dat van dat rondje kan kloppen afhankelijk van de boogradius die je gebruikt (R1 bocht wordt krap), de dikte van je plank warmee je je spiraal maakt, en of je met of zonder pantografen omhoog gaat rijden op e-loks.
Reken het es uit met volgede formule :
R1 = 360mm straal.
Omtrek = 2 x PI x R = 360mm x2 x 3.1415927
dus dan is de weg die je af legt in zo een enkele 360 graden) gelijk aan 2262 millimeter of dus 2.26 meter
Met een stijginspercentage van 3% heb je dus een hoogteverschil van 68 millimeter
formule = 2 x 3,1415927 x [R] x [percentage] / 100
Bij 5% stijging heb je 113 mm hoogteverschil.
Vergeet niet om van je hoogteverschil nog de dikte van je plank (in mm) af te trekken.
Dus om je totale stijging te hebben :
(2 x 3,1415927 x [radius] x [percentage] / 100 ) - [plankdikte]
Neem je een R2 spiraal met 4% stijging (gemiddelde ), dan heb je ineens meer speling. Als je 12mm plank neemt heb je dan bijvoorbeeld :
2 x 3.1415927 x 437.5 *4 / 100 - 12 = 98 mm netto .
En daarvan moet je dan natuurlijk ook nog es de hoogte van je spoor tot op je plank af trekken.
Dus dan is het eindberekeningetje als volgt
(2 x 3,1415927 x [radius] x [percentage] / 100 ) - [plankdikte] - [spoorhoogte]
Dat geeft je de vrije ruimte tussen spoorstaaf en onderkant van de spiraal.
Let er ook op dat bij het inrijden de trein lichtjes onder en helling komt te rijden (ongeveer de helft van je hellingshoek tot 3/4 ervan) omdat de voorste wielen al op de helling staan en de achterste nog niet. Dus voorzie voor de zekerheid toch maar altijd een 5-tel mm speling.
Sorry dat het zo een lang uitgesponnen verhaal is, maar ik probeer de formule op te bouwen zodat de lezer er nog iets van op steekt en weet hoe ze tot stand komt in plaats van gewoon klakkeloos wat dingen op te geven.
Dani