Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Achterste as van sluitrijtuig.

Gestart door Aad A donderdag 10 november 2011, 17:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Achterste as van sluitrijtuig.
Lid sinds: 2011

offline
Achterste as van sluitrijtuig.

Voorste as met kunstof tussenstuk en wieltjes met antislipbandjes.
Deze is krom en wil ik toch graag recht hebben.
Is zo'n asje uit elkaar te halen of wordt het een zoektocht naar een andere/nieuwe.
met vriendelijke groet,
Aad
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Volgens mij zijn die asjes niet meer te verkrijgen.
Maar hoe krijg je zo'n asje nu krom?
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Hoe komt zo'n asje krom.
Ik weet het niet,heb deze zo gekocht,misschien ooit gevallen.
Als asje niet meer te bestellen is dan moet ik geduldig zoeken.
Maar ik lees nogal eens over flensen juiste diameter afstellen dus ik dacht misschien is een as van een rijtuig ook te demonteren.
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Hallo Aad,

mijn advies zou zijn asje demonteren, kijken of er speling inzit en proberen het probleem op te lossen. Is het asje echt verbogen, dan zou je het asje kunnen delen en er een messing rond profiel tussenzetten,

Enige ervaring heb ik hier door van geisoleerde Brawa assen met een messing profiel ongeisoleerde voor Marklin terugmelding assen te maken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Aad
Je zou demontage kunnen doen, als je hier niet verder mee wilt.
Demontenteer de kromme as, is de linker as niet krom. volgens foto mogelijk wel.
Kijk wat voor aseinde het is, een dun cilindirsch stiftje?, een puntje? meet de uitwendige maat op over het aseinde en de wieldiameter :warning:
Ga naar houten za as beurs, daar zitten diverse onderdeelhandelaren. Mogelijk vindt je daar de as compleet met kunststof kantelstukje.
Koop een exact overeenkomstige as.
Plaats de nieuwe as en bedenk iets anders voor de lichtschakeling.
Of neem 2 assen mee pers van een wiel de flensen eraf, gaat dit goed pers de wielen van de kromme as eraf.
Persgereedschap 3 m3 boutjes met vlakke kop en moertje met ringetje zodanig dat dit tussen de wielen past. draai de moertjes vervolgens uit en pers zo een wiel van de as.
Het overgebleven wiel kun je eraf persen door het as einde in de bankschroef te zetten en met de boutjes ook dit wiel eraf persen
Je hebt nu een rechte as en een kromme as en 4 losse wielen.
Plaats 2 wielen terug, met kuststof stukje, op de rechte as hiervoor 2 stukjes koperenpijp welke mooi in de wielpassen, binnen de flens maar niet de aseindjes kunnen raken :warning:
Zorg dat de wielen symetrisch op de as komen.
2de asje heb je gekocht voor als iets overzienbaar mislukt of je houd de as niet recht, dan de 2de plaatsen zonder kunststof stukje.
Cees
Re:Achterste as van sluitrijtuig.
Buiten mijn overige aankopen heb ik vandaag een recht asje kunnen kopen.
Zal bij gelegenheid proberen de flenzen te verwijderen om te zien of ombouw zal lukken.
Ieder bedankt voor de tips ,als het gelukt is laat ik het weten.