Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ROCO - Husa 1609

Gestart door RMW maandag 31 oktober 2011, 19:19:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:ROCO - Husa 1609
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 03 december 2011, 13:52:03
Ik vond de grijze verpakking erg mooi maar het is niet anders.
De nieuwe verpakking is ook erg mooi hoor  :)
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: Brigitte op zaterdag 03 december 2011, 13:53:22
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 03 december 2011, 13:52:03
Ik vond de grijze verpakking erg mooi maar het is niet anders.
De nieuwe verpakking is ook erg mooi hoor  :)

Maar minder duidelijk ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ROCO - Husa 1609
Edwin
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: maurik op vrijdag 02 december 2011, 10:57:01
O.K. Ben. Alleen is dit een vergelijk met de M 1650 die is geproduceerd in 1991.
Lijkt me nuttig een foto te zien van de oranje Roco naast een gele Märklin.
Kunnen de sluitlichten trouwens digitaal uitgeschakeld worden?

Maurik bij deze. Ik heb de onderdelen bij de ROCO nog niet geinstalleerd. Die komen erop als de baan rijklaar is. Foto van de HUSA 1609 en de ICL set 1828 van Marklin:





Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2010

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Ok,om even te zeuren.
De Marklin versus de roco.
Roco,rooster aan de zijkant lijkt te klein.de konijnenhokken zien er echt opgezet uit,de isolatoren van de dakleidingen zijn wel heel erg groot,in de gele versie zie je dat de neus het op een of andere manier net niet is.ketels onder de loc tussen de draaistellen hebben erg weinig diepte en de trapjes op de draaistellen zijn meer zilver en zien er onnatuurlijk uit.
Marklin,rooster aan de zijkant is wat te dik.

Kortom,in mijn ogen is de marklin uiterlijk nog steeds de beter gelijkende (ik heb het dus niet over de aandrijving,heb geen ervaring met de roco.de marklin loopt voor mij prima,maar de roco zal best wel mooier lopen,vindt het geluid van de oudere marklin trouwens aardig overeenkomen met het origineel,het ronken id het wel aardig!)
En dat voor een modelletje wat op de sluitlichten na al vanaf 1985 ongewijzigd op de markt is!
Re:ROCO - Husa 1609
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Zo te zien is het de oude Roco 1600, dus een omspuitsel. De nieuwe heeft wel correcte roosters.
Re:ROCO - Husa 1609
willem twee
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: Laurent op zondag 18 december 2011, 00:56:15
Zo te zien is het de oude Roco 1600, dus een omspuitsel. De nieuwe heeft wel correcte roosters.

Niet dus.
Heb dat ding in mijn handen gehad, open gemaakt en het is gewoon een nieuw model.

Willem.
Re:ROCO - Husa 1609
Aliebengalie
gast

Re:ROCO - Husa 1609
ook goeden morgen. :D
En een beetje knutselaar frommeld er zo sluit lichten in.... :D :D :D
Het is en blijft gewoon een mooie loc,die zeker niet gemist kan worden op een NL baan.
Heeft prima rijeigenschappen,en ook een prima trekkracht.
Heb dan de M versie van jaren terug,maar rijd hier regelmatig zijn ronden met veel plezier.

Mvg: Alex
Re:ROCO - Husa 1609
Edwin
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Alex,

Wat bedoel je met sluitlichten erin knutselen. Die zit standaard al in de HUSA 1609.

Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Alex bedoeld de oudere marklin versies, die zijn zonder sluitverlichting. De roco versie heeft al heel lang sluitverlichting er op zitten , ik snap ook eigelijk niet waarom marklin hier zo lang mee gewacht heeft, dit maakt het model echt af !!
groet Robert
Re:ROCO - Husa 1609
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Ik heb beiden hier ook rond rijden, nu nog een full sound versie op de markt brengen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2007

offline
Re:ROCO - Husa 1609
De Husa is gewoon de ge-update Roco met correct rooster, ledverlichting en een wat verder doorgezette detaillering van de kap: echte lampringen, los looprooster, los opgezette ruitenwissers, dat soort werk waardoor het minder lomp oogt.

Het verschil in dakdetaillering heeft me altijd al verbaasd, maar geen idee welke indeling de realiteit het dichtst benaderd.
Re:ROCO - Husa 1609
Aliebengalie
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: robert39 op zondag 18 december 2011, 08:58:14
Alex bedoeld de oudere marklin versies, die zijn zonder sluitverlichting. De roco versie heeft al heel lang sluitverlichting er op zitten , ik snap ook eigelijk niet waarom marklin hier zo lang mee gewacht heeft, dit maakt het model echt af !!
groet Robert

Helemaal goed,Robert . (zal proberen volgende x wat duidelijker te zijn)... :D
Roco's hebben bijna allemaal sluitlichten.
Maar Marklin hebben er niet veel (zeker de oudere locs 0,0).
En het blijft toch een schitterend gezicht als er achter toch ook iets brand.

