Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wie o wie wil ons helpen

Gestart door Jolante donderdag 17 november 2011, 13:12:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2011

offline
wie o wie wil ons helpen
Ik heb mezelf en mijn vader net voorgesteld op de site, daar zit een heel verhaal bij. Misschien dat even lezen. Want mijn vraag is anders een beetje gek.
Wie wil ons helpen met het ontwerpen van een leuke baan. Tips en trucs en wie wil  een stukje (eigenlijke) basiskennis overdragen. Het gaat om het technische gedeelte.Ik ben docent handvaardigheid dus knutselen kan ik wel  :P
We hebben een mooie ruimte volledig voor de trein en een tafel in L vorm:van 344 op 244 op 1m breed. De ene tafel komt 10 cm hoger dan de andere(luikje in de muur zit in de weg) Het idee is dus twee plaaten van 244 bij 1m in Lvorm plaatsen.
We missen dus een stuk technische kennis over de Marklin baan. Het is een oude baan van net na de oorlog... er is al een beetje gereviseerd en al wat nieuwe dingen aangeschaft rond 2004. Er is aardig wat rails. En twee locs. Maar al de rest...???
Het is natuurlijk annaloog en het is de rails met een steenbedding eronder. Maar dat moet ik dan weer anders noemen m rails? of c of k??? kijk ik heb er iets over gelezen, maar kan het niet meer terug vinden. Het is een groot forum met heeeeel veel informatie, maar als bijna leek soms moeilijk om alles te vinden of te begrijpen.
Wie wil ons helpen via het internet of misschien zelfs wel on-site. Wie wil helpen nadenken en ontwerpen. En wat zijn dingen die ik nog moet uitzoeken, zodat jullie ons kunnen helpen? Het moet dus niks ingewikkelds zijn gewoon een simpele baan waar gemakkelijk mee gereden kan worden. Veel rijden weinig stallen. We hebben wel een tunnel in en uitgang nog...
Alvast heel erg bedankt en ik hoor graag van jullie!!!!
:)
Groetjes Jolante


Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Jolante,

Veel van de basiskennis staat in onze Wiki. Ik denk dat jullie daar al veel kennis uit kunnen halen. Heb je er vragen over, stel ze gewoon ;)
Re:wie o wie wil ons helpen
Haha  :D  ja dat zocht ik zo'n algemeen overzicht...wiki dus!!! :important: Fijn dankje ga gelijk neuzen!
Re:wie o wie wil ons helpen
We hebben dus m rails als ik het zo bekijk! maar welke bochten? ik heb dat nu ook niet hier bij de hand, maar zal bij mijn ouders dat dan eens gaan uitzoeken.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
ik wil je best wel helpen voor zover ik  kan natuurlijk
je hebt 3 soorten bochten
de kleinste is vnl voor industrie spoor en heeft ls nummer 5120
de volgende bocht is 5100 en de grootste is 5200
dit zijn de voornaamste bochten
de kleinste kan je het beste niet in je hoofd baan gebruiken

maar ga maar eens op je gemak in de wiki snuffelen

veel plezier met deze uitdaging

Ed
Re:wie o wie wil ons helpen
ha ... dat is wel goed om te weten!. We hebben 2 treinen 1 goederentrein en 1 passagiers en ja logisch kleine bochten, grote wagon gaat niet samen! ha mooi weet ik dan ook weer. Moet eens kijken jullie hebben allemaal tekeningen online staan ... is er een programma waarmee ik een beetje snel op weg ben? en ook wat kan tekenen... waar misschien de maten van de rails al kloppen...? We hebben nu een proefje gemaakt op een plaatje het is een ovaal en dat heeft een diameter van 80 cm ongeveer. Welke bocht zou dat kunnen zijn? Ik weet wel dat mijn vader vroeger binnen en buiten banen had dus er zullen waarschijnlijk ook nog andere bochten zijn...
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo Jolante,

De rails, die met 8 stuks een cirkel vormt, is het industrie-spoor 5120.

In welke plaats wil je je on-site ondersteuning hebben?

gr. Marcel
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo Marcel
Dat zou om Haelen gaan vlak bij Roermond. Daar wonen mijn ouders en komt de trein boven in een kamer...
woon je in de buurt?

