Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Revisie 03 2202-4

Gestart door Roel woensdag 07 maart 2007, 18:11:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Revisie 03 2202-4
Roel
gast

Revisie 03 2202-4
Hoi,

Ik meldde al ergens dat ik bezig was om de BR 03 weer te laten rijden.
Ik heb helaas geen foto van hoe hij eruit zag voordat ik ermee begon.
Maar dit is halverwege, toen ik bezig was om het schakelsysteem in de tender te repareren:

De vering ervan was gesprongen.

Zoals je hierbeneden ziet heb ik nogal wat gedaan aan het drijfwerk. Van tevoren zat alleen de koppelstang (de stang die de wielen met elkaar verbindt) nog op de lok. De verdeelzuiger die boven de gewone zuiger zit is zoals je ziet afgebroken. omdat dit onmogelijk te repareren is heb ik deze stang aan die daarboven moeten solderen. en als je goed kijkt zie je dat de schroef (die kwijt was) vervangen is door een ander vervangend element. werkt niet optimaal, maar het is een begin.:


aan de andere kant was een schroef doorgebroken die ervoor zorgt dat de kruisende stang ook daadwerkelijk aan het drijfwerk blijft hangen. hiervan heb ik geen foto's.

maar hij rijdt wel:



groeten Roel
Re: Revisie 03 2202-4
marklinfan1992
gast

Re: Revisie 03 2202-4
jammer van die schade inderdaad ja maar het is en blijft een mooi type loc :wink: veel succes toegewenst met de reparatie ervan. en ik hoop dat je aan deze loc je daarna nog veel plezier mag beleven.

deze loc is echt het repareren waard.


groeten ,
ericj
Re: Revisie 03 2202-4
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Revisie 03 2202-4
Wat doet die pan daar nou? :mrgreen:
Re: Revisie 03 2202-4
Lid sinds: 2006

offline
Re: Revisie 03 2202-4
Citaat van: ijsengel op woensdag 07 maart 2007, 20:26:47
Wat doet die pan daar nou? :mrgreen:

Wat denk je? Wellicht wil hij een bouillionnetje van de loc trekken.
Re: Revisie 03 2202-4
Citaat van: ijsengel op woensdag 07 maart 2007, 20:26:47
Wat doet die pan daar nou? :mrgreen:
die speelt voor oude gasfabriek
Re: Revisie 03 2202-4
was een soepje van mam geloof ik :P staat er wel vaker
Re: Revisie 03 2202-4
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Revisie 03 2202-4
Roel,

prachtige lok hoor, mocht je deze weer helemaal top willen hebben, de schuifstanden zijn bij marklin na te bestellen voor 34,95 per zijde, dan is ie natuurlijk weer helemaal top. Zo'n lok als deze zijn kunstwerkjes die gekoesterd moet worden, compleet maken dus!! (maar dat is mijn bescheiden mening  :oops:)
Re: Revisie 03 2202-4
VincentKloeg
gast

Re: Revisie 03 2202-4
In principe raad ik je dat ook aan om dat onderdeel te bestellen. Het boutje wat je in het wiel draait om de koppelstang op z'n plek te hjouden kan je ook gewoon kopen voor maximaal een eurootje.

De BR 003 (BR 03) is echt een schitterende locomotief en is het inderdaad ook wel waard om als trotse lok door het leven te gaan.

Hoe heeft dit eigenlijk kunnen gebeuren?
Re: Revisie 03 2202-4
?34,- vind ik toch wel een super behoorlijk bedrag wat ik er eigenlijk niet voor over heb. En het drijfwerk zit nu zo in elkaar dat het voldoende functioneert zonder problemen. Het boutje in het wiel om de koppelstangen bij elkaar te houden geeft alleen wat problemen. het boutje zal ik ook nog een keer gaan kopen. wellicht op kort termijn

Hoe dit gekomen is:
Je weet waarschijnlijk dan de BR 03 een 3-cilinderloc is en daarom staat het drijfwerk aan de ene kant een derde slag verder dan aan de andere kant. Op een of andere manier is det verschoven. maar omdat de lok maar 1 tandwiel heeft die de motor met de wielen verbindt, en het drijfwerk de rest moet doen, klopt de verhouding niet meer en het drijfwerk wordt scheef.
Ik liet de lok gewoon rijden terwijl ik met een andere lok bezig was. Toen hoorde ik een soort geknak en de lok ging een stuk langzamer en ging met horten en stoten vooruit. je hoorde duidelijk dat er iets aan de hand was en de motor had duidelijk moeite om het ding vooruit te krijgen. toen hij een bocht maakte zag ik dat het drijfwerk helemaal verkeerd ging. toen heb ik hem maar aan de kant gezet en heb het drijfwerk eraf geschroeft wat niet zonder problemen ging. hierdoor is de cilinder ook afgeknakt.

het spijt me zeer :(

groeten Roel
Re: Revisie 03 2202-4
VincentKloeg
gast

Re: Revisie 03 2202-4
Deze BR 03 is een 2-cylinder variant.

