Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe de 1253 weer 1218 werd

Gestart door Acido vrijdag 18 november 2011, 00:24:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Als ik mag kiezen, kies ik voor stuurlui !  :)  Snap alleen je opmerking niet, lees mijn eerdere berichten/aanvullingen/verbeteringen ook even door...... Als ik onzin schrijf, verneem ik graag.

In de tekst stond duidelijk dat de asbakken werden herplaatst, om het op de '50 jaren te laten lijken, maar als ernaast dan 3 zaken zitten welke niet anno '50 jaren zijn, mag ik dat toch best opmerken ? En daarop geeft "Acido" / Martijn ook een duidelijke reactie.
En daar is een forum toch voor ? Overigens staat op de betreffende foto geen Remkraan, een Grote Remkraan zit ook niet aan die zijde van de lok 1200.

De roosters van de 1201 zijn inderdaad de gewone roosters, met daarin "tussenstukjes" geplaatst, waardoor het gedeelde roosters lijken. Overigens heeft de 1201 ook geen ramen in de cabinedeuren, de 1218 wel (en heel fraai !)

Met vr gr B. Mamba
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
laat ik het dan anders zeggen: spijkers op laag water zoeken.

Tevens horen er voor de jaren 50 geen asbakken in de cabine....

mvg,
Robin
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Om verdere onenigheid over de asbakken te voorkomen heb ik ook op dat punt de tekst aangepast. Verder wil ik graag opmerken dat ik een leuk en gezellig verslag probeer te schijven en niet een wetenschappelijke publicatie :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Zo is het Acido !
Je verhaal is echt super om te lezen. :thumbup:

Er zijn altijd wel mensen die ergens iets van moeten vinden.
Ook dat zijn natuurlijk Hobbyisten, of zijn het puristen? :-)
Lekker laten waaien, we genieten er toch allemaal van, critisch of niet.

Ga zo door! Acido! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

ik geniet! :P

Paul
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Precies. Mijn advies (eigenlijk meer een vraag): ga door met het beschrijven van de werkzaamheden aan de loc en laat je alsjeblieft niet van de wijs brengen door ... (vul-zelf-maar-een-passend-woord-in).
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 15:07:31
Verder wil ik graag opmerken dat ik een leuk en gezellig verslag probeer te schijven en niet een wetenschappelijke publicatie :wink:

Juist! Dat was juist waar het mij om ging!
mvg,
Robin
(die voor dezelfde geelgenheid aan de plan K van het spoorwegmuseum heeft meegeholpen :D)
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 15:07:31
Om verdere onenigheid over de asbakken te voorkomen heb ik ook op dat punt de tekst aangepast.
Soms doet me dit topic denken aan een liedje van André van Duin, waarvan ik gelukkig de titel ben vergeten  :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Deel 8 volgt vanavond :smile:


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
CiteerSoms doet me dit topic denken aan een liedje van André van Duin, waarvan ik gelukkig de titel ben vergeten 

Ik begrijp niet, wat "er staat een paard in de gang" hiermee te maken heeft :help: :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Ben ontzettend benieuwd, Martijn  :P
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Mmmmmmmmmm  8)
Je maakt mij erg nieuwsgierig  :D

Gr. Kees
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 16:42:40
Deel 8 volgt vanavond :smile:


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Echt prachtig! Ik ben benieuwd naar het volgende deel ;)

Gr, Bas
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Vind je verhaal echt super gaaf :lol:
Je moet maar zo denken azijnzijkers houd je toch  ;)

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Kees1835 op maandag 28 november 2011, 17:12:30
Vind je verhaal echt super gaaf :lol:
Je moet maar zo denken azijnzijkers houd je toch  ;)
Gr. Kees

Acido,

Schitterend document maak je ervan,Negatieve reacties/kommentaar verbazen mij hier  8o

Kees,  Het zijn azijndrinkers,dan komt wat jij zegt,  :mrgreen: :mrgreen:
Wie de schoent past sloft ermee weg ;)
Gr, jan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 16:42:40
Deel 8 volgt vanavond :smile:


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:

Nou...... van mij mag tie :P
Hoe heten ze ook alweer Uqulair  :D :thumbup: :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Boskabouter op maandag 28 november 2011, 18:27:11
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 16:42:40
Deel 8 volgt vanavond :smile:

Zit vol spanning naar mijn beelscherm te turen   :eek:[


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:

Nou...... van mij mag tie :P
Hoe heten ze ook alweer Uqulair  :D :thumbup: :D

En als verrassing brengen ze een nieuwe druk uit van de boeken van Henk Bouman  :oops:


