Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?

Gestart door minitreintje zaterdag 12 november 2011, 12:32:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Hallo,

Ik heb een vraagje:
http://www.fontys.nl/lerarenopleiding/sittard/nattech/bel/default.htm
Zoals je ziet is het een transistor die als schakelaar wordt gebruikt.
Maar als je een bestaande schakeling waarin bv: 2 punten worden verbonden om een toeter af te spelen.
Zoals hier bedoel ik:
http://spoorh0.nl/index.php/projecten/8-projecten/car-system-projecten-gvr/44-mb-actros-dhl

Maar hoe bereken je nu de weerstand als die transistor wordt opengestuurd door een F toets van een ESU decoder? (20V) en hoe sluit je dan die transistor aan? Aan de F draad of de + draad?



groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Die links laten niks aan schema's zien.
Het is wel belangrijk te weten hoe eea aan elkaar moet worden geknoopt en iets van specs.
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Een transistor heeft parameters voor versterkingsfactor (Hfe en HFE; ac en dc).
Heb je een transistor met minimale versterkingsfactor 100 en die moet 100 mA schakelen dan moet de basisstroom minimaal 1/HFE zijn ofwel 1 mA.

Van b.v. een Lopi heb je een blauwe draad, dit is de plus van de voeding, en een schakeldraad (per schakeluitgang) en die wordt in de decoder aan massa gelegd bij bediening van de F-toets, zie uitgang GEEL
Wil je meer stroom schakelen dan heb je uitgang WIT nodig.

Je moet dan wel een geschikt aardpunt (GND) opzoeken op de decoder.

Zeg, ga ik de goede richting op of heb je het toch nog over heel iets anders  :)
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: huub op zaterdag 12 november 2011, 14:28:14
Een transistor heeft parameters voor versterkingsfactor (Hfe en HFE; ac en dc).
Heb je een transistor met minimale versterkingsfactor 100 en die moet 100 mA schakelen dan moet de basisstroom minimaal 1/HFE zijn ofwel 1 mA.

Van b.v. een Lopi heb je een blauwe draad, dit is de plus van de voeding, en een schakeldraad (per schakeluitgang) en die wordt in de decoder aan massa gelegd bij bediening van de F-toets, zie uitgang GEEL
Wil je meer stroom schakelen dan heb je uitgang WIT nodig.

Je moet dan wel een geschikt aardpunt (GND) opzoeken op de decoder.

Zeg, ga ik de goede richting op of heb je het toch nog over heel iets anders  :)


Je zit goed met wat ik bedoel, zoals jullie wel weten zoek ik achter een Marklin Varken...
Simpel weg zou ik een heel simpel geluidsprintje willen gebruiken om gwn "knor, knor" te laten horen.
Ik vind het te duur voor wat het is om er een Loksound in te proppen. Dus dacht ik zoals op de 2de link een Opname printje met daarop het geluid via F1 te laten schakelen.

Dus eigelijk hetzelfde als de 2de link maar i.p.v. een MCC decoder => een Lokpilot.


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Hallo Dylan

Citaat van: minitreintje op zaterdag 12 november 2011, 12:32:03
Zoals je ziet is het een transistor die als schakelaar wordt gebruikt.

Maar hoe bereken je nu de weerstand als die transistor wordt opengestuurd door een F toets van een ESU decoder? (20V) en hoe sluit je dan die transistor aan? Aan de F draad of de + draad?
Digitaal kent maar twee toestanden: aan of uit, 0 of 1. In de digitale wereld wordt alles met halfgeleiders geschakeld. Hierbij worden de halfgeleiders in verzadiging gestuurd en wel door een veel grotere basisstroom (factor 2 tot 5) te laten dan normaal te laten lopen.

Citaat van: huub op zaterdag 12 november 2011, 14:28:14
Een transistor heeft parameters voor versterkingsfactor (Hfe en HFE; ac en dc).
Heb je een transistor met minimale versterkingsfactor 100 en die moet 100 mA schakelen dan moet de basisstroom minimaal 1/HFE zijn ofwel 1 mA.
Om op Huub?s uitleg verder te gaan, de berekende basisstroom van 1 mA vergroot je met een factor 2 tot 5 en wordt dus 2 tot 5 mA.

Mvg,
Peter
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Dus al Ampere moet ik 5 mA nemen om die weerstand te bereken?


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: minitreintje op zondag 13 november 2011, 14:43:20
Dus al Ampere moet ik 5 mA nemen om die weerstand te bereken?
Wat staat hier nou  8o
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: Freak op zaterdag 12 november 2011, 20:43:09
Hallo Dylan

Citaat van: minitreintje op zaterdag 12 november 2011, 12:32:03
Zoals je ziet is het een transistor die als schakelaar wordt gebruikt.

Maar hoe bereken je nu de weerstand als die transistor wordt opengestuurd door een F toets van een ESU decoder? (20V) en hoe sluit je dan die transistor aan? Aan de F draad of de + draad?
Digitaal kent maar twee toestanden: aan of uit, 0 of 1. In de digitale wereld wordt alles met halfgeleiders geschakeld. Hierbij worden de halfgeleiders in verzadiging gestuurd en wel door een veel grotere basisstroom (factor 2 tot 5) te laten dan normaal te laten lopen.

