Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

van centraal station naar pc

Gestart door 1835 maandag 14 november 2011, 16:20:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van centraal station naar pc
wat is het goedkoopste manieer om op pc te rijden?
rij nu mobiel station
Re:van centraal station naar pc
Tams centrale (denk ik)  (rond de 200 euro)
Tenminste als je alles nieuw wilt.
Mogelijk zijn er wel (goedkopere) 2de hands centrales.

Guy


Re:van centraal station naar pc
ik rij nu mobil station 1 maakt dat iets uit
Re:van centraal station naar pc
zijn er ook nog andere mogelijk heden
Re:van centraal station naar pc
Goedkoop zei je hé. Ja er is ook nog van Uhlenbrock de 63810 mobile station adapter (naar loconet) en de 63120 Loconet interface. Volgens de officiële prijslijst: 27 euro en 89 euro = samen 116 euro. Is dus nog goedkoper.
Anders moet je naar (veel te dure) centrales, met veel mogelijkheden maar die je toch waarschijnlijk niet gaat gebruiken aangezien je met de pc wil sturen.

Guy
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:van centraal station naar pc
1835,

Over dit onderwerp zijn topics volgeschreven. Verdiep je er eerst in, en ga eens een paar avonden lezen.

Hier En Hier zijn zat topics te vinden.
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2008

offline
Re:van centraal station naar pc
Zucht

Men schijnt iedere keer te vergeten dat je met een PC en een booster (b.v. een oude Deltabooster van 10 - 15 Euro + trafo) kan beginnen.

En op de PC gratis software.

grv Huub
Re:van centraal station naar pc
Huib zou je er een link voor doe delta booster willen geven
Re:van centraal station naar pc
ja ik heb nog zo'n delta booster
Re:van centraal station naar pc
Check hier eens voor een voorbeeld van een testbaan met delta als booster voor digitaal rijden.



Informatie is vanuit meerdere topics en toegepast.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27341.msg566487#msg566487
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:van centraal station naar pc
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2008

offline
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: 1835 op dinsdag 15 november 2011, 15:26:34
Huib zou je er een link voor doe delta booster willen geven

Als je Huub bedoelt, dat ben ik, en wat voor een link moet dat dan zijn ?
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:van centraal station naar pc
Een linkje, waarin staat hoe je een delta booster kan maken. Is natuurlijk ook te vinden met de zoekfunctie.
Re:van centraal station naar pc
Kijk eens even hier:

www.modulebaan.comze.com/deltabooster.html

groeten Dylan
Re:van centraal station naar pc
Zonde om de Delta er voor open te maken, als het ook in de kabel verwerkt kan worden :)
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: linuxer op woensdag 16 november 2011, 18:53:31
Zonde om de Delta er voor open te maken, als het ook in de kabel verwerkt kan worden :)

Tja zo had ik het gedaan :)


groeten Dylan
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: guyremgabdel op maandag 14 november 2011, 20:15:57
Goedkoop zei je hé. Ja er is ook nog van Uhlenbrock de 63810 mobile station adapter (naar loconet) en de 63120 Loconet interface. Volgens de officiële prijslijst: 27 euro en 89 euro = samen 116 euro. Is dus nog goedkoper.
Anders moet je naar (veel te dure) centrales, met veel mogelijkheden maar die je toch waarschijnlijk niet gaat gebruiken aangezien je met de pc wil sturen.

Guy

Beste Guy,
Hoe sluit ik dit dan aan op mijn baan en mijn PC? Volgens de website hobbytime.nl hoort er ook nog een aparte voeding bij en die kost ook nog eens ? 79,-

Albert.
Re:van centraal station naar pc
Het kan ook (beina) geheel gratis.

Ik heb een oude PC  gekocht (een pentium 133 Mhz) voor 7.5 euro compleet met toetsenbord muis en monitor. Daar heb ik het programma MRdirect op gezet, deze pc fungeert nu puur als centrale, en een centrale voor 7.5 euro ben ik nog niet tegem gekomen  :D

Vervolgens heb ik mijn andere PC  waar ik mijn normale werkzaamheden ook op doe Koploper geïnstalleerd en deze beide pc's zijn met elkaar verbonden via een RS232 verbinding.

Vrvolgens heb ik zelf een booster gemaakt welke mij met trafe en al nog geen 50 euro heeft gekost. Echter als je zelf niet zo handig bent is een oude deltacontrole ook als booster te gebruiken.