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Kees1835 op maandag 28 november 2011, 19:14:08
Citaat van: Boskabouter op maandag 28 november 2011, 18:27:11
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 16:42:40
Deel 8 volgt vanavond :smile:

Zit vol spanning naar mijn beelscherm te turen   :eek:[


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:

Nou...... van mij mag tie :P
Hoe heten ze ook alweer Uqulair  :D :thumbup: :D

En als verrassing brengen ze een nieuwe druk uit van de boeken van Henk Bouman  :oops:


Edit Gerard: quote gerepareerd
Geef deze man een sigaar! :thumbup:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: Boskabouter op maandag 28 november 2011, 19:26:07
Citaat van: Kees1835 op maandag 28 november 2011, 19:14:08
Citaat van: Boskabouter op maandag 28 november 2011, 18:27:11
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 16:42:40
Deel 8 volgt vanavond :smile:

Zit vol spanning naar mijn beelscherm te turen   :eek:[


Citaat van: Kees1835 op zaterdag 26 november 2011, 19:59:20
Heb alle foto's met tekst opgeslagen, het lijkt nu op een boek  :lol:

Gr. Kees
Het zou wel eens kunnen zijn dat dat wat voorbarig is... :wink:

Nou...... van mij mag tie :P
Hoe heten ze ook alweer Uqulair  :D :thumbup: :D

En als verrassing brengen ze een nieuwe druk uit van de boeken van Henk Bouman  :oops:


Edit Gerard: quote gerepareerd
Geef deze man een sigaar! :thumbup:

Dank je maar ik rook niet  :D


Edit Gerard: quote gerepareerd
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Dag 8: Donderdag 10 november 2011

Deze donderdag was de laatste dag die beschikbaar was om nog iets aan de 1218 te doen, voordat ze op vrijdagochtend zou vertrekken naar - uiteindelijk - Amersfoort.

Er was voorspeld dat er nog veel te doen zou zijn en dat klopte ook. De druk stond er behoorlijk op: we konden geen grote tegenvallers meer hebben want het moest die dag af...




Er werd meteen maar met het belangrijkste begonnen: de nummerplaten! Zonder nummers was het immers slechts een bruine 1200 en niet de 1218 :wink:



Alle opschriften moesten er ook nog op. Daar was de avond tevoren mee begonnen. De cijfers en letters waren uitgesneden uit een stickervel, wat daarna op de loc geplakt werd. Vervolgens ging er witte verf eroverheen en daarna hoefde alleen het vel nog weggetrokken te worden.



Twee dagen eerder, op dinsdag, is er een hele dag gewerkt door een aantal mensen om de roosters gemonteerd te krijgen. De bouten moesten nog wel aangedraaid worden en, omdat ze zwart zijn, ook nog even met bruin aangestipt worden.



Niet alleen de roosters waren geplaatst, ook aan de cabinedeuren was flink doorgewerkt. Deze is helemaal klaar, inclusief deurkruk op 45 graden :smile:



Dat zul je net zien: bij één deur paste het raampje niet, omdat de deur aan de binnenzijde net even smaller bleek te zijn. Hoe ze het gedaan hebben weet ik niet, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Dat hier geen raampje in zat was eigenlijk wel handig. Je moest opletten dat je de deuren niet dichtgooide als je in loc was, omdat alle klinken aan de binnenzijde nog ontbraken. Bij deze kon je echter, als bij een antieke auto, je arm door het raampje steken om 'm via de buitenkant open te maken :razz:



Een belangrijk visueel element zijn natuurlijk de nummers op de bufferbalken. Ook die waren de avond tevoren erop gezet. Wellicht ten overvloede: de sticker zit er hier nog op, maar heeft bijna dezelfde kleur rood als de bufferbalk...



De nummerplaat, met de schroeven in de k*tstand, zoals dat werd genoemd: de gleufjes verticaal :mrgreen:



Voor de mensen die willen weten wat er nou achter dat klepje zit. In ieder geval géén asbest, volgens het groene stickertje...
Eronder de Werkspoor fabrieksplaat (met het juiste fabrieksnummer).



En toen... was er licht! :eek:



Ik was bezig met schilderwerk in de loc, in het halfduister, toen plotseling het licht in de cabines en de gangen aanfloepte. Voor het eerst kwam er leven in de 1218 :biggrin:



Ook op het meterpaneel kwam vanalles tot leven :smile:
Okee, het waren maar wat lampjes, en dan ook nog op de depotvoeding, maar het was de eerste keer dat ik überhaupt iets zag werken aan de loc. Het was niet langer 108 ton dood staal én het betekende dat we de frontseinen zouden kunnen ontsteken.



Ik was overigens bezig met het "machinegroen" schilderen van de binnendeuren. Het was namelijk opgevallen dat je die kon zien door de nieuw geplaatste raampjes, en dus moesten ze ook groen worden.



