie verslag!!!! Een echt naslag werk zou ik zeggen...

Gr Ruud
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Geweldig verslag weer Martijn. :)
Lijkt me wel zeer vermoeiend, maar wel de gaaf om aan mee te mogen werken.
In het lila past ie goed bij de lila 2530.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Martijn, nog effe iets, hoe hebben jullie dan die klinknagels rondom de neusdeuren gemaakt?
Hier goed te zien op deze foto van fasca, die een heel mooi verslag op Drehscheibe Online heeft geplaatst.

Artikel: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,5636028
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Grappig, die foto heb ik ook gemaakt :mrgreen:

De klinknagels zijn stiekum boutjes met een platte kop, waarvoor overigens stad en land is afgezocht. Ze zijn geschroefd en houden drie metalen strips vast die samen de lijst vormen.

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Half 1, zit te wachten op deel 5  8o :D

Mvg Gert
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Het kan niet elke dag feest zijn, Gert :wink: Morgen ga ik er weer eentje doen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Citaat van: Acido op woensdag 23 november 2011, 00:57:56
Het kan niet elke dag feest zijn, Gert :wink: Morgen ga ik er weer eentje doen.
Bedoel je morgen als in "vandaag", of "morgen" morgen :mrgreen:

Laat maar komen hoor (vandaag dan hè?! ;-)).
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Bij NS duurt de dag tot 04:00 om dit soort verwarring te voorkomen.... Bij mij ook :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 4)
Jahoe!! Vandaag weer een deeltje dus!!! :) :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 5)
Dag 5: Zaterdag 22 oktober 2011

Bij gebrek aan chauffeur ben ik deze dag per trein naar Blerick gereisd. De normale reistijd is twee uur, maar vanwege werkzaamheden moest ik tussen Geldermalsen en Den Bosch met de bus, wat een half uur extra kostte - dankzij een sprint in Den Bosch, anders was het nog wat meer geweest...




Toen ik aankwam werd de loc net naar buiten getrokken met de heftruck. Het was mooi weer en er werd een soort van "roll-out" gedaan om even wat plaatjes te schieten van het resultaat tot nu toe :smile:



In het zonnetje :smile:

Rondom de frontdeur zijn twee strips te zien die de omlijsting van de deur moesten worden. Dit is later gewijzigd in drie strips: eentje bovenin en eentje links en rechts. Ze stonden hier los tegen de loc aan.



Het ziet er nog wel wat kaal uit zo, zonder stroomafnemers...



Doordeweeks zijn de frontseinhouders afgemaakt en gemonteerd. Hieroverheen komt een koperen ring met de frontseinruit, waarover later meer, en de lampen zelf moeten er natuurlijk nog in. Het te scherpe hoekje in de bies is hier nog niet gecorrigeerd.



De bufferbalk was voorzien van een fris laagje rood wat mooi afsteekt tegen de zwart geschilderde buffers. De bruine uitvoering is de enige geweest waarbij het rood tot bijna bovenaan de bufferbalk doorliep. Er is nog een streepje grondverf te zien; dat wordt zwart. Overigens is een extra remslang, die in latere jaren is aangebracht, van de bufferbalk verwijderd.



Kiekeboe-plaatje :wink:



Vandaag stond voornamelijk in het teken van het terugplaatsen van de stroomafnemers. Probleempje: ze waren nog niet afgemonteerd... Ik kon dus meteen aan de gang met sleutelen, aangezien ik de onderdelen er ook vanaf had gehaald. De puzzel viel gelukkig mee :smile:



Toen alles er weer op en aan zat werd de stroomafnemer met de heftruck naar buiten gereden. In gestreken toestand paste hij niet door de loodsdeur, maar dat werd eenvoudig opgelost door 'm met twee mensen een stukje omhoog te houden. Daardoor werd-ie minder breed en paste het allemaal net :smile:



Ja, en toen moest-ie erop... Dat was makkelijker gezegd dan gedaan!



Voorzichtig werd de stroomafnemer vlak boven het dak gehouden... De bestuurder van de heftruck kon niet zien wat hij deed, dus werd er zeer voorzichtig gemanouvreerd, waarbij we iemand naast de truck hebben gezet om de commando's vanaf het dak aan hem door te geven.



Oppassen voor de verf! :razz:



Daarna was het zaak om 'm zo te verschuiven dat de vier bevestigingsgaten precies uitgelijnd waren. Dat luisterde bijzonder nauw en het was een hele toer om de vier 16mm bouten recht erin te krijgen.



Toen-ie eenmaal helemaal goed lag, kon de heftruck voorzichtig achteruit gereden worden...



...en de bouten stevig aangedraaid worden.



Tadaa! :smile: Het is gelukt, maar we zijn er in totaal bijna twee uur mee bezig geweest :confused:



De andere moest toen nog maar we zijn eerst gaan lunchen :wink:
Overigens is hier te zien dat het met het dak nog best goed is gekomen qua verf :smile:



Dit keer hadden we twéé goederenwagens neergezet om de loc af te schermen :razz:



Hmja... Toen ze eenmaal in de volle zon stond werd toch wel pijnlijk duidelijk dat er echt nog een laag bruin op moest :confused: We vreesden het al, maar het was binnen eigenlijk niet te zien. De zon was echter medogenloos... Er zat niets anders op dan de hele machine nog een keer op te schuren en in de verf te zetten.



