Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor

Gestart door Anne W dinsdag 15 november 2011, 15:35:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Zoals jullie bekend kan zijn ben ik één van de eersten geweest die Raptor is gaan gebruiken, als gevolg daarvan heb ik ook veel testwerk gedaan en ben ik ook de initiator geweest van een aantal nieuwe software modules.

De resultaten van het testwerk vind je terug op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3326.0 , http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4952.0

Ik ben nu weer begonnen met de test van een aantal nieuwe zaken, hiervoor is Raptor bij mij geweest om dat nieuwe in mijn Raptor te zetten.

Als eerste is er een zogenaamde firmware update, dus een modificatie van de standaard software, het betreft 2 zaken:

Als bij handmatig bedrijf een storing optrad, bijvoorbeeld een kortsluiting en de Raptor daardoor in de ?rode lamp? modus kwam en je startte daarna het handmatige bedrijf weer, dan gingen alle loks gelijk weer rijden met laatst ingestelde snelheid.

De gebruikersgroep wordt nu de keuze geboden: het blijft zo of alle loks krijgen de snelheidsinstructie ?0? , dit laatste bereik je door de stopknop, met het rode lampje brandend, één keer in te drukken, als je dan op ?run? drukt, gaat het gele lampje branden en tegelijkertijd krijgen alle loks snelheidsinstructie ?0?

De twee zaak is een eenvoudigere methode voor het opslaan van de gegevens, naast het opslaan via de desbetreffende menuregel kun je dat nu ook doen door de stopknop, met het rode lampje brandend, twee maal in te drukken, een goede vereenvoudiging.

Naast deze firmware update zijn er ook 3 nieuwe software uitbreidingsopties om te testen, deze uitbreidingen zijn op mijn verzoek ontstaan:

Decoder aanlooptijd.

Hiermee stel je in dat Raptor in automatisch bedrijf de acceleratie per lok een in te stellen tijd (per 1/10 seconde) uitstelt

Deze optie werd wenselijk nadat er sound-loks verschenen die door de sound een beetje tijd nodig hebben om echt te gaan rijden, bijvoorbeeld een diesellok waarvan de diesels zelf eerst moeten accelereren voor dat er genoeg vermogen beschikbaar is om de lok te laten rijden.

In automatisch bedrijf ?accelereerde? Raptor gewoon door en als dan de lok echt ging rijden ging hij gelijk hard weg.

Deze optie is al een tijdje in bedrijf op de ?draaischrijf? demobaan van Raptor die in Houten te zien is, daar werkt hij goed, op mijn baan werkte hij niet goed vanwege het feit dat op mijn grote baan er ook rijwegen zijn waar de trein door mag rijden (gelijk groen sein) en dat feit schakelde de optie weer uit.

Als deze optie geactiveerd wordt geldt hij voor alle geregistreerde loks, ze hebben dan allemaal een hele korte aanlooptijd, hiermee wordt bereikt dat de acceleratie te allen tijde netjes begint.


Optrekken/afremmen volgens een holle, lineaire of bolle lijn.

In de moderne lokdecoders zit tegenwoordig een methode om aan te geven of de snelheids toename per snelheidsstap volgens een holle, lineaire of bolle lijn moet zijn (hol: lage snelheid, kleine stapjes - hoge snelheid, grote stappen; bol: tegenovergesteld; lineair: alle stappen zijn gelijk.

In automatische bedrijf heeft Raptor ook een optrek/afrem karakteristiek, dat is in tijd en is gekoppeld aan de 7 treingewichtsklassen die je per lok kunt instellen (des te lichter de trein, des te sneller volgen de snelheidsstappen elkaar op)

Veel van mijn MFX decoders hadden een holle karakteristiek (de oude 6090X decoders zijn lineair) en Raptor had ook een holle karakteristiek, wat betekende dat de treinen in het begin zeer langzaam optrokken, maar aan het eind gruwelijk snel accelereerden, ook bij het remmen zag je zo?n verschijnsel, een hele snelle remming in het begin en langzaam aan het eind.

Ik heb inmiddels geleerd hoe ik de MFX decoders d.m.v. een CS1 een lineaire karakteristiek kan geven, dat maakte het gedrag al een stuk beter, met de nieuwe optie wordt het optrekken en afremmen helemaal gelijkmatig en dus een stuk mooier.

