Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouwen van een testbaan

Gestart door Tim woensdag 16 november 2011, 14:35:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwen van een testbaan
Goedendag,

Benjamin Franklin zei ooit: "Tell me and I forget; teach me and I remember; involve me and I learn."

Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen weekend mijn aantekeningenboekje zag over het bouwen van een nieuwe baan. Toen ik een aantal maanden geleden hierover na begon te denken, nadat ik 15 jaar 'gestopt' was, schreef ik me hier in op dit forum en poste een aantal van mijn plannen. Deze werden voorzien van kritische feedback hetgeen dus leidde tot mijn aantekeningenboekje... Dit boekje was ondertussen zo vol over alles waar ik tijdens de bouw rekening zal gaan houden, dat ik door de bomen het bos niet meer zag.

Al die tijd had ik dat mooie spul niet in mijn handen en heb ik nog maar een kleine verzameling. Om deze hobby dus echt te leren heb ik vanochtend bouwmaterialen bij elkaar gezocht en een tafel in elkaar gezet zodat ik ook met mijn hobby bezig kan zijn in plaats van alleen maar achter de PC te zitten.

Heb nu een tafel van 2m40 bij 1m20 tot mijn beschikking waar ik lekker kan gaan knutselen. Dit is een tijdelijke tafel omdat de uiteindelijke baan op zolder gebouwd gaat worden. Nu kan ik in ieder geval aan de slag met het rijden, testen welke besturing ik zou willen. Ik ga een stukje spiraal bouwen, een stukje berg en andere scenery; allemaal met als doel om er van te leren voordat ik met de uiteindelijke baan zal gaan starten.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn testjes en hoop van jullie de feedback te krijgen die nodig zal zijn om alles onder de knie te krijgen.

Thanks,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
succes met de bouw, Tim.   
Het is alweer bewezen : oude liefde roest niet .  (en als er toch wat roest op komt, gebruiken we gewoon een stukje railgum)
Re:Bouwen van een testbaan
Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Bouwen van een testbaan
Heb inmiddels een baan neergelegd waarmee ik aardig kan gaan spelen. Op de ovaal zou ik 2-3 treinen onafhankelijk van elkaar kunnen laten rijden. Daarnaast een paar rangeersporen aangelegd om te zien wat ik eigenlijk het leukste vind; continue geautomatiseerd rijdende treinen of toch ook een beetje handmatige bediening in de vorm van (industrie)rangeren.

Volgende wens: een aantal treinen... ;)
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo Tim,

Dat ziet er om te spelen al veel belovend uit. Wat heb jij twee geweldige gebouwen staan.  :thumbup: Zowel het station als die Alpenboerderij (?) vind ik geweldig. Welke zijn het?

groet,
Michiel
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo Michiel,

Dank je wel voor het compliment.

Deze zijn het:
Alpenboerderij
Station

Groeten,
Tim


Re:Bouwen van een testbaan
Ziet er leuk uit!
Als ik je een tip zou mogen geven: plaats vier stootblokken. ;)

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Bouwen van een testbaan
philippe_007
gast

Re:Bouwen van een testbaan
Veel test en leer plezier...

dit draadje ga ik zeker volgen, er zal hier veel te leren vallen ;-)

Philippe
Re:Bouwen van een testbaan
Citaat van: lukas op donderdag 17 november 2011, 20:21:12Als ik je een tip zou mogen geven: plaats vier stootblokken. ;)

Goed gezien!  :)

Ik ben er echter nog niet zeker van of ik uberhaupt rangeer sporen ga leggen in de uiteindelijke baan en dus stootblokken nodig ga hebben. Daarnaast, ik ben niet erg enthousiast over de stootblokken van Marklin. Ik ga wat probeerseltjes uitvoeren met zelfbouw blokken.

Groeten,
Tim
Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Hoi Tim,

Ziet er zeker goed uit voor een test baan. Heb pas ook een startset gekocht met de ms2.
Super makkelijk apparaat om wat te testen.

Ook ik wil een testbaan maken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Daarna een afweging maken met welke centrale ik verder wil.
Dus met andere woorden, een draadje om te gaan volgen.

Succes ermee.
Raymond.
Re:Bouwen van een testbaan
Nadat ik het spoor had gelegd, kwam al snel de eerste ergernis... het geluid van de trein over de houten platen. Veel te veel lawaai!

