Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4

Gestart door dani woensdag 02 november 2011, 23:34:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Een vraagje voor de ombouw-kenners, van een "leek" aan deze kant van het schermpje....

Ik had al eens een 2-rail analoge  Thalys van Mehano op mijn eigen primitieve manier omgebouwd om op mijn 3 rail baan analoog te kunnen rijden.  Hij rijdt nu enkel vooruit op analoge 3rail baan.

Volgende stap is digitaal gaan , aangezien ik inmiddels het analoog rijden heb laten liggen, de Delta fase stilaan ook voorbij ben en ik tegen komend weekend een  MS-1 ga hebben waarbij ik de 2 of 3 ouwe trouwe Delta's als boosters ga inzetten.

Nu wil ik dus die Thalys in digitale versie ombouwen, en ik dacht dat met het gelijkstroommotortje, ik genoeg had aan een ESU lokpilot.  Kan iemand me dat bevestigen asjeblief ?

Is een simpele  52610 Lokpilot V3  voldoende en kan deze de gelijkstroommotor sturen met de wisselstroom die ik uit de rails haal via wielstel en slepertje ?  Moet ik dan verder niets meer aanpassen, gewoon de draadjes solderen en het decodertje programmeren en klaar ?

Anderzijds kan ik een 54610 V4  voor 25 eurootjes kopen, misschien is dat interessanter ?
Of toch een 54612 ?   Zoveel keuze, zoveel mogelijkheden...

Ik meende aan de hand van schema op deze site te hebben begrepen dat ze het allebei kunnen.
http://www.modeltrainservice.com/images/decoderslokpilot.htm



Als iemand me kan bevestigen dat het met één van deze decodertjes mogelijk is, dan hoor ik het heel graag !

Alvast 1000 maal dank
Dani


Re:Even een sanity check graag ...
Het feit dat je met een MS1 gaat rijden betekent dat je een Motorola decoder moet hebben. Dat kan zijn een V3 52610 (als je die nog kunt krijgen) of een V4 54610. Daar zit een 8p stekkertje aan wat je eraf knipt.

Verder is het zoals je zegt: draadjes solderen, programmeren en klaar.

Gr, Ben.
Re:Even een sanity check graag ...
heel hard bedankt voor deze snelle reaktie, Ben !

Ik ga meteen een V4'tje bestellen , dan , en direkt daarna ombouwen en rijden met die mooie TGV.

Groetjes
Dani
Re:Even een sanity check graag ...
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Even een sanity check graag ...
Hoi Dani,

Ik ga jouw draadje volgen, dus regelmatig updaten. En met veel foto's.
Je weet ik ben met net zo iets doende. Kunnen we van elkaar ideeën opdoen, wellicht.

mvg.
Willem E.
Re:Even een sanity check graag ...
Haai die Willem,

Ik heb de decoder inmiddels besteld maar hij zal pas midden november worden geleverd, wegens omstandigheden.
Van zodra ik begin aan de ombouw, zal ik zeker een vervolg breien aan deze draad ;-)

Dani
Re:Even een sanity check graag ...
Ben benieuwd...


groeten Dylan
Re:Even een sanity check graag ...
ik heb nog een extra vraag voor de ESU specialisten...

Een 54610 decoder heeft de 8 polige aansluitkabel "af fabriek" mee.
Wil dit zeggen dat hij niet de volledige range F1..F4 beschikbaar heeft maar enkel F1 of is het gewoon een kwestie van een paar extra draadjes te solderen om F3..F4 te kunnen gebruiken ?

Misschien echt beginnersvragen, maar in de wereld van de ESU lokpilot BEN ik ook gewoon een absolute NOOB
Dani
Re:Even een sanity check graag ...
Een 54610 heet maar 2 functies AUX1 en AUX2. De ene is de groene draad in de 8p stekker, de andere is de losse paarse draad.

Een 54614 (21MTC connector) heeft ook een AUX3 en 4 maar die kun je niet zo maar gebruiken. Er moet een versterkertrapje achter d.m.v. een transistor.

Gr, Ben.
Re:Even een sanity check graag ...
heel goed om te weten, bedankt Ben.  Hiermee weet ik alweer wat meer over de digital wereld.

Greetz
Dani
Re:Even een sanity check graag ...
Even een kleine update :   De decoder is geplaatst en de loc rijdt als een zonnetje !  En snel, man, je houdt het niet voro mogelijk.

Eerst  had ik wat problemen wegens schokkerig vertrekken en nog even "na-hoesten" nadat hij stopte.  Effe opgezicht in de manual en CV 55 op 10 ingesteld (de zgn  I-waarde, dus de motor-Inertie) en plots was het schokken helemaal weg.

Verder nog even de achterste draaistel er vanonder gehaald, want de massa aansluiting was niet zo best.  Even de contactveertjes die tegen de binnenkant van de wielen slepen er uti gepriegeld, beetje verder gebogen en terug gemonteerd zodat ze nu goed contact maken met de wielen.  Hij gaat als een SPEER nu !

