Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

tussendoortje verder met scenery

Gestart door joosthartgers dinsdag 01 november 2011, 19:01:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
Even een verloren uurtje boven op zolder besteed. Laatste dagen, lange dagen op het werk dus even minder tijd voor de baan. Begonnen met de helling naar boven. Ik gebruik hiervoor draadeinden. Ik doe eerst het eerste atuk even om te testen of de constructie wel houd met een trein erop. Zoniet dan ga ik iets anders verzinnen, gaat weer goed komen!!! :thumbup:

hier nog even paar fotoowtjes.

gr Joost

Re:tussendoortje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:tussendoortje
Wat ik me afvraag, hoe ga je dit vervoeren? Of blijft het baantje bij jouw staan? :)
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
Wijbe, voorlopig staat de baan nog even bij mij. De tafel is wel in 2 delen gemaakt. Dus 2delen van 200x50cm. Qua bergen wordt het niet hoog, dus gemakkelijk door het trapgat te tillen. Het kan zijn dat de tafel gewoon hier blijft, omdat ze bij mijn neefje aan het verbouwen zijn. Er is een broertje of zusje op komst, en schijnbaar krijgt de baby voorrang hahaha.
Gr. Joost
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
medespoorders,

Het is even stil geweest rond de baan. Moest helaas veel werken, optreden, en nog extra controles op het werk waar ik vanwege mijn functie bij moet zijn. Maar nu weer even een weekendje vrij. En zoals het oud hollandse gezegde; "als de vrouw van huis is, rijden de treinen op zolder :thumbup:.
Allereerst heb ik de rechterkant van de baan aangesloten op het schakelpaneel. Ik had het schakelpaneel al voorbereid, maar alles moest nog wel naar de baan toe. Op de eerste foto's kunnen jullie zien hoe het er onder de baan uitziet. Tevens gelijk een vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat de ontkoppelrails wat minder geluid maken? Zelfs de buren klagen al als ik hem indruk :D, iemand een tip...? :help:

Verder heb ik de eerder gemaakte constructie voor het spoor naar niveau 1 weggehaald. Dit was veel te fragiel. Heb het dus even anders gedaan. Het ziet er niet zo luxe uit als met draadeindes, maar het is stukken makkelijker werken en zeer stevig. Aangezien er toch nog bergen e.d. overheen komen, maakt het ook niet zoveel uit. Als laatste heb ik gelijk maar even 2 stations gebouwen neergezet voor het idee. Ik denk dat ik deze op die manier neer ga zetten. Station Bonn is wel een beetje lomp voor 2 korte kopsporen, maar je moet ook nog een beetje fantasie erin houden he  :thumbup:

Ben weer benieuwd naar jullie reacties en hoop dat ik een antwoord krijg op mijn brandende vraag.

Gr joost
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
fotoows
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
eentje nog dan
Re:tussendoortje
Lid sinds: 2010

offline
Re:tussendoortje
Hoi Joost,
Handig zo'n schakelpaneel. Die staat bij mij ook op de (10 jarige) projectenlijst :D
Ik heb niet zo veel ervaring met die ontkoppelrails, maar misschien kun je eens een kurklaagje eronder zetten. Kurk schijnt goed het geluid te dempen.
Leuk om zo ff bezig te zijn op zolder he? weet er alles van. Is het bij jouw daar op zolder van warm en droog? (koud en vochtigheid is niet zo goed voor de rails en de treinen).
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
Piet,
Haha, ja ik weet wat je bedoelt met de lange planning. Gelukkig is dit een kleine baan dus krijgt alles wat sneller gestalte. Er staat ook nog een grote baan in de planning dus dan zal alles ook veel langer gaan duren. Ik zal het eens proberen met kurk. Ik heb volgens mij ook eens ergens gelezen dat er electronisch wat aangepast kan worden. Misschien iets met weerstandjes ofzo? Dan komt er wat minder stroom door. Of is dit met mijn "technische" expertise niet goed gedacht.

Gr. Joost
Re:tussendoortje
Lid sinds: 2006

offline
Re:tussendoortje
Op deze vraag" Hoe kan ik er voor zorgen dat de ontkoppelrails wat minder geluid maken" staat in een ander draadje iets over aandrijven met gelijkspanning.
Re:tussendoortje Vraag over ontkoppelrail
Johnny, weet je toevallig ook nog welk draadje. Heb al een tijd gezocht maar kan het niet vinden. Er staat me inderdaad iets van bij dat het in een draadje stond.