Nadat de laagspanningsinstallatie tot leven was gewekt konden de fontseinen worden aan gesloten. Meteen werden de lichten in de loods even uitgedaan om dat goed te kunnen aanschouwen :wink:



De eerste stickervellen voor de opschiften waren verwijderd en dat ging helemaal niet goed... Er ontstond lichte paniek want de verf scheurde niet goed en trok hele stukken van de cijfers mee. Het was erg koud geweest gedurende de nacht en de verf was niet helemaal droog. Het probleem deed zich bij vrijwel alle opschriften voor, inclusief de gele hoogspanningssymbolen. Hier en daar was de verf ook onder het stickervel gelopen.
Nieuwe stickervellen waren er niet en er was eigenlijk ook geen tijd om het allemaal nog een keer te doen. Dit was nou precies zo'n tegenslag die we niet konden hebben... :confused:

Nou ben ik modelbouwer, dus ik heb gezegd dat ik daar wel raad mee wist, mits iemand een klein penseeltje voor me had. Dat is niet direct iets wat je vindt in een loods zoals deze, dus werd contact opgezocht met de man die de nummerplaten had geleverd. Hij was zo goed om naar de loods te komen met zijn oude Teekendoos (nog met dubbel E!) vol penseeltjes. Onderin vond ik twee ongebruikte kwastjes van het formaat dat je bij modelbouw gebruikt en ik ben aan de gang gegaan... :smile:



Ik ben een uurtje of twee, bij wijze van spreken met het tongetje uit de mond, bezig geweest met om met dat penseeltje alle opschriften weer "strak" te maken. De verf was dik en het staal was koud, maar het resultaat was naar tevredenheid :smile:



Na het gepriegel met de opschriften was het tijd voor een ietwat lomper klusje. Er moest een remcylinder vervangen worden en er was een splinternieuw exemplaar opgeduikeld waar het kaartje zelfs nog aan hing. Het was weliswaar een Plan V-cylinder, maar dat moest gewoon passen. Met zijn tweeën hebben we de oude remcylinder van het draaistel afgehaald. Toen we de nieuwe op zijn plek wilden monteren bleek dat echter totaal niet te passen! De gaten voor de bevestigingsbouten waren een stuk kleiner en zaten op andere plaatsen. Ook zat de aansluiting voor de luchtleiding op een andere plek...

Goede raad was duur en zonder remcylinder zou de loc zeker niet naar Amersfoort kunnen. Het enige wat we konden doen was de remcylinder uit elkaar halen en hopen dat het zuigerdeel van de nieuwe op het cylinderdeel van de oude paste. Het was de zuiger die kapot was en aan de cylinder zitten de bevestigingspunten. En het leek erop dat de boutjes waarmee beide delen aan elkaar zaten gelijk waren...

Van twee is toen één gemaakt en jawel: het paste! :smile:
Uiteraard is het grijze deel daarna nog even zwart gespoten.



In de donkere en toch wel krappe neuzen (er staat ook nog een compressor in) werd ondertussen verder gewerkt aan de front- en sluitseinen, die één voor één gingen werken.



De opschriften bij de cabinedeuren waren wat beter tevoorschijn gekomen dan de nummers op de bufferbalken. Dit is wel na het bijwerken. Er had nog een revisiedatum onder moeten komen (namelijk 11.11.11 Br :smile:) maar dat is erbij ingeschoten.



Sluitseinen... check! :mrgreen:



De batterijen ter vervanging van de oude, die eerder al aan de oplader waren gehangen, bleken toch niet geschikt te zijn. Ze pasten niet in de bakken en er was geen andere manier om ze goed kwijt te kunnen op de plek waar ze moesten komen. Nieuwe accu's kopen werd overwogen maar dat zou te duur worden. In de museumloods stonden echter deze nog. Ze waren officieel afgekeurd, ik geloof omdat ze niet-afgedekt opgeslagen waren geweest, maar ze waren ongebruikt en deden het nog gewoon.

Er was geen tijd om ze eerst helemaal op te laden, dus werd besloten ze eerst in de loc te monteren en dan via de depotvoeding "door de loc zelf" te laten opladen. Omdat deze accu's evenmin in de bakken pasten, maar wél overdwars er bovenop, is uit oude pallets deze prachtige accubak in elkaar getimmerd. Het hele zaakje zou later met een paar spanbanden vastgezet worden - het was toch maar tijdelijk (toch?) :razz:



De accu's werden aangesloten en een spannend moment was het inschakelen van de laadstroom. Er klonk een snerpende zoemtoon in de loc en zowaar: de meter gaf een laadstroom van 11 Ampère aan. Ook dat werkte! Belangrijk, want zonder werkende batterijen zouden we op 12 november geen frontseinen hebben.