In Raptor is de karakteristiek, net als bij de gewichtsklassen, apart instelbaar voor optrekken en afremmen, dus je kunt het optrekken instellen puur naar wat je mooi vindt.

Voor het afremmen zal moeten gelden dat de kortste beschikbare remweg (afstand tussen remmelder en stopmelder) en de maximum snelheid waarmee de lok de remmelder bereikt maatgevend is voor de in te stellen gewichtsklasse en karakteristiek.

Alle loks hebben bij mij nu in de decoder en in de Raptor een lineaire karakteristiek, dit heeft wel gevolgen gehad voor de in te stellen gewichtsklasse voor het afremmen omdat een snelle afremming op hoge snelheid een kortere remafstand geeft, dus hebben alle loks één of twee lagere gewichtsklassen ingesteld gekregen, met de fijnafstelling ben ik nog bezig, maar het ziet er al heel mooi uit.

Stopmelder uitsteltijd

Als je begint met automatiseren of een bestaande baan automatiseert, dan is de exacte plaats of beter gezegd, het begin van de terugmelder, een moeilijke zaak, vaak ligt dit begin (iets) te vroeg.

Vooral in stations komt dit voor, we hebben altijd de neiging om treinen zo lang mogelijk te maken en de kritische plaats is dan meestal de perronlengte, bij mij is dat dus ook zo, mijn middenstation (zie mijn bouwtopic, het station heet Darligen), is een station met krappe spoor/perronlengtes, de beide stopmelders in de hoofdbaan beginnen voor het mooi een paar centimeter te vroeg.

Met deze optie doet Raptor niets anders als het uitstellen van het geven van de ?stap 0? (stop) instructie nadat de stopmelder actief is geworden (de trein op de stopmelder aan is gekomen).

Hiermee is het net of je het begin van de stopmelder in de rijrichting verplaatst, de optie is in te stellen per lok en per blok, de insteltijd is in seconden.

De eerste test gebeurde met mijn V36 Doppellok, een sound-lok, dit nadat Raptor de nieuwe ?afrem? gewichtsklasse had verwerkt en de lok in Darligen op spoor 3 netjes liet remmen zodat de lok de stopmelder bereikt met de ingestelde laagste snelheid (de kruipsnelheid)

Begonnen met het uitstellen van het werkelijke stoppen met 1 seconde, het resultaat was dat de lok iets verder op kruipsnelheid doorreed, nog niet ver genoeg, uiteindelijk gaf 3 seconden voor mij het beste resultaat.

Er zit iets compromisachtigs in deze optie, immers de lok rijdt door op kruipsnelheid, iets wat in werkelijkheid wel voorkomt maar lang niet altijd, ik heb even gedacht dat het ook goed zou werken op n-banen voor een treinstel waar de stroomafname in het middenrijtuig is en de normale stopmelder per definitie te laat ligt.

Deze oplossing zou betekenen dat de stopmelder een rijtuiglengte vroeger zou moeten liggen, de goede plaats voor het treinstel, maar dus te vroeg voor een getrokken trein, de getrokken trein zou dan deze optie ingesteld moeten krijgen om naar de juiste stopplaats door te rijden.

Maar ik denk nu dat het lang doorrijden op kruipsnelheid niet echt mooi is, ik zou in zo?n geval kiezen voor 2 stopmelders, met 2 verschillende rijwegen, één voor het treinstel en één voor de getrokken trein.

Voor diegenen die de huidige draaischijf demobaan van Raptor gezien hebben: deze optie wordt gebruikt voor deze demo: de lok rijdt naar de stopmelder vóór de draaischijf en rijdt daarna een aantal seconden door en stopt dan midden op de draaischijf.

De tweede lok die ik getest heb is de Br 64, ook een sound-lok die het andere spoor van de dubbelsporige hoofdbaan berijdt en in Darligen op spoor 2 stopt.

Het resultaat was??..niets, maar waarom niet, de V36 en de Br 64 zijn redelijk identiek, er zit alleen een ander motortje in de Br 64,  nu komt het aan op een eigenschap die alle ?geautomatiseerde? modelspoorders (ook bij alle andere programma?s) wel enigszins moeten hebben: logisch nadenken.

De lok zelf is dus niet erg verschillend, het kan niet in de verschillende motoren zitten, zo al denkend kwam ik tot een verschil in de behandeling van het geluid: als een stoomlok gaat remmen, dan wordt in ieder geval de stoomtoevoer naar de cilinders afgesloten, wat betekent dat het hoorbare afblazen van de afgewerkte stoom niet meer voorkomt.