Gr. JoosT
Re:tussendoortje
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:tussendoortje
Even met de zoekfunctie (simpel de woorden "ontkoppelrails gelijkstroom" ingetypt, en voila:

CiteerWat betreft wissels schakelen en verlichten: schijnt prinma te werken op gelijkstroom. Dus inzetten die oude gelijkstroomtrafo's, lijkt mij.
Ik heb ooit eens de M-rails ontkoppelrails op een gelijkspanning geschakeld, is een stuk stiller.
Re:tussendoortje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:tussendoortje
Dag Joost.

Hier en hier staat er ook nog wat over.

Groeten,

Erik.
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
Citaat van: RoWi op zondag 20 november 2011, 12:21:32
Even met de zoekfunctie (simpel de woorden "ontkoppelrails gelijkstroom" ingetypt, en voila:

CiteerWat betreft wissels schakelen en verlichten: schijnt prinma te werken op gelijkstroom. Dus inzetten die oude gelijkstroomtrafo's, lijkt mij.
Ik heb ooit eens de M-rails ontkoppelrails op een gelijkspanning geschakeld, is een stuk stiller.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 20 november 2011, 15:09:37
Dag Joost.

Hier hier staat er ook nog wat
over.

Heren, bedankt voor de links, ik zal er even naar gaan kijken.
Gr. Joost

Groeten,

Erik.
tussendoortje begin Scenery
joosthartgers
gast

tussendoortje begin Scenery
Medespoorders,

Alle elektronica is aangesloten en werkt naar behoren. Gisteravond nog even wat rondjes gereden met wat oude locs. Ze kwamen wat moeilijk op gang, maar daarna liepen ze weer als een zonnetje. Tof om te zien dat het toch allemaal blijft werken.  :thumbup:

Vandaag ben ik begonnen met de scenery en dat met name de voorbereiding voor de eerste bergwanden. Het eerste stuk bergwand wat ik links had staan heb ik weggehaald. Ik von de kleur toch wat te donker en de structuur niet zo mooi als de lange muur onderlangs bij het schakeltableau. Dit gaan we dus even opnieuw doen, maar dat komt later.

Eerst even bedacht wat ik ongeveer wil:
- Toegangsweg tot het beneden liggende dorp.
- plaats voor klein dorpscentrum
- veel berglandschap.

Niet veel eisen dus, maar wel even handig om te weten.  :D

Helemaal rechts maak ik een soort van losplaats, maar weet nog niet helemaal hoe ik dit ga invullen.
Bovenin is niet veel ruimte. een station een kleine loods bij het opstelspoortje en dat was het wel zo'n beetje. De rest van de stad moeten we er dan maar  bij denken  :P

Rechts komt een wat hogere berg met misschien nog een huisje of ruïne ofzo.

Genoeg gepraat, hier de eerste foto's. Ben benieuwd wat jullie er van vinden, alle reacties zijn welkom uiteraard.

gr Joost
Re:tussendoortje
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje
en nog een paar
Re:tussendoortje Begin scenery
Media markt, ik ben toch niet gek (hoe goed het eruit ziet...)
Re:tussendoortje Begin scenery
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Begin scenery
Citaat van: lokje 23 op donderdag 24 november 2011, 19:14:09
joost .

mooie baan.
maar wil niet vervelend doen.
alles ziet er doordacht uit.
maar de helling is deze niet te stijl voor de lok's met aanhang.
verder mooi paneel.

lokje 23  ( lucien )

Lucien, bedankt voor je reactie. Aangezien het een klein baantje is, moet de stijging helaas meer zijn dan de max. 3a4%. gelukkig gaan er maar hele korte treintjes rijden en die kwamen in de test goed naar boven. Ik zsm even een filmpje plaatsten zodat jullie het ook kunnen zien. Ik kan wel wat zeggen, maar dat wil niet zeggen dat het klopt hahaha  :D

Gr. Joost
Re:tussendoortje Begin scenery
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Begin scenery
Citaat van: Lukas op donderdag 24 november 2011, 17:26:07
Media markt, ik ben toch niet gek (hoe goed het eruit ziet...)

Lukas,
Het mooie van de mediamarkt is dat ze er "Bergen" folders hebben  :thumbup: :D :P

gr
Re:tussendoortje Begin scenery
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Begin scenery
Spoorvrienden,

Zoals beloofd even 2 korte filmpjes gemaakt van de baan naar boven. Ik hoop dat jullie zo een mooi beeld krijgen, dat de helling gelukkig niet te steil is. Tevens nog paar foto's, had toch mijn telefoon in mijn hand ;)

Ben ook begonnen met de berg aan de rechterkant. Eerst wil ik alles in de papier-marche hebben, voordat ik begin met het rots werk.