De ronde gele lamp geeft overigens aan dat de loc aangesloten is op depotvoeding. Van de vier gele lampjes erboven branden er maar twee, terwijl dat er eigenlijk vier zouden moeten zijn. Ze geven namelijk aan welke motorgroepen buiten dienst gesteld zijn. We hebben de standen van de messchakelaars gecontroleerd, maar die stonden toch echt alle vier op 'uit'. Later, in Amersfoort, brandden de lampjes wel allemaal: de loc had kennelijk genoeg getrild om alle contactjes weer te laten werken :wink:



Terwijl er aan de techniek gesleuteld werd, heb ik in beide cabines de onderdelen die ik van de achterwand af had gehaald, weer gemonteerd.



Dit is één van de depotbordjes. Hier had eigenlijk "Wpl Mt" moeten staan, maar uit het stickervel was een hoofdletter T gesneden, en dat moest natuurlijk een kleine letter t zijn. Als alternatief waren ook vellen met deze tekst beschikbaar. Aangezien de b in Tb hier wel een kleine letter was, werden het dus deze.
Omdat de teksten nog op de plaatjes aangebracht moesten worden, hebben we maar eens gekeken wat er nou gebeurt als je de sticker er er direct na het schilderen af trekt, dus als de verf nog nat is. Wat bleek: dat werkte perfect! Toen wisten we wat we verkeerd hadden gedaan met de andere opschiften... die verf was niet te nat maar juist veel te droog geweest :razz:



De kopdeuren zijn ook voorzien van fabrieksplaten en klaar om eindelijk definitief gemonteerd te worden.



Het aansluiten van de frontseinen was klaar en voor het eerst voerde de 1218 weer een echt L-frontsein. Geen omgekeerde L, want die werd pas in de jaren '60 ingevoerd.



Nummer erop, kopdeur erin, "klinknagel"strips erop, fabrieksplaat erop en een mooi L-sein: het begint nu écht ergens op te lijken! :biggrin:



Detail van de fraai gemonteerde cabineruitjes. De lijst wordt met metalen beugels op zijn plek gehouden en ruit en raamlijst zijn gekit, dus het is allemaal nog waterdicht ook :wink:



De netjes gespoten roosters met meegeschilderde bouten. Weg zijn de grote lelijke gaten waar we zo lang tegenaan gekeken hebben. Al hadden die gaten wel het voordeel dat ze daglicht in de loc brachten, hetgeen geen overbodige luxe is als de gangverlichting het nog niet doet...



Een blik in de cabine toont de Hamerslag-groene rijcontrollers :smile:

Hier is ook te zien dat de raamlijsten van de zijruiten meegeschilderd zijn. Dit is een bewuste keuze: de originele ramen waren aan de binnenkant gemonteerd en kenden niet de opvallende zilverkleurige raamlijsten. Er was geen gelegenheid meer om deze ramen meer origineel te maken, maar het meeschilderen van de lijsten deed visueel al heel wat.



Het was alweer laat en ik was per trein, dus tegen tienen moest ik echt gaan. Dit is zoals ik de loc heb achtergelaten. Er is die nacht nog tot half drie (!) doorgewerkt om de 1218 helemaal klaar te krijgen voor transport. De remmen moesten nog helemaal worden afgesteld vanwege het vervangen van de remblokken en de ruitenwissers moesten er nog op, om maar wat te noemen... Petje af!

Het was spannend en er is tot het gaatje gewerkt, maar de Grote Verrassing van het 60 jaar 1200-feestje was er klaar voor! :mrgreen:

Het volgende spannende moment zou het transport zijn. Zouden de lagers het houden? Remt ze zoals het hoort? Reken maar dat er door enkele mensen erg weinig geslapen is die nacht! :razz:


Wordt vervolgd...

Martijn :cool:


Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Zo! dat was weer een deel! :P

Super!!! Heerlijk genoten Acido! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Maar het einde komt inzicht ;)

Op naar deel 9! :-)

Groeten Paul
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Hoi martijn,

Wederom een schitterend hoofdstuk. Prachtig wat een werk er is verricht.

Gr. Daan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Weemoed, Martijn! Wat was het een leuke tijd!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Citaat van: Acido op maandag 28 november 2011, 21:45:24


Had al vernomen dat het niet helemaal goeg gegaan was, maar het is erger dan ik verwacht had.
Ik ken het gevoel, had het vorige week donderdag hetzelfde, met toevallig het zelfde type sjabloon  :|
tip van de maker: aanbrengen, schilderen, verwijderen.  ;)

Citeer


netjes!!

