Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Meerlingsbeek [update 5-3-'23-->test nieuwe wisselaandrijving]

Gestart door Roy woensdag 08 september 2010, 19:52:10

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 19 oktober 2011, 18:20:59
Michiel,

dit is 3mm "buigtriplex". Te koop bij de betere houtzaak.

Roy


Wel dwars op de draadrichting laten zagen!! Dan gaat het buigen het beste
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
...daar was ik zelf ook al achtergekomen. Had ze zelf met de cirkelzaag gezaagd. Maar bedankt voor de tip.

ROy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op maandag 24 oktober 2011, 08:10:04
...daar was ik zelf ook al achtergekomen. Had ze zelf met de cirkelzaag gezaagd. Maar bedankt voor de tip.

ROy

Was ook bedoeld als tip voor Michiel en andere draadje volgers  :)
Ik had al gezien op jouw foto,s dat je het zo had gedaan,
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: Jajekra op zondag 23 oktober 2011, 23:03:40
Wel dwars op de draadrichting laten zagen!! Dan gaat het buigen het beste

Oké , ook dank vanuit hier  :) Denk dat ik ook voor dit hout kies als valbescherming. Er is heel veel maar "hout" heeft iets..
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Als je het kunt, zou ik het wel bij de bouwmarkt/houthandel al laten zagen. Zelf gaat ook wel, maar gaat niet zo mooi.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy, de lokale Hubo zaagt desgewenst alles maar ik weet niet of ie het heeft.. Ik weet nu iig dat ik hem die tip mee moet geven. Dank!


groet, Michiel
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray

Als je het zelf zaagt kun je eventueel eerst een grepetape over de zaaglijn plakken.
Bij dwars op de draad zagen wil het nogal splinteren.
Na het zagen de kantjes goed schuren.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op maandag 24 oktober 2011, 09:24:42
Als je het kunt, zou ik het wel bij de bouwmarkt/houthandel al laten zagen. Zelf gaat ook wel, maar gaat niet zo mooi.

Roy

Het was aanwezig en wat een flexibel spul is dat zeg. 7 stroken van 3,2 cm bij 185 cm laten zagen. Ik kan weer voort.

groet,
Michiel
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Michiel,

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan hé :)

Vergis je niet aan het aantal meters wat hier in gaat zitten.

Succes verder met bouwen.

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
even voor de duidelijkheid. ik had 20 stukken van 70cm gezaagd zelf, en heb er vandaag 15 van 1m50 bij laten zagen. ik zal wel wat overhouden, maar dat zal niet veel zijn. En dan kan ik het vast nog wel ergens gebruiken.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
»Opdate 24-10-2011«

vandaag het tussenstuk tussen opstelsporen en spiraal geplaatst. Aftekenen van dit deel was niet zo makkelijk, maar het is redelijk gelukt. de bevestiging aan de 1e wending van de spiraal heb ik met stalen strips gedaan. Ik heb nog een meter of 40 van deze strip liggen, dus daar kon ik wel een stukje van lenen. De stijging staat nu grof afgesteld op 9cm van bovenkant isolatie tot bovenkant isolatie. Met aftrek van hout (12mm) isolatie (4mm) en rails (ca 5mm) blijft er dus ca 7cm tussenruimte over tussen bovenzijde spoorstaaf en onderzijde hout. Je ziet aan de panthograaf dat ik bij deze stijging de panthograven moet gaan begeleiden. Dit ga ik doen met messing houtschroefjes en verkoperde staaldraad (lasdraad).















Nu verder met het afstellen van de spiraal, aanbrengen van het opvangsysteem van de panthograven en dan verder met de andere zijde van het schaduwstation.

Roy

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hee Roy

Zo te zien gaat dit een hele degelijke spiraal worden  :thumbup: :thumbup:

Succes met de rest.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
»update 01-11-2011«

De bodem van het schaduwstation is klaar. Nu kan ik gaan beginnen met rails leggen, alles meteen aansluiten op ringleiding, bezetmeld-kabels solderen, etc etc. Saai werk dus, maar wel nodig.

Ik ben nog aan het bedenken wat ik doe met de spiraal. Of ik hem anderhalve wending maak, of 2½. Bij 2½ wordt het wel erg hoog allemaal.







Helaas kwam het zo uit, dat 1 draadeind wel erg dicht bij de rails kwam te staan (binnen de "vangrails".) Dit heb ik zo opgelost:



Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Ziet er netjes uit Roy. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Dat ziet er erg mooi uit allemaal.
Lijkt me ook een hele stevige klimspiraal.

Groetjes Frank.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hi Roy!

leuk om even de voortgang te lezen, ziet er heel netjes uit allemaal en degelijk ook! Denk je dat je genoeg ruimte hebt bij een kalamiteitje ergens in de spiraal om later nog goed bij een treint te kunnen? Zoals John al aangaf kan hier en daar je valbeveiliging in de weg zitten? Zeker als je op sommige plekken 7cm doorrijhoogte hebt en dan de 2.5 cm opstaande rand erbij rekent...?

Verder zien je aanpassingen voor de servobesturing er prima uit!

Groetjes,
:)
Michel
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

ziet er klasse uit :thumbup:

Heb je de strookjes van de vangrails trouwens dwars op de nerf gezaagd? (in hoeverre dat je bij multiplex over nerf kunt spreken) Heb je getest of het buigen dan beter gaat? Dit zou nl zomaar kunnen.

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
John,

inderdaad dwars op de nerf gezaagd. Dan is het veel makkelijker buigbaar.

Michel,

de spiraal blijft in het midden helemaal open, en dus kan ik er met mijn handen/hoofd gewoon tussenin, om bij een gestrande loc ofzo te kunnen.

Waar ik me meer zorgen over maak, is de bereikbaarheid van de opstelsporen, als ik besluit om maar anderhalve wending spiraal te maken. Maar dit ga ik vanavond eens bekijken, hoe ik dit ga doen. Ook is er door het leggen van het hout op het frame, weinig plaats op het frame over, om steunen te maken voor het maaiveld.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Roy,

dat ik daar zelf niet aan gedacht heb :D

Met de kabelgoot erbij is de diepte van mijn schaduwstation 84cm. De tussenruimte is 22cm en dan gaat het net!

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Dat je waar niet aan gedacht hebt john?

Ik kan tussen de beide sets opstelsporen nog een beetje met mijn handen erbij. De voorzijde van het schaduwstation maak ik dicht (met kijkgaten), maar ik zorg wel dat ik die voorzijde kan neerklappen, zodat ik er gewoon bijkan.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 02 november 2011, 09:38:50
Ik kan tussen de beide sets opstelsporen nog een beetje met mijn handen erbij.


Kan je hooft er nog door om te kijken wat je doet? Ik merk bij mezelf dat 82cm diepte in combinatie met zo'n 25 cm hoogte ook maar net gaat. En ik heb lange armen.. Volgende keer maak ik iets meer hoogte om wat meer ruimte te creeren ertussen te komen.

groet,
Michiel
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Citaat van: RoWi op woensdag 02 november 2011, 09:38:50

Dat je waar niet aan gedacht hebt john?


Roy,

multiplex dwars zagen en daardoor beter buigbaar :?

Groetjes, John
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
»update 13-11-2011«

Zo, gisterenavond was het heilige moment daar. Na ca 20 jaar heeft er weer een trein gereden op een baan die door mij gebouwd is! Mijn eerste locje (br89) mocht de spits afbijten. Ik heb dan wel nog maar 2 setjes draden aangesloten op een ringleiding, maar ik kon niet wachten. Dus ringleiding in een oude blauwe trafo geprikt, en rijden maar. Eerst de rails nog wat gereinigd, en toen reed het al behoorlijk goed. 2 aansluitingen in de verbindingsboog, en alle 5 de sporen in het voorste schaduwdeel konden al volledig bereden worden.

