Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke wissel aandrijving ?

Gestart door Trainman maandag 31 oktober 2011, 19:42:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Welke wissel aandrijving ?
Beste modelspoorders,

voor mijn baan in aanbouw (Märklin K-rail) moet ik binnenkort de aandrijving voor de wissels in
het schaduwstation gaan kopen. Het gaat om 16 stuks.
Daarvoor komt de Märklin 7549 in aanmerking (á ? 20,00 /stuk  :-()
Maar ik hoor links en rechts geruchten dat deze aandrijving onbetrouwbaar zou zijn.
Is dat zo? Wie heeft hier ervaring mee  :help:
Wat is eventueel een goed (en betaalbaar) alternatief.

En wie heeft er ervaring met "geheugendraad"?
De baan wordt aangestuurd via iTrain.

Alvast bedankt  :D

Guus
Re:Welke wissel aandrijving ?
Hallo Guus,

Die M* aandrijvingen zou ik niet kopen. Ik heb er zeer slechte ervaringen mee en daarnaast zijn ze ook nog eens hartstikke duur. Ik heb er een aantal vervangen door aandrijvingen van Conrad (kosten ongeveer een derde van een M* aandrijving). Deze zijn alleen geschikt om onder de vloer te monteren. Daarnaast zijn het motoraandrijvingen (dus niet met een electromagneet). Dit houdt in dat je niet zonder meer een K 83 (of soortgelijke decoder) kunt gebruiken. Je hebt tussen de aandrijving en de decoder een eenvoudige hulpschakeling nodig. Het schema hiervan kun je in de wiki vinden. Zelf ben ik heel tevreden over deze oplossing, maar er zijn er hier ook die zweren bij servo's.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
Geheugendraad wordt gebruikt door b.v. Ben (spoorman).
zie ook filmpje:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31352.msg555979#msg555979

Ik zelf heb servo's.
Niet van die dure, dat is helemaal nergens voor nodig, ca. 3,50 Euro per stuk.
Voor de aansturing heb ik een OC32 gekocht, daar kunnen max. 32 servo's op.
Re:Welke wissel aandrijving ?
ik heb de wissel aandrijvingen van conrad, met een schakelingetje er tussen voldoen ze bij mij uitstekend. van de 45 die in de baan liggen nog niet een kapot. ze maken overigens wel meer herrie als de M* maar dat neem ik maar voor lief.
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
Een ieder bedankt tot zover  :D

Zal eens kijken naar servo's als alternatief.

Guus
Re:Welke wissel aandrijving ?
Goedemorgen Guus,

Ik gebruik servo's en de servo switch pilot van esu en deze zijn super, ik gebruik daarbij de ondervloer aandrijving van Marklin. Kijk maar eens in mijn draadje. Leuk dat je ook met I train rijdt.

groetjes Martin.
Re:Welke wissel aandrijving ?
Citaat van: huub op dinsdag 01 november 2011, 16:58:24
Geheugendraad wordt gebruikt door b.v. Ben (spoorman).
zie ook filmpje:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31352.msg555979#msg555979

Ik zelf heb servo's.
Niet van die dure, dat is helemaal nergens voor nodig, ca. 3,50 Euro per stuk.
Voor de aansturing heb ik een OC32 gekocht, daar kunnen max. 32 servo's op.

Hi Huub,

Klopt het dat je dan bij de OC32 ook nog per 4 servo's een ander printje nodig hebt. Ik las zoiets op de site van Leon v. Perlo.

Gr. Daan
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
Ook ik ga servo´s gebruiken (van conrad) met switchpilot servo´s van esu. Maar ik ga het e.e.a dan ook analoog aansturen.

Als verbinding tussen servo en wissel ga ik mechaniekjes gebruiken naar eigen ontwerp. Zie mijn draadje (klik hier.)

Roy
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
Citaat van: Daan op vrijdag 04 november 2011, 08:37:17

Hi Huub,

Klopt het dat je dan bij de OC32 ook nog per 4 servo's een ander printje nodig hebt. Ik las zoiets op de site van Leon v. Perlo.

Gr. Daan
Dat heb jij goed gezien !
Daar gebruik ik 7805-stabilisators voor op wat gaatjes-printplaat, is geen rocket-science  :D
Eentje per wissel/servo, dan blijven de draden ook kort.

Re:Welke wissel aandrijving ?
Citaat van: huub op vrijdag 04 november 2011, 17:58:39
Citaat van: Daan op vrijdag 04 november 2011, 08:37:17

Hi Huub,

Klopt het dat je dan bij de OC32 ook nog per 4 servo's een ander printje nodig hebt. Ik las zoiets op de site van Leon v. Perlo.

Gr. Daan
Dat heb jij goed gezien !
Daar gebruik ik 7805-stabilisators voor op wat gaatjes-printplaat, is geen rocket-science  :D
Eentje per wissel/servo, dan blijven de draden ook kort.


Ah das mooi, heb je evt een schematje voor me. Das handig om te weten. Das vast goedkoper dan die printjes kopen....
Gr. Daan
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
zo iets:

Re:Welke wissel aandrijving ?
Hi Huub,

Thanks, en als ik het dan goed interpreteer komen de 3 draden linksboven van de OC32. Rechtsonder naar de servo, en rechtsboven naar een ....volt voeding?

gr. Daan
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
PLUS komt van de voeding en loopt rechts naar de volgende wissel

GND ofwel 0 Volt (ofwel GROUND of hoe je het wil noemen) komt ook van de voeding af, maar ook van de OC32 en loopt rechts naar de volgende wissel

SIGNAL1 is het eerste stuursignaal (hiervan zijn er 32 stuks draden voor 32 wissels) en loopt van de OC32 naar de eerste wissel

De ruwe voeding, 10 a 12 volt is prima, voedt de gehele zooi  :)

Als er nog meer vragen zijn ?
Re:Welke wissel aandrijving ?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re:Welke wissel aandrijving ?
Het is een heeeel oud draadje, maar het gaat precies over wat ik wil weten. :P :P

Citaat van: huub op zaterdag 05 november 2011, 14:34:08
Als er nog meer vragen zijn ?

JA!

Het (standaard) schema is volgens mij een eenvoudige weergave van de Sp04R.

Ik heb alles liggen dus kan het zo maken. Echter ik zie op de SP04R nog 4 condensators zitten. Zijn deze niet nodig?

Meine
Re: Welke wissel aandrijving ?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke wissel aandrijving ?
Die zijn nodig. Zie ook de handleiding van de SP04R.  ;)

De SP04 is een verbeterde versie van zijn voorganger, de SP4. Het voornaamste verschil is dat er op de SP04 ontstoorcondensatoren zijn aangebracht die het effect onderdrukken van
stoorsignalen op de signaaldraden tussen de OC32 en SP04. Je kunt hierdoor de SP04 op grotere afstand van de OC32 monteren.


En ook:

De SP04 is er in 2 versies: SP04 en SP04R. De R-versie heeft 4 extra ?pull-up? weerstanden tussen de signaalleiding van de servo en de +5V. Vooral goedkope servo?s
blijken last te hebben van inschakelverschijnselen.


Aldus Leon van Perlo.

Gr, Ben.
Re: Welke wissel aandrijving ?
Hallo Ben,
Bij toeval kwam ik op dit bericht uit 2011 en jou antwoord uit 2017.
Ik ben mij van af begin 2018 weer aan het oriënteren voor het opzetten van een nieuwe baan.
de laatste is alweer van 1995.
En dit keer digitaal en met de inzet van de OC32 en koploper en de SP04r of een zelf gemaakt exemplaar
Ik bouw het liefst alle elektronica zelf, maar in deze tijd is dat eigenlijk geen doen meer, maar voor eenvoudige schema's wil ik het wel proberen, ik heb bijna alles liggen en dat scheelt natuurlijk enorm in de kosten.

Mijn vraag bij boven getoond schema en jou kommentaar beteffende de ontstorings kondensatoren, waar plaats ik die.

De pull-up weerstanden is geen probleem die heb ik geschat op 10k en plaats ik tussen de + en de signaal leiding.


Met vriendelijke groet Frank Battes
Re: Welke wissel aandrijving ?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke wissel aandrijving ?
Citaat van: Frank1956 op zaterdag 29 september 2018, 12:27:26

Mijn vraag bij boven getoond schema en jou kommentaar beteffende de ontstorings kondensatoren, waar plaats ik die.


Tussen servo signaal en GND.

Gr, Ben.
Re: Welke wissel aandrijving ?
Hallo Ben,
Hartelijk dank voor de snelle response.
Is er eigenlijk nog een condensator nodig die de transiente responce binnen de perken houdt.

Met vriendelijke groet Frank Battes.
Re: Welke wissel aandrijving ?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke wissel aandrijving ?
 @citaat Geen idee want ik weet niet wat het is, laat staan dat ik er last van heb. :D
Re: Welke wissel aandrijving ?
Ben,
Het gaat hier om ongewenste rimpels in het uitgangssignaal, zowel door invloeden van buiten af, of door vaak onverklaarbare invloeden van uit de schakeling. ( Oscillatie ).


gr. Frank
Re: Welke wissel aandrijving ?
Ben den Hollander
gast

Re: Welke wissel aandrijving ?
 @citaat Dat snap ik wel. En nee, dat heb ik niet dus ik kan je niet raden.