De "platenmaker" was er weer, met een verbeterde versie van de fabrieksplaat voor de fronten. Voor het plaatje is de frontdeur er even ingehangen en de plaat er los opgezet. De strips moesten nog aangebracht worden.



De tweede stroomafnemer zat er inmiddels ook op. Dat ging een stuk makkelijker dankzij de uitgelubberde gaten (zie dag 3). We hebben de contacten zo goed mogelijk opgeschuurd en de zaak daarna goed vast gezet. Als de loc ooit weer gaat rijden, moet deze stroomafnemer wel vervangen worden.
Daarna was er even tijd voor een platenplaatje :wink: De rechter nummerplaat is een echte, geleend van de NVBS. De linker is een nog niet geschilderde replica.



Ik ben vervolgens cabine 2 ingedoken, die waar de poederblusser in geleegd is, en heb een verwoede poging gedaan het enigszins schoon te krijgen, inclusief de vloer en de ruiten. Deze foto is gemaakt na de eerste schoonmaakronde. Afgezien van de ontbrekende meter lijkt de schade wel mee te vallen...



...totdat je wat dichterbij gaat kijken. Zelfs de handels van de rijcontroller zijn aangetast.



Het meterpaneel was erg vies maar na het schoonmaken leek het niet al te veel schade te hebben opgelopen.



Ik heb ook nog een poging gedaan om de cabineruiten schoon te krijgen, maar dat bleek een behoorlijke uitdaging. Vooral de buitenkant van de frontruiten was een probleem omdat koper- en koolstofslijpsel in het glas "gebrand" was. Uiteindelijk zouden de frontruiten zelfs met een speciale polijstschijf bewerkt worden en waren er meerdere schoonmaakbeurten nodig om de zijruiten een beetje helder te krijgen...



Nog even een kijkje binnen. Dit is de door ventilatormotor 2 aangedreven generator voor 48V, waar ik het eerder over heb gehad.



Eén van de belangrijke verbeteringen die bij de renovatie rond 1980 werden doorgevoerd was de plaatsing van het zogenoemde "luchtrek". Hierop waren alle belangrijke pneumatische componenten bijeen gebracht, die voor die tijd door de hele loc verspreid waren, vaak op slecht bereikbare plaatsen.



Detail van het luchtrek.



Weer een kleine mijlpaal: het laatste beetje grondverf moest eraan geloven :wink:



Na mijn schoonmaakavonturen in beide cabines heb ik me beziggehouden met de frontseinruiten. Er waren voor de nieuwe frontseinen vier originele ruiten nodig en daarvoor zijn we de museumloods (de schatkamer van het Spoorwegmuseum) in gedoken. Het is bijna niet voor te stellen wat daar allemaal ligt. De Blerickse loodsbeheerders kennen de loods echter op hun duimpje. Desondanks was het nog wel even zoeken voordat er een krat vol frontseinruiten werd gevonden in een stelling.
Vervolgens bleken er nogal wat varianten te zijn, maar we hebben er zowaar vier uit weten te halen van het juiste type. Dit is er één van. "Splinternieuw!" werd er gezegd. Als je zo naar de foto hierboven kijkt is dat moeilijk te geloven... :razz:



Toen ik echter met de staalborstel aan de gang ging om het vuil eraf te halen kwam er ongeschilderd koper tevoorschijn. Ze waren inderdaad nieuw! Nou ja... ongebruikt en tientallen jaren opgeslagen geweest :mrgreen:

De drie beugeltjes dienen om een voorzetruit vast te houden, voor het geval rood licht getoond moest worden. De vier dubbele uitsteeksels zijn de bevestigingspunten voor de bouten met vleugelmoertjes waarmee de ruit op op de frontseinhouder bevestigd wordt.



Het was jammer van het koper, maar ze moesten nou eenmaal bruin worden...



Hier nog twee opgeduikelde exemplaren, klaar om bruin geschilderd te worden. Eentje is ongebruikt en de ander is waarschijnlijk afkomstig van een Hondekop. We konden geen ongebruikte meer vinden, maar deze was van het juiste type en in redelijke conditie.

Voor mij het eind van deze klusdag, want ik moest nog tweeënhalf uur treinen om thuis te komen.

De tijd begon ondertussen te dringen: er waren nog maar twee kluszaterdagen vóór De Grote Dag op 12 november en er moest nog enorm veel gebeuren. De cabinedeuren waren nog niet klaar, de roosters waren nog niet eens terug van de straler, talloze details moesten nog gedaan worden, de lampen moesten er nog in, er moesten nog allerhande technische zaken gebeuren voordat de loc überhaupt naar Amersfoort kon en oh ja... ze moest ook nog even opnieuw geschilderd worden! :eek:

Kortom:

Wordt vervolgd...

Martijn :cool: