Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Thomas the Train: Diesel

Gestart door Ferdi zondag 13 november 2011, 13:30:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Thomas the Train: Diesel
Beste mensen,
Het volgende Thomas trein project is Diesel van Hornby ombouwen naar wisselstroom digitaal.
Bij de andere Hornby modellen sprak het voor zich: sleper, massa en motor links en rechts.
Bij dit model zie ik niet zo gauw waar de twee draadjes van de motor aan bevestigd moeten worden. Ik vrees ook dat het motorschild niet geïsoleerd is?
Zie de foto's.
Alvast bedankt voor de reacties.
Vriendelijke groeten,

Ferdi.
Re:Thomas the Train: Diesel
Ik zou die kopere clips eens doormeten...


groeten Dylan
Re:Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Zo'n condensator staat meestal over de motoraansluitingen. Dus die ene draad zal wel naar de motor gaan en de andere pool ligt dan direct aan het chassis. Motortje eruit, het chassis ter plekke isoleren en kijken hoe je een draad direct aan de tweede pool kan aansluiten.
Re:Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Hallo Henk,
Dank voor jouw reactie. Op de foto de motor. Deze is in een plastic behuizing volgens mij geïsoleerd van het chassis. Aan welke twee polen moet ik nu de draadjes van de decoder (Esu Lokpilot V4.0) aansluiten?
Dank!
Ferdi.
Re:Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2007

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Tja, je moet het uiteindelijk zelf even proberen. Heb je een gelijkstroomtrafo of desnoods een 9 volt batterij om het motortje te proberen? Het zou kunnen dat de metalen platen van de motor ook voor de stroomopname zijn. Aan één kant lag er dan een plaat direct tegen het metalen chassis. Daar het chassis dan isoleren met isolatietape en er een draadje tussen zien te frotten. Maar zeker weet ik het niet. Even proberen hoe het zit, het zal niet gauw kapot gaan.
Re:Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Dag Henk,
Gelukt!
Ik heb aan de onderkant van de motor de oranje draad gesoldeerd en daarna geïsoleerd van het chassis. De grijze draad aan de bovenkant van de motor vastgemaakt. Sleper en massa had ik al bevestigd.
Het werkt!
Dank voor de tips.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re:Thomas the Train: Diesel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Ferdi, op de foto staat een rode circel om het lipje waaraan je de draden moet solderen.
Als het goed is zit aan de andere kant net zo'n lipje.
Re:Thomas the Train: Diesel
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re:Thomas the Train: Diesel
Dank Ad!
Inderdaad. Aan de onderkant heb ik hem hieraan gesoldeerd. Aan de bovenkant kon ik hem aan een lipje bevestigen.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.