Ik imiteer dit door Raptor het geluid van de lok te laten uitzetten op het moment dat Raptor een remming gaat uitvoeren (software module 005, automatische lokdecoderfuncties bij een actie in de rijweg, in dit geval remmen), het geluid wordt weer aangezet op het moment dat de lok aangekomen is op de gecombineerde stop/aankomst melder.

Dit gebeurt niet bij de V36, de dieselmotor blijft bij een remming gewoon lopen, dus een verschil had ik gevonden en ook nog één die iets te maken had met aankomen en stoppen.

Dus de volgende handeling was om het weer aanzetten van het geluid van de Br 64 na aankomst/stoppen ook te vertragen (sofware module 015, extra module bij 005, maakt 005 instelbaar in de tijd) en jawel de Br 64 begon nu verder door te rijden.
Op zich is het makkelijk, als je de lok 3 seconden wilt laten doorrijden na de stopmelding, dan moet het weer inschakelen van het geluid ook 3 seconden na de aankomst melding plaats vinden.

Vanzelfsprekend heb ik dit verschijnsel gerapporteerd aan Raptor, die zich niet gerealiseerd had dat dat gebeurde, zij vermoedden dat het ook nog wat te maken kon hebben met de niet werkende decoder aanlooptijd module, inmiddels is op de laatste Houtense beurs mijn Raptor weer voorzien van aangepaste software om de werking van de decoder aanlooptijd module te verbeteren, volgende week zal ik het testen hervatten (veel treinen staan nog ingepakt door een recente tv-opname en blijven ingepakt voor de 3-Rail Forum dag komende zondag bij de MSG in den Bosch)

Overigens ben ik wel tevreden met dit onverwachte verschijnsel, immers zolang de Br 64 nog rijdt moeten er geen ?afgewerkte stoom geluiden? uitkomen, dus als ze er wel waren geweest had ik de inschakeling van het geluid  toch moeten vertragen.

Ik houd jullie verder op de hoogte van mijn ervaringen.

Groet, Anne W
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
De verdere resultaten:

Het verschijnsel dat bij een functieschakeling de stop-uitstel functie wordt uitgeschakeld is gedeeltelijk gebleven, als je direct bij aankomst de functie schakelt, dan rijdt de lok door tot de ingevoerde tijd verstreken is, als je de functie bijvoorbeeld een seconde na aankomst schakelt, stopt de lok ook gelijk, dus als je de ingestelde tijd wilt doorrijden dan moet de functie ook minimaal zoveel later geschakeld worden.

Op zich geen verkeerde zaak, je kunt een functie schakelen bij aankomst en één als de lok echt gestopt is.

De functie "decoder-aanlooptijd" werkt nog niet goed, een dag testen met diverse loks in diverse richtingen leverde op:

de loks "doen het" in de stations, waar ze natuurlijk moeten stoppen om passagiers te laden en te lossen.

echter de loks doen het niet in de schaduwstations, waar ze natuurlijk moeten stoppen om een andere lok voor te laten gaan, maar in één schaduwstation in één richting doen ze het wel.

natuurlijk weer logisch nagedacht, er is in ieder geval één verschil tussen de stations en de schaduwstations, de inrijseinen voor de stations staan op Hp2, dus langzamer rijden, echter het verschijnsel in dat éne schaduwstation verstoort het beeld.

nu heb ik besloten om morgen maar eens heel "maagdelijk" opnieuw te beginnen op de testbaan van de MSG:

simpel baanplan: 3 rijwegen, lok 6 (6090X decoder) proberen, geen resultaat, dan lok omzetten naar nummer 14 (of zo, een nummer die mijn Raptor nog niet kent) om te vermijden dat er lokinstellingen een rol kunnen spelen, beginnen op MM stap 14, geen resultaat dan MM stap 27, geen resultaat dan remmelders toevoegen, geen resultaat dan het inrijsein op Hp2 enz., net zo lang tot ik een resultaat zie.

mijn conclusie is dat programma's schrijven veel en veel ingewikkelder is als het zinnetje: "Raptor zet na groen sein de decoder op kruipsnelheid en gaat accelereren na de ingestelde decoder aanlooptijd".

overigens is dit het tweede testprogramma wat er bij de MSG loopt, het andere zal een veel grotere impact hebben....

