Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wintrack: spiegelen van het railplan

Gestart door TRUKO dinsdag 29 september 2009, 17:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wintrack: spiegelen van het railplan
Mensen,

In Wintrack zoek ik de functie: spiegelen. Wat ik bedoel is het "over zijn kop draaien" van je baanplan.
Ik heb gevonden dat je kunt roteren, echter dan is het niet gespiegeld.

Weet iemand of het kan, of dat er een truukje is om dat voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt,
Groet,
Rutger
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Geen idee, je kunt altijd je monitor draaien?
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Citaat van: Rieske op dinsdag 29 september 2009, 20:37:37
Geen idee, je kunt altijd je monitor draaien?

Hoi Rieske,

Daar had ik nog niet aan gedacht, zal het even proberen.

Dank voor je tip,
Groet,
Rutger
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Was 'n grapje dat zal niet werken want dan kun je het ook uitprinten en op de kop houden.
Volgens mij zit die optie niet in wintrack 7 en 8 over 9 kan ik niets zeggen. Meen hier al eens naar gezocht te hebben. In AutoCad zit het wel en daar maakte ik altijd veel gebruik van. Meen het wel eens gezocht te hebben in 7 en 8 maar als iemand het weet dan hoor ik het ook graag.
Wintrack 8.0: in 3D een vlak veld weergeven als er een railspiraal in zit.
Citaat van: Rieske op dinsdag 29 september 2009, 20:43:39
Was 'n grapje dat zal niet werken want dan kun je het ook uitprinten en op de kop houden.
Volgens mij zit die optie niet in wintrack 7 en 8 over 9 kan ik niets zeggen. Meen hier al eens naar gezocht te hebben. In AutoCad zit het wel en daar maakte ik altijd veel gebruik van. Meen het wel eens gezocht te hebben in 7 en 8 maar als iemand het weet dan hoor ik het ook graag.

Hoi Rieske,

Ja tuurlijk... :D :D :D...dacht je echt dat ik nu die monitor aan het draaien was?
'k ben er ook bang voor dat het er niet in zit.....

Maar misschien weet je op deze vraag wel een antwoord: ik heb een rail spiraal getekend, en nu is het rare dat op de plek waar het railspiraal naar beneden gaat, je in 3D een verhoging in het landschap ziet....enig idee hoe ik dat kan verhelpen?

Dank voor je hulp,
Groet,
Rutger
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Wat ik altijd deed. je werkt met niveau's je gaat van laag (b.v.0) naar hoog (b.v.1) en van hoog naar laag. Tevens kun je steiging/daling aangeven. In principe moet het dan werken.
Ieder niveau kun je een kleur geven dat is wel makkelijk dan weet je waar je bent. Tis alweer maanden geleden dat ik ermee gewerkt heb. Helaas heb ik nu een andere windows PC zonder Wintrack naast me staan en op mijn Mac heb ik geen Wintrack. Anders kon ik mijn geheugen wat opfrissen,
.
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Citaat van: Rieske op dinsdag 29 september 2009, 20:59:27
Wat ik altijd deed. je werkt met niveau's je gaat van laag (b.v.0) naar hoog (b.v.1) en van hoog naar laag. Tevens kun je steiging/daling aangeven. In principe moet het dan werken.
Ieder niveau kun je een kleur geven dat is wel makkelijk dan weet je waar je bent. Tis alweer maanden geleden dat ik ermee gewerkt heb. Helaas heb ik nu een andere windows PC zonder Wintrack naast me staan en op mijn Mac heb ik geen Wintrack. Anders kon ik mijn geheugen wat opfrissen,

Rieske,

ok, 'k zal is ff verder puzzelen.

Thanks,
Groet,
Rutger
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
O,ja alles wat onder de hogere rail ligt is tunnel dat kun je ook aangeven.
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 september 2009, 17:11:09
Mensen,

In Wintrack zoek ik de functie: spiegelen. Wat ik bedoel is het "over zijn kop draaien" van je baanplan.
Ik heb gevonden dat je kunt roteren, echter dan is het niet gespiegeld.