Nu nog de lichtjes aanbrengen (in zo'n Mehano zit standaard NIKS van licht in) en dan kan hij weer dicht en rijden !
Re:Even een sanity check graag ...
Hallo

Ik heb deze week 2x Mehano Thalys op marktplaats gescoord voor niet al te veel.

@ Dani heb jij foto's van je sleper montage of anders een actuele foto van de onderkant? Mijn motto is: "Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht"
Ik vrees dat het bij Mehano meer werk wordt dan bij de Lima in een ander draadje.

Ik heb nog een Tams Multiprotocol LD-G33 decoder liggen (conrad) en ik denk er aan om een printje in te bouwen met een Buslijst 2x4 RM 2,54 (conrad) zodat de NEM stekker er zo in kan of als de decoder niet bevald isie ook zo vervangen.

Nu las ik in een ander draadje dat mensen niet tevreden zijn met het 3 ankerig Mehano motortje, en adviseren een Roco of Piko motor. Nu ben ik er zo een die alle nieuwe loks of treinstellen direkt sloopt om te kijken wat er allemaal in zit. Het motortje leek wel heel erg op het Motraxx motortje wat ik nog voor mijn Lima 1310 project heb liggen. Deze motor heeft een 5 polig anker, heeft een doorgaande as en paste precies in de uit sparing van de oude motor, het kapje over de motor klickte mooi weer vast. 10 euro bij Conrad met 2 jaar garanie. Zelfs het vliegwiel van Fa Weinert kan blijven zitten. Als ik weet hoe ik op dit forum een foto kan downloaden zal ik het niet nalaten.

Ride On

Rino
Re:Even een sanity check graag ...
Hallo Rino,

Ik zal es een paar pics posten van de inbouw van de sleper.  Ik heb die ingebouwd in het middenste wielstel van de Thalys.  Dat leek me het makkelijkste en bij nader inzien was dat ook zo.  Ik heb dan een draad lopen van daar naar de eigenlijke lok.

Een extra tip: neem wat warme lijm  (uit het  "hot glue gun") en doe dat in de wagonnetjes, en terwijl de lijm droogt, strooi je der wat kleine decoratie-kiezeltjes (1 euro voor een zakje van 300 gr bij Blokker) in voor het gewicht.  Anders loopt die Mehano te licht en ontspoort heel makkelijk.)

Zorg ook voor goed contact met je beide (!) achterste wielen van de lok.  Een goede verbinding met de spoorstaven is voor alle loko's van belang, maar zeker voor deze omdat hij af fabriek gelijkstroomwielen heeft.








Ik ben voorlopig toch nog tevreden van het standaard motortje van Mehano en met wat regelen en bijstellen van de CV waarden van de ESU  V4 LokPilot  rijdt hij vlotjes, zeker als je de rangeerfunctie er bij neemt en de optrekvertraging aan zet.

Het inbouwen van de sleper heeft bij mij ogeveer een kwartiertje geduurd, maar ik had er wel eentje genomen van een wagonnetje met sluitverlichitng waar een plastic "buisje" aan zat dat ik kon doorvoeren in de schacht van het draaistel.


Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Dank zij een paar gouden tips ivm het correct aansluiten van LEDs tussen de verschillende draden, ben ik alweer een stapje verder.
Verlichting doet het nu ook keurig.   Okee, okee, het is misschien niet zoals in het echt, maar voor mij hoeft het niet perfect te zijn, ik ben al blij dat ik sluitlichen" heb.

Met een kleine ingreep in de plastic raampjes, een rood LEDje met een puntje van 2mm doormeter in gelijmd en dan de boel aangesloten.  Voro de lichten vooraan en de binnenverlichting van de lok heb ik een stripje van 5 cm van LEDstrip genomen met 3 lEDs en dat dichtgeplooid en aan zichzelf vastgelpakt als volgt :

/  - - - - LED - - - -    \
\  LED - - - - - - -LED /


foto's zullen het hopelijk duidelijker maken...  En de nodige weerstandjes doen de rest van het werk :













en dan een fillempie...   De fillem van Ome Dani-Willem



Misschien toch nog een extra weerstandje er bij zetten want ze branden net iets te fel naar mijn zin moet ik zeggen..
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Als je de binnenkant van aluminium papier of zwarte verf voorziet dan schijnt het niet meer door de kap heen ;)

Verder mooi gedaan :thumbup:

Dennis
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Mooi gemaakt,

In de mijne zat al verlichting maar dat was anders.
De onderste wisselende rood - geel en de bovenste was enkel geel.
Ik weet niet of dit correct is maar zo was dat vanaf de fabriek.

groeten Dylan
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
@Dennis: dat is inderdaad de bedoeling.  Staat op mijn To Do lijstje

@Dylan : dat dacht ik ook, maar dit is simpeler uit te voeren met de middelen die ik beschikbaar had.  Het is niet perfect, da's waar.
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Citaat van: dani op donderdag 17 november 2011, 16:30:07
@Dennis: dat is inderdaad de bedoeling.  Staat op mijn To Do lijstje

@Dylan : dat dacht ik ook, maar dit is simpeler uit te voeren met de middelen die ik beschikbaar had.  Het is niet perfect, da's waar.