Voor de achterste 5 sporen moet ik eerst nog een stel fleischmann isolatie-raillassen kopen. Dan kan ik dat ook afmaken. En dan verder met de ringleiding.

Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy.
Wat zal het rijden met het eerste locje op dit splinternieuwe traject, jou enorm veel voldoening hebben gegeven.
Vooral wanneer je al lange tijd niet hebt kunnen rijden dan is zo'n moment enorm motiverend om gauw verder te bouwen.

Dus geniet van dit hoogtepunt en daarna weer gauw verder! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
haha, ik kon me gisteren echt niet inhouden. Locje behoeft wel een onderhoudbeurt denk ik. (al mijn locs hebben het laatst voor 2 jaar terug een beurtje gehad, en toen terug in de vitrine gezet)
Roy
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Hoi Roy,

Dat houtwerk en dat eerste stuk schaduwstation ziet er pico bello uit. Denk je alleen niet dat je spijt krijgt van die driewegwissel in je schaduwstation?

Succes met de bouw.

Gr. Daan
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bouwproject baan RoWi:Tegerlo en Meeray
Daan,

beide 3 weg wissels worden alleen uitrijdend bereden. Daar had ik dus al over nagedacht.

ROy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 13-11-´11«Eerste trein heeft gereden!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 13-11-´11«Eerste trein heeft gereden!
»update 19-11-´11«

Omdat ik aan het wachten was op rails-isolatoren van fleischmann (conrad), ben ik maar alvast begonnen met het maken van het kastje, waar alle elektra in komt, en waarop straks het bedieningspaneel komt te liggen.





De deur zit er nog niet aan. Die staat in de grondverf op dit moment. Wel heb ik alvast wat elektra aangebracht (6-voudig stopcontact in de kast, via schakelaar, en een dubbel stopcontact aan achterzijde, continu stroom). Ook heb ik alvast 2 voedingen geplaatst en aangesloten.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 119-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Netjes! :thumbup:

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 119-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Ziet er strak uit Roy  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ben benieuwd als hij dalijk helemaal af is  :)

Gr. Daan
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Hallo Roy,

Dat is een mooie kast wat je aan het bouwen bent.

Ben benieuwd hoe het eind resultaat is.

Gr.
Piwie.
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Hallo Roy,

ik zie al enkele leuke bouwsels in je draadje.  :)
Je deed er goed aan al een stevige basis te bouwen. De vangrails zijn echt een meerwaarde die je zeker zal bekoren  ;)

De kast ziet er goed uit, alles centraliseren is ook mijn boodschap.
Maak je een aparte kast voor terugmeldingen ? Om interferenties te vermijden met het 230v net spanning ?

Groeten en tot binnenkort,

Caponordtraveller - Steven.
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Steven,

goede vraag. Maar ik ga werken met analoge bezetmelding. (hele baan wordt analoog bedient, alleen de locs rijden digitaal met een ms2).

Dus ik krijg straks ca 100 leds in een bedieningspaneel, waarvan 1 draad naar een sectie rails gaat. De andere poot van de led zit op een gezamelijke +-pool van de voeding. Staat er straks een loc/wagon op die sectie, dan gaat de led branden. Thats all. Niets met bezetmelders dus, of pc besturing.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Hoi Roy

Dat klinkt interessant, ben benieuwd.

Gr Ruud
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 19-11-´11´« Elektrakast gedeeltelijk klaar.
»»update 30-11-´11´««Sporen liggen voor 90% in schaduwstation

Zo, hier weer een update van mij. Duurt even, omdat ik op de achtergrond ook alweer met de voorbereidingen van de volgende stappen bezig ben.

De 10 opstelsporen liggen nu, en zijn aangesloten op de ringleiding. Op deze foto´s is duidelijk te zien, dat de middelste van deze 5 al netjes rechtgelegd is, en met een paar druppels houtlijm op de onderbodem vastzit. Rechts zie je, hoe ik dit rechtleggen doe.







