Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Servo mechaniek voor c-rail wissels

Gestart door Lokkie zondag 06 november 2011, 11:06:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi,

Na de nodige problemen te hebben gehad met de originele c-rail wisselaandrijving wil ik gaan overstappen op servo besturing. :O
Voor k-rail heb ik al verschillende mogelijkheden van de overbrenging gezien, maar voor c-rail niet zoveel.
Deze methodes heb ik gevonden:


Dus wie gebruikt er servo´s met c-rail wissels en kun je misschien één of meerdere foto´s plaatsen van het gebruikte mechaniek :?:
Ik ben zeer benieuwd naar de creatieve oplossingen. :)

Gr.
René

[EDIT]Lijst aangepast[/EDIT]
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Bedankt Ben. :)
Ik ga deze in het lijstje erbij zetten.

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Ikzelf gebruik identiek dezelfde manier als 3railkoen, en ben daar uiterst tevreden over.
In combinatie met een (DCC) servo-decoder van minder dan 10 euro om 4 servo's aan te sturen, volgens mij "de" goedkoopste (en betrouwbaarste) oplossing.


groeten,
Kris
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi Kris,

Bedankt voor je reactie. :)
Laat je het veertje zitten of haal je die eruit :?:

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi,

Ik heb de eerste wissel voorzien van een servo op de 3railkoen manier:





En een filmpje :):



Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi Rene,

ziet er goed uit :thumbup:

Zelf krijg ik dit maar niet voor elkaar, de wisseltongen halen hun eindaanslag niet :?

Groetjes, John
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
En hoe gaat het open rijden van de wissel ?
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Geen idee, moet ik nog uit proberen.

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: Tilly op zondag 06 november 2011, 13:21:35

Zelf krijg ik dit maar niet voor elkaar, de wisseltongen halen hun eindaanslag niet :?


De servo staat te dicht op de aandrijving denk ik?

Blijf het niet de beste manier vinden. Bij problemen dien je het wissel uit te bouwen, da's toch niet handig?

Gr, Ben.
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: Spoorman op zondag 06 november 2011, 13:49:10

Blijf het niet de beste manier vinden. Bij problemen dien je het wissel uit te bouwen, da's toch niet handig?


Ben,

je halve landschap afbreken omdat je er "van onderen" niet bij kunt is ook niet echt makkelijk ;)

Groetjes, John
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Nee da's ook waar. Dan toch wat afstand maken door een plaatje / beugeltje of zoiets zodat de slag groter wordt.
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hier kan je mijn geknutsel met servo-aandrijving voor C-wissels vinden, misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Persoonlijk vind ik de manier van koen erg goed en ziet er professioneel uit. Ik heb zelf helaas M-rail maar anders had ik zijn manier toegepast.

Groeten JW
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Iedereen bedankt voor de reacties. :)

De methode van Koen is inderdaad het eenvoudigst, maar als een servo vervangen moet worden is het inderdaad niet handig.

Ik vond hier ook nog een voorbeeld.

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi, inmidddels heb ik 45 servos in gebuik en die lopen als een zonnetje.   Ze halen netjes maximale uitslag. Maken geen rare uitslag met aanzetten. Mechaniek is redelijk eenvoudig te maken en ook in te bouwen zelfs als er b.v. een balk rechtonder zit. Het is vrij ondiep want steekt nog maar klein beetje door de plaat heen.  Tja.. voor vervangen moet de wissel even omhoog net als wanneer je een spoel gebruikt. Das een nadeel.  Maar met c-rails die bijna overal gewoon los ligt geen enkel  probleem. Natuurlijk moet je ook je draden niet al te strak opbinden om de rial op te kunnen tillen (het super strak leggen van draden staat ook wel leuk maar heeft ook grote nadelen).

Qua decoders gebruik ik ESU servo decoders en die zijn eenvoudig via DCC CV programming in te stellen. Ik hou een simpel tabelletje bij van de setting per wissel en kan dat dus ook zo herhalen als je een wissel van de ene naar de andee plek moved.   tevens kan je de wissel los van de baan inregelen voordat je hem gaat monteren.. Een zeer groot voordeel mi. totdat we POM kunnen doen via de TAMS centrale (de mensen met een esu programmer kunnen nu al POM doen en ook dat is een groot voordeel als je een wissel / servo nog 1 tikkie maar wil geven )   ..

Qua voeding van esu decoder gewoon een 15V DC voeding nemen want dan werk dat perfect icm een inschekelvertraging om dat de decoder een hoge inschakel stroom trekken. Zie andere draadjes. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31495.msg563715#msg563715

het mechaniek zou nog iets te verbeteren zijn door een 9mm afstandsbus te nemen om de servo op de juiste hoogte van het plaatje te houden.. (dan heb je 3 moertjes niet nodig)
  Deze link geeft de huidige variant weer van het mechaniek en de mal die ik gebruik om het plastic plaatje in te boren... http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26338.msg493475#msg493475

als iemand ene link heeft naar 9mm afstandsbussen (met gat 2mm) dan hou ik me aanbevolen

Deze oplossing is prima als je er later nog bij kan (dat geldt voor bijan elke spoel ook) en als je de wissels b.v. niet gebalast hebt..  Voor het zichtbare deel zou je dan onderbouw kunnen doen wat gewoon meer werk is maar makkelijker uit te wisselen.

gr
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi Koen.