Mvg: Alex
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Citeer
De roco versie heeft al heel lang sluitverlichting er op zitten , ik snap ook eigelijk niet waarom marklin hier zo lang mee gewacht heeft, dit maakt het model echt af !!

Beter lang wachten dan dat ze het nooit doen ;).


Citeer
Maar Marklin hebben er niet veel (zeker de oudere locs 0,0).
En het blijft toch een schitterend gezicht als er achter toch ook iets brand.

Bijna alle nieuw uitgebrachte loc's van Märklin hebben sluitseinen 8). Bij de nieuwste loc's zijn ze ook bijna altijd apart afschakelbaar/uit te schakelen.


Citeer
De Husa is gewoon de ge-update Roco met correct rooster, ledverlichting en een wat verder doorgezette detaillering van de kap: echte lampringen, los looprooster, los opgezette ruitenwissers, dat soort werk waardoor het minder lomp oogt.

Het verschil in dakdetaillering heeft me altijd al verbaasd, maar geen idee welke indeling de realiteit het dichtst benaderd.

De huidige 1600-generatie van Roco ziet er inderdaad veel beter uit. Het verschil in dakuitrusting is echter, zoals jij ook al zegt, wel opvallend.

Hoe zit het trouwens met het verschil in trekkracht tussen de Märklin 1828 en de Roco Husa-editie? Het zou mij niets verbazen als de Märklin die strijd wint, maar ik kan het uiteraard mis hebben.

P.S.: Bedankt voor het plaatsen van de foto's :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:ROCO - Husa 1609
maurik
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Dank je wel voor de foto's Edwin.
Kan volgens mij prima zo met elkaar.
Loc gaat in bestelling!
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Ik vind het zelf zo spuuglelijk, geen sluitverlichting !! Ik heb zelf de 1652 met 4 van die mooie rooie stippen(2 aan elke kant) geen gezicht. Hadden ze beter 2 lichtgeleiders in kunnen zetten, zonder een lamp/ledje. Konden we er zelf wat in kunnen maken, zoals bij de 1100. Dit is ook de reden dat ik geen oude serie 1200 koop, als er een komt is dat een uit de 37000 serie.
Ik heb zelf de moed (nog niet) op gebracht om in mijn 1600 kap te gaan boren. maar dat komt nog wel denk ik.
Groet Robert
Re:ROCO - Husa 1609
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Sluitverlichting is wel leuk, maar bij een getrokken trein staan ze toch uit, dus gebruiken doe je ze maar heel weinig.
En niet schakelbare sluitverlichting is al helemaal geen pan met wagons erachter, dan is de eerste wagon mooi rood verlicht....  :(
Alleen bij een trek-duw combinatie zoals een DDM-1 of DD-AR is het belangrijk dat het erop zit en op de stuurstand natuurlijk.
Re:ROCO - Husa 1609
maurik
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Maar geduwd moeten de frontseinen weer uit kunnen.....
Re:ROCO - Husa 1609
Spoorman
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: maurik op maandag 19 december 2011, 17:19:55
Maar geduwd moeten de frontseinen weer uit kunnen.....

Dat kan dan met F0.

Gr, Ben.
Re:ROCO - Husa 1609
maurik
gast

Re:ROCO - Husa 1609
Bij mijn 25.5 is het echt niet mogelijk om alleen met de sluitseinen aan te rijden.
Ik heb een 6021 controller. Misschien dat het wel lukt met MS,CS1 of CS2. Wie?
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Citaat van: maurik op dinsdag 20 december 2011, 18:07:18
Bij mijn 25.5 is het echt niet mogelijk om alleen met de sluitseinen aan te rijden.
Ik heb een 6021 controller. Misschien dat het wel lukt met MS,CS1 of CS2. Wie?

Hoi,
Bij de 25.5 kunnen alleen de sluitlichten (F1) apart uitgeschakeld worden. De decoderprint is hiervoor speciaal ontwikkeld. Andere mogelijkheden zijn niet mogelijk.

Wil je aan één zijde de verlichting specifiek uitschakelen, zoals bij trek-duw verkeer, dan zal je een functiedecoder 52620 van ESU moeten gebruiken voor de frontseinen.
In dat geval staan je 6 bedrade extra functies tot je beschikking. 2 voor de sluitlichten, 2 voor de onderste witte frontseinen, en 2 voor het bovenste witte frontsein.
Op deze manier kan door functie-mapping alle mogelijke verlichtingswensen worden opgeroepen.

De vrijgekomen extra functie op de Märklin-decoder, welke voorheen voor de frontseinen werden gebruikt, kan eventueel worden gebruikt voor cabine verlichting.

M.vr.gr. Marcel

PS dit is ook mogelijk voor alle 1600-varianten.
(als je de ombouw aandurft)
Re:ROCO - Husa 1609
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:ROCO - Husa 1609
Werkt de F1 dan alleen als F0 ook is ingeschakeld?
Anders heb je toch de mogelijkheid om alleen sluitlichten aan te hebben, of zie ik hier iets verkeerd?