Citaat van: huub op zaterdag 12 november 2011, 14:28:14
Een transistor heeft parameters voor versterkingsfactor (Hfe en HFE; ac en dc).
Heb je een transistor met minimale versterkingsfactor 100 en die moet 100 mA schakelen dan moet de basisstroom minimaal 1/HFE zijn ofwel 1 mA.
Om op Huub?s uitleg verder te gaan, de berekende basisstroom van 1 mA vergroot je met een factor 2 tot 5 en wordt dus 2 tot 5 mA.

Mvg,
Peter
1 mA x factor 5 = 5mA

Ik bedoel dat je een weerstand kan bereken door:
R = U / I
<=> R= 20V/0,05 A
<=> R= 400 Ohm

Klopt dit dan?

groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Dat klopt niet want 5 mA = 0,005 A (en niet 0,05).

Maar je moet wel de goede volgorde aan houden: (anders gaat het toch niet ?)

1. je moet weten hoeveel stroom er gaat lopen
2. dan kies je een geschikte transistor uit, die deze stroom aan kan
3. daarna ga je bekijken wat de MINIMALE versterkingsfactor is voor die transistor
4. en dan bereken je de basisweerstand

Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Ah nu begrijp ik het,
Ik heb totaal geen verstand van transistors...
Er zal denk ik toch niet veel stroom lopen ik denk 100 mA.

Kan je me helpen een transistor te kiezen?


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Neem dan b.v. een BC640, die kan tot 1 Ampere en 80 Volt verdragen (niet tegelijk  :D)
Versterkingsfactor is minimaal 63.

Als die 100 mA moet schakelen dan is de basisstroom minimaal 100/63 is ca. 2mA.
Als je er 5 mA doorheen stuurt lijkt me dat voldoende.
Ga je 0,5 A gebruiken dan wordt dat 500/63 ongeveer 10 mA.
20 a 25 mA is voldoende basisstroom.

De schakeling gebruiken die ik hier in het begin getekend heb......


Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: huub op zondag 13 november 2011, 17:32:03
Neem dan b.v. een BC640, die kan tot 1 Ampere en 80 Volt verdragen (niet tegelijk  :D)
Versterkingsfactor is minimaal 63.

Als die 100 mA moet schakelen dan is de basisstroom minimaal 100/63 is ca. 2mA.
Als je er 5 mA doorheen stuurt lijkt me dat voldoende.
Ga je 0,5 A gebruiken dan wordt dat 500/63 ongeveer 10 mA.
20 a 25 mA is voldoende basisstroom.

De schakeling gebruiken die ik hier in het begin getekend heb......




Kan ik geen andere schakeling zoals in die eerste link gebruiken?
Want die begrijp ik beter...


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Ik neem aan die tekening van die school ?
Die schakeling werkt verkeerd om en je hebt ook nog meer onderdelen nodig.

Dus: NEE   :D

De transistor in de decoder is open, geen stroom, alles in rust, spanning blijft er over staan.
Wordt ie aangestuurd dan wordt de uitgang omlaag getrokken en gaat er een stroom door de extra weerstand en transistor lopen.
Die transistor gaat hierdoor geleiden.
Dat is alles ......
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: huub op zondag 13 november 2011, 18:12:40
Ik neem aan die tekening van die school ?
Die schakeling werkt verkeerd om en je hebt ook nog meer onderdelen nodig.

Dus: NEE   :D

De transistor in de decoder is open, geen stroom, alles in rust, spanning blijft er over staan.
Wordt ie aangestuurd dan wordt de uitgang omlaag getrokken en gaat er een stroom door de extra weerstand en transistor lopen.
Die transistor gaat hierdoor geleiden.
Dat is alles ......

Hey! Nu snap ik het...
Dus R2 moet ik bereken,
R1, R3 kan ik gwn vervangen door iets ander? Dus die geluidschakeling? Of een lampje,... ?

groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
De gekozen draadkleur is willekeurig.
De witte en gele draad zijn eigenlijk voor verlichting gedacht dus minder geschikt.

Neem gewoon de groene of paarse draad, dat gaat beter.
En verder hoef je niks aan te sluiten, alleen die (paarse of groene) draad, twee componenten en geluidsprintje en dan de verbinding naar massa.

Ik hoop trouwens dat die 'sound' tegen 18 a 20 volt kan ?


Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Die massa? Welke is dat?

Die sound module werkt op 5V dat is geen probleem hoor... Dat heb ik al geregeld.


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Die massa heet hier GND.
Als je in de originele tekening kijkt zie je dat de belasting ook een GND-aansluiting heeft.
Er staan er 2 in getekend.
Bij een 52610/54610 decoder zit die NIET in het 8-polig stekkertje, die moetje direct op het printje aansluiten.

