Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Märklin Besturing
| | |-+  schakelen oude M rails
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: schakelen oude M rails  (gelezen 1081 keer)

tonschip

• Gast
schakelen oude M rails
« Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 08:40:00 »

Ik heb afzonderlijke start stop systemen en sein schakelingen, maar weet nog niet hoe ik deze via contact rail of schakel rail automatich kan schakelen zonder de rijstroom te beinvloeden. welk relais is hier voor nodig?
tonschip

Johnnytrein

• Stamgast
    • Johnny's treinpagina
Re:schakelen oude M rails
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 10:34:30 »

Wat bedoel je met afzonderlijke start stop systemen ?
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

GHN-Marklin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 19:05:37 »

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp. Maar ik denk dat je massadetectie bedoeld.
Klopt dit? Zo ja. Ik gebruik zelfgemaakte contactrails. Ik heb hier ergens op dit forum een draadje gevonden die e.e.a. keurig beschrijft.
In het kort komt het er op neer dat je één van de twee rails met een dremel vrijmaakt. Dit issoleert, er een draadje aan soldeert en voorzichtig weer terugzet. Dit is "A hell of a job" >:-D maar het resultaat is wel een werkende contactrail voor weinig.  :idea:

Groet Gerrit

GHN-Marklin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 21:43:49 »

Ik moet hier nog aan toevoegen dat het resultaat van mijn zelf gemaakte in de contactrails in de praktijk erg tegenvalt. Door het aanbrengen van isolatie onder de railstaaf creeer je een hoogte verschil met name de lichte wagons vertonen dan vluchtgedrag. :thumbdown:

linuxer

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 01 december 2011, 22:20:08 »

Dat zelfde effect heb je ook met de originele m-rails met die functie

Afbeelding van Einte

Blijft "behelpen"