Nou hebben wij vorige maand nieuwe vloerbedekking gelegd in de slaapkamer en daar had ik nog wat ondertapijt van over... In de winkel moest ik er 12,5 E per m2 voor betalen...  8o Dat was duurder dan de vloerbedekking die we hadden uitgezocht. Gelukkig bood iemand op MP meer dan genoeg vierkante meters aan voor twee tientjes :)

Het ondertapijt is 6mm dik en is van geperst foam; ik heb het onder de rails gelegd en het werkt super! Nu alleen maar het mooie geluid van de loc en de wagons. Dik tevreden!

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan - Eerste ervaringen met de digitale techniek
Ik heb een viertal digitale decoders liggen voor de wissels die al in waren gebouwd, echter nog niet goed geprogrammeerd. Als ik wissel 1 omzetten, gingen er 2 tegelijk om. Via de dip switches op de decoder is het gelukt ze netjes achter elkaar te zetten.

Dankzij de tip van Peter kwam ik op deze site. Heb de adressen in een overzichtelijke tabel in Excel gezet zodat ik deze gemakkelijk 1 voor 1 kan opzoeken.

Tot nu toe valt het besturen van de MS2 me erg mee. Dacht in eerste instantie dat het lastig zou zijn om te schakelen tussen de verschillende schermen om de wissels en de loc te besturen. Zal wel lastiger worden als ik ga beginnen met het rijden met meerdere locs.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Excel is zo handig voor dat soort dingen hee.  Je kan ten allen tijde de gegevens weer opzoeken, en desnoods een kopietje afdrukken als je gaat sleutelen.

Succes met de digitale wisselavonturen !

Dani
Re:Bouwen van een testbaan
mar(kl)i(j)n
gast

Re:Bouwen van een testbaan
Dat is al een mooi baantje aan het worden.
Persoonlijk vind ik de ondergrond die je nu hebt ook mooier dan het hout!
Als je dit schilderd zie je al geen houtstructuur meer en de structiuur hiervan komt meer overeen met steen o.i.d.
Ik houd de vooruitgang in de gaten :)!
Re:Bouwen van een testbaan
Citaat van: dani op maandag 21 november 2011, 19:00:43Excel is zo handig voor dat soort dingen hee.  Je kan ten allen tijde de gegevens weer opzoeken, en desnoods een kopietje afdrukken als je gaat sleutelen.
Precies! Dat is ook exact de reden dat ik de 'codes' in een tabel heb gezet; 1x uitprinten en gemakkelijk tijdens het sleutelen te raadplegen. Als de tabel af is (in totaal 320 adressen) zal ik hem hier posten; wellicht nog eens handig voor iemand.


Citaat van: mar(kl)i(j)n op maandag 21 november 2011, 19:06:15Persoonlijk vind ik de ondergrond die je nu hebt ook mooier dan het hout!
Ben echt aangenaam verrast dat ook dit goed werkt. Ook fijn is dat het lekker bewerkelijk is wat inderdaad tijdens het bouwen van scenery van pas zal komen.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
als je ooit nog es met dipswitches aan de knutsel gaat en je het adres wil opzoeken zonder binair te moeten tellen , hier is een leuke link :
(je kan 'm terug vinden via Google via   "Delta Dipswitch", mocht je 'm ooit kwijt zijn.)

http://www.nederlof.net/marklin/

Die heeft mij al vaak geholpen, ook om te bepalen wele "full digital" adressen ik met de 4 dipswitches op een oude Delta decoder kan en niet kan maken.

Ik ga dit draadje blijven volgen en zal af en toe nog wel es mijn bewondering uiten :-) 
Dani
Re:Bouwen van een testbaan
Dat is de link die ik gebruik idd!  :thumbup:
Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:Bouwen van een testbaan
ziet er al leuk uit!
Re:Bouwen van een testbaan
Vandaag het baanplan een beetje aangepast zodat ik de volgende 'test' kan gaan uitvoeren; het werken met verschillende hoogtes.

De rangeersporen komen nu te liggen boven de twee buitensporen. Via de software kunnen berekenen hoeveel ruimte ik nodig ga hebben om dat te overbruggen. Het niveau ligt er nu, morgen verder met het uitzagen van het aanloopspoor er naar toe.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Bouwen van een testbaan
wat leuk!
Re:Bouwen van een testbaan
Vanochtend enhousiast aan de slag gegaan met het verhogen van het aanloop spoor. De rails afgetekend en vervolgens uitgezaagd. Nadat ik sommige pilaren had gezet kwam ik tot de conclusie dat het hout wat ik gebruik niet geschikt is.

