Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

hoe steil kunnen mijn treinen

Gestart door daantje2007 maandag 14 november 2011, 08:49:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hoe steil kunnen mijn treinen
Beste forumleden,

Ik heb een vraagje,
ik heb een 29130 railion, een 3029 stoomloc, een Alpha F1 en een 3149.

en nou mijn vraag.
ik wil een baan maken waarin ik deze ook omhoog wil laten rijden ik heb wat getest maar ik wil graag weten hoe ver ik kan gaan want het kan ook te veel worden, ik zou graag willen weten hoe steil ze kunnen zonder wagon en met 2 personen wagonnen/wagons.

Gr. Daniël
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Hoi Daniël,

Als je even gezocht had op het forum dan had je gezien dat aangeraden word om niet steiler te gaan dan 3% tot max 5%, dat laatste weer afhankelijk van het aantal wagonnen wat erachter komt te hangen.

Groet

Mark
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
normaal zoals gezegd tussen de 3 à 5 %.Als je er echter maar 2 wagonnen achterhangt dan kan zelfs 10 %.Zal wel geen zicht zijn.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
In een bocht zou ik persoonlijk zeker niet meer dan 3% stijgen. In bochten heeft een loc het extra moeilijk, zeker als het een scherpe bocht is.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
ik moet 1 level omhoog
dus bv met een rondje dat de trein aan komt rijden dan de spiraal in gaat en dan na 1 rondje hoog genoeg zit )om de trein eronderdoor te kunnen laten rijden zit.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
dat van dat rondje kan kloppen afhankelijk van de boogradius die je gebruikt (R1 bocht wordt krap), de dikte van je plank warmee je je spiraal maakt, en of je met of zonder pantografen omhoog gaat rijden op e-loks.

Reken het es uit met volgede formule :

R1 = 360mm straal. 
Omtrek = 2 x PI x R = 360mm x2 x 3.1415927

dus dan is de weg die je af legt in zo een enkele 360 graden) gelijk aan  2262 millimeter  of dus 2.26 meter

Met een stijginspercentage van 3% heb je dus een hoogteverschil van  68 millimeter

formule =  2 x 3,1415927 x  [R]  x  [percentage] / 100

Bij 5% stijging heb je 113 mm hoogteverschil.

Vergeet niet om van je hoogteverschil nog de dikte van je plank (in mm) af te trekken.


Dus om je totale stijging te hebben :

(2 x 3,1415927 x [radius] x [percentage]  / 100 )  - [plankdikte]


Neem je een R2 spiraal met 4% stijging (gemiddelde ), dan heb je ineens meer speling.  Als je 12mm plank neemt heb je dan bijvoorbeeld : 

2 x 3.1415927 x 437.5 *4 / 100  - 12 = 98 mm netto .

En daarvan moet je dan natuurlijk ook nog es de hoogte van je spoor tot op je plank af trekken.

Dus dan is het eindberekeningetje als volgt

(2 x 3,1415927 x [radius] x [percentage]  / 100 )  - [plankdikte] - [spoorhoogte]

Dat geeft je de vrije ruimte tussen spoorstaaf en onderkant van de spiraal.

Let er ook op dat bij het inrijden de trein lichtjes onder en helling komt te rijden (ongeveer de helft van je hellingshoek tot 3/4 ervan) omdat de voorste wielen al op de helling staan en de achterste nog niet.   Dus voorzie voor de zekerheid toch maar altijd een 5-tel mm speling.


Sorry dat het zo een lang uitgesponnen verhaal is, maar ik probeer de formule op te bouwen zodat de lezer er nog iets van op steekt en weet hoe ze tot stand komt in plaats van  gewoon klakkeloos wat dingen op te geven.

Dani
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
en als je R3 bochten gebruikt wordt het helemaal leuk !!  (radius van 515 mm)

formule even igevuld met 12mm plankdikte en 10 mm spoorhoogte (C spoor)

Stijginspercentage van 3 % (in bocht niet te steil zoals hier vroeger al aangegeven door 120blauw)
resultaat :  75 mm netto hoogte

Bij 4% is dit 107 mm
En bij 5% ineens 140 mm

Dus per extra percent stijging heb je ongeveer 32 a 33 mm extra hoogteverschil met R3 bochten



Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Hallo Daantje,

Je dient rekening te houden met de hoogte van de railbedding en of je ook bevenleiding gebruikt.

