De titel luidt: ?hoe moet ik dat dan anders uitleggen?? Ik heb gekozen voor een poll, omdat ik anders niet weet hoe ik de veelzijdigheid moet beschrijven van een apparaat, bestaande uit 24 diodes en twee kroonsteenstrips. Ik dank de deelnemers voor hun belangstelling en in het bijzonder Gerard, voor het onder de aandacht brengen in diverse rubrieken
en Johnnytrein voor het bovenin houden van de topic, door het plaatsen van off-topic berichten.
Er hebben 24 gasten meegedaan. Ik zal nu de meest gekozen antwoorden behandelen.
De meeste deelnemers (10) hebben ?als gelijkrichter? gekozen.
En inderdaad is het apparaat als gelijkrichter te gebruiken:
De Brawa stoeltjeslift van de kerstbaan heeft een tijdje gefunctioneerd met dit apparaat, tot ik in de doos een zakje tegenkwam met een gelijkrichter.
Maar zes gelijkrichters naast elkaar is misschien wat onlogisch.
Een paar mensen (3) kozen voor ?als dimmer voor verlichting?.
In het draadje van de kerstbaan heb ik al uitgelegd hoe de spanning kan worden teruggebracht door diodes antiparallel in de stroomkring op te nemen. Het daar omschreven apparaat is een variant van het hier getoonde.
Zoals je kan zien is het inderdaad mogelijk om dit apparaat te gebruiken als dimmer voor verlichting.
Maar als de spanning voor verlichting kan worden gereduceerd, dan kan dat natuurlijk ook met de rijspanning. Eén deelnemer heeft dat ook ingezien en heeft gekozen voor ?als snelheidsregelaar?.
Door de diverse aansluitingen te verbinden met een baanvak, kan bij een constante instelling van de trafo, de trein langzamer of sneller rijden.
Door bij stijging een iets uitgang te kiezen met een iets hogere spanning en in een dalend baanvak een uitgang met een wat lagere spanning, komen we tot een constante snelheid en werkt dit apparaat als cruisecontrole (lastregeling).
Deze manier van lastregeling is qua geavanceerdheid natuurlijk niet te vergelijken met de modernste uitvoeringen.
Wanneer dit wordt toegepast rond een stopsectie, wordt deze functie dan ook gebruikt ?voor het langzaam optrekken en afremmen van treinen?. (1 stem) Bij deze toepassing zal een complexere aansluiting op dit apparaat nodig zijn, omdat bij rood de trein moet remmen en bij groen hij op snelheid moet blijven rijden.
De mogelijkheid te kiezen voor ?voor continue wagonverlichting? (0) is een beetje flauw, omdat dit eigenlijk dezelfde toepassing is. Een slimme schakeling zorgt ervoor dat de rijstroom ter plaatse van een tweede sleepcontact een continue spanning heeft, onafhankelijk van de rijspanning op het traject waar het eerste sleepcontact zich bevindt. Niemand heeft dan ook deze mogelijkheid gekozen.
De reden om dit apparaat te ontwikkelen is om met een knop of schakelrail een aantal wissels in de juiste stand te zetten. Bij gelijkstroom gebruikt men daar een diodematrix voor. Bij wisselstroom gaat dat niet, tenzij je de diodematrix dubbel uitvoert. En dat is precies wat dit apparaat is: een dubbele diodematrix:
Dit apparaat is dan ook ?voor besturing van een wisselstraat?. Vier deelnemers hebben deze gedachtegang kunnen volgen.
Als we zo wissels kunnen schakelen, kan dat natuurlijk ook met seinen:
Één groen, de rest rood. Heel simpel (te simpel) is dit de toepassing in mijn schaduwstation. Later zal ik wel eens precies omschrijven hoe ik mijn schaduwstation beveiligd heb, maar voor nu is voldoende te weten dat ?voor de beveiliging van een schaduwstation? (3), nogmaals een toepassing is van dit apparaat als dubbele diodematrix.
Concluderend stellen we vast dat het enige juiste antwoord is:
?voor alle bovenstaande toepassingen?
Niemand had deze mogelijkheid gekozen. Maar daar ging het ook niet om. Door jullie antwoorden ben ik in staat geweest om dit verhaal te schrijven.
Wat de twee gasten voor ogen hadden om ?nee, het dient nergens voor? te kiezen weet ik niet. Misschien naar aanleiding van het inleidende verhaal? Het forum is toch geen geheime dienst die uitgeschakeld moet worden? Of is het omdat zij digitaal rijden? Inderdaad dient het dan nergens voor en is dit antwoord eigenlijk ook een beetje goed.
Gefeliciteerd allemaal.
Rob