Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen

Gestart door Wijbe maandag 07 november 2011, 22:28:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Goeieavond,

Laatst een interieur van een plan d geschilderd. Gister en vandaag met een volgende beziggeweest. Deze eerst in de grondverf gespoten, daarna geschilderd. Bij het afplakken bladerd de verf los, inclusief grondverf.

Conclussie: geen grondverf gebruiken, bij het eerste interieur ook niet gedaan en daar ging het goed.

Nu is de vraag, wat is een wondermiddeltje om de verf die er nu nog opzit mee te laten verdwijnen?
Het interieur is van plastic, de grondverf van de action (spuitbus) en Revell Acryl verf.
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Wijbe,
Het wondermiddel heet terpetine of gebruik ovenreiniger en doe deze met de interieurs in een plastic zak.
Hierna de interieurs eerst in een sopje schoonmaken en dan schilderen zonder grondverf.
Interieurs welke ongeverfd in een rijtuig zitten eerst schoonmaken in een sopje, schoonspoelen met water, in de lucht laten drogen en dan pas schilderen.
Deze methode gebruik ik altijd om de interieurs te schilderen en tot op heden geen problemen.

Grt, Ronald.
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Ronald,

Helaas werkte terpentine niet. Het zit nu in de ovenreiniger. Ben benieuwd.

Het eerste interieur ook zonder grondverf gedaan. Toen ging alles goed. Kon de boel gewoon af tapen, zonder dat je de verf erna aftrekt.

Weer wat geleerd, en daar gaat het tenslotte om.
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Wijbe,

heel belangrijk is het ontvetten voordat je begint te verven. Veel plastic producten hebben na de productie een vettig laagje wat je er met een sopje goed afkrijgt (gewoon vaatwasmiddel). heel goed laten drogen en dan je gang gaan. Sommige (grond)verf hecht gewoon niet goed op zulke heel gladde oppervlakken, de ene primer is ook de andere niet. Er zijn hier vast wel experts die je er meer over kunnen vertellen :-)

Walter
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen

Met St. Mark

kun je zelfs je schoonmoeder ontvetten :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Inmiddels grotendeels het 2e interieur klaar, ontvet. En schilderen maar. Afplakken was geen probleem. Niks beschadigt, dus geen primer weer gebruiken :)
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Hoi allen,
Gelukkig lijkt het probleem al opgelost, maar vwb het verwijderen van verfjes heb ik deels uit eigen ervaring en deels via het web nog de volgende tips (zonder garantie, zelfs niet tot de brug).

Isopropynol (klinkt moeilijk maar is ruitenwisservloeistof), ook zeer handig voor reinigen airbrush.
Zelf succesvol gebruikt bij mislukte airbrush activiteiten (ho autootjes)

Mr Muscle (misschien is dit ook wel de genoemde overnreiniger)

Heel agressief: remmen reiniger in spuitbus. Gebruik ik om de RC Car nitro blokjes mee te ontvetten maar schijnt ook meedogenloos voor lakjes te zijn.

Iso P icm met dremel met borsteltje voor de hardnekkige plekjes.

Groet-je
Arnold
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Bedankt voor de tips. Door alle middeltjes die ik heb uitgeprobeerd, ziet het interieur er kaal uit. Helaas op de vloeren een vieze dikke laag. Oftewel het plastic is hier en daar ook aangetast. Gelukkig is een nieuw interieurtje onderweg :)
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Cillit bang,  en het vuil is weg :mrgreen:

Hierbij worden alle plastic delen als vuil aanzien :mrgreen:

Dennis
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Ghehe,

Dat was ook 1 van het geprobeerde middeltje. Vreet toch een laagje plastic weg :P
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Wijbe, misschien wat laat maar hier zijn de plattegronden van de Plan D's, het zijn wel de turkooize rijtuigen maar de plek van het toilet is niet veranderd.

En Restauratie:


Grt, Ronald.
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Citaat van: Wijbe op maandag 07 november 2011, 22:28:17
Het interieur is van plastic, de grondverf van de action (spuitbus) en Revell Acryl verf.

Op welke basis is de grondverf? Als die op terpetine basis is, zal de acrylverf nooit hechten.

Gr Locje0.6
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Ronald,

Thanks, ik verplaats ze morgen even naar mijn ombouwhoekje. Tevens zoek ik nog de kleuren van de Restauratiewagon. Morgen/vrijdag/zaterdag komt er een verslagje van de 1e klasse. De tekeningen had ik ook gevonden op een andere site, maar dezen zijn duidelijker.

Locje0.6,

Geen idee, ik zal er eens naar kijken. Maar dit is een goede tip :)
Re:Wondermiddeltje om verf mee te verwijderen
Wijbe,
Hier het verhaal van het restauratierijtuig in afleverings toestand:
In de keuken was een kolenfornuis, een koelkast, aanrecht en een bergruimte aangebracht. Ook was er een bar om de reizigers te gerieven. Gekoeld werd niet met elektriciteit maar met grote staven ijs. Tegen de keuken kwamen vier coupe's derde klasse voor 8 personen. In de coupe's konden tafels worden geplaatst zodat hier een restauratie afdeling ontstond. Bij aflevering waren de banken bekleed met groen leerdoek. Ook was er eigen plekje voor de conducteurs, een telefooncel en een ruime voor een informatrice.
Het andere deel van het rijtuig bevatte een grote afsluitbare bagageruimte, de deuren waren uitgerust met douanesluiting.

Hier het verhaal na de verbouwing:
De restauratie had in het begin met donkergroen leerdoek beklede banken. De wandpanelen daarboven waren ook cremekleurig gehouden, net zoals bij de andere rijtuigen. De keukenwand was voorzien van een houten wandpaneel met mozaiekdesign. Tijdens de verbouwing in 1954 werd rode bekleding toegepast.

De bagageafdeling aan de binnenzijde was grijs gehouden. De binnen-bagagedeuren waren in donker teakbeits uitgevoerd.

Dit alles is ook te lezen op : www.seinarm.nl onder het kopje "staal" en verder bij Plan D.

Grt, Ronald.