Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blokken in koploper schaduwstation

Gestart door GHN-Marklin zondag 13 november 2011, 19:50:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokken in koploper schaduwstation
Hoi allemaal,

Ik heb een schaduwstation ontworpen die ik wil gaan besturen met Koloper.
Hij bestaat uit 4 sporen naast elkaar en per spoor heb ik 2 blokken waar treinen achter elkaar kunnen staan. Samen met een uitrijspoor in de keerlus, kan ik dan 9 treinen 'kwijt' in het schaduwstation.

Ieder blok begint met een contactrail in de kleur rood. Markering trein rijdt het blok in.
Ieder blok eindigt met een contactrail in de kleur blauw. Markering trein rijdt het blok uit.

De contactrails maak ik zelf. Ik zaag een stukje van een railstaaf los. Isoleer deze en plaats deze weer terug. In de bochten gebruik ik hiervoor de binnenste railstaaf. Het stukje rail dat ik loszaag is circa 10cm lang.

Ik heb helaas nog geen digitale voorzienging om dit te testen. Mijn concrete vraag aan de experts op dit forum is nu. Gaat dit werken? Zie ik iets over het hoofd?
Waar ik nog een vraagteken bij heb is; Wat gebeurd er als een trein een blok verlaat. De blauwe contactrail geeft dan en puls op de S88. Vlak erna wordt de rode contactrail van het volgende blok getiggerd. De wagons rijden echter nog in het voorgaande blok! Hoe wordt dit afgehandeld? Ter verduidelijking een voorbeeld van 'mijn' schaduwstation.

Voor de goede orde: Ieder blok is incl. de rode- en de blauwe contactrail minimaal 170cm lang. Mijn treinen zullen max. 110cm zijn. Het is éénrichtingsverkeer. We rijden rechts. Dus treinen komen via het aller onderste spoor binnen.

Met dank alvast
Gerrit
Re:Blokken in koploper schaduwstation
Gerrit,

Ik gebruik koploper niet, maat het heeft iets te maken met dynamische blokken.
Ik zou zeggen kijk even in de handleiding, blz 301.

Re:Blokken in koploper schaduwstation
Citaat van: GHN-Marklin op zondag 13 november 2011, 19:50:28

Waar ik nog een vraagteken bij heb is; Wat gebeurd er als een trein een blok verlaat. De blauwe contactrail geeft dan en puls op de S88. Vlak erna wordt de rode contactrail van het volgende blok getiggerd. De wagons rijden echter nog in het voorgaande blok! Hoe wordt dit afgehandeld?


Gerrit,

Dat gaat allemaal goed komen. De trein bezet het volgende blok zodra de eerste melder van dat blok getriggerd wordt en houdt het vorige blok bezet zolang de staart zich daar nog in bevindt.

Indien een trein te lang is voor een blok houdt deze het vorige blok ook bezet zodat het nooit verkeerd gaat met achterop komend verkeer. Koploper regelt dat allemaal mits je netjes treinlengtes en bloklengtes opgeeft.

Een dynamisch schaduwstation is overigens iets anders en werkt volgens een ander principe.

Gr, Ben.
Re:Blokken in koploper schaduwstation
Hoi Ben,
Bedankt voor je bericht. Ik ga mijn schaduwstaion zo bouwen. Voor de bekabeling gebruik ik UTP kabel. Ik leg ook maar gelijk een ringleiding aan. Hier ga ik 2,5kwadraat voor gebruiken. Voor de bezetmeldingen 18x gebruik ik 3 utp kabels. Voor de 3 wissels (6 magneten) ook 1 utp kabel. het lijkt mij beter om dit gescheiden te houden.
Groet
Gerrit