Citeer

Dit is één van de depotbordjes. Hier had eigenlijk "Wpl Mt" moeten staan, maar uit het stickervel was een hoofdletter T gesneden, en dat moest natuurlijk een kleine letter t zijn. Als alternatief waren ook vellen met deze tekst beschikbaar. Aangezien de b in Tb hier wel een kleine letter was, werden het dus deze.
Omdat de teksten nog op de plaatjes aangebracht moesten worden, hebben we maar eens gekeken wat er nou gebeurt als je de sticker er er direct na het schilderen af trekt, dus als de verf nog nat is. Wat bleek: dat werkte perfect! Toen wisten we wat we verkeerd hadden gedaan met de andere opschiften... die verf was niet te nat maar juist veel te droog geweest :razz:

zie hierboven, maar kan mij voorstellen dat meneer op jouw eerste foto dit in de druk vergeten was  :D
Overigens heb ik op het Utrechts Archief foto's voorbij zien komen van bordjes met MT, dus volledig hoofdletters. Dit betreffen welliswaar stoomlok's, maar het zou zomaar kunnen. Geen idee wat er in Amf danwel Apd op stond, maar ik denk dat niemand het zou zien indien het inderdaad foutief is  :D

maar, niet te vergeten: prachtig werk!

mvg,
Robin
(die de woensdag hetzelfde gedaan heeft bij de plan K, en daarbij het verkeerde nummer erop zette :oops:  B))
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Citaat van: 103 220-0 op maandag 28 november 2011, 22:08:07
Weemoed, Martijn! Wat was het een leuke tijd!

Absoluut! :biggrin:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Citaat van: robins op maandag 28 november 2011, 22:17:44
tip van de maker: aanbrengen, schilderen, verwijderen.  ;)
Daar zijn wij dus ook achter gekomen, ja :wink:

Citaat van: robins op maandag 28 november 2011, 22:17:44
zie hierboven, maar kan mij voorstellen dat meneer op jouw eerste foto dit in de druk vergeten was  :D
Ik weet niet of-ie het vergeten was, het was meer een inschattingsfoutje... anders had-ie ze niet de avond ervoor erop gezet met de bewuste bedoeling om de verf een nacht "goed droog" te laten worden. Wellicht was het een geluk bij een ongeluk dat de verf door de kou slecht gedroogd had, anders was de schade misschien nog wel groter geweest...

Citaat van: robins op maandag 28 november 2011, 22:17:44
Overigens heb ik op het Utrechts Archief foto's voorbij zien komen van bordjes met MT, dus volledig hoofdletters. Dit betreffen welliswaar stoomlok's, maar het zou zomaar kunnen. Geen idee wat er in Amf danwel Apd op stond, maar ik denk dat niemand het zou zien indien het inderdaad foutief is  :D
Ik heb dat ook wel vaker gezien, dat vroeger (weet alleen niet hoeveel vroeger) verkortingen ook wel helemaal met hoofdletters werden geschreven. En ach, we vonden dit ook wel toepasselijk want de loc zou eigenlijk naar de wpc moeten vanwege dat lager :mrgreen:

Citaat van: robins op maandag 28 november 2011, 22:17:44
(die de woensdag hetzelfde gedaan heeft bij de plan K, en daarbij het verkeerde nummer erop zette :oops:  B))
Hehehe... woopsie :razz:
Die Plan K zag er overigens schitterend uit! Stond erg mooi achter de 1202 :smile:

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Super verslag weer!!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Idd, super verslag weer! :)

Gr, Bas
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 7)
Citaat van: 44er op maandag 28 november 2011, 17:22:54
..........Negatieve reacties.........Het zijn azijndrinkers........

Ik wilde nog enkele opmerking/verbeteringen/aanvullingen maken......... maar ik doe het niet meer  :D
Als het geven van enkele opmerking/verbeteringen/aanvullingen als negatief word ervaren, dan toch niet.
Opzich jammer, want het verbeteren van enkele kleine foutjes in de tekst maken dit verslag alleen maar beter, zo was mijn idee.

