Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe de 1253 weer 1218 werd

Gestart door Acido vrijdag 18 november 2011, 00:24:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe de 1253 weer 1218 werd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Hoe de 1253 weer 1218 werd
Hallo allemaal :smile:

In dit topic wil ik verslag doen van het in de originele staat terugbrengen van de 1218, de ex-ACTS 1253. In totaal ben ik acht dagen wezen klussen in de loods in Blerick, en ik heb op alle dagen foto's gemaakt van de werkzaamheden en de vorderingen. Daarvan ga ik een soort bouwverslag maken, met één klusdag per aflevering.

Waarom? Om een aantal redenen. In de eerste plaats natuurlijk om jullie een kijkje in de keuken te gunnen na alle geheimhouding die bij dit project hoorde. Het moest immers een verrassing worden dus kon ik helaas niks vertellen voordat de loc klaar was...

Een andere reden is dat ik wil laten zien hoeveel erbij komt kijken om een restauratie als deze voor elkaar te krijgen, en dat ook nog in slechts twee maanden tijd. Ik denk dat lang niet iedereen beseft hoeveel uren er daarwerkelijk in zijn gaan zitten. Tussen de kluszaterdagen door werd door de mensen uit Blerick ook nog aan de loc gewerkt, vaak tot in de kleine uurtjes. Dan zijn er nog de werkzaamheden die op de achtergrond werden gedaan, zoals het gieten van de replica's van de nummer- en fabrieksplaten en alle research naar de uiterlijke details die in orde gemaakt moesten worden.

Dit verslag is dus niet bedoeld om namens het team op de borst te kloppen, maar om enig inzicht te geven waar je aan begint als je het besluit neemt "even" een loc te schilderen. Als je er eenmaal aan begint kun je bovendien niet meer terug en komt er steeds meer werk bij... Maar: Ook al was het soms afzien, stressen en werd het nogal eens laat, het was altijd erg gezellig en iedereen die heeft meegewerkt vond het superleuk om te doen en is apetrots op het resultaat :smile:

Verder hoop ik dat jullie het gewoon leuk vinden om te zien en te lezen! :biggrin:



Hij of zij? Hoewel er vaak gesproken wordt van 'hij' en 'zijn' als het om een locomotief gaat, zijn er ook mensen die zo'n machine, net als een schip, als vrouwelijk zien. Dat spreekt me op zich wel aan, het getuigt van een zeker respect en ook van bewondering. Ik zal dat in dit verslag dan ook aanhouden en de loc dus met 'zij' en 'haar' benoemen. En geef toe... ze is toch ook gewoon een knappe brunette, of niet? :mrgreen:


Inleiding

In mei 1999 kwam de ex-NS 1218 in dienst bij ACTS als 1253. De loc reed zware containertreinen totdat ze in april 2003 een defect steunlager opliep. Er was op dat moment geen directe behoefte aan de locomotief en dus werd het lager niet hersteld en kwam de 1253 aan de kant te staan. Na diverse omzwervingen (zie hiervoor het nog te verschijnen januarinummer 2012 van Op de Rails) is ze in het bezit gekomen van de Werkgroep 1501 / Stichting KLOK, die de loc als onderdelenleverancier voor de 1201 gebruikte. Ze werd gestald in de loods in Blerick nadat een klein aantal (maar wel cruciale) onderdelen was uitgenomen.


Foto WG1501/KLOK


Foto WG1501/KLOK

Daar heeft de machine jarenlang stof staan verzamelen, totdat door de organisatie van het NVBS-evenement 60 Jaar 1200 besloten werd "iets" te gaan doen met de 1253. Uit Blerick kwam al snel het ambitieuze plan om de loc terug te gaan brengen in de afleveringstoestand van 1952, dus in het bruin. Daarbij zou ze het oude nummer 1218 weer terugkrijgen. Het streven was om zoveel mogelijk details weer in de oude staat herstellen.