Tot op heden werkt dit super, soms zit ik er wel eens aan te denken om een "gewone" centrale te kopen, maar ik vind het zonde van mn geld om een bling bling centrale te kopen terwijl ik het meete via Koploper ga doen. Ook kan je de decoders programmeren met MRdirect echter gaan dat iets lastiger dan met bijvoorbeeld een ECOS o.i.d. omdat je alles alleen met CV nummers kan instellen .

Groeten JW
Re:van centraal station naar pc
Volgens de website hobbytime.nl hoort er ook nog een aparte voeding bij en die kost ook nog eens ? 79,-

Niks van. Op de site van Uhlenbrock zelf (www.uhlenbrock.de) wordt alles piekfijn uitgelegd.
Klik daar bovenaan op produkte - klik op adapter - kies mobile station adapter - en klik tenslotte op anleitungen.
Daar zie je dan hoe je moet aansluiten.

Guy
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 23 december 2011, 11:17:02
Volgens de website hobbytime.nl hoort er ook nog een aparte voeding bij en die kost ook nog eens ? 79,-

Niks van. Op de site van Uhlenbrock zelf (www.uhlenbrock.de) wordt alles piekfijn uitgelegd.
Klik daar bovenaan op produkte - klik op adapter - kies mobile station adapter - en klik tenslotte op anleitungen.
Daar zie je dan hoe je moet aansluiten.

Guy
Hoi Guy,
Bedankt voor de toelichting. Ik heb 2 zaken door elkaar gehaald. Voor de IB-Com is een aparte voeding noodzakelijk.

Albert.
Re:van centraal station naar pc
ok succes .

Zelf heb ik het broertje ervan de 6021-adapter en dat werkt heel goed.

Guy
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 23 december 2011, 11:50:37
ok succes .

Zelf heb ik het broertje ervan de 6021-adapter en dat werkt heel goed.

Guy

Guy,
Ik heb de handleidingen doorgenomen, maar het is me nog steeds niet duidelijk hoe ik dit op de spoorbaan moet aansluiten. Ik heb een Marklin startset gekocht met trafo en mobile station. De Mobile station wordt aangesloten op de mobile station adapter. De PC wordt aangesloten op de Loconet interface, maar hoe ik nu de Loconet interface, de mobile station adapter en de spoorbaan op elkaar aansluit is me niet duidelijk.
Hoop dat je me nog wat kunt verduidelijken.
(Uiteindelijk wil ik mijn baan met Koploper of Rocrail gaan besturen, maar dat zal voor het aansluiten geen verschil maken)

Albert.
Re:van centraal station naar pc
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de Uhlenbrock Loconet interface 63120 aansluit op de spoorbaan? Is dat een kwestie van 2 draadjes tussen de interface en de baan of is er meer voor nodig?
Ik ben van plan deze te bestellen, maar wil eerst zeker weten dat het gaat werken.

Albert.
Re:van centraal station naar pc
mathijs-spoor3
gast

Re:van centraal station naar pc
even voor de duidelijkheid, de ms 1 is geen loconet centrale toch??

gr
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: mathijs-spoor3 op zaterdag 24 december 2011, 20:55:32
even voor de duidelijkheid, de ms 1 is geen loconet centrale toch??

gr

Nee, mobile station is van Marklin, maar daar heb ik de mobile station adapter 63810 voor op het oog om die aan te sluiten. Ik zoek dus naar het aansluitschema voor PC - Loconet interface / MS adapter - spoorbaan.

Albert.
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: agre30 op zaterdag 24 december 2011, 21:34:37

Ik zoek dus naar het aansluitschema voor PC - Loconet interface / MS adapter - spoorbaan.


Dat is er niet.

De MS adapter 63810 hangt je MS aan het LocoNet. En het LocoNet hangt aan een LocoNet centrale. Je kunt de MS dan gebruiken als extra handregelaar. De Loconet centrale voedt je baan.

Gr, Ben.
Re:van centraal station naar pc
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:van centraal station naar pc
Hoi Albert,

Wat mist in het plaatje is een centrale, die van LocoNet de baan kan voeden. De oorspronkelijke adapter van het Mobile Station is hiervoor niet geschikt. Als je toch echt met LocoNet aan de gang wilt kun je beter een IB-Com aanschaffen i.p.v. de 63120. Deze is vrijwel hetzelfde, maar is ook tegelijk een centrale.

De 63120 vertaalt alleen het signaal van de PC naar LocoNet. De 63810 vertaalt ook alleen van de MS naar LocoNet. Beiden geven geen baanspanning af. De IB-Com doet dit wel.