Weet niet precies wat de naam voor dit hout is; anyway, het buigt te ver door. Dus zometeen in de schuur maar eens opzoek naar een dikkere, of in ieder geval steviger hout.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
volgens wat ik zie, gebruik je een gewone Triplex.   Om eerlijk te zijn, als je dat voldoende ondersteunt  (de pilaren dicht genoeg bij elkaar) dan moet dat wel lukken hoor.

Ik zie een overenkomst met mijn baan; je gaat je opstelsporen ook op een niveau +1 brengen.  Bij mijn baatje is het zo dat ik 4 opstelsporen heb, ook 2 beneden en 2 boven.  Ik heb echter geen helling, omdat de bovenste 2 sporen de "bovenring" van mijn baan bedienen en de onderste 2  gekoppeld zijn aan nog es 2 zijspoortjes en van daar naar de hoofdbaan.   Maar het idee lijkt er heel erg op.

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen om je helling (in een bocht ddan nog) te verstevigen is een soort "brugreling" aan te brengen langs de zijkant van dun hout, dat je dan lijmt haaks op je brugdek.  Snap je me ? een soort "vangrail" die meteen and versteviging dienst doet. Dan krijg je een soort van U-profiel wat steviger is en bijna niet doorbuigt.  Het is wel een geduldwerkje om je zijkanten netjes mee te buigen.

 |__________|


Succes met de helling en de verder opbouw.  Leuke baan in al haar eenvoud en schoonheid.
Re:Bouwen van een testbaan
Klopt natuurlijk dat hoe meer pilaren ik neer zet, hoe steviger het wordt... Echter schiet het wat mij betreft dan zijn doel voorbij en is het voor mij handiger om steviger materiaal te gebruiken.

Misschien ben ik wel te precies; maar het kleinste beetje doorbuigen kan ik al niet hebben en ben ik dus niet tevreden mee.

Maar ik test het nu allemaal om uiteindelijk straks de uiteindelijke baan in 1 keer goed neer te zetten; wat dat betreft is je tip om te werken met een U-profiel een goede. Ga eens kijken of ik dat ten uitvoer kan brengen.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo Tim.
Leuk om te zien hoe jouw baan al in redelijk korte tijd is gegroeid.
Een testbaan om het e.e.a. uit te proberen is altijd goed, je leert ervan en doet meteen ervaring op om je nieuwe baan te gaan bouwen.
Dat het ondertapijt goed bevalt is een verrassing voor mij, ik had al verschillende keren gelezen dat de verwerking lastig is maar het ziet er prima uit en bevalt dus ook goed!?
Het houtwerk wat (enigszins) doorbuigt is alleen meegenomen op het eerste en laatste stukje van de helling, voor de rest moet dit toch wel goed liggen en, inderdaad, steviger hout of meer ondersteunen.

Veel plezier en succes met je (test)baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouwen van een testbaan
Citaat van: AlbertJan op donderdag 24 november 2011, 14:15:25Dat het ondertapijt goed bevalt is een verrassing voor mij, ik had al verschillende keren gelezen dat de verwerking lastig is maar het ziet er prima uit en bevalt dus ook goed!?

Het verwerken van het ondertapijt gaat prima met het speciale 'vloerbedekking-mes' voor in het Stanley mes. (zie foto)

Ik heb eigenlijk geen referentie of het gebruik van de onderplaten van de bouwmarkt of piepschuim beter werkt. Wat dat betreft wil ik dat nog wel gaan proberen of het resultaat daarvan nog beter is.

Iemand mss ervaringen die zowel ondertapijt als een andere optie heeft gebruikt?

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Het juiste hout heb ik nog niet gevonden, wel de juiste manier om de lijnen uit te tekenen langs de rails...
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo tim, lekker bezig zie ik, ben benieuwd wat je na je testbaan gaat bouwen !
even een vraagje: die ondertapijt van jou , hoe heet dat?(merk) en waar is dat verkrijgbaar?

Ik zoek namelijk al enige tijd op het forum naar de beste geluidsisolatie en volgens mij heb jij die gevonden.
(Veel bouwers verken met dunnere platen) Bovendien spreekt de kleur mij wel aan, ik ben bezig met een (stoom)locdepot dus een donkere ondergrond lijkt mij een goede basis...
vr.gr.Arend
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo Arend,

Wat ik heb gebruikt is polyurethaan ondertapijt. Het merk is BestBase, via Google kom je er dan wel...

Echter, in de winkel moest ik hiervoor 12E de m2 voor betalen. Vrij prijzig dus. Via MP heb ik echter 25m2 voor twee tientjes over kunnen nemen...