Foto Han Duijve

In september werd de loc naar buiten gereden voor inspectie en een wasbeurt. Daarna konden de voorbereidende werkzaamheden beginnen. Ondertussen kreeg ik op 20 september via de redactie van Op de Rails, waarvoor ik net de eerste twee delen van het 60 Jaar 1200-artikel had geschreven, de vraag of ik mee wilde helpen aan het "onder hoge druk transformeren" van de 1253 in 1218. Daar hoefde ik niet lang over na te denken en op zaterdag 24 september reisde ik voor de eerste keer af naar het verre Blerick (twee uur per trein, dik anderhalf per auto) om mee te helpen aan dit bijzondere project... :smile:


Dag 1: zaterdag 24 september 2011



Toen ik aankwam in Blerick bleek dat er al aardig wat werk was verzet. De roosters waren verwijderd, iets waar men een volle dag mee bezig is geweest. Enkele bouten bleken zo vast te zitten dat ze zijn afgebroken. Ook kwam er veel stof vrij uit de filters die achter de roosters zitten. De roosters zijn daarna weggebracht naar een gespecialiseerd bedrijf om ze te laten stralen en spuiten, in de bruine kleur van de bak (RAL 8012).



Er was ook al het nodige werk verricht aan de fontseinen. De oude lampunits zijn eruit geneden en stalen platen zijn in de gaten gelast, waarna het oppervlak glad is gemaakt met plamuur. Daarna zijn er nieuwe, ronde gaten uit het staal gesneden voor de oude stijl frontseinen. Ook de gaten voor de sluitseinen, in de hoeken van de neuzen, zaten er aan één kant al in. De derde frontseinen zijn verwijderd en de gaten dichtgemaakt. Verder waren o.a. de handgrepen, de cabinedeuren en kopdeuren verwijderd en was één van de stroomafnemers van het dak gehaald.



Op een hoekje van de loc waren enkele proefstukjes geschilderd. Het bruin bleek niet te dekken als het direct op het blauw wordt aangebracht (linksonder, bij de bufferbalk). In de Hot Hopper werden echter bussen vol ouderwetse primer gevonden, die samengevoegd een merkwaardig roze-achtig kleurtje opleverden. Als dat als grondverf wordt gebruikt (zoals tussen de ladder en de steiger), dekt de bruine verf uitstekend :smile:



Het rood linksonder is menie. Op diverse plekken was al de nodige metaalbewerking gedaan. Zo zijn de trapplaten onder de deuren zijn verwijderd en daar kwam de nodige 'ellende' onder vandaan. Een aantal gaatjes voor de afvoer van regenwater bleek te zijn dichtgesmeerd, waarschijnlijk bij het ACTS-blauw schilderen van de loc. Het gevolg daarvan is dat er water in de balken onder de vloer is gelopen en daar de nodige roest heeft veroorzaakt. Dat is zelfs aan de buitenkant te zien in de vorm van bobbels in de zijwand. Eigenlijk moet dit een keer grondig worden aangepakt, maar daar was de tijd niet voor.



Zoals je ziet glimt er nog een heleboel, dus de eerste belangrijke klus die geklaard moest worden was schuren. Maar dan ook echt alles: bak, dak, stroomafnemers, deuren, bufferbalk, buffers, handgrepen, dakleidingen... Het enige wat we niet geschuurd hebben zijn de draaistellen... :razz:



Een blik op het front (cab 2). De nieuwe gaten zijn gemaakt en de frontseinhouders zitten er los in om ze te passen. De kopwand is daar niet recht, dus als je de frontseinen zomaar in de gaten monteert, schijnen ze naar buiten toe. De kokers waar de lamphouders uit zijn gemaakt moeten dus onder een hoek aan de ringen bevestigd worden die rond het gat komen. Het was nog een hele uitdaging om dat goed te krijgen...



De zijde van cabine 1, later op de dag. Hier zijn de platen erin gelast en geplamuurd, maar de nieuwe gaten zijn nog niet uitgesneden.



De oude 'nieuwe' frontseinunits :smile:



De hele dag is er eigenlijk alleen maar geschuurd, geschuurd en nog eens geschuurd. Vooral de gele band zorgde voor zweetdruppeltjes, want die ligt nogal dik bovenop het blauw. Als je de wand echter egaal bruin schildert, blijf je dat in reliëf zien, en dat kan natuurlijk niet. Dus werd er goed op gelet dat de overgang tussen geel en blauw overal helemaal glad werd geschuurd. Als de scheidslijn begint te vervagen, zoals hier te zien is, gaat het de goede kant op. Als je met je vingertoppen eroverheen streek, mocht je geen oneffenheid meer voelen. Dat gold voor volledige lengte van de gele band, inclusief de neuzen, en ook voor de scheiding tussen blauw en rood op de bufferbalken. De bruine uitvoering is namelijk de enige waarbij het rood doorloopt tot vlak onder de bovenkant van de bufferbalken.

