Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sluitverlichting

Gestart door Bram dinsdag 08 november 2011, 10:56:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitverlichting
Bram
gast

Sluitverlichting
Beste mensen,

Ik wil binnenkort mijn rijtuigen van binnenverlichting gaan voorzien. Nu heb ik een vraag over de sluitverlichting, kan ik deze direct op de ledstrip aansluiten of moet de sluitverlichting apart worden aangesloten  :help: :help:
Re:Sluitverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Sluitverlichting
Hoi,

Er zit en hele mooie gebruiksaanwijzing bij.  ;)
Maar het kan beide, (bij de verlengde rijtuigen)

Gr. Marcel
Re:Sluitverlichting
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Sluitverlichting
Bram
Je kunt het net zo fraai maken / kopen als je zelf wilt.
Met een functie decoder kun je diverse rijtuigen van schakelbare verlichting voorzien.
De sluitverlichting aan weerszijden van de rijtuigstam van separaat voeding voorzien, wisselend onder F1/F2
Een decoder neemen welke flikkernd aangaat a la TL verlichting, zelf dat de WC onder functie uit/aan gaat.
Rijtuigen onderling vaan stroomvoerende koppeling voorzien of 3 mini draadjes doorlussen.
Wel moet de (sluit)verlichting van Led opgebouwd zijn, anders is snel de decoder aan zijn max.
Cees
Re:Sluitverlichting
Hallo,

De bedoeling is dat de wagons verlicht worden met een ledstrip van Hufning-Tronic (http://www.hufing-tronic.de/) met een esu functiedecoder + 1 esu relais en 4 sets a 2 st. stroomvoerende koppelingen en uiteraard een sleper met massaveer. Dit is dan voor 1 stam met 5 rijtuigen.

Als ik nu 2 losse leds (rood) neem voor de sluitverlichting en deze rechtstreeks wil aansluiten op de ledstrip, moet er dan nog een weerstand op de min draad van de rode leds  :help: :help:
Re:Sluitverlichting
Freak
gast

Re:Sluitverlichting
Hallo Bram,

In serie met de leds plaats je weerstand.

Mvg,
Peter
Re:Sluitverlichting
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Sluitverlichting
Bram,
Het in serie bijprikken van twee leds geeft een probleem, te weing spanning voor alle leds.
De 2 rode leds parallel over de ledstrip zetten geeft een probleem indien je geen weerstand van ca 1kOhm in serie bij de rode led plaatst.

Waarom zet je de led niet direct op een functie uitgang? wel met 1 kOhm weerstand in serie.
Staat de loc aan de kant met sluitverlichting kan deze uit, staat wel netter.

Je hebt 5 led strips? Waarom het relais? bestaat een led strip uit meerdere parallele groepen? 1 strip dan 60 mAmp(20mAmp per groepje) maal 5 is 300 mAmp. Moet een decoder makkelijk mee belast kunnen worden.
Cees
Re:Sluitverlichting
Hallo Freak en Cees,

Ten eerste heb ik hier geen verstand van maar probeer het wel te leren.

De onderstaande ledstrip wil ik gaan inbouwen (led is van Hufning-Tronic en kost ? 5,-)



(Onderstaande foto is een afgeknipt stukje)
Het zwarte blokje (rode cirkel) met de vier pootjes is een SMD gelijkrichtbrugcel
Het gele blokje (gele pijl) is de Led
Het zwarte blokje (groene pijl) is een SMD weerstand
Het bruine blokje (blauwe pijl) is een SMD condensator



Ik vroeg mij dus af of het op onderstaande manier kon,



Maar als ik het goed begrijp kan het zo niet. Cees ik weet niet of er een functie uitgang voor de sluitverlichting op de decoder zit, heb zelf nog nooit zo'n decoder gezien, maar als het wel zo is dan ga ik hem zo aansluiten met een 1 kOhm weerstand in serie.

Bedankt voor de antwoorden.