Het mini baantje wat we gelegd hebben is dus voor goederen wagons! moet ik dus zoeken naar groter bochten, ik denk wel dat hij die ook heeft. Hij had vroeger echt een mega baan dus...
Ik heb ondertussen biztraintrack gedownload nu eens kijken of ik daar wat mee kan.

Re:wie o wie wil ons helpen
Jolante,

Ik wil wel kijken of ik iets met Wintrack kan, als het jullie niet zou lukken met biztraintrack (heb ik geen ervaring mee).


Groet,
Koen
Re:wie o wie wil ons helpen
uhm hetprogramma ziet er alweer ingewikkeld  8o uit ken veel teken programma's maar ik ben slecht in duits en voorlopig krijg ik nog niks op het blad getekend !! :D
maar goed we zullen later nog eens proberen...
Re:wie o wie wil ons helpen
Wintrack ik engels, misschien is dat een idee! ;) :)
Re:wie o wie wil ons helpen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo Jolante.
Net jouw bijzondere "voorstelling" in het voorstelhoekje gelezen en daar is dit topic een goed vervolg op!
De eerste schreden op modelspoorgebied lijken eenvoudig maar zijn voor de leek vaak al niet te volgen, vakjargon en allerlei spoor details zeggen je helemaal niets en (bijna) alles moet je eerst opzoeken om te weten wat bedoelt wordt.
Door Wijbe ben je al op de WiKi gewezen maar (zeker in het begin) moet je proberen met de zoekfunctie proberen te zoeken en, bij onduidelijkheden,  daarna gelijk vragen op het forum stellen.
Ook zijn er veel websites (o.a. van Riny) of topics (b.v. van "degeluidsman") waar bepaalde dingen bijzonder goed en duidelijk worden uitgelegd en vaak voorzien zijn van foto's.

Misschien dat een 3railforumlid bij jou in de buurt een helpende hand wil toesteken om jou en je vader aan een goede start te helpen.

Veel succes met de realisatie van de treinbaan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Ik woon in het noorden van limburg. Misschien dat ik jullie ergens mee kan helpen?

Groetend,

RoWi
Re:wie o wie wil ons helpen
wauw........mensen
Ik ben echt een beetje overdonderd van alle reacties... :thumbup:
mag ook wel stellen dat dit forum echt wel super fijn is! en ik heb er vertrouwen in gekregen dat die baan er gaat komen en ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Jolante,
De rails zijn gebruikt en hebben een tijd gelegen. advies voor dat je een baan gaat leggen, poets alle rails op met een railgum, rails en middencontact, pukos,
Leg dan de rails uit in een baan wat jou op eerste ingeving wat lijkt.
Zie je de hoeveelheid rails en wat je ermee kunt.
Het op een PC uitpuzzelen van een baan komt niet direct een baan ontwerp ten goede, beperkte vrijheid in creatief denken. In een later stadium kan het prima.
Cees
Re:wie o wie wil ons helpen
mensen,.... wat een hoeveelheid ideeen!!! ik heb mijn vader en moeder voorzichtig verteld wat er hier allemaal gebeurt. Mijn moeder gaat morgen met mijn vader wat berichtjes lezen. Echt super! Zoveel mensen die willen helpen. Echt heel fijn!
Cees dat klinkt ook erg logisch eerst poetsen...waar haal ik zo'n railgum? en wat is pukos?
Via de pc een baan maken had ik ook al afgeschreven... dat is zo'n gepuzzel met programma's voordat ik een baan zou kunnen maken, kan ik inderdaad beter iets neer leggen met de spullen die we hebben.

Bedankt!!
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo Jolante,

Met puko's wordt bedoelt de puntcontacten (middelrail) waarover de sleper van de loc zich beweegt.
Een railgum kun je in iedere modelspoorwinkel kopen.

Mvg,
Peter
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Marklin treinen halen uit die puntcontacten in het midden van de rails, de stroom om te rijden. Beide railstaven zijn de massa (dus de min-pool voor de stroom). Marklin is het enige merk dat dit systeem gebruikt.

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
 :idea: Weet iemand een goede  model trein zaak hier in Limburg, liefst in de buurt van Roermond, want ik vermoed dat Sinterklaas binnenkort wil shoppen!!!
:D
Re:wie o wie wil ons helpen
Citaat van: Jolante op donderdag 17 november 2011, 20:24:52

wauw........mensen
Ik ben echt een beetje overdonderd van alle reacties... :thumbup:


Da's niet altijd zo hier. Heeft wellicht met je naam te maken? :P

Welkom hier trouwens.