Met vr gr B. Mamba
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Hallo robin,
Dank voor je update
Al die details waar een wereld achter zit
Nog meer respect voor jullie werk

Gr
Erik
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Hoi Martijn,

Nu je toch tijd overhoudt, heb ik hier een nieuw projectje voor je  :-)

http://verzamelen.marktplaats.nl/spoorwegen-en-tramwegen/506547170-amsterdam-ns-werkspoor-loc-800-in-aanbouw-in-1952-treinen.html

Gr. Kees
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Martijn heeft al een volgend project  :D
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Boeiend verslag weer, en het lijkt wel eindeloos - komt er nog meer?  ;)

Citaat van: Kees1835 op dinsdag 29 november 2011, 13:57:51
Hoi Martijn,

Nu je toch tijd overhoudt, heb ik hier een nieuw projectje voor je  :-)

http://verzamelen.marktplaats.nl/spoorwegen-en-tramwegen/506547170-amsterdam-ns-werkspoor-loc-800-in-aanbouw-in-1952-treinen.html

Gr. Kees

De loc was leuk geweest idd; helaas betreft het hier alleen de foto - van een legendarische fotograaf overigens.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Gaaf verslag weer Martijn, jammer dat je zo vroeg weer weg moest, je kon de eerste trein s'morgens vroeg nemen. ;)
Grappig is dat ik bij de eerste foto's met die stickermallen dacht: moeten die er niet meteen na het schilderen af........?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 november 2011, 19:36:16
Gaaf verslag weer Martijn, jammer dat je zo vroeg weer weg moest, je kon de eerste trein s'morgens vroeg nemen. ;)

Haha, er zijn grenzen... :razz: Ik moest die vrijdag bovendien gewoon werken :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 8)
Echt een supermooi verslag!
Die geschilderde nummers zijn erg geslaagd  :thumbup:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Vrijdag 11 november 2011

Op vrijdag moest ik gewoon werken en was dus niet in de gelegenheid om het transport van onze knappe brunette te volgen. Per sms heb ik gepeild hoe het ging en het antwoord was dat alles volgens plan verliep. Mooi! Geen warmlopers, geen remproblemen en geen onaangename verrassingen :biggrin:

Het was gelukt het project gedurende de twee maanden die dit verslag beslaat goed geheim te houden. Het transport op vrijdag bleef echter niet onopgemerkt en zorgde voor bewonderende reacties op de spottersfora. Achter een door RRF beschikbaar gestelde V100 toog de 1218 eerst via Utrecht naar Den Haag, om daar de turkooise 1201 op te pikken. Samen vormen de locs een mooi combinatie, die naar Utrecht werd gebracht om te overnachten in de HTMU (Herstelpunt Tractie Materieel Utrecht).




Zaterdag 12 november 2011



De grote dag was aangebroken: het was tijd om de 60e verjaardag van de serie 1200 te vieren, tevens slotmanifestatie van het 80-jarig jubileum van de NVBS :biggrin:

In een indrukwekkende trein met voorop vier 1200'en werd de 1218, samen met de 1201 en 1211, door de 1202 van Utrecht naar Amersfoort gebracht. Daar bleef de loc achter om rond de middag deel te nemen aan de vrij toegankelijke materieelshow op spoor 3 met alle acht nog aanwezige 1200'en.

Ik ben in Amersfoort op de trein gestapt en heb de rit als deelnemer meegemaakt. De hele 1218-ploeg was uitgenodigd om in de Blauwe Roemeen mee te rijden, als dank voor onze bijdrage :smile:



Een blik in de Blauwe Roemeen, het rijtuig dat gereserveerd was voor de organisatie en de medewerkers. Het was tevens het 'commandocentrum' waarvandaan de rit gecoördineerd werd. Prachtig rijtuig, maar helaas wel zonder verwarming. Licht hadden we dankzij een generator in de Stalen D, die om die reden in de trein was opgenomen.

Een mooi moment was, toen in het medewerkersrijtuig vanuit Amersfoort goed nieuws binnen kwam: De 1218 staat tegen de draad! :biggrin:

Dat betekende dat het gelukt was om de stroomafnemers op te zetten om de loc hoogspanning te geven zodat de ventilatoren en de compressor konden draaien. Eén van de ventilatoren drijft zoals gezegd ook de generator aan, waarmee de batterijen worden opgeladen en de compressor heb je nodig om met luchtdruk de stroomafnemers tegen de draad te houden. Kennelijk was het dus gelukt de loc zo ver 'op te bouwen' zonder heel station Amersfoort stroomloos te zetten! :mrgreen:

Victorie! Dat hadden we eigenlijk niet verwacht, dus blije gezichten alom :smile:

We wisten wel dat de ventilatormotoren en de compressoren geheel doorgemeten en grondig gecontroleerd waren, maar er was geen gelegenheid meer geweest om in Utrecht de loc met hoogspanning te beproeven...

Toen we met de excursietrein aankwamen in Amersfoort stond het rijtuig ongeveer ter hoogte van de 1218. We konden haar nog niet zien, maar we zagen de stroomafnemers en we hoorden het geruststellende waai-geluid van de ventilatoren: ze deed het echt...