Weet iemand of het kan, of dat er een truukje is om dat voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt,
Groet,
Rutger
Hallo Rutger,

Ook ik heb me daarvan afgevraagd hoe het op te lossen moet zijn om een ontwerp (of delen) te spiegelen. Helaas heb ik dit nog niet gevonden, ik ben ook bang dat het niet kan (ik heb zelf versie 7).

Vroeger gebruikte ik Winrail (versie 3) waarin dit wel mogelijk was. Een andere leuke mogelijk van Winrail is het kunnen inlezen van een tekening in je plan. Zo kun je een ander sporenplan (bijvoorbeeld van de originele situatie of een schets) op de achtergrond laden en trachten dit zo goed mogelijk na te bouwen.
Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 september 2009, 20:50:19
... ik heb een rail spiraal getekend, en nu is het rare dat op de plek waar het railspiraal naar beneden gaat, je in 3D een verhoging in het landschap ziet....enig idee hoe ik dat kan verhelpen?

Als je een spiraal tekent, waarbij je de rails als tunneltraject uitvoert, tracht het programma voldoende "gronddekking" boven de rails te maken, zodanig dat boven de rails minimaal 9 cm ruimte beschikbaar blijft. Daardoor zie je zo'n spiraal als een soort mollegang in je 3D plaatje terug. Je kunt dit verhelpen door in het landschap een hoger deel te tekenen (met lijn tekenen) en hieraan een hoogte en een patroon toe te kennen.
Ik heb Wintrack nu niet bij de hand, anders zou ik het wellicht beter kunnen verduidelijken.

Groet,
Ronald
Re:wintrack: spiegelen van het railplan
Citaat van: rorail op woensdag 30 september 2009, 14:05:31
Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 september 2009, 17:11:09
Mensen,
In Wintrack zoek ik de functie: spiegelen. Wat ik bedoel is het "over zijn kop draaien" van je baanplan.
Ik heb gevonden dat je kunt roteren, echter dan is het niet gespiegeld.
Weet iemand of het kan, of dat er een truukje is om dat voor elkaar te krijgen?
Alvast bedankt,
Groet,
Rutger
Hallo Rutger,
Ook ik heb me daarvan afgevraagd hoe het op te lossen moet zijn om een ontwerp (of delen) te spiegelen. Helaas heb ik dit nog niet gevonden, ik ben ook bang dat het niet kan (ik heb zelf versie 7).
Vroeger gebruikte ik Winrail (versie 3) waarin dit wel mogelijk was. Een andere leuke mogelijk van Winrail is het kunnen inlezen van een tekening in je plan. Zo kun je een ander sporenplan (bijvoorbeeld van de originele situatie of een schets) op de achtergrond laden en trachten dit zo goed mogelijk na te bouwen.
Citaat van: TRUKO op dinsdag 29 september 2009, 20:50:19
... ik heb een rail spiraal getekend, en nu is het rare dat op de plek waar het railspiraal naar beneden gaat, je in 3D een verhoging in het landschap ziet....enig idee hoe ik dat kan verhelpen?
Als je een spiraal tekent, waarbij je de rails als tunneltraject uitvoert, tracht het programma voldoende "gronddekking" boven de rails te maken, zodanig dat boven de rails minimaal 9 cm ruimte beschikbaar blijft. Daardoor zie je zo'n spiraal als een soort mollegang in je 3D plaatje terug. Je kunt dit verhelpen door in het landschap een hoger deel te tekenen (met lijn tekenen) en hieraan een hoogte en een patroon toe te kennen.
Ik heb Wintrack nu niet bij de hand, anders zou ik het wellicht beter kunnen verduidelijken.
Groet,
Ronald

Hallo Ronald,

Dank voor je reactie, inderdaad het spiegelen van een railplan zit er niet meer in 8.0 helaas.

V.w.b. de 'mollegang' ik ga is kijken of ik eruit kom met je beschrijving!

Thanks,
Groet,
Rutger