Hier kun je zien, hoe ik de aansluitingen naar de ringleiding maak. De nul aan de zijkant solderen van de railstaaf, en de + soldeer ik aan de onderzijde van de rails, op de metalen strip waar de puntcontacten opzitten. Even met een slijpschijfje het zwart weghalen, en dan met S39 RVS vertinnen, en daarna de draad erin solderen.



De binnenbocht in het eerste deel van de spiraal ligt ook (2231). De buitenbocht wordt an flexrail. Ik heb een mal laten lasersnijden, die ik straks tussen de railstaven plaats, waardoor de radius van de bocht precies goed wordt. Nadat ik de rails vastgelijmd heb aan de ondergrond, kan ik de mal verwijderen. Dit volgt in de volgende update.



Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
hallo roy,

ik kijk voor het eerst jou draadje,en moet zeggen indrukwekend seg.leuk schaduwstation en lange rijlengte's,en ook je electronica kast mag ook gezien worden alles mooi aangesloten knap knap.


groeten peter(ke33)
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hi Roy,

Dit ziet er allemaal gelikt uit. Zo'n lange aluminium lineaal is super handig ja. Oogt ook gewoon mooier als de sporen kaarsrecht liggen.

Ook dat ophangsysteem voor je draadeinden waar de spiraal op rust ziet er verdomd netjes uit.

Waarom soldeer je de bruine draden niet gewoon aan de raillasjes, en de rode draad aan het koper op de laatste biels? Dan hoeff je die agressieve S39 RVS niet te gebruiken. Schijnt op den duur nogal te kunnen gaan oxideren.

Voor de rest, ga vooral zo door.

Gr. Daan
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Daan,

kan allebei. ik vond dit netter.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hoi Roy,

heel netjes allemaal maar waarom toch die opening in het midden? Moet je er straks van onderuit nog bij kunnen komen?

Groetjes, John
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
jep. bij een ontsporing, kan ik daar nog net met mijn armen doorheen. Is behelpen, maar het is iets.

Ook moet ik "vlees" hebben om de bovenbouw op vast te kunnen zetten straks.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Je hebt de gang er aardig in zitten, mooi begin en leuk vooruitzicht!

mvg,

Mathijs
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Even een kleine update. Ik heb het "opvangdeel" voor de panthograven klaar. Op deze manier kan ik gewoon met pantho´s omhoog rijden op de baan. In de spiraal komt dan een soort eenvoudige zelfgemaakte bovenleiding, en dit eindigd/begint met deze opvangers.






Ook heb ik gisteren mijn eerste flexrails gelegd. Het valt nog niet mee, om dat netjes te krijgen. Vooral het plaatsen van de beugeltjes om de stroom van de puko´s verder te leiden is een "minder fijn" systeem. Ik heb maar besloten, om iedere flexrails apart aan te sluiten op de ringleiding, om problemen te voorkomen.

Ik had een mal laten lasersnijden uit staalplaat, die ik in de rails kan drukken. Hierdoor blijft de rails in de goede vorm staan. Daarna geplaatst, en met houtlijm op de isolatie lijmen. Straks ga ik de mal verwijderen, en kom ik erachter of dit werkt. Anders moet ik ze helaas toch ook gaan schroeven, wat ik liever wil voorkomen, ivm geluidsoverdracht naar de ondergrond.



Ik vind het jammer, dat je deze bochten zelf moet maken. Bij k-rails ontbreekt er precies 1 bocht, tussen de 2231 en 2241. En deze maak ik nu dus van flexrails.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hallo Roy,

Het ziet er wel goed uit maar exact een radius bouwen lijkt me ook niet makkelijk. Het is wel zo dat je natuurlijk niet de hele tijd in je spriaal kijkt. Die panto-vangers heb je zwaar uitgevoerd. Die gaan alles pakken  :D  Daar zet je dus ook spanning op?

groet,
Michiel
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hoi,

het messing is rond 4mm. Wel stevig voor deze toepassing, maar dit was het dunste wat mijn leverancier had liggen. En voor de prijs hoef ik het niet te laten. En voor 4mm heb ik ook toevallig een buiggereedschapje, wat wel zo handig is.