Een ander schuurtechnische uitdaging waren de plekken waar de grote Vos-logo's hadden gezeten, zie een paar foto's terug. De verf die daaronder gezeten had was uiteraard in veel betere conditie en er moest ter plaatse stevig geschuurd worden om dat verschil eruit te krijgen.



De stroomafnemers en de dakluiken moesten lichtgrijs worden, en dus ging ook de tweede stroomafnemer eraf. Die komen we later in het verslag nog uitgebreid tegen...



In een echte werkplaats wordt hiervoor een kraan gebruikt maar die hadden we niet tot onze beschikking. Gelukkig zijn er mensen die erg handig zijn met heftrucks... Met wat hulptroepen op het dak erbij ging dit vrij makkelijk, al paste het maar nét met de lampen aan het plafond... :smile:

Aan het eind van deze eerste klusdag was iedereen donkerblauw van het stof en was de loc, op het dak en de stroomafnemers na, van buiten helemaal geschuurd. Met een beetje geluk zouden we de volgende week met de grondverf aan de gang kunnen! :smile:


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:


Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Schitterend Martijn! Ik zie al uit naar de volgende update!

Nu nog hopen dat ze weer bedrijfsvaardig wordt!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Heel fijn verslag. Ik kan niet wachten tot de rest er komt. Super!

Bedankt voor 't plaatsen! :thumbup:

Groetjes,

Rutger
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Hoi Martijn,

Bedankt voor dit mooie verslag, ik blijf het zeker volgen. :thumbup:

Wat een schitterende kolossale loc is het toch!!!!

Gr Ruud
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Hallo Martijn,

Dank voor het inkijkje bij jullie project.

Heb nu nog meer respect voor het resultaat.

Kijk uit naar het vervolg.

Gr

erik
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
ik heb hem idd een paar keer buiten zien staan de afgelopen maanden,ik woon zelf in blerick,vlakbij het spoor :P en zie dus weleens het een en ander bij die loods buitenstaan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Hoi Martijn,
Mooi verslag van mijn Nederlandse lievelingslok.
Bedankt :thumbup: en ik kijk al uit naar het volgende verslag.

Groet,

Hans
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Citaat van: main-unit op vrijdag 18 november 2011, 10:35:00
ik heb hem idd een paar keer buiten zien staan de afgelopen maanden,ik woon zelf in blerick,vlakbij het spoor :P en zie dus weleens het een en ander bij die loods buitenstaan

De loc moest een paar keer naar buiten... We hebben geprobeerd haar af te schermen van de hoofdlijn met behulp van één of twee goederenwagens maar het is toch lastig om zo'n grote loc verborgen te houden :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Fantastisch dat er nog zoveel mensen zijn, die er de tijd voor vrij
maken om belangeloos, in principe ook voor anderen, weer iets
moois op de rails te zetten.

Ook heel fijn en interessasnt dat er nu een opsomming komt met
foto's, van hetgeen er allemaal moest gebeuren, en dat dan ook
nog onder tijdsdruk.

Je staat dan wel in Amersfoort verlekkerd te kijken, maar beseft niet
wat er allemaal aan te pas moet komen om die loc in Amersfoort
te krijgen en dan ook nog in de staat zoals die gepresenteerd werd.

HULDE en wel bedankt aan alle medewerkers!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Bedankt voor het plaatsen van deel 1 van dit interessante en lezenswaardige verslag. Ik ga dit zeker volgen. Op naar de volgende delen.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Mooi! En zoals ik al melde in de pb, ik had heel graag mee geholpen met zoiets!

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 1)
Prachtig topic.

Pure historie opbouwen ;)

Dennis
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Dag 2: Zaterdag 1 oktober 2011


De inschatting dat we deze dag met grondverf en/of met de stroomafnemers aan de gang zouden kunnen bleek absoluut te optimistisch. Het dak moest namelijk ook nog geschuurd worden en dat viel toch wel een beetje tegen... :confused:




Het was mooi weer, sterker nog, het leek wel hartje zomer op deze eerste oktober! Vanwege het zomerse weer en omdat het schuren van het dak nog wel eens wat stof op zou kunnen leveren, was de loc met de heftruck naar buiten getrokken. Dit was het beeld toen ik samen met m'n vaste collega-klusser (en chauffeur :wink:) aan kwam rijden. Het is wel een beetje een trieste bedoening zo: grote gaten erin, verf die er werkelijk niet uit ziet en ontdaan van haar stroomafnemers...