Een 21-polige connector heeft trouwens wel een GND-aansluiting.......
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Citaat van: huub op zondag 13 november 2011, 20:21:54
Die massa heet hier GND.
Als je in de originele tekening kijkt zie je dat de belasting ook een GND-aansluiting heeft.
Er staan er 2 in getekend.
Bij een 52610/54610 decoder zit die NIET in het 8-polig stekkertje, die moetje direct op het printje aansluiten.

Een 21-polige connector heeft trouwens wel een GND-aansluiting.......


Maar als ik de massa dan aansluit op de transistor met de geluidsprint gaat die toch kapot?


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Geen idee?


groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
het schemaatje zoals je hierboven hebt gaat niet werken vrees ik....  de massa moet inderdaad gemeenschappelijk zijn, en dan hangt net nog af van de voedingsspanning van je geluidsprintje...

Ik zoe het schemaatje es op dat ik gebruik voor het schakelen van relais thuis.   Ik post het dan, maar nu momenteel zit ik nog op 't werk.

Dani
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Ik ben beter dat ik een relais gebruik...
24DC zal wel lukken.

groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
De vraag is dan, Dylan, of jouw decoder uitgang de stroom kan leveren die nodig is om het relais te doen in werking treden.  Dat is precies de reden waarom ik op mijn K8055 kaartjes van Velleman ook torretjes gebruik op de analoge uitgang om daarmee relains van 12V te schakelen.   Relaisstroom is rond de 80 mA en gaat tot 180 mA bij het eigenlijke aantrekken van de spoel, althans dat is zo bij het type microrelais dat ik gebruik voor mijn wisselbedieningen.

En de uitgang van de kaart was 0-->5V bij max 30 mA, dus vandaar de tor als schakelaar.

ik heb de BC368 transistor gebruikt (een NPN type) en met een weerstandje van 22 kOhm in de basiskring  (tussen uitgang van 0--5V en de basis pin van de tor) werkt het prima.   Ik heb dus de stuurstroom voor de transistor die in de orde van 1 a 2 mA komt, en die het relais op de 12V vol kan open sturen vanaaf dat de spanning op de ingang rond 3V ligt.  Werkt bij mij prima.
heel veel hangt idd af van de versterkingsfactor van je transistor.
Vooraleer je met transistor aan de slag gaat moet je ook eerst es checken HOE je moet gaan schakelen, want hoe werkt die drukknop die nu op je printje staat ? Schakelt die naar spanning of njaar massa ? Afhankelijk daarvan ga je o.a.  NPN of PNP tor nodig hebben en anders moeten schakelen.  Het is dus net iets ingewikkelder als op het eerste zicht gedacht
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Ben je hier iets mee?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-149999/130017-sp-01-en-Bestueckungsplan_Voice_Modul.pdf

Ik denk naar de spanning.
ESU decoder kant tot 250 mA aan per Functieuitgang.

groeten Dylan
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
volgens wat ik daar zie vermoed ik dat het een dubbelzijdige print is en dat je dus een deel van de layout mist.

Ik heb een grijs vermoeden dat de schakelaartjes schakelen "naar massa" dus dan zou het moeten lukken met een NPN.

Dan moet je volgens mij het volgende doen :

Transistor BC368
(-) van de decoder aan de (-) van je geluidsprintje
(functieuitgang) van je decoder via een weerstandje van  47 kOhm naar (pin 3) van de transistor
(pin 1) van de transistor aan de gemeenschappelijke (-)
(pin 2) van de transistor aan het pinnetje rechtsonder van de bovenste schakelaar op het printje  (dus dichtste bij de condensator van 47 ยต)



voor de duidelijkheid ivm de pinnetjes :   pin 1-2-3  is de volgorde van links naar rechts als je de transistor voor je hebt liggen op tafel met de platte kant naar boven (waar het type is op bedrukt) en de pinnetjes naar jou toe.

Zo is het bij mij gedaan voor de relais sturingen op mijn K8055 en dat werkt.



MAAR ... ik ga het nog es zeggen, dat is in der veronderstelling dat enkele "assumpties" waar zijn , namelijk :

(1) het printje "naar massa" schakelt.
(2) de aansluitingen op je decoder niet omgewisseld zijn (+ en - van de functie uitgangen)



Ik geef geen enkele garantie op het werken van dit verhaal (in lekentermen neergepend) noch op het al dan niet stuk gaan van printjes, decoders of drgelijke....

Dani
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Dani,

Ik had trouwens een andere transistor genomen want een BC368 heeft een Vceo van slechts 20 Volt.
Als je er een relais mee bekrachtigt lijkt iets meer spanning aangewezen.
Misschien een BC639 (en voor pnp een BC640) ?

grv Huub
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
@Huub : dat is een mogelijkheid, maar aangezien ik slechts 12V wil gaan schakelen dacht ik voldoende te hebben hiermee.
Wie weet kom ik er binnenkort op terug en post ik dat je inderdaad gelijk had...  time will tell ;-)

Bedankt voor de tip in elk geval toch, nooit te oud om te leren.
Re:Transistor als schakelaar: Weerstand berekenen?
Aha, als je het fatsoenlijk dimensioneert zal er bij 12 Volt niet zo snel een probleem komen !