Gr, Ben.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
In sittard zit vleugels modelbouw. Die heeft al heel wat treinenspullen. Verder zitten er net over de grens in duitsland enkelen.

En wat misschien helemaal een leuk idee is? Een keer samen naar een beurs gaan met je vader en moeder?

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Citaat van: RoWi op donderdag 17 november 2011, 21:39:18
In sittard zit vleugels modelbouw. Die heeft al heel wat treinenspullen. Verder zitten er net over de grens in duitsland enkelen.

En wat misschien helemaal een leuk idee is? Een keer samen naar een beurs gaan met je vader en moeder?

Roy

Sittard heeft helaas zijn deuren gesloten en is enkel nog een webshop. Ik denk dat indd het beste de grens even over hoppen (maar dan niet België, maar Duitsland in) het beste is. In Heerlen (heerlerheide) zit wel nog een zaakje. In Aken zit een hele mooie en fijne zaak.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
pppfff, weer een treinenzaak minder in limburg. tsjongejonge, waar moet dat heen

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
Citaat van: RoWi op donderdag 17 november 2011, 21:28:38
Marklin treinen halen uit die puntcontacten in het midden van de rails, de stroom om te rijden. Beide railstaven zijn de massa (dus de min-pool voor de stroom). Marklin is het enige merk dat dit systeem gebruikt.

Roy

En dat over die middencontacten wist ik nu weer wel  :) !!! maar niet hoe het allemaal heet ;) en hoe het diende, leuk hoor om zo een "grote puzzel" in een te zetten!!!

Naar een beurs gaan is ook erg leuk heeft mijn vader rond 2004 ook al eens gedaan met mijn moeder. Komt er binnenkort iets leuks ? misschien hier in de buurt?

mijn naam ah ja,... ik moet er nog steeds aan wennen als ik mijn naam hoor op radio of TV, want ik was hem nog nooit echt tegen gekomen. En nu nog ken ik geen mensen die zo heten behalve dan ...

Die treinzaken liggen dus niet om de hoek  ... moet ik even bekijken wat dan handig is life kijken geeft natuurlijk ook weer inspiratie!

Ik zal eens proberen foto's te uploaden en misschien een situatie schets te plaatsen.

Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi,

inderdaad. als je al eens de ruimte kunt opmeten waar de baan moet komen, en evt tellen welke rails, en hoeveel je ervan hebt, dan kunnen we helpen meedenken. Daarnaast zou je kunnen overleggen wat er allemaal op de baan moet komen qua stations, aankleding, rangeersporen, locomotiefdepot, etc etc.

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
Jolante, als je niet meteen met de PC aan de slag wil gaan om een baan te ontwerpen, kan je misschien es overwegen om zo een oud setje "miniatuur-miniatuurspoor" te gebruiken.

Ik heb nog 2 setjes liggen , van ergens jaren 70 of zo, nieuw in originele verpakking.  Het is een  soort puzzeltje in schaal 1/5 van H0  (dus eigenlijk schaal 1:435 waarmee je naar hartelust baantjes kan "uitleggen" gewoon op de keukentafel vooraleer je echt begint te bouwen.  Er zijn zelf mini brugpijlertjes, een draaischijf en een plateau bij.   Zo krijg je al meteen een idee hoe het er gaat uit zien en kan je misschien al es aan je papa tonen wat er gebeuren gaat en wie weet kan hij je op één of andere manier toch nog enkele dingen bijsturen ?   Is dat een ideetje ?    Voor een goed doel, wil ik er gerust eentje naar je opsturen, al was het maar enkel om voor mezelf te weten dat ik er iemand blij mee heb gemaakt in plaats van dat ze hier liggen stof te verzamelen.


Indien interesse, stuur je me gewoon een berichtje met naam en adres, en dan komt dat doosje jouw richting uit.   Ik geloof dat het M-rail equivalent is.

Het is dus zo iets, maardan in M spoor
http://www.ebay.nl/itm/Marklin-0231-K-Track-Planning-Game-/190590377423?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item2c60125dcf
Re:wie o wie wil ons helpen
Tips over live kijken :

Het volgende weekend is een beurs in Gangelt ( duitsland ) en misschien een bezoek bij de Modelspoorverening Midden limburg te roermond te overwegen .
Re:wie o wie wil ons helpen
Ik heb eens zitten tekenen hoe ik denk dat de tafel zou kunnen komen.
Een aantal dingen om rekening mee te houden...

