Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Achtergrond foto's hoe te bevestigen?

Gestart door madcat dinsdag 06 maart 2007, 20:58:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Hoi Forum leden,

In een ander draadje schreef ik over mijn "onrealistische" baan.
Op dit moment is alles afgebroken, en ik ben met een nieuw baanplan
aan de wederopbouw begonnen.
Ik heb nu zo'n grote achtergrond foto bij conrad besteld,
Maar heb werkelijk geen idee hoe e.e.a te monteren.
Moet ik hier een paneel van maken?, of kan ik hem b.v. met punaise's in de
muur prikken?
In andere draadjes kon ik geen goed antwoord vinden, dus iemand met ervaring of handige tips ?

Groeten,

Marco

Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Beste Marco,

Ik heb mijn achtergrond zelf gemaakt d.m.v. muurverf en penselen.
Maar in jouw geval zou een stook MDF nemen en als het mogelijk is (en dat weet ik niet zeker) deze met behanglijm op de MDF-strook plakken.

Maar er zullen heus nog wel reacties komen.
Genoeg L*L de Behangers hier op het forum (GRAPJE:lol: :lol: :lol:

Je zou het in je family of kennissenkring eens kunnen vragen aan mensen die kunnen behangen.
Ik kan het absoluut niet.
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
@ riny, behangen zou wel kunnen maar er lopen langs de achterwand ook nog is 2 verwarming's buizen .
Daar komt nog bij dat de foto 3 meter breed is en de muur 2.5 meter,
is het een gezicht de aangrenzende muren ook een stukje te "behangen" ?
Riny, heb jij ergens foto's van jouw geschilderde achtergrond ?
ben eigenlijk wel benieuwd.

Groeten

Marco
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
http://www.floodland.nl/trein/wberg/foto_15.htm

Helemaal onderin de pagina word hier wat over verteld.

Groetjes,

Robbert
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Hallo,

Ik he zelf ook zo een achtergrond (de lange bergachtergrond van faller, dus 6mx0,5m). Ik heb deze bevestigd op een mdf-plaatje van 30mm.
En nu komt het: gebruik aub geen behangpap. Ik heb dit zelf geprobeerd maar alles gaat al snel bobbelen en dat krijg je er niet uit omdat deze achtergrondposters niet vooraf behandeld zijn zoals behangpapier. Dan heb ik geprobeerd met een lijmspuitbus zoals Vollmer suggereert, doch vergeet het, ook niet goed.
Onder het moto derde keer goede keer geprobeerd met dubbelzijdig kleefband van tesa waarmee vast tapijt wordt geplakt, verkrijgbaar bij elke doe-het-zelf-zaak. Het resultaat is formidabel: geen bobbeltjes, alles prachtig glad.
Dus: dubbelzijdig kleefband

Succes

Guy
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Marco, in tegenstelling tot Guy heb ik de poster wel met behangerslijm geplakt, deels op hardboard, deels op de muur. Zolang het nat is, "bobbelt" het, maar als het droog is zit het mooi strak op de hardboardplaat en de muur.

Punaises zou ik niet gebruiken, na verloop van tijd gaat het papier "hangen" en ziet het er niet strak meer uit.

En natuurlijk kun je met het achtergrondpapier de hoek omgaan en op de muur plakken. Waarom niet?
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Citaat van: madcat op dinsdag 06 maart 2007, 21:23:30
Riny, heb jij ergens foto's van jouw geschilderde achtergrond ?
ben eigenlijk wel benieuwd.

Beste Marco,

Die kun je op mijn site zien, daar staan nog wat foto's van mijn oude baan.
Ook heb ik ergens enige uitleg gegeven over het materiaal wat ik gebruikt heb.

Even nog over die verwarmingspijpen, kun je daar geen mooie koker omheen maken?
Want zoals al aangegeven, om een hoekje kun je ook behangen.

Als je eruit bent zou ik het hele verhaal hoe je het uiteindelijk gedaan hebt op het forum plaatsen.
Ik weet zeker dat meer mensen met deze vraag kunnen zitten.
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Ik werk in een digitaal drukkerijtje en wanneer we vragen krijgen  van klanten over hoe grote prints op te kleven raad ik altijd "dubbelface" aan: grote tweezijdig klevende vellen van 70x100cm, te verkrijgen in de betere tekenwinkel... werkt PERFECT! Zeker geen behangerslijm gebruiken, en spuitlijm blijft zelden lang hangen...
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Citaat van: Jonas op woensdag 07 maart 2007, 10:20:34
"dubbelface" aan: grote tweezijdig klevende vellen van 70x100cm, te verkrijgen in de betere tekenwinkel... werkt PERFECT! Zeker geen behangerslijm gebruiken, en spuitlijm blijft zelden lang hangen...

Helemaal mee eens, ik ken dat spul ook alleen is het oppassen geblazen dat er geen luchtblazen onder komen.

Ik heb dit eens gedaan in een fotozaak voor grote posters in te lijsten.
1 man houd de te plakken papier omhoog en de andere persoon wrijft dit langzaam met een braamvrije lat of liniaal over de rweezijdige ondergrond.

Als de techniek hiervoor beter beschreven kan worden zou dit een goede biijdrage zijn.
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Hallo madcat,

Ik denk dat Jonas hier de "beroeps" onder ons is en ik geef hem (heb het zelf ondervonden) voor de volle 200%  gelijk: het beste is dubbelzijdig kleefband of folio. Dan ben je zeker van geen bobbels.

Guy
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Aan allemaal,

Bedankt voor de tips, volgende week krijg ik mijn poster binnen.
Ik zal dus maar op zoek gaan naar dat dubbelface, of anders het
dubelzijdige folio.
En een passende mdf plaat o.i.d. rechtstreeks op glasvezel behang
lijkt me geen optie.

Groeten,

Marco
Re: Achtergrond foto's hoe te bevestigen?
Het vlotste opkleven met dubbelface gaat als volgt.

1) Plooi de beschermlaag van de dubbelface een paar centimeter om over de gehele lengte zodat je lange een zelfklevende strook krijgt
2) Leg de dubbelface op het te bekleven oppervlak, perfect uitgelijnd, het stukje omgeplooide beschermlaag dient als "brugje" zodat de dubbelface nog niet op de ondergrond kleeft (hij duwt de dubbelface als het ware omhoog...)
3) Als de dubbelface goed ligt duw je de zelfklevende strook tegen de ondergrond
4) Nu trek je langzaam de beschermlaag vanonder de dubbelface uit. Met een lange lat volg je de beweging bovenaan en duw je hem propertjes aan.
5) Halverwege!
6) Wederom een lange strook beschermlaag omplooien, nu dus de andere kant.
7) Zorgen dat het als een "brugje" blijft staan
8) Poster positioneren
9) Poster aan de smalle strook aandrukken, het beste gaat dit wanneer je in het midden van de strook begint en in stapjes hen en weer gaat zodat je op het einde heel de strook vasthangt.
10) Nu wederom de beschermlaag langzaamaan eronderuit trekken en tegelijk met een lange lat over de volledige breedte aandrukken.
11) Klaar!

Hopelijk is dit een beetje duidelijk, een fotoreportage wordt wat moeilijk...