Re:Sluitverlichting
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Sluitverlichting
Bram,
Zoals in jou laatst foto moet je het helaas niet doen op deze manier. Je zet n.l. in jou opzet de leds parallel. Dan heb je 2 maal een weerstand nodig van 1,9 kOhm, de sluitverlichting trekt minimaal 40 mAmp. Leds in serie met 1 kOhm weerstand 20 mAmp.
Tevens leg je een by-pass aan over de laatse led.
Tak je het af na de gelijkricht cel zou moeten kunnen, hij wordt iets zwaarde belast.
Daar je digitaal rijdt?? kun je het ook aansluiten voor de gelijkrichtcel.
Of rijdt je analoog met decoder?
Van welk fabrikaat en serie nummer is de decoder?
Cees
Re:Sluitverlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Sluitverlichting
Het is inderdaad efficiënter om de twee sluitleds in serie te plaatsen.
Maar ik zie dat de leds op de strip allemaal parallel zijn geschakeld en dat is ook niet echt efficiënt voor het verbruik.
Dit is gedaan om na elke led de strip te kunnen inkorten.
Beter zou zijn dat telkens 3 leds in serie zijn geschakeld met een weerstand.
Ongedimd kan de strip wle 150mA trekken.
Zouden de leds in groepen van 3 leds zijn uitgevoerd, dan is het stroomverbruik nog maar 60mA, minder dan de helft dus.
Re:Sluitverlichting
Hallo Cees en Kappa,

Onderstaande de gegevens van de led strip:
   
LED Waggonbeleuchtung bestückt mit 7 hellen breitflächig strahlenden warmweißen SMD LED´s.
Ideal zur Beleuchtung mittlerer und großer Personenwagen.
Durch die speziellen SMD LED´s mit großem Abstrahlwinkel sehr gleichmäßiges glühbirnen ähnliches Licht.
Abmessung der Beleuchtungsplatine: 230mm x 7,5mm.
Der Anschluß erfolgt an maximal 24 Volt Digitalstrom oder analoge Stromversorgung (Impulsfest beim Umschalten, z.B. Wechselstrombahnen)
Ein Kondensator als Flackerschutz läßt sich problemlos an den vorhandenen Lötpads der Platine anschließen.
Die Platine wird anschlußfertig geliefert und ist bereits mit Anschlusskabeln versehen.
Die stufenlose Helligkeitseinstellung wird über ein Regler auf der Platine vorgenommen.

Der Stromverbrauch ist abhängig von der eingestellten Helligkeit: 8,5mA (min.) 52mA (max.)


Het blijkt toch allemaal niet zo makkelijk te zijn voor een leek. Ga me toch eens wat meer in de wereld van de elektronica verdiepen, want je kan er hele leuke dingen mee doen.

Voor wat de sluitverlichting betreft, binnenkort ga ik naar een modelspoorwegcollega toe die me zal helpen met het inbouwen, kan ik gelijk zien en leren hoe het een en ander aangesloten wordt zodat ik het in de toekomst zelf kan doen.

Als het klaar is laat ik jullie weten hoe we het aangesloten hebben. Voor nu alvast bedankt voor de hulp.
Re:Sluitverlichting
Freak
gast

Re:Sluitverlichting
Hallo Bram,

Een UH functie heeft 4 functie-uitgangen, ook een functiedecoder van ESU heeft meerdere  functie-uitgangen. Op de functie-uitgangen is het mogelijk om hierop de sluitverlichting via een voorschakelweerstand  aan te sluiten. De mogelijkheid bij deze functiedecoders is ook nog om de sluitverlichting rijrichtingafhankelijk te schakelen. Van beide decoders is de handleiding te downloaden waarin naast de aansluitmogelijkheden ook de functiemogelijkheden staan beschreven.

Mvg,
Peter
Re:Sluitverlichting
Hallo Freak,

Ik heb de handleiding van de Lokpilot FX V 3.0 en de UH 76900 gedownload. Even over de voorschakelweerstand, op welke draad moet deze komen en ik neem aan dan tussen de sleper en de decoder ???
Re:Sluitverlichting
Freak
gast

Re:Sluitverlichting
Hallo Bram,

Om de ESU als voorbeeld te nemen zie je dat de voorschakelweerstand in serie staat met de Led(s).
Zie als voorbeeld fig. 7 AUX1. Daar zie je de voorschakelweerstand R in serie met de Led staan.
Het geheel is aangesloten tussen de blauwe draad (+20V) en groene draad (AUX 1).

Mvg,
Peter
Re:Sluitverlichting
Oké, bedankt Freak,

Ik zie inderdaad de R staan.

Laat het nog weten als alles ingebouwd zit.
Re:Sluitverlichting
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Sluitverlichting
Bram,
Een weerstand van zeg 1kOhm als voorschakelweerstand voor de voedingspanning van de decoder te zetten, heeft een voordeel  8) decoder kan niet sneuvelen. Het nadeel de decoder en alles wat er aan hangt werkt ook niet 8o
Cees
Deze weerstand plaats heeft een directe relatie met led(SMD) voor de zekerheid kan er ook nog een diode bijgezet worden.Het maakt niet uit of hij in de anade of kathode kant zit, alleen de diode wordt dan omgedraaid.
Cees