Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zaag voor rails

Gestart door RobGood zondag 06 november 2011, 23:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zaag voor rails
Lid sinds: 2009

offline
Zaag voor rails
Best forum,
Ik zoek een zaagje voor het goed recht kunnen zagen van rails probeer het wel met de dremel maar ben niet zo tevreden gaat me te ongecontroleerd, heeft iemand een tip waar ik een goede mini-metaalzaag kan kopen? Of misschien een andere tip?
Bedankt
Rob
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zaag voor rails
Hoi Rob,

toevallig vroeg mij daar een medeforumlid deze week ook naar. Met een Dremel lukt het inderdaad niet maar hiermee krijg je een perfect resultaat:



Uploaded with ImageShack.us

Iedere bouwmarkt heeft ze wel.

Groetjes, John
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zaag voor rails
Dat lijkt wel een gewone zaagbeugel...? daarvan zijn de tanden zo grof... of mis ik iets?
Re:Zaag voor rails
maenmi
gast

Re:Zaag voor rails
Hoi Rob ,

Ik denk dat er misschien wellicht soms eventueel maybe wel zaagjes in de omloop zijn met heeele fijne tandjes , maar zeker weten doe ik dat niet......
Re:Zaag voor rails
Chris
gast

Re:Zaag voor rails
Roco heeft een speciaal zaagje wat zeer goed werkt, en die is klein en heeft fijne tandjes.
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2007

offline
Re:Zaag voor rails
Citaat van: RobGood op zondag 06 november 2011, 23:27:28

Dat lijkt wel een gewone zaagbeugel...? daarvan zijn de tanden zo grof... of mis ik iets?


Rob,

de foto is groot maar dit is toch maar een klein ijzerzaagje.
Het zaagblad heeft een lengte van 15cm en hier kun je zien hoe het mij daarmee vergaan is ;)

Groetjes, John
Re:Zaag voor rails
maenmi
gast

Re:Zaag voor rails
je kan ook aan beide zijden van de rails wat hout of ander materieel klemmen , zodat de tanden van de zaag meer 'vlees' hebben , en niet meer zo vastloopt , als je begrijp wat ik bedoel..........
Dit zaagt best wel prettig en naukeurig.
Re:Zaag voor rails
Wasmi
gast

Re:Zaag voor rails
Rob,

ik gebruik een grote diameter diamantslijpschijf van proxxon of dremel. Met die normale korundschijfjes wordt het inderdaad niks. Met de kleine diamantschijfjes wordt de snede schijn omdat je door de omvang van de boor gewoon niet verticaal op de rails kunt slijpen. Het is prettig om de eerste aanzet met een wat lager toerental te doen.

Walter
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2011

offline
Re:Zaag voor rails
ik pak gewoon met hitachi slijptop en slijp ze zo door. gaat erg goed en snel
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zaag voor rails
B & D met verlenstuk en speciaal diamantschijfje van Dremel.Zo'n snap on (speedclic) die amper 0.8 mm dik is.Werkt perfekt recht.
Re:Zaag voor rails
dani
gast

Re:Zaag voor rails
Een dremel is inderdaad niet altijd handig omdat je 'm in je hand hebt.

Misschien kan je eens proberen om dat dremeltje of tenminste het uiteinde van zijn flexibel opzetstuk ergens vast in te klemmen (bvb een bankschroefje) zodat het slijpschijfje niet meer kan bewegen (behalve den rond draaien) en dan je rail die je wil gaan doorzagen daar haaks op te laten bewegen via een ander systeem met een geklemd latje of profieltje.

Snap je een beetje wat ik bedoel ? Ik heb er niet meteen foto's van maar het wordt een soort van miniatuur zaagtafel met beweegbare slede en vast zaagblad als het ware.

Succes er mee

Dani
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Zaag voor rails
Dani
Dremel levert zo'n brugstukje waar de dremel in vastgezet wordt.
Een plankje op pijpjes met zijgeleiding kun je de rails strak heen en weer schuiven.
Ook is er een versie te koop met zo'n support.
Ook andere fabrikanten leverden dit soort oplossingen.
Cees
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2009

offline
Re:Zaag voor rails
Guys,
Heel erg bedankt voor de reacties, woensdag(vrij) ga ik serieus zoeken, die Scania lijkt mij het prettigste, die snap=on van dremel ga ik ook bekijken, nogmaals bedankt voor het meedenken allen...
Rob
Re:Zaag voor rails
dani
gast

Re:Zaag voor rails
Citaat van: Cees B op maandag 07 november 2011, 21:29:04
Dani
Dremel levert zo'n brugstukje waar de dremel in vastgezet wordt.
Een plankje op pijpjes met zijgeleiding kun je de rails strak heen en weer schuiven.
Ook is er een versie te koop met zo'n support.
Ook andere fabrikanten leverden dit soort oplossingen.
Cees

Inderdaad, zo iets had ik ook in gedachten, maar dan een "low budget" versie voor mensen die het niet vaak gebruiken ;-)

We begrijpen elkaar en dat is goed
Re:Zaag voor rails
Lid sinds: 2010

offline
Re:Zaag voor rails
Of koop een roco-railzaagje. Dat werkt ook goed.

Groet Ronald.