De krukken staan inderdaad een kwart terug (of 3 kwart verder), maar dat is in dit geval niet omdat het een 3-cylinder zou zijn. Dat hebben alle loks namelijk. Bij 3-cylinder locomotieven ziet het er nóg weer anders uit. Ik zal morgen een fotootje plaatsen.
Maar het drijfwerk staat niet 1/2 verder ten opzichte van elkaar omdat je dan een dood punt in je cylinders hebt waardoor de machine onrustig gaat lopen in het grootbedrijf.
Tjah, 34 euro is inderdaad een bedrag. Maar ik als stoomliefhebber zou het daar natuurlijk wel voor over hebben. Maar bij ieder is dat verschillend, als jij er zo vrede mee hebt is het ook goed. Het is niet de mijnes :wink:

In ieder geval netjes gerepareerd. Jammer dat het gebeurd is.
Re: Revisie 03 2202-4
Je zou ook een adere in slechtere staat verkerende loc kunnen kopen en als plukloc gebruiken.
Re: Revisie 03 2202-4
Ik heb deze lok gekocht omdat ik zo kapot was van de DR 03 1010, dus 03.10
De 03.10 is een 3-cilinderlok. Maar je zult zien, waar je ook zoekt, je zult héél weinig 03.10 's vinden in H0. Ik heb toen de lok gekocht die toendertijd het meeste erop leek, en dat was deze. de nummering lijkt er wel op in ieder geval. dus ik dacht dat de 03 een 3/cilinderlok was, omdat het stangenstelsel een derde slag verder stond dan de andere. Maar dat is dan een foutje van mijn kant.
Re: Revisie 03 2202-4
VincentKloeg
gast

Re: Revisie 03 2202-4
Als het contragewicht van het eerste drijfwiel niet lijnrecht tegenover de kruk staat van de koppelstang van dat wiel is het een 3-cylinder lok.
In dit geval staan alle contragewichten hetzelfde en betekend het dat het een 2-cylinder lok is.
Re: Revisie 03 2202-4
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Revisie 03 2202-4
Citaat van: VincentKloeg op donderdag 08 maart 2007, 14:33:27
Hoe heeft dit eigenlijk kunnen gebeuren?
Citaat van: Roel op donderdag 08 maart 2007, 16:41:59
Hoe dit gekomen is:
Je weet waarschijnlijk dan de BR 03 een 3-cilinderloc is en daarom staat het drijfwerk aan de ene kant een derde slag verder dan aan de andere kant. Op een of andere manier is det verschoven. maar omdat de lok maar 1 tandwiel heeft die de motor met de wielen verbindt, en het drijfwerk de rest moet doen, klopt de verhouding niet meer en het drijfwerk wordt scheef.
Ik liet de lok gewoon rijden terwijl ik met een andere lok bezig was. Toen hoorde ik een soort geknak en de lok ging een stuk langzamer en ging met horten en stoten vooruit. je hoorde duidelijk dat er iets aan de hand was en de motor had duidelijk moeite om het ding vooruit te krijgen. toen hij een bocht maakte zag ik dat het drijfwerk helemaal verkeerd ging. toen heb ik hem maar aan de kant gezet en heb het drijfwerk eraf geschroeft wat niet zonder problemen ging. hierdoor is de cilinder ook afgeknakt.

het spijt me zeer :(

groeten Roel

Hoi Roel,

Jammer van je mooie  BR 03, maar als ik jouw foto's van je BR 03 bekijk, lijkt het erop dat de oorzaak wel in een heel ander hoek gezocht moet worden.
Ik zie namelijk dat je bufferbalk omhoog kijkt en de bufferplaten zijn ook gedeukt. Het rechter windleiblad is ook krom.
Hierdoor is het heusinger drijfwerk waarschijnlijk gebroken en later tijdens een ritje vastgelopen..........
Dus kortom, jouw lok heeft een behoorlijke optater gehad :shock: :(
Dus een pluklok, zoals Johnny zegt, is dan nog de beste en goedkoopste oplossing, want losse onderdelen zijn erg duur. :(

Succes ermee.
Re: Revisie 03 2202-4
Dit jaar komt er een ook een dubbele set uit met 2 br03 stoomloks uitgevoerd met een hobbydecoder voor een adviesprijs van 349 euro.
Re: Revisie 03 2202-4
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Revisie 03 2202-4
Ik vermoed een goeie ouwe c80?

BTW, ik dacht dat die BR 03's gewoon hoogvermogen waren.
Re: Revisie 03 2202-4
Citaat van: Freak op vrijdag 30 maart 2007, 23:26:39
Citaat van: Davy op vrijdag 30 maart 2007, 22:16:30
Dit jaar komt er een ook een dubbele set uit met 2 br03 stoomloks uitgevoerd met een hobbydecoder voor een adviesprijs van 349 euro.
Wat versta je onder een hobbydecoder. Marklin maakt geen hobbydecoders.

Mvg,
Peter

Ja dit zijn wel decoders met lastregeling maar ze hebben alleen maar 14 rijstapen in motorola. Ze hebben naast licht en uitschakelen optrek en afrem vertraging ruimte voor maar 1 functie. Bij deze locs is dat dus de functie voor in te bouwen rookgenerators.
Ja de locs hebben een vijfpolige motor maar zelfs een nieuwe 30000 heeft een vijfpolige motor tegenwoordig.