Daar stond ze dan, in volle glorie! We waren allemaal apetrots: dat hadden we met elkaar toch maar mooi geflikt in twee maanden tijd!



Het zonnetje scheen in de cabine en ik was blij dat alle inspanningen in de cabines niet voor niets waren geweest. Het was toch geen gezicht geweest als die achterwand nog knalrood was geweest, nietwaar? :smile:



Ook het werk aan de stroomafnemers was dankbaar gebleken. We wisten niet of we ze daadwerkelijk nodig zouden hebben maar we waren blij dat we daar toch rekening mee hadden gehouden. De met zilverkleurige spuitverf bewerkte uiteinden van de schuitjes maken het plaatje af.



Met name de ramen in de cabinedeuren 'deden' het goed en oogstten vele complimenten.



Terwijl de andere 1200'en werden opgesteld stond de 1218 rustig te waaien en kon je af en toe de compressor horen lopen. Alsof ze nooit anders gedaan had...



Niemand, op misschien een enkele oudgediende na, had ooit een bruine 1200 gezien of zelfs maar een bruine Eloc, dus iedereen wilde er een foto van hebben. Menigeen zal het met mij eens zijn dat deze kleurstelling de stoere 1200 bijzonder goed staat :smile:



Ook de rijcontrollers waren goed te zien in.



Het was druk en bijzonder gezellig in Amersfoort :smile:



Na de "show" werden de museumlocs door de 1202 verzameld.



De door mij, op verzoek van de Blerickse loodsbeheerder, 'gefotoshopte' gedenkplaat was op groot formaat uitgeprint en op een houten plaat bevestigd. Tegen het eind van het uitgebreide fotomoment kregen de 1201 en 1218 elk zo'n plaat op de zijwand, die door magneten op zijn plek werd gehouden.



Nadat ook de 1211 was aangehaakt...



...vertrok het hele circus naar Apeldoorn voor het "toetje". Dit is onderweg, te Stroe, waar de excursietrein werd ingehaald door de 1202 met de museumlocs.



Iets eerder hadden we ons, in de Blauwe Roemeen, tot onze schrik gerealiseerd dat de gedenkplaten nog op de locs zaten! Niemand wist of de magneten het zouden houden of dat de platen ergens onderweg van de locs zouden waaien... Op deze haastig genomen foto is te zien dat ze er zowaar nog op zaten, maar (net als het nummer van de 1211) al wel aan de wandel waren gegaan :wink:

Er is in Stroe gepoogd ze eraf te halen, maar men kon er niet bij en niemand had verteld dat het trapje dat gebruikt was om ze te plaatsen in de cabine van de 1218 lag :razz: Er is daarna voorzichtig doorgereden naar Apeldoorn, waar ze alsnog van de locs zijn gehaald.



In Apeldoorn werd onder grote belangstelling en bij invallende duisternis een line-up georganiseerd met de vier museumlocs, bij wijze van afsluitend "toetje" na het "hoofdgerecht" in Amersfoort.



De 1201 en 1218 gezusterlijk naast elkaar :smile:



De afsluitende plaat van de dag was natuurlijk deze, nadat de 1254 zich bij het gezelschap had gevoegd.

Daarna werd het snel donker. Met vier 1200'en voorop en ééntje achterop toog de excursie trein terug naar Amersfoort. Met gepaste snelheid, vanwege het lager van de 1218. In de Roemeen werden tevreden enkele biertjes opengetrokken: wat een geweldige, geslaagde dag was het geworden! :biggrin:

In Amersfoort ben ik samen met de andere excursiegangers uitgestapt. Daarna is de trein naar de Amsterdamse Watergraafsmeer vertrokken, waar de locs hebben overnacht.




Zondag 13 november 2011

Aanvankelijk zou de 1202 in de ochtend de het grootste deel van de excursietrein, plus de 1211 en 1218, naar Blerick brengen. De dag ervoor had echter zijn tol geëist - er was nog tot laat gerangeerd in Amsterdam - en om het treinpersoneel nog een beetje nachtrust te gunnen is de hele dienstregeling drie uur uitgesteld. Daar kwam nog een half uurtje bij en in de middag reed het konvooi van Amsterdam naar Blerick.



In tegenstelling tot de dag ervoor was het nu, in ieder geval ten zuiden van de grote rivieren, bijzonder mistig. De 1211 en 1218 liepen achterop; hier de trein bij doorkomst te Geldermalsen, omstreeks drie uur.



De trein te Eindhoven. Ik was - uiteraard - op weg naar Blerick, waarbij zich onderweg nog twee klussers aansloten.