:important: Een wand met schuin dak.
:important: We hebben een heel mooi onderstel van een tafel waar we zo op kunnen beginnen. De andere plank komt dan zwevend aan de wand met wat extra poten.
:important: Onder het schuine dak is een muur met luik, wat nog bereikbaar moet blijven. Wil dat open kunnen dan komt het ongeveer 10cm hoger uit dan de tafel. Maar dat leek me juist wel leuk iets verhoging en misschien mogelijkheid voor een tunneltje?
:important: Mijn vader is lang en groot , maar ik dacht 1m / 1.05 als max voor een treintafel breedte...(hoop dat dan genoeg is voor de bochten goed te maken)
:important: Zijn laatste planning voor een baan as Nederlands landschap... hij heeft een achtergrond toen gekocht met licht heuvelend landschap.    Faller : http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/layout/lid.223/bid.1629/180511.html
:idea: Na wat overleggen lijkt het ons leuk om het een beetje Limburgs te maken met misschien een beetje Ardennen. Ik heb ondertussen gezien wat Erik Salden met zijn scenery doet  8o ...Genoeg ideeen!
Ik zoek nu dan ook nog naar voorbeelden van hollandse stijl  ;)
:important: Goed nu nog de maten dan;  elke plaat 2.44X1.00 of 1.05 net wat uitkomt.
Zo dat is al wat meer informatie denk ik zo...
groetjes Jolante

Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi,

vergeet niet, dat je de achterzijde van de baan wel moet kunnen bereiken met je armen (met bouwen, maar ook bij ontsporingen enzo). De hoek achterin is dan wel lastiger te bereiken.

Verder moet er wel wat kunnen op dit oppervlak. Heb je al een idee welke rails, en hoeveel dat je hebt?

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
Ik dacht in de hoek misschien een bergje, dan komt het daar omhoog kun je er beter bij en op een top hoeft natuurlijk ook geen rails,  maar ik weet niet hoe ik met de bochten uitkom. Of je dan nog voorlangs kunt komen of dat je daar dan een tunnel moet maken. Ik weet nog niks van aantallen, ben nu thuis en ik zou dat even moeten tellen bij mijn vader, maandag ga ik daar weer heen!

Weet iemand hoe ik die tweede keer tekening kan verwijderen in vorig bericht?
Beurs in Gangelt klinkt leuk! Goed plan! zal eens overleggen.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2008

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi,

Hier is nog een winkel vlak over de grens. Ik ga er zelf regelmatig heen.

Modell + Hobby Succow
Hochstr. 129
41749
Viersen - Süchteln

Olaf
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
CiteerTips over live kijken :

Het volgende weekend is een beurs in Gangelt ( duitsland )

Hey, heb je hier misschien meer info over? Tijd/datum?

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
Klik
26 en 27 november as
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo
Nou vandaag eens een telling gemaakt en eensalles uit de dozen gehaald. Mijn vader heeft best veel  :thumbup: , vind ik dan he   :D voor sommige zal het waarschijnlijk peanuts zijn, maar toch ik denk dat we wel wat kunnen bouwen.
Ik heb ook een fot van de ruimte gemaakt. En van alle huisjes... denk dat daar nog even aan gewerkt moet worden, want die hebben het duidelijk zwaar gehad in de doos. Hierbij wat foto's.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2010

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi Jolante,

Welkom op het forum!  8)
(beetje laar maar beter laar dan nooit  8o)
Ik weet niet waar je ergens woont, ik woon ook bijna in limburg, ( de maas over en ben er al na 15 minuten fietsen  8o)
Maar anders kun je ook naar nijmegen interhobby gaan.

En weet je al of je digitaal wilt gaan rijden? Dat is echt super makkelijk!  :)
Je kan gewoon de rails houden en daar een mobiel station op aansluiten,
Het enigste nadeel is dat je dan ook digitale loc's moet kopen en die zijn wat duurder (wel mooier) dan de aneloge locs van vroeger.