Of ik er spanning op zet, weet ik nog niet. misschien wel.

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Roy,

dat ziet er allemaal heel erg degelijk uit. Je mal voor die ontbrekende bocht vind ik een prachtige idee, ik hoop dat het werkt, want er staat normaal best wel wat spanning op de flexrails. Ik neem aan dat je het eerst zo goed mogelijk hebt voorgebogen? Mijn ervaring is dat het meestal bij de verbinding met het volgende stuk moeilijkheden kan opleveren. Is je mal zo lang dat je ook die verbinding met een tiental centimeters kan overlappen?

het is zowiezo verstandig om iedere flexrails van een stroomtoevoer te voorzien. De middengeleider heeft voor 90 cm rails een lengte van ongeveer 2,5 meter vanwege het beurtelings links en rechts onderbroken zijn van de puko band. Dat betekent dus al een aardige afstand waarin verliezen kunnen optreden.

Walter
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Citaat van: RoWi op dinsdag 06 december 2011, 13:25:24

Ik vind het jammer, dat je deze bochten zelf moet maken. Bij k-rails ontbreekt er precies 1 bocht, tussen de 2231 en 2241. En deze maak ik nu dus van flexrails.

Roy


Er is een alternatieve cirkel tussen 2231 en 2241:

Het zijn alleen veel stukjes en ziet er niet uit, maar het kan wel althans volgens tante M.

klikken en dan pdf downloaden.
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hoi Roy,

je kunt eventueel ook nog stukjes isolatie of hout langs de flexrail kunnen plakken om deze beter te fixeren.

Groetjes, John
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Nou, ik hoop dat het gewoon blijft zitten met de lijm. en anders toch maar een paar schroefjes per lengte aanbrengen.

Ik snap niet, waarom marklin deze bocht niet gewoon maakt.

En walter, de mal is iets korter als 1 lengte flexrails. Ik wil straks de 2e rail gaan leggen. eens kijken hoe dit gaat. Anders kan ik het nog altijd in 2 delen doen. (eerste deel, en mal ook in laatste deel van de vorige rail klikken)

Roy
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Hoi Roy,

Je pakt het allemaal zeer professioneel aan, ik blijf dit draadje met interesse volgen :)

groet,
Mick
Re:Meerlingsbeek in aanbouw.»update 30-11-´11´« 90% van rails ligt.
Citaat van: RoWi op dinsdag 06 december 2011, 15:42:18
Nou, ik hoop dat het gewoon blijft zitten met de lijm. en anders toch maar een paar schroefjes per lengte aanbrengen.

Ik snap niet, waarom marklin deze bocht niet gewoon maakt.

En walter, de mal is iets korter als 1 lengte flexrails. Ik wil straks de 2e rail gaan leggen. eens kijken hoe dit gaat. Anders kan ik het nog altijd in 2 delen doen. (eerste deel, en mal ook in laatste deel van de vorige rail klikken)

Roy

Hi Roy,

Aangezien jij toch in de metaal zit, wat een idee is voor je mal is alvolgt. Als je nu een mal maakt in een U-vorm, die OVER de rails valt, zoals in onderstaande plaatje.



Als je dan in het metaal wat in het midden over de puko's zit een sleuf maakt, kun je met de mal erop tóch schroefjes erin draaien. Ik denk dat je met een relatief kleine radius niet odner schroeven uitkomt. En zeker voor het later weer afbreken is flexrails schroeven beter dan lijmen denk ik. Wat ook scheelt is dat een spiraal een redelijk open constructie is, en minder makkelijk geluid zal doorgeven dan een grote massieve plaat.

Succes,
Gr. Daan