Eenmaal bij de loods aangekomen liep het tegen vijven en was de trein net gearriveerd. Er moest het nodige rangeerwerk verricht worden om de rijtuigen en de locs in de loodsen te krijgen. Met moeite was er in de museumloods ruimte gemaakt voor vier rijtuigen, verdeeld over twee sporen. Het vijfde rijtuig werd in de oude wagenloods geplaatst, op het allerachterste spoor. Voor het zesde rijtuig was eigenlijk geen plek, en de drie 1200'en moeten ook nog ergens heen...



Snel werd een houten wand verwijderd die de ruimte waar aan de 1218 is gewerkt afscheidt van de grote lege loods erachter. Het zesde rijtuig, de fraai geschilderde Plan K, ging voor de drie locs uit de "werkloods" in. Zo werd na een uur of twee rangeren en wachten (op twee RRF-locs die in de weg stonden) het hele zaakje, met Bakkie 629 en al, in één keer binnengezet. Eindelijk... het was klaar! :razz:



En zo stond de 1218 precies weer op de plek waarvandaan ze op vrijdagochtend was vetrokken, alleen nu geflankeerd door twee soortgenoten en ze stond andersom, want de loc bleek tijdens het weekend onbedoeld gedriehoekt te zijn :wink:



Daarna was het tijd voor een klein maar gezellig feestje, met drank, sterke verhalen en... 1218-taart! :biggrin:


We konden tevreden terugkijken op een zeer geslaagde dag en een succesvol project. Het was gelukt: we hadden de show gestolen met de 1218, die samen met de 1201 het visuele hoogtepunt vormde van de 60e verjaardag van de serie 1200 :mrgreen:

Ik heb absoluut genoten van het hele 1218-project. Het was altijd gezellig in Blerick en de samenwerking is bijzonder goed bevallen. Wie weet gaan we nog een keer zoiets doen... :wink:


Einde


Martijn :cool:

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,

Geweldig mooi project , je hebt iets om trots op terug te kijken,

Dank voor de mooie foto's en verslag,

Gr, Jan

Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Leuk laatste deel!! Wat wordt het volgende project???
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Mooi werk Martijn, heel leuk verslag ook!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Echt een geweldig project!
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn,

Hartelijk dank voor deze complete en zeer mooie reportage.

Groeten,
Daan
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn bedankt voor dit mooie verhaal; werkelijk geweldig wat jullie in zo een korte tijd hebben weten te presteren!
Hopelijk gaan we deze fraaie lok vaker zien samen met de eveneens erg fraai gerenoveerde turkooise 1201.

Gaat (wellicht een verkorte versie van) dit verhaal nog op de KLOK website verschijnen?
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Martijn, bedankt voor deze uitgebreide en zeer lezenswaardige reportage. Of eigenlijk zou ik, gezien het grote aantal foto's moeten zeggen: beeldverhaal.

Jullie kunnen eer hebben van jullie werk, de 1218 ziet eruit alsof ze vanuit de fabriek naar de show is gekomen. KLASSE.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Dank voor de complimenten! :biggrin:

Citaat van: javanree op woensdag 30 november 2011, 10:01:05
Gaat (wellicht een verkorte versie van) dit verhaal nog op de KLOK website verschijnen?

Er wordt gewerkt aan een PDF-versie van het volledige verslag. Ons forum krijgt wat dat betreft prioriteit maar waarschijnlijk wordt het ook via de KLOK-site bereikbaar gemaakt.

Moet alleen nog even aan onze OGR* vragen of de files op de 3rail server mogen :wink:

Martijn


*) Oh Grote Roerganger
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Permission granted Martijn! Moeten we alleen even kijken dat we die buiten files.3rail.nl parkeren, want die zijn alleen beschikbaar op de 3rail websites.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Echt een prachtig verslag, heb er van genoten!!

Koen
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Prachtig werk Martijn, maar die hoekjes waardoor de deur uitsteekt aan de bovenkant, zaten die er ook al aan het begin op.
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Citaat van: Laurent op woensdag 30 november 2011, 14:01:09
Prachtig werk Martijn, maar die hoekjes waardoor de deur uitsteekt aan de bovenkant, zaten die er ook al aan het begin op.

Bekijk een willekeurige andere 1200 en je zult zien dat ze dat allemaal hebben :wink:
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Wat een schitterend verslag en wat hebben jullie mooi werk afgeleverd. Wat gaat er nu met de lok gebeuren?

Gr Dewey
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Hoe de 1253 weer 1218 werd (deel 9, slot)
 :)
Martijn,

Bedankt voor je prachtige verslag, ik heb net volle geneugten hier door heen gelezen. :thumbup:

Groet Jan,


geheimtaal.. B)
( PS,.. kan dat 1200 boek weer terug naar de eigenaar :P)
( ik ben klaar met de 1000 :o))