Groet, Anne W
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
De resultaten van mijn testen bij de MSG gaven de volgende resultaten:

het optrekgewicht register bevat ook een regel: "uitgeschakeld", als ik dat instel, dan schakelt ook de decoder-aanlooptijd functie uit, dus het programma kijkt te vroeg naar het optrekgewicht register is mijn conclusie.

voor de test gebruik ik het principe waarmee iedere beginnende automatiseerder mee zou moeten beginnen:

een ovaal met 3 rijwegen: A>B, B>C, C>A
ik zet daar een lok in en ga rijden, aangezien Raptor steeds een vrij rijweg vindt, blijft de lok rondjes rijden

ik zet nu in blok A een verplichte wachttijd van 5 sekonden, resultaat: in rijweg A>B vertrekt de lok wel even op kruipsnelheid, om daarna te accelereren, maar gebruikt lang niet de 10 sekonden die ik als decoder-aanlooptijd ingesteld heb

ik zet nu in blok C ook een verplichte wachttijd van 5 sekonden, resultaat: in rijweg C>A gaat de lok netjes 10 sekonden op kruipsnelheid rijden, om daarna te accelereren, in rijweg A>B is de situatie onveranderd.

daarna heb ik de ovaal nog verder aangekleed met een inhaalspoor, remmelders, aparte aankomstmelders, een voorsein en een tweede lok, maar het beeld veranderde niet.

omdat het beeld niet helemaal begrijpelijk is voor mij, kom ik niet verder als een gedachte: in de rijweg A>B kijkt Raptor na zeer korte tijd of rijweg B>C al berijdbaar is, hij stelt vast dat dat zo is en stelt de vervolgrijweg in, op dat moment lijkt ook de decoder-aanlooptijd te vervallen.

in de rijweg C>A stelt Raptor vast dat de rijweg A>B niet berijdbaar is door de verplichte wachttijd en komt de decoder-aanlooptijd niet te vervallen.

Aldus gerapporteerd aan Raptor, groet, Anne W
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Vandaag op mijn thuisbaan nog een paar aanvullende zaken getest:

bergspoor, rijweg spoor 2 Zindelstein naar Kopstation St. Niklaus, dus zeker een rood vervolgsein in St. Niklaus, de rijweg heeft, zoals het hele bergspoor, een gereduceerde snelheid van 50 k/hr = kruissnelheid (25 stappen) - 13 stappen.

resultaat: geen decoder-aanlooptijd, daarna de gereduceerde snelheid uitgeschakeld, resultaat: wel de goede decoder-aanlooptijd, het uitrijsein staat op rood om passagiers in- en uit te laten stappen.

hoofdspoor, het zuidelijke inrijspoor, inrijsein is een Hp2 sein, te passeren met lage snelheid, bij de gebruikte lok is dat snelheidsstap 10

resultaat: geen decoder-aanlooptijd, daarna het Hp2 sein omgezet in een Hp1 sein, resultaat: wel de goede decoder-aanlooptijd

Conclusie: een afwijking van de kruissnelheid maakt dat de decoder-aanlooptijd uitgeschakeld wordt, Raptor heeft nu wel genoeg aanknopingspunten om uit te vinden waar de fout zit in het, ongetwijfeld ingewikkelde, programma.

Op de meeste vertreksporen in de stations op het hoofdspoor werkt de decoder-aanlooptijd (er liggen veel schaduwstations met wachttijden achter de stations), deze functie werkt wel erg mooi, de Br 221 (diesel) soundlok, die een 2-3 seconden nodig heeft om echt te gaan rijden en dus wegreed op stap 4/5, rijdt nu weg op kruipsnelheid, is stap 2, om daarna netjes verder te accelereren, ook de Br 85 heeft iets tijd nodig (cilinders leeg blazen denk ik) en "doet" het nu ook mooier.

En nu maar weer eens gaan bouwen aan de baan, vind ik.

