Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kleine HO baan C-rail

Gestart door mpe vrijdag 04 november 2011, 15:40:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleine HO baan C-rail
Omdat de beschikbare ruimte kleiner is geworden (mijn zoon gaat op zolder slapen) heb ik een kleine modelbaan gemaakt. De afmeting is 210m x 95cm. Omdat ik toch wel wat raillengte wilde, heb ik gekozen voor 2 spiralen. Met M6 draad en multiplex ben ik aan de slag gegaan. Hier de eerste resultaten. De c-rails zijn bewerkt voor terugmelding. Verder heb ik een extra S88 decoder besteld bij conrad, zodat ik samen met de CS1 met update en een laptop de hoofdlijn(en) automatisch kan laten rijden.
Re:Kleine HO baan C-rail
Wat een grappige baan!
Heb je een baanplan?

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Kleine HO baan C-rail
Citaat van: lukas op vrijdag 04 november 2011, 22:42:43
Heb je een baanplan?

Het overgrote deel van de baan is zichtbaar, "how hard can it be".

Prima oplossing op een beperkte ruimte "mpe"
Re:Kleine HO baan C-rail
Mooie oplossing voor de kleine ruimte.
Ben nieuwsgierig hoe je het veder gaat maken.

Gr,
GJ
Re:Kleine HO baan C-rail
Hallo Marcel,

Ziet er goed uit zeg; wat je allemaal niet kan doen met een kleine ruimte. Ben erg nieuwsgierig naar de verdere bouw van je baan.

Groeten,
Tim

Re:Kleine HO baan C-rail
Lid sinds: 2009

offline
Re:Kleine HO baan C-rail
leuk, veel rij mogelijkheden  ben benieuwd wat hier voor aankleding bij komt. :thumbup: :thumbup:
Re:Kleine HO baan C-rail
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Kleine HO baan C-rail
ziet er leuk uit voor zo'n kleine ruimte.
je hebt toch een baan. een grote baan hoeft niet altijd leuk te zijn.
dat zie je hier terug.
ben benieuwd naar de aankleding.  :thumbup:

gr john

Re:Kleine HO baan C-rail
Hallo allemaal,

Bedankt voor de positieve reacties. Ik zal het baanplan wel uittekenen en hier plaatsen. Het principe is simpel, aan beide kanten van het baanplan liggen twee cikels met 24130 rail op elkaar. Door middel van de draadeinden creeër je dan een hoogte verschil. Het enige nadeel kan zijn dat wanneer je met e-locs wil rijden deze consructie iets te kort is. Dit omdat je meer ruimte moet creëren om met de bovenleiding/pantograaf uit de voeten te kunnen. De scenery heb ik al wel ideeën over maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Eerst de bedrading van terugmelding en wissels e.d mooi wegwerken. Ik heb al een aantal bomen gemaakt van de aardmantel van elektrische kabel. Samen met wat plamuur, verf en grasvlokken. Ze zien er erg mooi uit, hier zal ik ook wat foto's van plaatsen.
Re:Kleine HO baan C-rail
Zal niet helemaal kloppen, maar moet zoiets zijn volgens mij :)



Percentage is in bijgevoegde bestand 3% maar zal in de realiteit hoger zijn neem ik aan.
Re:Kleine HO baan C-rail
Hoi Marcel,

Leuk baantje. :thumbup:
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Kleine HO baan C-rail
Ga je nou wel of niet met e-locs rijden?
Als je dat wel doet kan je ook iets maken waardoor de pantograaf naar beneden wordt geduwd, maar niet echt vast geklikt worden, vervolgens op die hoogte houden en daarna weer omhoog, dus "schiet" die weer omhoog.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Kleine HO baan C-rail
bedoel je met een soort geleider onder aan de overspanning (bvb van koperdraad of zo),  Lukas ? dat is een geweldig ideetje !

Dani


Dit vind ik persoon lijk een hele leuke en toch vrij eenvoudige baan op een beperkte oppervlakte.   Mooi gedaan !
Re:Kleine HO baan C-rail
Citaat van: dani op zondag 06 november 2011, 12:01:18
bedoel je met een soort geleider onder aan de overspanning (bvb van koperdraad of zo),  Lukas ? dat is een geweldig ideetje !

Ja, thnx!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Kleine HO baan C-rail
Ik heb het even verduidelijkt met een plaatje.



Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Kleine HO baan C-rail
Hoi,

Dat is zeker een mooie oplossing.
Maar je moet niet elektrisch rijden zonder bovenleiding dat zou niet mooi zijn.
Maar de keuze is aan jezelf, maar  ben nieuwsgierig naar je oplossing.
Succes
Gr,
GJ

Re: Kleine HO baan C-rail
Hoi,
Leuk idee om in de kleine ruimte rijlengte te hebben. Ik heb een vergelijkbaar plan alleen ik zet er nog een paar verdiepingen op in een hondenbot figuur. Er zitten dus keerlussen in die bovenelkaar komen te liggen. Wordt een nebenbaan tijdperk 2 3.

Zal terzijde tijd wel foto's van maken

Patrick
Re: Kleine HO baan C-rail
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Kleine HO baan C-rail
Ik sta telkens weer verbaasd als ik zie hoe creatief men is om rijlengte te creëren op relatief kleine oppervlakken - zo ook hier  :thumbup:
Re: Kleine HO baan C-rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Kleine HO baan C-rail
Geweldig creatief ontwerp. Dit gaat veel rijplezier opleveren en biedt fantastische mogelijkheden voor de aankleding. De hellingshoeken van de klimspiralen zijn evenwel een punt van aandacht. Op mijn baan klim ik met dezelfde radius en dat gaat voor kleine ( lichte locs ) net aan. Met name de dhg 500 en de br 89 zijn kritisch. Ik heb met beide locs proefgereden ( met sleep ) en de klimspiralen precies moeten afstellen.
Succes en ik kijk uit naar de vorderingen!
Re: Kleine HO baan C-rail
Ben den Hollander
gast

Re: Kleine HO baan C-rail
Citaat van: Robert op zaterdag 17 maart 2018, 11:30:52

Succes en ik kijk uit naar de vorderingen!


Die gaan niet komen denk ik...... :D
Re: Kleine HO baan C-rail
 @citaat Niet?  Pas 7 jaar nix meer gebeurd....
Re: Kleine HO baan C-rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Kleine HO baan C-rail
tja je zal maar een drukke baan hebben  :D