Gr Clint
Re:wie o wie wil ons helpen
Jolante,
Ik ben ook een beginnende trein hobbyist.
Ik heb het gratis programma AnyRail op mijn PC gezet(is gratis), en heb de baan daarmee ontworpen.
Het gaat dan om alleen het banenplan.
Zelf gebruik ik C rails van marklin maar er zijn diverse mogelijkheden.
Er komt zelfs een materiaallijst uit voor aan te schaffen onderdelen.
Re:wie o wie wil ons helpen
Citaat van: marklin1995 op maandag 21 november 2011, 18:35:14
Welkom op het forum!  8)
(beetje laar maar beter laar dan nooit  8o)
Zo laat is dat niet hoor Clint... we zijn er net pas!
Voorlopig is digitaal echt niet een optie. Het bekende oude treintje van mijn vader is gewoon nostalgie en zal voorlopig nog geen plaats maken voor iets nieuws... bovendien zijn nieuwe dingen voor hem heel moeilijk om te leren.
Vindt het wel grappig dat je over nijmegen begint Daar heeft hij zijn halve leven gewoond ... maar mijn ouders wonen in Haelen... dat is een pak lager!  ;) Maar misschien wel leuk om nog eens een dagje nijmegen te plannen  :important:
groetjes Jolante
Re:wie o wie wil ons helpen
welkom op het forum Jolante.

n analoge baantje is goed tedoen.
paar schakelaartjes oom de wissels spanningsloos te maken, drukknopjes om de wisels en of seinen te schakelen en je kan rijden.
miss nog n schoonmaak beurtje voor de loc's en je bent klaar
simpel en leuk om mee terijden.
vooral als de schakelaars en knopjes in n baanplan tekening ga,aakt wordt.

gr.Ton
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo allemaal,
Het is allemaal super vlug gegaan, maar we hebben bezoek gehad van Sascha en Erik! Zij zijn eens komen kijken wat mijn vader wilde en wat de mogelijkheden zijn!!! En er zijn veel ideeën geboren. Om niet gelijk te hard van stapel te lopen gaat het een baan worden van ongeveer  3.30m bij 1.05m met uitbreid mogelijkheid :important: Het zal wat meer bergen worden  :P  ... het idee Nederlands landschap wordt dus los gelaten. Mijn vader bleek dus Zwitserse treinwagons te hebben en als die kunnen rijden in een mooie passende omgeving is dat natuurlijk erg leuk. Dus nu nog opzoek naar een mooie Zwitserse loc? en vele andere spulletjes, want wat is het toch leuk allemaal.
Sascha zal zich eens buigen over een ontwerp voor een baan op de computer en Erik zal ons dus helpen met de scenery? dat belooft dus wat!! :) : Ik heb van Dani van het forum een"miniatuur-miniatuurspoor"  toe gestuurd gekregen?  :thumbup:  En ik wil hiermee de baan namaken vanaf het papieren idee, zodat mijn vader beter ziet wat de bedoeling is/kan zijn en dat hij zelf mee kan gaan puzzelen aan de keukentafel.  Kortom we zijn begonnen!!! En we hebben super hulp!
Heel erg bedankt voor al jullie hulp en hulp aanbod en ideeën en tips! Ik zal hier voorlopig blijven updaten, maar het zal allemaal wel wat langzamer gaan nu. En we zullen ook nog wel op zoek gaan naar leuke spulletjes. We hebben er echt zin in!  Adviezen zijn altijd welkom! Maar ook vragen zullen we proberen te beantwoorden!

Groetjes Jolante en Gomar

Re:wie o wie wil ons helpen
Beste Jolante en Gomar,

Heb nu net het hele verhaal gelezen.
En wat een verhaal zeg!

Het doet je echt goed om te zien dat er mensen zijn die gelijk actie willen ondernemen om anderen te helpen!

Sascha en Erik, echt hartverwarmend dat jullie je hiervoor inzetten en een mede spoorliefhebber as Gomar helpen.
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi Jolante,

Ik lees net het hele verhaal, wat indrukwekkend allemaal zeg...pfew. Ik ben zelf Limburger maar woon in midden-Limburg, ik zie wel links en rechts Haelen genoemd...ik werk in Roermond. Enfin, ik vind het enorm SUPER dat Sascha en Erik jullie zijn komen bezoeken om wat ideeën op te doen en gewoon te helpen. Ik wist dat modelspoorders over het algemeen lieve mensen zijn  :D en dit bewijst het maar weer eens. Sascha, Erik: in één woord MAGNIFIEK! Er bestaan nog oprecht goede mensen op de wereld die een ander willen helpen.