Succes,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Vandaag is het gelukt om het aanloop spoor naar 'boven' af te maken. Heb uiteindelijk spaanplaats gevonden, 12 mm dik, wat stevig genoeg is om ervoor te zorgen dat de rails niet doorbuigt. Alleen aan het einde/begin wanneer de rails weer op basisniveau terug komt zakt de rails nog door. Ben opzoek naar materiaal wat stevig genoeg is en wat bewerkelijk genoeg is om 12mm te overbruggen over de lengte van 2 railsen...

Iemand een tip hiervoor?

Het aanloopspoor bestaat nu uit twee gedeeltes, ik had niet de lengte/breedte beschikbaar om het hele spoor uit 1 stuk te zagen. Bij de uiteindelijke baan zal ik dat wel uit 1 stuk gaan doen; de overgang tussen de twee stroken is met kunst en vliegwerk vloeiend te krijgen. Zou absoluut mooier zijn om 1 stuk te gebruiken.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Paar blokjes hout, kurk, schuim, etc. De rail zal niet doorbuigen. Je moet zorgen voor een vloeiend verloop. Er mogen geen knikken tussen de rails zitten. Heb je dat wel, moet de helling iets verlengt worden.
Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Als het toch tijdelijk is.Gewoon bierviltjes gebruiken.

Robin
Re:Bouwen van een testbaan
Hoewel het gaat om een tijdelijke baan, ben ik wel opzoek naar oplossingen die ik in de uiteindelijke baan ga gebruiken. Vandaar deze tijdelijke testbaan...

Uiteraard kan ik een aantal blokjes bij plaatsen; echter zweeft de rails dan tussen de blokjes hetgeen ik liever niet heb. Ga eens wat proberen met kurk, schuim ed om iets in elkaar te knutselen.

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Hoi Tim.
Juist een testbaan is uitermate geschikt (en bedoelt) om van alles te testen maar ook uit te proberen! ;)
Du gewoon aan de gang gaan met verschillende methoden en wat het beste bevalt toepassen op je definitieve baan, hoewel je testbaan daar ook al plezier van heeft.

Veel succes en plezier met testen en bouwen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouwen van een testbaan
Hallo Tim,

Die testbaan ziet er goed uit. Wat je kan proberen is van het dunne hout al een stukje omhoog te buigen.
Dus inzagen op de juiste breedte en dan vanaf onderen omhoog brengen net zolang tot het de hoogte van het dikke hout heeft.

Ik ben ook met een testbaan bezig alleen krijg ik de terugmelding via de HSI-88 niet voor elkaar (denk dat de HSI-88 (weer) stuk is).

Groet Ron.
Re:Bouwen van een testbaan
Zo, vandaag weer eens aan de slag gegaan...

Op de verhoging en onder het aanloopspoor heb ik de isolatie aangebracht. Ook hier weer gebruik gemaakt van het ondertapijt. Ik blijf het prettig werken vinden. Eerst het aanloospoor uitgetekend, vervolgens met een huis-tuin-enkuiken schaar de banen uit kunnen knippen. Plakken en klaar!

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Erg blij met de nieuwe set die ik gisteren via MP heb gekocht! Eindelijk eens proberen om te rijden met twee treinen en tegelijkertijd de wissels te schakelen... Valt nog niet mee zonder enige beveiliging, dus daar maar eens opzoek gaan hoe ik dat ga doen.

Maar eerst eens hier opzoek naar info over het aanleggen van een ringleiding. Heb nu slechts een contactrail en het wordt duidelijk te weinig; op sommige plaatsen op de baan haperen de locs opzoek naar spanning...

Groeten,
Tim

Re:Bouwen van een testbaan
Leuk baantje zo tim.

Tony
Re:Bouwen van een testbaan
mooi baantje

ik vind het geen testbaantje meer :P
Re:Bouwen van een testbaan
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Bouwen van een testbaan
Hoi Tim,

Leuk draadje!!! Heb zelf ook een MS2 maar het bedienen van de wissels en loc's via dit apparaat vond ik niks. Net als jij heb ik nu een 6021 met een 6040 keyboard en dit werkt een stuk makkelijker. De MS2 gebruik ik nog wel, heb een spoor volledig geisoleerd van de hoofdbaan en op dit stuk programmeer ik de loc's. Dit gaat met de MS2 weer erg makkelijk.

Ik blijf je volgen  :thumbup:

Gr, Hans