Die Sik op de foto hierboven is een ander restauratieproject, wat ten gunste van de 1218 tijdelijk stil was gelegd. De gele wagens rechts zijn verblijfswagens van Speno, die daar een spoor in gebruik heeft voor het onderhouden, vullen en reinigen van slijptreinen. Met enige regelmaat kwam er een wat verbaasd kijkende Italiaan voorbij fietsen, zoveel activiteit daar waren ze niet gewend! :razz:



Aan de zijde van cabine 1 waren in de tussenliggende week de gaten gemaakt voor de front- en sluitseinen. Ook was er gewerkt aan een reeks kleine uiterlijke aanpassingen waarvoor enig slijp en laswerk benodigd was; deze aanpassingen passeren vanzelf de revue.



Een niet honderd procent effectieve maatregel tegen spotters die op de hoofdlijn (hier achter mij) voorbij komen. Bij een latere gelegenheid dat de loc naar buiten moest hebben we er twee wagens voor gezet :razz: Rechts staat de ooit door Strukton geschonken verblijfswagen, die in gebruik is bij de beheerders van de loodsen en op de klusdagen absoluut goede diensten bewezen heeft.



En toen het dak op... Het was ruim boven de 25 graden en de hemel was strakblauw. Met andere woorden: het werd al snel werkelijk snoeiheet op dat stalen dak! Halverwege de middag kon je er met goed fatsoen niet meer op zitten zonder je achterste te branden :mrgreen:

Als snel bleek dat het blauw wat er nu op zit op het dak over een dikke laag vuil heen geschilderd is. Dat vuil bestaat uit zestien jaar aan koostof- en koperslijpsel van respectievelijk de sleepstukken en de bovenleiding. De blauwe verf kwam er hier en daar met plakkaten tegelijk vanaf en daaronder kwam heel veel stof en vuil vandaan...

Dat was dus best wel afzien... De combinatie van zweet en schuurstof blijkt een uitstekende vervanger voor haargel, kan ik je vertellen :confused: :wink:



Leuk was wel dat er op het dak nog originele bruine verf uit 1952 tevoorschijn kwam :mrgreen: Dat was niet zo bij de wanden, kennelijk zijn die ooit een keer kaal geweest, maar het dak niet. Daar was het net een toverbal!



Hier en daar sprong de verf er dus met stukken tegelijk vanaf en soms kwam daar gewoon het oude bruin weer onder vandaan.



Na we een lange, hete dag onze schuurmachines hadden gemarteld totdat ze letterlijk uit elkaar vielen (de machine waarmee ik werkte kon na deze actie de container in) werd de bovenkant van de loc afgeblazen met behulp van een flinke compressor...

Op deze foto is één van de kleine uiterlijke wijzigingen te zien: de ingekorte regengoot boven de cabinezijruiten. Tot onze schrik kwam onder de verwijderde goot een scheur in het staal vandaan, groot genoeg om zo de cabine in te kunnen kijken! :eek: De loc heeft in haar ACTS-tijd een keer een aanrijding gehad (ik meen met een V60) en heeft daarbij een licht geknikte neus opgelopen. Kennelijk is dat hard geboeg gegaan om het staal ter hoogte van die regengoot te laten scheuren. Ook aan de andere zijde zat een dergelijke scheur, sterker nog: de hele bak is niet 100% recht meer. Uiteraard zijn de scheuren dichtgelast; hier staat het laswerk inmiddels in een primer.



Het was maar goed dat we buiten aan het werk waren! :wink:
Grote wolken schuurstof en koolstof kwamen er van het dak en de neuzen af.