Ben beniuwd naar jullie vragen, suggesties, opmerkingen, of wat je nog meer kan verzinnen.

gr joost

Het eerste deel:
http://www.youtube.com/watch?v=iUNJX59nM3o


En deel twee
http://www.youtube.com/watch?v=HNfvyetZ7Eo

En zoals gezegd nog een paar foto's
Re:tussendoortje Filmpjes
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Filmpjes
Hoi Lucien,
Ik zal morgen eens even kijken of ik hem nog in kan passen, goed idee! Bedankt voor het compliment.

Gr. Joost
Re:tussendoortje Filmpjes
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Filmpjes
had nog even paar minuutjes over voor dat we gaan bowlen, dus snel even in wintrack het advies van Lucien ter harte genomen. Is dit een oplossing?

Hoor graag de reacties op deze uitbreiding. Uiteraard komt in de perronsporen dan een ontkoppelrail.

Gr joost
Re:tussendoortje Filmpjes
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Filmpjes
Nog even bezig met het kopstation. Onderstaande misschien een oplossing. Wordt wel beetje krap, maar misschien is het wat. Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag even, want kan even niets verzinnen.
Re:tussendoortje Filmpjes
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Filmpjes
Nog een opzetje, redelijke perronsporen. Wel iets over de rand ben ik bang. Eventueel zou ik rechts een klein opstelterrein kunnen maken. Soort steen groeve oid.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

gr Joost
Re:tussendoortje Kleine Update
joosthartgers
gast

Re:tussendoortje Kleine Update
Medespoorders,
Door de aanhoudende drukte op het werk is er helaas maar weinig tijd voor de hobby. vandaag toch een klein uurtje gevonden om snel even wat te doen. Ik ben verder gegaan met de voorbereidingen voor de bergen. Dus veel gaas en papiermarche werk. Omdat de tunnelingang toch wat krapper is uitgevallen dan ik had gedacht heb ik voor het eerste deel maar een soort zuilengallerij bedacht, die later overgaat in de bergen. Aan de binnenkant van de tunnel loopt de bergwand een stuk door zodat je mooi ver in de tunnel kan kijken. Ook voorbereidingen getroffen voor de verkeersbrug aan de rechterkant. Uiteraard wordt alles zoals al eerder in dit topic vermeld, alles nog afgewerkt met Knauf, en daarna op kleur gebracht.
SNel even paar foto's gemaakt. ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Hopelijk tot een snelle volgende update,

gr Joost
Re:tussendoortje verder met scenery
Weer een uurtje gevonden om wat te doen aan de baan. Gisteravond nog even een kwast erbij gepakt en begonnen met het weatheren van de brug. Het is de bedoeling dat het een oude verweerde witte brug wordt. Een deel van de brug maak ik mooi wit. Steigertje erbij met wat werklui en het tafereel is compleet. Eerste verf zit er dus op, maar moet nog mooi worden afgewerkt. Vanavond maar eens even wat plaatjes van steigers erbij zoeken en kijken waar ik dit van ga maken. Tevens ook de eerste laag Knauf aangebracht in en rondom de tunnel. Ook dit is nog lang niet klaar maar laat eerst deze laag goed uitharden alvorens ik verder ga met de volgende laag.
Uiteraard weer even een paar foto's gemaakt van het hele gebeuren. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Gr joost
Re:tussendoortje verder met scenery
en nog een paar foto's
Re:tussendoortje verder met scenery
Hallo Joost,

Hier wordt hard gewerkt :D Je bent creatief bezig met die brug, wordt vast mooi. Hij zit in een hoek hè? Zou je de bogen van de zuilengallerij niet een wat strakkere constructievorm geven? Beetje weatheren van het modelgips van Knauf doet straks vast wonderen. Ben benieuwd..

groet, Michiel
Re:tussendoortje verder met scenery
Michiel,
Ja brug zit inderdaad in een hoek, daarom de weg ook schuin afgekort. Andere reling heb ik er even afgehaald, dan kan ik er wat makkelijker bij. Ja zuilengallerij maar ik nog een soort baksteenstructuur in. Eersdt even de eerste laag laten drogen, daarna kras ik de structuur erin en schuur ik alles netjes af. beetje verf en dan wordt het vast wel wat denk ik  :thumbup:

bedankt voor je reactie