Hier een rekenprogramma
http://www.stayathome.ch/Downloads/Gleiswendel.xls

Mvg,
Peter
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
mathijs-spoor3
gast

Re:hoe steil kunnen mijn treinen
ik vind het persoonlijk, je kunt zeggen 3% maar dat is iemands mening, zolang het er goed uit ziet en je trein erop komt is het goed! (vind ik O:-D)

gr
Hoe stijl kunnen mijn treinen
Bedankt allemaal mischien een amateursvraag naar r1 is industriebocht en hoeveel % kan ik rechtdoor anders doe ik gewoon 3 tot 5 rechten omhoog en dan 8 bochten en 2 bochten de andere kant op en dan weer bochten de andere kant op tot de goede hoogte. En ik rijd voornamelijk op 3 rail met met stoomlocs (2x) dieselloc (1x) deze 3 zijn gelijk en ik heb ook 1 railion electro loc wisselloc ook deze rijd ik op 3 rail zonder die dak dingesen.
En hoeveel cm kan ik per gewone rechte omhoog
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Mathijs,

Wat als een lok jaren in een spiraal met 3% stijging rijd? geen problemen. Wat als een lok jaren in een spiraal met 6% rijd. Kun je waarschijnlijk alle tandiwelen vervangen. Je moet dus niet te stijl gaan, omdat hierdoor onderdelen veel sneller slijten.
Hoe stijl kunnen mijn treinen
Ik rijd nog niet omhoog maar van die bochten klopt dat
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Een bocht naar links gevolgd door een bocht naar rechts vindt geen trein echt fijn :thumbdown:

Mvg Gert
Hoe stijl kunnen mijn treinen
Ik bedoel r1 = industrie
Hoe stijl kunnen mijn treinen
En hoe veel cm hoogteverschil er mag zitten in 1 rechte
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Industriebocht niet gebruiken voor steigen en dalen, beter bij m-rails de 5200 en bij c-rails minimaal R2 gebruiken.

Mvg Gert
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
mathijs-spoor3
gast

Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Citaat van: Wijbe op dinsdag 06 december 2011, 21:29:33
Mathijs,

Wat als een lok jaren in een spiraal met 3% stijging rijd? geen problemen. Wat als een lok jaren in een spiraal met 6% rijd. Kun je waarschijnlijk alle tandiwelen vervangen. Je moet dus niet te stijl gaan, omdat hierdoor onderdelen veel sneller slijten.

de  lok van mij opa begaf het pas naar 50  jaar waarvan +- 30 op een baan met steile helingen. dus dat valt vast wel mee. maar je hebt toch wel gelijk want de motor vind het ook niet leuk :?

gr
Hoe stijl kunnen mijn treinen
En hoeveel cm kan ik omhoog met 1 gewone rechte
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
wat is een "gewone rechte", Daan ?

Je hebt verschillende lengtes in de verschillende spoortypes.

Het formuletje is simpel....

Hoogte = lengte x  stijgpercentage / 100

Dus alweer als voorbeeld een C-rail 24188  : die is 188 mm lang dus mag je stijgen...

- bij 3% :  188*3/100 = 5.64 mm
- bij 4% :  188*4/100 =  7.52 mm
- bij 5% :  188*5/100 =  9.4 mm
enzovoort ....
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Citaat van: Freak op dinsdag 06 december 2011, 20:16:10
Hallo Daantje,

Je dient rekening te houden met de hoogte van de railbedding en of je ook bevenleiding gebruikt.

Hier een rekenprogramma
http://www.stayathome.ch/Downloads/Gleiswendel.xls

Mvg,
Peter

hoe moe ik deze openen, met welk programma
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
MS Office Excel.

Gr, Ben.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
oops die heb ik nie kan mijn comp niet tegen, Kheb vista en dat is een ***systeem.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
en in het duits.... dus ik verwacht nu de volgende vraag :  "wie kan dit voor mij vertalen ?"

By the way, Vista heeft niks te maken met Excel, dat is deel van Office.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
weet ik maar Vista gooit excel enzo er sneller af dan dat ik ze geinstalleerd heb.

en duits lukt wel.
Google vertalen :P
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Citaat van: daantje2007 op woensdag 07 december 2011, 16:29:41

weet ik maar Vista gooit excel enzo er sneller af dan dat ik ze geinstalleerd heb.


Dan heb je geen officiele Vista licence denk ik.

Gr, Ben.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
jawel maar gewoon ook een langzame computer.
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
I give up .....
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
HaHa, Had ik allang gedaan XD

Maar zijn er niet van zulke programmatjes op internep te vinden?

Gr. Daniël
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Nope,

Het is gewoon office instaleren, en dat wordt echt niet van de computer gegooit omdat de computer langzaam is. Vermoedelijk heb je geen legale office of windows ;)
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Maar je kunt dit toch ook wel uitrekenen, zonder een programma als excel ofzo?

ee stijging van 1% is 1cm op 100cm lengte. Dus als je horizontaal 100cm aflegt, stijg je 1cm. Bij 2% 2cm en bij 3%, juist ja, 3cm.

Dus bij een rails van 18cm stijg je bij 3% 18:100x3=0,54cm. Zo moeilijk is dat toch niet?

Roy
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
klopt dus als ik voor rechte rails 2 rechte is 1 cm :thumbup: is het goed
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
jep
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:hoe steil kunnen mijn treinen
...en als je voor ieder volledig bochtdeel ook 0,54cm stijging aanhoudt kun je niet fout gaan.