Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

7286 vraag, of moet ik aan een bril?

Gestart door madcat dinsdag 15 november 2011, 20:41:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Forumleden,

In mijn nieuw baan komt ook een loc depot, in eerste instantie wilde ik de 7186 gaan gebruiken, maar heb nu de meerwaarde gezien van de 7286.
Echter snap ik nog niet alles, en kan ook niet alle antwoorden zo 1,2,3 vinden.
Dus wat vragen en meteen excuses als ik een draadje heb gemist, of dezelfde vraag al eerder is gesteld.

1) Het lijkt of er op de rolbrug en aansluitingen geen puko's zitten, hoe wordt de stroom verdeling dan (voor analoog gebruik) geregeld?
2) Klopt het dat de 7286 perse moet worden ingepast? (gat in de treinplaat)?, dacht hem net zo te plaatsen als de 7186 en de aansluitng rails gewoon op een bedding leggen.
3) Er schijnen verschillende versies in omloop te zijn waarvan sommige niet analoog gebruikt kunnen worden, hoe herken ik deze?

Als iemand hier een antwoord op heeft, of een close up van de 7286 met puko's (anders toch die bril) hoor ik dat graag.

Alvast weer bedankt voor de moeite,

Marco
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Citaat van: madcat op dinsdag 15 november 2011, 20:41:06

1) Het lijkt of er op de rolbrug en aansluitingen geen puko's zitten, hoe wordt de stroom verdeling dan (voor analoog gebruik) geregeld?
2) Klopt het dat de 7286 perse moet worden ingepast? (gat in de treinplaat)?, dacht hem net zo te plaatsen als de 7186 en de aansluitng rails gewoon op een bedding leggen.
3) Er schijnen verschillende versies in omloop te zijn waarvan sommige niet analoog gebruikt kunnen worden, hoe herken ik deze?

1 Dat klopt er zit een metalen plaat in het midden. Deze werkt als 'puko'. Puko's zijn niet nodig

2 De 7286 steunt op de zijkant (aansluitplaatjes). Hij hangt als het ware in een gat. Of dit altijd moet weet ik niet. Zolang je de aansluitplaatjes maar ondersteund (lijkt mij) :P

3 Dit is mij onbekend. Er is wel een 7686, die al een digitaal aansturing heeft. Of deze niet analoog (met een andere schakelkast) gebruikt kan worden weet ik niet.

Meine  

1: zie: (bron: dit draadjehttp://forum.3rail.nl/index.php?topic=29341.0
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Hoi,

Er is zowiezo een digitaal component, om de handbediende versie aan te sturen.

Gr. Marcel
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Citaat van: madcat op dinsdag 15 november 2011, 20:41:06

1) Het lijkt of er op de rolbrug en aansluitingen geen puko's zitten, hoe wordt de stroom verdeling dan (voor analoog gebruik) geregeld?
2) Klopt het dat de 7286 perse moet worden ingepast? (gat in de treinplaat)?, dacht hem net zo te plaatsen als de 7186 en de aansluitng rails gewoon op een bedding leggen.
3) Er schijnen verschillende versies in omloop te zijn waarvan sommige niet analoog gebruikt kunnen worden, hoe herken ik deze?

Hoi Marco,

Ik heb zelf de 7286 in mijn baan zitten en het is best gaaf om de lok via de draaischijf de loods in te sturen.

Wat betreft je vragen:
Vraag 1 is perfect beantwoord.
Vraag 2 je moet inderdaad een gat maken. De draaischijf steunt op de rand. Als je K rails hebt sluiten de rails perfect aan. Als je C rails hebt zul je met verlooprails (catalogus nummer 24922) moeten werken.
Vraag 3 de 7286 draaischijf is standaard analoog en kan met een kastje worden bediend. Als je hem digitaal wilt maken moet je er een uitbreidingsset 7687 voor aanschaffen. Je kunt hem dan alleen nog digitaal bedienen.

Groet,


Dick
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Je kan ook je rails naar je draaischijf verhoogd leggen ipv de schijf in een gat te laten zakken maar of je dat mooi vind ?
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Dank voor jullie input,

1) helder had het zelf kunnen bedenken dat de metalen plaat voor de midden geleider is.
2) dus toch een gat maken inderdaad, mij lijken namelijk verhoogde aansluitsporen niet zo mooi.
ik rijd wel met c-rails, maar of ik dan verloop naar m-rail (7186) of naar K (7286) is dan niet zo belangrijk, al lijkt k-rails me mooier.
3)ik heb na een digitaal avontuur een paar jaar terug, besloten tot ik geld over heb  :P gewoon analoog te blijven rijden.
dus moet ik bij eventuele 2e hands aanschaf wel letten of de 7286 niet digitaal is omgebouwd.

Lijkt me helder,

Marco
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Citaat van: madcat op woensdag 16 november 2011, 14:31:12
dus moet ik bij eventuele 2e hands aanschaf wel letten of de 7286 niet digitaal is omgebouwd.

Even voor alle duidelijkheid. Aan de draaischijf veranderd niets.

Het digitale kastje (uitbreidingsset 7687) maakt dat je hem digitaal kan aansturen. Doe je het 'normale' besturing kastje (analoog) er weer aan, en je kan hem (inderdaad) analoog gebruiken. (en andersom uiteraard)

Meine
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
@Meine

Oke nog duidelijker  :D, echter heb ik de laatste tijd bij de zoektocht naar een 7286 vaak gelezen "omgebouwd naar digitaal, zonder origineel besturing kastje".
en volgens mij zou ik dan toch een klein probleempje hebben.

Marco
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Hoi Marco,

tenzij je er dan nog zo'n analoog kastje erbij probeert te krijgen, wellicht zijn die los te koop.


Dick
Re:7286 vraag, of moet ik aan een bril?
Die zijn inderdaad los te koop oa "http://www.moba-digital.de/"