Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet

Gestart door veken donderdag 10 november 2011, 19:55:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Ik ben een amateur gebruiker.
1 keer per jaar komt de trein boven om ons sneeuwlandschap te versieren en als we bezoek krijgen laten we hem rijden.
Probleem dat we nu hebben: bij het aanschakelen van de strrom begint trein 1 te rijden en doet mooi zijn rondje. Bij het vertrekken wordt de wissel netje geschakeld. Als hij rond is en voor bij de schakelrail is, slaat het sein op rood en stopt hij. Probleem is nu dat de tweede trein niet begint te rijden. Ik moet hem duwen voorbij de tweede isolator en dan begint deze netjes te rijden.
Alles werkt maar toch krijg ik hem niet meer aan de praat zoals het hoort. Vorig jaar deed hij het wel.
ik beschik over : We beschikken over een Delta control 4f voeding, 4 schakelrails, 2 seinen 7039, c-rails en de nodige isolatoren.
Ik ben zeker dat alle sporen werken want als ik de draden anders aansluit blijft trein 1 of 2 continue rijden.
Wie weet waar het fout gaat?
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Veken,
De rode draad naar of van het sein waarvan het geisoleerde niet onder spanning komt zijn die correct aangeloten? Een rode op het middenrail contact voor of na het isolatie deel. zit deze op het massa contact, er net naast, dan werkt het niet.
Zo ook met de rode draad op het geisoleerde deel.
Zitten beide rode op het massa contact, trein gaat niet rijden.
Zit de rode draad buiten het isolatie deel op massa en de ander correct, trein gaat niet rijden.
Zit de rode draad buiten het isolatie deel correct en in het isolatie deel op massa, na groen worden sein Sluiting.
Ook is draadbreuk mogelijk en niet correct werken van het sein, hij blijft halverwege hangen.
Cees
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Cees, bedankt voor het antwoord maar ik heb nog steeds de fout niet kunnen vinden.
Draadbreuk is het zeker niet want als ik de draad voor en tussen de isolator wissel van plaats blijven de trein rijden op dat betreffende spoor. En ik moet ze zeker juist aanlsuiten anders zou hij op het stuk tussen de isolatoren zeker niet rijden. Ik heb de draden ook doorgemeten met een miltimeter en ook op die manier kon ik zien dat ze nog ok zijn.
Kan enkel het sein zijn. Vraag is waar. Als als met mij vinger de arm van het sein op groen zet begint hij mooi te sporen en is hij rond dan valt de arm volledig naar beneden. Enkel het doorgeven naar de andere zijde werkt blijkbaar niet. Hoe kan ik uittesten waar het fout loopt want allebei de seinen hebben hetzelfde probleem en als ik het grijze afdekscherm eraf haal zie ik niets verkeerd.
Alvast bedankt
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Citaat van: veken op vrijdag 11 november 2011, 15:38:40
Als als met mijn vinger de arm van het sein op groen zet begint hij mooi te sporen en is hij rond dan valt de arm volledig naar beneden.

Veken,

Dit begrijp ik niet helemaal. Misschien kun je nog eens uitleggen wat je bedoelt ?
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Door geen gebruik van de seinen gaat de beweging van de kern in het sein stroef, wordt elektromagnetisch bewerkstelligd.
De "puls"gegenereerd door de contactgever is in dit geval te kort om de schuif volledig te verplaatsen.
Aan deze schuif zit ook het maak en verbreek contact, wordt bereikt in uiterste stand schuif.
Oplossing; sein met de nodige voorzichtigheid enkele keren (20) heen en weer bewegen
Solventspray bij de schuif in de eleKtro-kern spuiten.
De eerste tip is vaak voldoende.
Wat voor een contact rail gebruik je, met een tuimelaar of railscheiding?
Cees

p.s.  :P een miltimeter heb ik niet in mijn koffertje :D
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Bijgevoegd een tekening van de sporen. Beiden heb ik hetzelfde uitgevoerd. Klopt alles.
Ik ben zeker dat de seinen goed werken want als ik alles anders/verkeerd aansluit, blijt 1 trein rijden en zorgt de ene wisselschakel dat het ligt rood wordt en de andere dat hij groen wordt.
Ik heb een tuimelschakelaar.
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Veken
Van het schema snap ik eerlijk gezegd niets!
Een wissel wordt eenzijdig aangestuurd?
Een sein idem?
De rode draden van een sein doen mee, de ander niet?
De 2 contactrail staan in elkaars verlengde?
Zo kan het volgens mij niet werken!
Wat ik uit jou eerste vraag begrijp, post 1 dat je een cirkel hebt met voor een deel dubbelspoor. Zeg het model ovaal met een stukje dubbelspoor.
Gaat bv de trein rijden op het binnen spoor legt deze middels een contactrail vlak voor het wissel waar de sporen samen komen het wissel op het inrij deel naar het spoor wat net verlaten is en het sein op rood.
Deze trein maakt zijn rondje en komt op het zelfde spoor weer binnen rijden. Kort na het wissel zet hij het sein groen op het buitenspoor.
Deze trien zet via een contactrail ,vlak voor het einde dubbel spoor het sein buitenspoor rood en wissel naar buiten spoor. Deze trein maakt zijn rondje en bij inrijden buitenspoor laat hij de trein binnespoor vertrekken.
Hierbij uitgaande dat de seinen halverwege het dubbelsporig deel staan opgesteld en de treinen kort zijn, anders wordt het wissel onder het binnen rijden omgelegd.
Cees
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Cees,
Hierbij hoe de baan er ongeveer uitziet en ny het volledige aansluitplan van beide sporen, beide seinen, alle tuimelschakelaar en de wisselrail.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
Veerle
Re:1 trein stopt na 1 rondje, ander begint niet
Veken,
Jou laatst schema is duidelijk, compleet. mijn beschrijving stemt hiermee overeen.
Blijft mijn eerdere opmerking nog mogelijk het aandachtspuntje.
Een sein wat stroef gaat t.g.v weinig gebruik, ligt een jaar opgeborgen.
Is de werking van de wissels wel correct?
Ook kan n.l het schakelcontact de boosdoener zijn, korte puls tijd door iets verbogen contactveer schakelrails of de sleper van de lok staat te laag, lok in de hand behoort sleper 2 mm boven flensrand uit te steken.
Mogelijk is een verkeerd contact benut. zelf rijd ik M rails. Deze schakelrails heeft twee uitgangen welke afzonderlijk geactiveerd worden bij links om of rechts om rijden. Of dit bij C rails net zo werkt?
Cees