Ik dacht dat de mijne fout was maar het is inderdaad simpelere.


groeten Dylan
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Jammer dat je niet met de cv waardes kunt spelen,want dan is het plaatsen van een ander weer standje niet nodig....ik vermoed dat de spanning op max staat,ik schroef ze meestal terug tot 2 (van 32 max)
Hou persoonlijk niet zo van te felle verlichting.
maar dat is mijn persoonlijke smaak.
Verder ziet het er  :thumbup: uit toch.
Hoop dat ie aan je eisen voldoet.
Ik ben nog steeds aan het twijvellen.
Mehanno nieuw 180 voor 3 rail en 150 voor 2 rail.
Dan het tussen rijtuigen set.
Alles is nog nieuw te koop.
Maar twijvel nog steeds,in ieder geval beslist voor dit model, geen marklin.

Mvg: Alex
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Hey Alex,

Deze 2-rail versie heb ik  gekocht voor 20 eurootjes, dus veel verlies ga ik er neit op maken, ook al maak ik 'm helemaal om zeep.
OM eerlijk te zijn, moest ik er eentje nieuw kopen, dan zou ik in jouw plaats toch die 30 eurootjes extra spenderen, dan heb je geen sleper-ombouw en dergelijke nodig.  Dat scheelt je toch wat werk.

Wat die CV waardes betreft, dat zal ik toch eens moeten opzoeken, misschien lukt dat wel, dat zou pas een mooie oplossing zijn , bedantk voor de tip !

Dani
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Ik zou dan de Mehano sleper wel vervangen door een fluisterexemplaar.
Ik heb een Thalys die ik verbouwd heb maar daarvoor was het een herrie!
Marklin heeft een kliksleper die ook on de ICE zit. Zo eentje en het probleem is opgelost heel stil.


groeten Dylan
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Dylan
Sleper beetje buigen en ben er ook hoor Dylan.
Heb veel piko locs ,en die deden dat bijna allemaal.
Iets hol of juist bol buigen en je bent er van af.
Misschien 2 minuutjes werk.

Dani:
En ja voor die 3 tientjes meer is het beter , maar ombouwen moeten we toch,want hij is dan wel analoog.
En dan uiteraard een slepers wissel er in,model heeft 2 slepers (analoog altijd stroom v/d voorste sleper.
Dus ook dan heb je nog een leuk projectje voor de winterdagen... :D :D :D

Mvg: Alex
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
ja, die slepers hee....  Ik heb inmiddels ook wat sleperproblemen, door het gewoon "er onder lijmen" komt de sleper iets te ver naar beneden, en bij wissels durft hij wel es het wielstel helemaal optillen en dan......  dan..... ja, dan ontsporen we hee .

Wordt aan gewerkt
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 01 december 2011, 19:03:02
Dylan
Sleper beetje buigen en ben er ook hoor Dylan.
Heb veel piko locs ,en die deden dat bijna allemaal.
Iets hol of juist bol buigen en je bent er van af.
Misschien 2 minuutjes werk.

Dani:
En ja voor die 3 tientjes meer is het beter , maar ombouwen moeten we toch,want hij is dan wel analoog.
En dan uiteraard een slepers wissel er in,model heeft 2 slepers (analoog altijd stroom v/d voorste sleper.
Dus ook dan heb je nog een leuk projectje voor de winterdagen... :D :D :D

Mvg: Alex

Wist ik al maar is gewoon gemakkelijker voor mij om er een fluister onder te zetten.

Citaat van: dani op donderdag 01 december 2011, 19:09:34
ja, die slepers hee....  Ik heb inmiddels ook wat sleperproblemen, door het gewoon "er onder lijmen" komt de sleper iets te ver naar beneden, en bij wissels durft hij wel es het wielstel helemaal optillen en dan......  dan..... ja, dan ontsporen we hee .

Wordt aan gewerkt


Probeer eens een Roco fluistersleper.... is gemakkelijker te plaatsen. Omdat je de sleepschoen kan verwijderen en er dan erna pas teruggeplaatst.


groeten Dylan
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
hmmmm....  zal ik es onderzoeken.  Is die dan effectief "lager" dan een M* sleper ?
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Je kan deze ontdoen van alle plastic en is flexibeler dan een Marklinsleper.
Om hem lager te maken kan je de 2 koperen "armen" waar de sleepschoen aankomt wat inkorten en dan zal de sleper lager komen.


groeten Dylan
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
top tips, zeker de moeite waard.

Bedankt, Dylan !
Re:Sanity check : ombouw Thalys Mehano naar LoPi4
Citaat van: dani op donderdag 01 december 2011, 19:16:53
top tips, zeker de moeite waard.

Bedankt, Dylan !


Graag gedaan, heb het ook allemaal zelf ervaren... Ik lijm die Roco dan vast met secondelijm.
Als ik hem moet vervangen moet ik juist de sleperschoen verwijderen en nieuwe plaatsen.


groeten Dylan