Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

piko = naar ~ digitaal

Gestart door ns-lok maandag 14 november 2011, 13:04:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
piko = naar ~ digitaal
hallo,

ik heb al veel draadjes gelezen maar nog niet het precieze antwoord gevonden.
(zal wel net de verkeerde topics hebben gelezen) :D

ik heb een aantal oude piko gelijkstroom loks en wil deze ombouwen naar wisselstroom digitaal
mijn vraag is; wat moet ik met de assen/wielen doen die geisoleerd zijn zodat ik geen problemen krijg met digitaal rijden?
heb van een aantal gehoord dat ik de wielen moet vervangen voor wisselstroom wielen omdat ik anders problemen krijg met digitaal rijden, vooral de detectie van baanvakken voor koploper enz.
kan ik gewoon de draadjes van links en rechts aan elkaar solderen, of moet ik idd andere assen kopen om problemen te voorkomen :help:

groeten renzo
Re:piko = naar ~ digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:piko = naar ~ digitaal
je kan gewoon die draadjes aan elkaar solderen.Dit staat dan eigenlijk gelijk met de wielen aan elkaar verbinden zoals bij AC wielen.Je zal echter ook rekening moeten houden met de afstand tussen de wielen en de vorm van de flenzen.Hier geld dat alleen proberen rijden en zien of het misloopt een oplossing kan zijn.Ontspoort de loc op je wissels dan moeten de wielen aangepast worden.
Re:piko = naar ~ digitaal
hallo Bellejt,

de afstand tussen de wielen heb ik al goed ;)

maar moeten de andere wielsetjes waar geen draadjes aan zitten nog wel vervangen worden ivm detectie voor digitaal?

groeten renzo
Re:piko = naar ~ digitaal
Lid sinds: 2007

offline
Re:piko = naar ~ digitaal
Hangt ervan af hoe nauwkeurig je de detectie wil. Met een enkel doorverbonden wielstel reageert de detector al op de loc. Maar misschien wil je per se dat de detector altijd al op het eerste wielstel reageert. Als dat een wielstel zonder stroomafname is, dan kun je bijvoorbeeld de isolatie overbruggen met van die elektrisch geleidende lak van bijvoorbeeld Busch.
Re:piko = naar ~ digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:piko = naar ~ digitaal
je kan er ook bijkomende slepertjes op monteren en deze verbinden.Probeer gewoon 2 stellen per loc te verbinden.Je gebruikt die dan ook als massa aansluiting (toevoer) voor je decoder.Hoe beter de afname hoe minder kans op storing.
Re:piko = naar ~ digitaal
hallo Henkv,

bedankt, hier ga ik een potje van halen :D

groeten renzo
Re:piko = naar ~ digitaal
Citaat van: bellejt op maandag 14 november 2011, 14:53:45
je kan er ook bijkomende slepertjes op monteren en deze verbinden.Probeer gewoon 2 stellen per loc te verbinden.Je gebruikt die dan ook als massa aansluiting (toevoer) voor je decoder.Hoe beter de afname hoe minder kans op storing.

bedoel je die slepertjes die tegen de binnenzijde van het wiel lopen?