Groet, Anne W
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Citaat van: Anne W op vrijdag 25 november 2011, 21:43:49
Vandaag op mijn thuisbaan nog een paar aanvullende zaken getest:

bergspoor, rijweg spoor 2 Zindelstein naar Kopstation St. Niklaus, dus zeker een rood vervolgsein in St. Niklaus, de rijweg heeft, zoals het hele bergspoor, een gereduceerde snelheid van 50 k/hr = kruissnelheid (25 stappen) - 13 stappen.

resultaat: geen decoder-aanlooptijd, daarna de gereduceerde snelheid uitgeschakeld, resultaat: wel de goede decoder-aanlooptijd, het uitrijsein staat op rood om passagiers in- en uit te laten stappen.

hoofdspoor, het zuidelijke inrijspoor, inrijsein is een Hp2 sein, te passeren met lage snelheid, bij de gebruikte lok is dat snelheidsstap 10

resultaat: geen decoder-aanlooptijd, daarna het Hp2 sein omgezet in een Hp1 sein, resultaat: wel de goede decoder-aanlooptijd

Conclusie: een afwijking van de kruissnelheid maakt dat de decoder-aanlooptijd uitgeschakeld wordt, Raptor heeft nu wel genoeg aanknopingspunten om uit te vinden waar de fout zit in het, ongetwijfeld ingewikkelde, programma.

Op de meeste vertreksporen in de stations op het hoofdspoor werkt de decoder-aanlooptijd (er liggen veel schaduwstations met wachttijden achter de stations), deze functie werkt wel erg mooi, de Br 221 (diesel) soundlok, die een 2-3 seconden nodig heeft om echt te gaan rijden en dus wegreed op stap 4/5, rijdt nu weg op kruipsnelheid, is stap 2, om daarna netjes verder te accelereren, ook de Br 85 heeft iets tijd nodig (cilinders leeg blazen denk ik) en "doet" het nu ook mooier.

En nu maar weer eens gaan bouwen aan de baan, vind ik.

Groet, Anne W
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Beste Frontosa,

Had je iets willen vragen of zeggen?

Groet, Anne W
Re: Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Gisteren is Raptor weer bij mij langs geweest om nieuwe software in mijn Raptor te zetten en de resultaten te testen:

stop-uitstel tijd: is nu goed, het door mij gesignaleerde afbreken van het uitstel door de automatische schakeling van een functie bestaat nu niet meer, de lok blijft nu altijd op kruipsnelheid de ingestelde tijd doorrijden.

deze, op mijn initiatief ontwikkelde optie, is al een tijdje in gebruik op mijn baan, zie mijn bouwtopic, nu vooral goed bruikbaar omdat ik een spoor er bij heb gelegd in het hoofdstation waardoor het spoor voor de buurtgoederentrein eigenlijk te kort is geworden.

met deze optie staan de twee buurtgoederentreinen precies tussen de in- en uitgaande wissels in en heb ik de stopmelders niet extreem kort hoeven te maken of een wagon er af hoeven te halen, de lok activeert nu de stopmelder op ca. 12 cm voor de uitgaande wissel en de lok kruipt rustig door tot een centimeter of 2 voor de uitgaande wissel.

decoder-aanlooptijd: werkt nu in alle sitauties.

voor de meelezers die het gedrag van sommige sound-loks niet kennen: toen lang geleden de eerst decoders kwamen met ingebouwde afremvertraging (C90/6090X) werd er in het begin nog wel eens geroepen: "hij stop niet!", met sommige soundloks is het nu: "hij vetrekt niet".

dus daar is nu bij de Raptor bezitters een oplossing voor: in automatisch bedrijf hou je de acceleratie gewoon even een instelbare tijd op tot de lok werkelijk begint te rijden, dus wacht me nu even een schone taak, met de sekondenteller checken hoe lang sommige soundloks er over doen voor ze werkelijk beginnen te rijden en dat in deze optie zetten.

natuurlijk gelijk de gelegenheid te baat genomen om nog wat nieuws "aan te kaarten", maar dat zal wel even duren, de "denker" achter de Raptor heeft het een beetje druk met het er voor zorgen dat we de juiste hoeveelheid warmte krijgen uit het aardgas wat we allemaal gebruiken.

Groet, Anne W
Re: Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Het testen van nieuwe software modules voor de Raptor
Vanmiddag heb ik van alle soundloks de "sound" optrekvertraging opgemeten, de ergste was de "Vliegende Hamburger". die deed er 5-6 sekonden over voor dat hij begon te rijden, alle vertragingen in de "decoder-aanlooptijd" module gezet en alles trekt nu nagenoeg perfect op.

Nagenoeg omdat ik nog een heel piepklein foutje ontdek (als iets het perfecte begint te naderen, begin je ook de piepkleine zaken te zien), dus dat heb ik maar weer op het bordje van mijn "programmeur" gelegd, als hij me nu maar niet moe wordt.......

Groet, Anne W