Bedankt voor alle aanvullende informatie. :)
Voor het schaduwstation is deze methode prima en ga ik deze zeker toepassen.

Misschien kan Ronald (M.user) 9mm afstandsbusjes leveren :?:

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi

kuststof busjes kan ik je evt wel aan helpen.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe de aandrijving van een c-wissel werkt. Voor de k-wissels heb ik een metalen mechaniekje bedacht, wat ik zelf ga gebruiken, en dit komt ook voor de verkoop beschikbaar. Wellicht is zoiets ook te gebruiken voor c-rails?

klik hier voor mijn topic, incl een afbeelding van het mechaniekje

Ro
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
René,

Ik haal het veertje er niet uit in elk geval, maar da's eerder om praktische redenen.
Zodoende blijft m'n wissel "héél", anders weet ik nadien toch niet meer waar ik die veertjes gelaten heb.
Volgens mij maakt het niet uit of ze blijven zitten of niet.
Ik gebruik M3 busjes, van 10 MM. (die vind je voor kleine bedragen in grote hoeveelheden op Ebay)


groeten,
Kris

Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hoi,
even wil ik reageren
Bij mij thuis werken de servo' zonder problemen.
Ook op de club (De Pijl in Mechelen) hebben we ook 19 servo's  aangebracht
Wel K wissels tot nu toe geen problemen.
Heb voor deze gelegenheid een proefstukje gemaakt met een C rail wissel en en K rail wissel.
Voor de liefhebbers.Dit weekend te bezichtigen. Te Muizen (de-pijl.be)

Groeten
Marc
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
handig draadje, ik moet ook nog 87 wissels voorzien van aandrijving :D

ff uitpluizen wat nu de beste manier is :idea:

groeten renzo
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: sn00zerman op maandag 07 november 2011, 13:06:05
René,

Ik haal het veertje er niet uit in elk geval, maar da's eerder om praktische redenen.
Zodoende blijft m'n wissel "héél", anders weet ik nadien toch niet meer waar ik die veertjes gelaten heb.
Volgens mij maakt het niet uit of ze blijven zitten of niet.
Ik gebruik M3 busjes, van 10 MM. (die vind je voor kleine bedragen in grote hoeveelheden op Ebay)


groeten,
Kris

Hoi Kris,

Ik heb net even gekeken, maar als het veertje laat zitten dan kom je toch in de knoei met het servo armpje.
Van de M3 busjes heb je daar toevallig een objectnummer van :?:
Als ik zoek op M3 krijg ik alleen BMW onderdelen. :?

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: Jos op zondag 06 november 2011, 16:02:40
Hier kan je mijn geknutsel met servo-aandrijving voor C-wissels vinden, misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,

Jos


Jos,

Ben jij de Jos die in de handleiding staat?

mvg

Leon
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: RoWi op maandag 07 november 2011, 12:43:38
Hoi

kuststof busjes kan ik je evt wel aan helpen.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe de aandrijving van een c-wissel werkt. Voor de k-wissels heb ik een metalen mechaniekje bedacht, wat ik zelf ga gebruiken, en dit komt ook voor de verkoop beschikbaar. Wellicht is zoiets ook te gebruiken voor c-rails?

klik hier voor mijn topic, incl een afbeelding van het mechaniekje

Ro

Hoi Roy,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb twee foto´s gemaakt van het binnenwerk van een c-rail wissel.

Wissel in de ene stand:



En in de andere stand:



Misschien kun je hier iets mee.

Gr.
René
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Hallo Leon, als je de handleiding van Robert Evers bedoeld dan ben ik het inderdaad.

Mvg, Jos
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Citaat van: Jos op maandag 07 november 2011, 21:31:36
Hallo Leon, als je de handleiding van Robert Evers bedoeld dan ben ik het inderdaad.

Mvg, Jos

Mooi
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Oke, dus de zwarte schuif (waar de "1" in gedrukt staat) wordt door de schakelhevel bediend?

Zou eens op een beurs moeten bekijken hoe het echt werkt. Maar er moet net zoiets voor te verzinnen zijn, als dat ik voor de k-rails heb gedaan.

De servo zit dan onder de wissel gemonteerd. Je hoeft naast de wissel maar een gat van 8 of 10mm te boren, waardoor het mechaniekje naar boven gaat



Roy
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Servo mechaniek voor c-rail wissels
@René,

Heu ? Ik laat die veer echt zitten hoor, geen problemen mee.
Is al even geleden, zal er ook eens foto's van moeten nemen dus.

Als je op Ebay zoekt, moet je op "M3 spacer" zoeken.
Bij nader inzien zijn er zelfs bij van 9 mm, objectnr = 260874099858

Nog enkele zaken om uit te kiezen (allemaal 10 mm):
390361198623 (50 stuks - kunststof, volgens mij de goedkoopste met z'n minder dan 6 euro, maar nog geen ervaring met kunststof hier)
290619809452
250911952614


succes,
Kris