Over details gesproken... Op deze plek, zeg maar tussen bufferbalk en draaistel, was een klein hapje uit de bak. Op foto's lijken die hapjes bij elke loc weer anders te zijn en soms te ontbreken. We weten niet precies waar ze voor dienen, maar we vermoeden dat het iets te maken heeft met de typhoons die daar vlak achter gemonteerd zijn. Er is besloten om er weer (?) een mooie vloeiende lijn van te maken en daartoe zijn vier kleine stalen driehoekjes op maat gemaakt die in de hapjes gelast zijn. Daarna is het staal zorgvuldig geslepen tot er een vloeiende lijn onstond. Na het schilderwerk was niet meer te zien dat eraan gelast was :smile:



Andere werkzaamheden die tijdens het dakschuren werden verricht waren o.a. het terugplaatsen van de regengoten tussen de zijwandroosters; ook werd er verder gewerkt aan de fontseinen. De regengootjes die onder de ruitenwissers door "slingeren" moesten er ook af, die liepen bij aflevering namelijk boven de ruitenwissers langs.



Een overichtsplaatje; de zon begint al weer onder te gaan en er is nog geen druppel grondverf aan te pas gekomen. Aan de stroomafnemers, die in de loods staan, is ook nog helemaal niets gedaan. Langzaam begint het tot ons door te dringen wat een enorme klus dit eigenlijk is. Met even een dagje schuren en dan een dagje schilderen ben je er echt niet, zoveel is nu wel duidelijk...



We zijn met drie man de hele dag aan dat dak bezig geweest maar glad krijg je het niet - het zag er aan het eind van de dag uit als een soort maanlandschap :confused: Eigenlijk zou de boel gezandstraald moeten worden, maar daar daar hadden we geen tijd en geen spullen voor.

De hoogspanningsleidingen die over het dak lopen en de talloze bouten waarmee de drie dakluiken vast zitten maken het schuren een tijdrovende bezigheid en zorgen ervoor dat er veel plekjes zijn waar je slecht of niet bij kunt. En overal zit dat koolstofslijpsel, in combinatie met dikke lagen barstende verf...



Op de neuzen hetzelfde verhaal. Dat is qua verfwerk altijd al een zwakke plek geweest van de 1200. Niet zelden vlogen de stukken verf en vuil tegen de cabineruiten als ermee gereden werd... In het midden de gedemonteerde regengootjes en op de voorgrond ligt één van de twee hoogspanningskabels die bij de isolator (linksonder op de foto) aan de voet van de stroomafnemer bevestigd moeten worden. Deze kabel komt van links. Wat van rechts komt is geen kabel, maar een luchtleiding met slang die de lucht aanvoert waarmee de stroomafnemer tegen de draad gedrukt wordt.



Het dak aan het eind van de dag. Veel beter wordt het niet, we zullen het ermee moeten doen... Na deze foto is de loc weer binnen gezet en vonden we het wel welletjes. We waren allemaal moe en vooral erg vies (zwart water bij het douchen!) en hebben na de gedane arbeid, in het laatste beetje zon, genoten van een koud biertje en een heerlijke barbeque! :biggrin:


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hé Martijn

Zeer leuk dat je dit op het forum plaatst, kunnen we allemaal meegenieten.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hallo Martijn,

Wat een leuk en interessant verslag  :)

Bedankt voor het (bijhouden onder het werk  B)) en het plaatsen  :thumbup:

Groetjes Fulco
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Martijn,

Hartstikke leuk dat je dit plaatst en, ..... dat je daar aan mee gewerkt heb

Het blijft Nederlands mooiste loc !!

Ik wacht op het volgende verslag

Gert Jan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Gaaf dat je dit doet  :thumbup:
The making of de mooiste loc van 12-11  :)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
 :favorite: GEWELDIG  :favorite:

Het meeste is namelijk al een keer gezegd  :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Mooi hoor.

Mooi projectje ook trouwens.

Gr. Marcel
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Top, leuk om terug te lezen!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Gaaf verslag Martijn en geweldig dat je hieraan hebt meegeholpen. :thumbup:
Ik kijk al uit naar het vervolg.  :)
Dat dak is een megaklus geweest zeg, hadden jullie geen zwaardere machines zoals schuurschijven of zandstralers tot jullie beschikking?
Had je geen lamme armen na een hele dag schuren?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 november 2011, 22:59:40
Dat dak is een megaklus geweest zeg, hadden jullie geen zwaardere machines zoals schuurschijven of zandstralers tot jullie beschikking?
Nee...

Citaat van: Kappa op vrijdag 18 november 2011, 22:59:40
Had je geen lamme armen na een hele dag schuren?
Ja! En spierpijn de volgende dag...

:wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Pfff... Wat een klus. Een hogedrukspuit had geen uitkomst kunnen bieden? Respect heren, diep respect.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Laurent op vrijdag 18 november 2011, 23:19:06
Pfff... Wat een klus. Een hogedrukspuit had geen uitkomst kunnen bieden?

Ik denk dat ik die wel snap: water op blank ijzer combineert niet echt lekker. Bovendien is het lastig alles weer goed droog te krijgen voor je gaat spuiten. Water onder de lak is ook funest. Bij voorkeur dus watervrij werken.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Acido op vrijdag 18 november 2011, 18:33:00
Over details gesproken... Op deze plek, zeg maar tussen bufferbalk en draaistel, was een klein hapje uit de bak.
Ik heb ff bij mijn 1215 gekeken en daar zijn die overgangen ook niet vloeiend, maar in een hoek, maar ja dat is maar model.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Laurent op vrijdag 18 november 2011, 23:19:06
Pfff... Wat een klus. Een hogedrukspuit had geen uitkomst kunnen bieden? Respect heren, diep respect.
Laurent, ik had het over een zandstraler, dat is iets anders.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Had ik al gezegd dat het een mooi verslag is al, leuk leesvoer.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Zand- of gritstralen moet je door een gespecialiseerd bedrijf laten doen dat er een cabine en de juiste apparatuur voor heeft. Extern dus, en dat betekent dat je de dakluiken van de loc af moet halen. Dat kan wel, maar is een zware klus waar je ook een kraan bij nodig hebt. Er was simpelweg geen tijd en geen geld om dat te doen en de luiken extern te laten stralen.

Met de roosters is dat wel gedaan, maar die zijn aanmerkelijk minder groot en zwaar. Bovendien is het lastiger om die goed geschilderd te krijgen zonder ze te stralen, terwijl ze natuurlijk veel meer in het zicht zitten dan de dakluiken...

Bij de 1201 zijn die luiken er overigens wel af geweest, maar die loc is dan ook zo ongeveer in zijn geheel kaal geweest, dus tot op het blanke staal. Je kunt je wel indenken wat dát voor een klus is geweest... :confused:

En stralen met water is bij een 1200 vragen om problemen want 1200-en en vocht gaan slecht samen. Vergeet niet dat de zijwandroosters er niet in zitten... Het zou ook de andere werkzaamheden in de weg zitten qua tijd en zoals 1200Blauw aangeeft is het ook niet handig als je zo snel mogelijk wil/moet gaan schilderen.

Afijn, de enige optie was dus om het dak zo goed en zo kwaad als dat ging te schuren. Daarvoor hadden we verschillende soorten handschuurmachines ter beschikking, zowel vlak, schijf als band. Verder is één van ons is het grootste deel van de tijd op het dak met een plamuurmes in de weer geweest om de plakken loszittende verf af te steken... :razz:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Nou Martijn, die schouderklopjes krijgen jullie dan wel van mij. Petje af voor wat jullie gedaan hebben en dan hebben we het meeste nog niet eens gezien.
Goed gedaan!!!

Grt, JW
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Tegenwoordig zijn er ook methodes, om op locatie te stralen. Het hoeft niet allemaal even moeilijk te zijn. Ook kun je zelf met een compressor en een straalspuit een stuk komen. Geeft wel een zooi, maar het gaat wel stukken sneller.

daarnaast zijn er diverse apparaten te huur, om zulke klussen aangenamer te maken....

Roy
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
ik vind het een geweldig project
zonde dat ik er om amersfoort net bij kon zijn maar ja
alles heeft zijn tijd nodig
ik geniet van je verslag en wacht met spanning en geduld op de rest

geweldig hoor petje af

Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
We waren eigenlijk een beetje onaangenaam verrast door het dak. Zo van "O, ja, het dak moet ook nog" om er vervolgens pas achter te komen in welke toestand het werkelijk verkeert om er daarna een hele dag mee bezig te zijn. Het was echt de bedoeling dat we zouden gaan gronden op die tweede dag... not :wink:

Deel 3 volgt waarschijnlijk maandag :smile:

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Martijn, hoe "schoon" hebben jullie het dak gekregen?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Kappa op zaterdag 19 november 2011, 10:19:22
Martijn, hoe "schoon" hebben jullie het dak gekregen?