Ik wens jou en je vader in elk geval enorm veel plezier en succes met jullie op te bouwen baan, als ik iets kan betekenen dan laat maar weten. Mijn specialisme is scenery, gebouwen, weatheren (= het ouder/verweerd maken van gebouwen, locs en wagons) en landschapsbouw.

Nogmaals veel succes en plezier!

Vele treingroeten,

Marco (TheCrow68)
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi Jolante,

ik sprak Sascha laatst in de chatruimte, en hij zei dat ik ook best eens mocht proberen, om een baanplan voor jullie te bedenken. Ik ben ermee bezig geweest.

Dit is het geworden:





Plan is dus eigenlijk een grote lus waarin een station zit met een paar opstelsporen en evt een locloods oid. Vanuit het station vertrekt een dubbelspoor naar een keerlus (onder het station). In deze keerlus zit nog een extra opstelspoor. Vlak na het station takt ook een enkelspoor af, die dmv een spiraal in de berg omhoog klimt, en bovenop de berg ligt een dubbelsporig klein stationetje. Dit station kan wel alleen gebruikt worden door een treinstelletje oid.

Roy
Re:wie o wie wil ons helpen
mathijs-spoor3
gast

Re:wie o wie wil ons helpen
leuk dat de oude hobby weer opgepakt word! ik zie trouwens die groene lok, volgens mij kan die best eens zeldzaam/waardevol zijn. Dus zuinig op die lok zijn is verstandig ;)

gr
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Leuk plan Roy, en die dubbele lok loods staat goed ;)

Gr Ruud
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo,
ROWI
Leuk dat je mee denkt en puzzeld!!!Ik ga het aan mijn vader tonen en de 3d geeft wel al een mooi zicht. Tof hoor zo'n programma. Het ruimtelijk zien helpt wel goed, want daar hebben we moiete mee, van platte tekening zien wat het 3d zou worden... Misschien een gekke vraag (maar ik ben een echte leek he  ;) ), maar kunnen er twee treinen tegelijk op rijden zonder dat ze botsen?

Hallo mathijs... Leuk dat je dat zegt, klopt helemaal, want dat hadden we al eerder gehoord en hij wordt in de vitrine geplaatst na wat opknappen! En zullen hem met voorzichtigheid behandelen!!!
Re:wie o wie wil ons helpen
mathijs-spoor3
gast

Re:wie o wie wil ons helpen
heel verstandig :D mooi model ;)

gr
Re:wie o wie wil ons helpen
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi hoi,

Tijdens ons bezoek (Erik en mij) bij Jolante en Gomar hebben we verschillende baanplannen bekeken. Ze willen voldoende rijmogelijkheden, maar ze willen ook dat Erik er een fantastisch mooie scenerybaan van gaat maken :)

Dan is het natuurlijk zoeken naar een compromis.. Ons oog was gevallen op een baan uit een boekje van Faller, welke ik wat aangepast heb naar de beschikbare afmetingen :
Re:wie o wie wil ons helpen
Euhm... Hier kom je toch niet weg met stijgingen en dergelijke? Het idee van de vele rijmogelijkheden snap ik dan weer helemaal: je kunt de trein in alle uithoeken laten wisselen van spoor :-).

Wat vind je/ vinden jullie dan van zoiets: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31907.0#bott?

Minder rijmogelijkheden, alhoewel je binnen het station wel vanalles kunt doen... 't Is maar een suggestie van een mede-Limburger die nu in Brabant woont.
Re:wie o wie wil ons helpen
Lid sinds: 2008

offline
Re:wie o wie wil ons helpen
Hoi,

Zijn jullie al bij Succow geweest?

Mvg.

Olaf
Re:wie o wie wil ons helpen
Hallo allemaal

@ Sascha; Nou wij hebben weer wat te puzzelen! Ik ga zo met Gomar eens kijken om de banen in een 3d te zetten met behulp van het mini mini spoor.  Vorige keer ook mee zitten puzzelen, kost wat tijd, maar geeft wel een duidelijk beeld.  :)
@ William; Alvast bedankt voor het meedenken de baan ziet er mooi uit! we zullen hem uitpluizen :important:
@ Falcon;  Nee helaas nog geen tijd gehad , is toch iets verder moeten we wat meer tijd hebben, maar we gaan het zeker doen... wel al in de marklin winkel in Roermond geweest! Zijn nog druk in aanbouw! We zijn heel benieuwd wat dat wordt!

we houden jullie op de hoogte!