Citaat van: Jasperkc op vrijdag 04 november 2011, 23:24:23
is er iemand hier op het forum die ooit onder een Roco rijtuig een sleper heeft gemonteerd voor een interieurverlichting?
Ja Jasper,
dat heb ik al tientallen keren gedaan en dat niet alleen onder Roco wagens en rijtuigen, maar ook onder allerlei ander spul.
Als nieuwe deelnemer aan dit forum ben ik alle oudere
threads eens aan het doorvlooien in de hoop daar wat van te kunnen opsteken. Een mens is nooit te oud om nog wat te leren. Zo las ik ook wat jij al geruime tijd geleden schreef.
Ik zat met dezelfde vraag als jij: hoe een sleper onder een rijtuig c.q. wagen te monteren (lees: als het niet anders kan NOOIT onder een aangedreven draaistel!) In mijn geval was de reden om zodoende de LED- sluitverlichting (van eigen maaksel) die ik in een groot aantal van mijn getrokken materieel had aangebracht van stroom te voorzien. Ik stelde me daarbij de eis dat het niet te duur moest worden
maar vooral bedrijfszeker!
De oplossing bleek tamelijk eenvoudig: ik neem een Märklinsleper (
en niets anders!) die òf tussen de wielassen in een draaistel past, dan wel zo lang is dat de dikkere uiteinden van de sleper
beide nét buiten de wielassen van het draaistel uitsteken. De geschikte sleper ontdoe ik van zijn pertinax plaatje (en knip daarna van de fosforbronzen veer de uitsteeksels af die ontstaan door het verwijderen van dat pertinax plaatje). Dan ga ik na of de sleper in die "uitgeklede" toestand op de plek waar hij komt te zitten vodoende ingedrukt kan worden zodat hij met name de verhoogde puntcontacten van wissels ongehinderd kan passeren. In principe moet het glijvlak van de sleper in ingedrukte toestand daarvoor zo'n 2 mm boven de loopvlakken van de wielen uitkomen.
De ondergrond van de omgeving waar de sleper op het draaistel zal worden bevestigd moet volledig vlak zijn. Veelal zitten er wat kleine uitsteekseltjes die weggevijld of weggefreesd moeten worden. Als aan die voorwaarden is voldaan kan de sleper met heldere Bisonkit worden
vastgeplakt!. Dat is bij mij
in alle gevallen goed gelukt. De slepers zitten al jaren op hun plek,
nooit heeft er een losgelaten.
Overigens plak ik de slepers niet rechtstreeks op het onderstel, maar doe er een heel dun kunststofplaatje tussen. Zo kan het vlak waarmee de veer van de sleper op het draaistel vastgeplakt zit wat groter worden gemaakt, dat kan nooit kwaad.
Maar nu: als er een sleper moet worden aangebracht waarvan de uiteinden
buiten de wielassen vallen dan doet zich al snel het probleem voor dat de sleper niet voldoende kan worden ingedrukt omdat de dwarsverbindingen tussen de draaistelkanten in de weg zitten. Zonder enig probleem kunnen die dwarsverbindingen verwijderd worden. Ik heb nog nooit ervaren dat daardoor de hechtheid van een draaistel wordt verzwakt of dat er daarna wielen uitvallen etc. Bij dergelijke langere slepers is er gerede kans dat een der uiteinden bij ingedrukte toestand vlakbij de NEM-koppelinghouder van het rijtuig komt. Maar als die koppelinghouder op de genormeerde plek zit dan zal de sleper die koppeling bij passeren van wissels niet raken, althans dat is mijn ruime ervaring. Let op: de fosforbronzen veer van de sleper moet niet ongeïsoleerd in aanraking kunnen komen met de wielassen want dan ontstaat kortsluiting. Twee stripjes isoleerband op de veer geplakt verhinderen dat in alle omstandigheden.
Het is wel handig om alvorens de sleper
vast te plakken (er is bij Bisonkit naar mijn gevoel geen sprake van "lijmen") eerst een dun en soepel stroomdraadje aan basis van de sleperveer te solderen. En dan nadat het draaistel weer onder het rijtuig is aangebracht nagaan via welke route dit stroomdraadje naar het interieur kan worden geleid. Voorkom dat zo'n draadje de beweging van het draaistel hindert of tegen de wielassen schuurt, want in dat laatste geval is de kans op latere kortsluiting aanwezig.
Gegroet,
Rob