Zo "schoon" als op de laatste drie foto's. Die zijn genomen na het schoonblazen met perslucht.
Er is begonnen met een schop (!) om zoveel mogelijk loszittende troep eraf te krijgen, pas daarna zijn we gaan steken (met een plamuurmes) en gaan schuren (met een bandschuurmachine met zwaar schuurpapier).

Niet alle verf was eraf (dat was ook niet de bedoeling) maar alles wat los zat wel zo'n beetje. Doordat de lagen verf vrij dik zijn is het echter niet te doen om dat glad te schuren; het ging erom dat we een oppervlak hadden waar de grondverf op kon hechten. Op een laag koolstofslijpsel kun je dat vergeten dus dat moest eraf.

Kortom: het was oneffen maar wel schoon genoeg om te schilderen. Voordat de verf erop ging is alles nog wel afgenomen met ontvetter, op de volgende klusdag.

Martijn
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hoi Martijn,

heel leuk dat je ons mee laat genieten. Ik vind de 1200 serie de mooiste serie die de NS in dienst heeft gehad.

Groetjes Dennis
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hoi Martijn,

Ik vind het hartstikke leuk dat je dit zo laat zien.

Vincent
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Martijn,

Weer een schittterend verslag. Hier geniet ik echt van. Lieten maar meer musea's hun werkzaamheden zo zien.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Erg leuk!! Ik kan niet wachten op deel drie!!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Dank voor alle complimentjes :biggrin:

Deel drie zal meer dan dertig foto's bevatten, ik moet alleen even tijd zien te vinden om dat te schrijven... De planning is maandagavond, maar wie weet kan ik zondagavond al wat doen :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: Acido op zaterdag 19 november 2011, 12:13:58
Deel drie zal meer dan dertig foto's bevatten
Dat wordt smullen... :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Ik wacht geduldig (lees: ongeduldig) af! :D

EDIT: Doen jullie nog wat met die oude nieuwe frontsein dingen?? Anders is hier een belangstellende!! :D :D :D :D :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Was het qua gezondheid niet veel beter geweest als jullie beschermende middelen hadden gedragen, minmaal ter bescherming van de luchtwegen / longen. En natuurlijk ook voor de ogen.
Dit mag en kan zo echt niet, kans is heel aannemelijk dat jullie daar later gezondheidsproblemen door krijgen, echt ongelofelijk om te zien dat niemand adembescherming gebruikt, terwijl de stofwolken voorbij komen. Vooral koperslijpsel is heel linke boel !
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Citaat van: MarklinKoen op zaterdag 19 november 2011, 12:46:12
Doen jullie nog wat met die oude nieuwe frontsein dingen?? Anders is hier een belangstellende!! :D :D :D :D :D
Die gaan naar EETC.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hmm.. jammer! Maarja! :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hallo Martijn,

Leuk om deze hele verbouwing 'mee te kunnen maken' doormidden
van jou verslagen, hartstikke leuk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg ervan! :D

En inderdaad: de schouderklopjes hebben jullie ZEKER verdient! :thumbup: :thumbup:

Groetjes Daniël
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
ik vind het leuk om alles zo te zien
ik weet nog van mijn bezoek aan York dat ze daar een aparte afdeling hadden waar ze aan het reataureren waren en dat kan je mooi zien
ik wou dat je dat in nederland ook kon
maar dit brengt het allemaal wel heel dichtbij

Ed
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Erg leuk verslag! Ik heb zelf geen tijd om mijn werk bij de STAR fatsoenlijk te kunnen fotograferen (veel te druk) maar het is zeer herkenbaar. Ik begin trouwens meestal met het dak - iets met ervaring enzo... ;)
Haakse slijper met komborstel werkt ook goed tegen roest. Zonder mondkapje schuren en borstelen aan oude verf moet je trouwens zeker niet willen.
En Roy: stralen is niet zomaar mogelijk en zéker niet toegestaan. Er rust vast een milieuvergunning op dat emplacement waar zoiets in zal staan. Dan moet je al een bedrijf inhuren etcetera, daar gaat je geld ;)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Leuk om via deze foto's toch een beetje bij het ombouwproject geweest te zijn. Ben erg nieuwsgierig naar de update!

Groeten Dennis
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 2)
Hey Martijn!

G E W E L D I G!!!!

Mooi stuk werk afgeleverd, ik heb er van genoten.

Met vriendelijke groet,
Martijn