Groet,
Bert
Re:van centraal station naar pc
Hey Ben / Bert,
Dat betekent dus dat de goedkope oplossing van Guy (vijfde bericht van boven) niet mogelijk is?

Albert
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: agre30 op zaterdag 24 december 2011, 22:23:44

Dat betekent dus dat de goedkope oplossing van Guy (vijfde bericht van boven) niet mogelijk is?


Klopt, niet mogelijk.

Gr, Ben.
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: treinbert op zaterdag 24 december 2011, 22:00:04
Hoi Albert,

Wat mist in het plaatje is een centrale, die van LocoNet de baan kan voeden.
Groet,
Bert

Hoi Bert,
Ik las in een andere draad een vraag van jou waarom mensen van die dure centrales aanschaffen terwijl alles door de PC bestuurd wordt. En dat is precies wat ik wil.
Ik heb Rocrail, ik heb een baan met wissels. In de wissels zitten de originele decoders van Marklin. Ik heb alleen een interface nodig tussen de computer en de baan. Ik wil (om te beginnen) alles handmatig vanaf mijn computer kunnen besturen. Wat heb ik daarvoor nodig?

Groeten,
Albert.
Re:van centraal station naar pc
Hallo Albert,

Citaat van: agre30 op zondag 25 december 2011, 09:28:00
[Ik las in een andere draad een vraag van jou waarom mensen van die dure centrales aanschaffen terwijl alles door de PC bestuurd wordt. En dat is precies wat ik wil.
Ik heb Rocrail, ik heb een baan met wissels. In de wissels zitten de originele decoders van Marklin. Ik heb alleen een interface nodig tussen de computer en de baan. Ik wil (om te beginnen) alles handmatig vanaf mijn computer kunnen besturen. Wat heb ik daarvoor nodig?
Zoals Huub het al eerder aangaf. Niet veel meer dan een PC en software.
Heb je nog een oude (dos) pc over kijk dan eens naar MRdirect. Hiermee kun je ook op een goedkope manier je baan besturen.
Zie MRdirect: http://www.mrdirect.nl/

Ben je niet in staat om zelf een booster en Interface te bouwen zie dan:
http://info.traintech.nl/index.php?page=prodmrdboost

Wil je later ook nog met LocoNet aan de gang, neem dan eens contact op met:
Forumlid Marco Roede  (MRdirect)
CiteerDeze veranderingen waren noodzakelijk om i.p.v. het IntelliBox P50x(b)
protocol gebruik te kunnen gaan maken van het LocoNet protocol. In de
eerste maanden van 2012 zal getest worden of het mogelijk is om het
LocoNet protocol te implementeren. Uitgangspunt van de LocoNet
implementatie is dat dan nog slechts één compoort nodig is.

Mvg,
Peter
Re:van centraal station naar pc
Citaat van: Freak op zondag 25 december 2011, 10:35:03
Heb je nog een oude (dos) pc over kijk dan eens naar MRdirect. Hiermee kun je ook op een goedkope manier je baan besturen.
Zie MRdirect: http://www.mrdirect.nl/

Ben je niet in staat om zelf een booster en Interface te bouwen zie dan:
http://info.traintech.nl/index.php?page=prodmrdboost

Peter,
Bedankt voor je reactie. Ik heb dus twee pc's nodig die met een nulmodemkabel met elkaar verbonden zijn. Klopt dat?
Op de eerste pc draait mrdirect en deze is aangesloten op de booster van traintech. De pc met rocrail is dan weer aangesloten op de eerste pc.
Wordt de baan dan ook van voeding voorzien door de booster of kan/moet ik daar de huidige voeding voor blijven gebruiken?

Groet,
Albert.
Re:van centraal station naar pc
Hallo Albert,

Citaat van: agre30 op zondag 25 december 2011, 11:33:09
Bedankt voor je reactie. Ik heb dus twee pc's nodig die met een nulmodemkabel met elkaar verbonden zijn. Klopt dat?
Klopt.

CiteerOp de eerste pc draait mrdirect en deze is aangesloten op de booster van traintech. De pc met rocrail is dan weer aangesloten op de eerste pc.
Wordt de baan dan ook van voeding voorzien door de booster of kan/moet ik daar de huidige voeding voor blijven gebruiken?
In het kastje zit een booster om de baan van een digitale spanning te voorzien. Een overspanningsbeveiliging. Verder een acknowledge detectie voor het programmeren van vele typen decoders. Een LPT-interface waarop S88 ?N terugmeld modules op aangesloten kunnen worden.

Mvg,
Peter