Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Sleper plaatsen S-bahn van Roco

Gestart door Jasperkc maandag 31 oktober 2011, 15:50:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo Iedereen,

Ik heb afgelopen zaterdag in Utrecht de S-Bahn set 44020 van Roco gekocht. Ik wil hierin binnenverlichting zetten en dan met wisselstroom gaan rijden. Ik heb in de beschrijving gezien dat ik dan de sleper 40003 moet gebruiken, maar heeft deze sleper ook een speciale houder om 'm aan het draaistel te bevestigen of is hier een goede oplossing voor. Ik zou het zonde vinden om een gaatje te boren in het draaistel waar doorheen de schroef komt van de sleper. Of is er een betere oplossing?


Graag hoor ik van jullie een oplossing.

Groet, jasper
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Weet je wel hoe ombouwen verder gaat, met de draadjes etc.??
Twee draadjes aan de sleper solderen. Dan op de printplaat de twee zwarte (aan beide kant twee) loshalen, en bij elkaar voegen. Dus dan heb je dus dat op de printplaat je aan beide kanten 3 draden hebt: twee zwarte die bij elkaar gezet zijn, en een bijvoorbeel bruine  op de plek van 1 van die zwarte. Dat aan beide kanten. Zo is het meestal bij Roco.
Het is elders op het forum duidelijker te vinden in het topic 2rail->-> 3rail

Groet,
Koen
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo Allemaal,

Onnodig te vermelden, maar is er iemand hier op het forum die ooit onder een Roco rijtuig een sleper heeft gemonteerd voor een interieurverlichting? Zo ja, wil deze persoon dan een soort verslagje maken van het vastzetten van de sleper aan het draaistel. Ik heb nl. een S-bahn rijtuig van Roco en daaraan wil ik een sleper zetten voor enerzijds de front/sluitverlichting en anderzijds voor de sleperwisseling die in de lok zit. Ik heb in de beschrijving van de wagon gekeken en daarin staat dat de sleper met artikel 40003 geplaatst moet worden, maar hoe deze geplaatst moet worden en of daar een adapterplaatje tussen moet om het draaistel niet te beschadigen van de schroef van de sleper. Ik zou eventueel zelf een adapter kunnen maken zodat ik een sleper van Roco of Märklin zelf kan plaatsen, maar misschien is dat adapterplaatje ook wel gewoon los te koop of als je volgens de gebruiksaanwijzing die sleper koopt die Roco aanbiedt, dan kan het goed zijn.

Mvg. Jasper
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels via Hobbyparts in het bezit gekomen van 2 adapterplaatjes die tussen de sleper en het draaistel komen, ook heb ik vanmiddag 2 functiedecoders gekocht om de front/sluitverlichting aan te sturen. Hopende nu weer iets verder te komen met de ombouw van de S-bahn trein.

Groet, Jasper
Re:Sleper plaatsen
rovanko
gast

Re:Sleper plaatsen
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 04 november 2011, 23:24:23
is er iemand hier op het forum die ooit onder een Roco rijtuig een sleper heeft gemonteerd voor een interieurverlichting?

Ja Jasper,

dat heb ik al tientallen keren gedaan en dat niet alleen onder Roco wagens en rijtuigen, maar ook onder allerlei ander spul.

Als nieuwe deelnemer aan dit forum ben ik alle oudere threads eens aan het doorvlooien in de hoop daar wat van te kunnen opsteken. Een mens is nooit te oud om nog wat te leren. Zo las ik ook wat jij al geruime tijd geleden schreef.

Ik zat met dezelfde vraag als jij: hoe een sleper onder een rijtuig c.q. wagen te monteren (lees: als het niet anders kan NOOIT onder een aangedreven draaistel!) In mijn geval was de reden om zodoende de LED- sluitverlichting (van eigen maaksel) die ik in een groot aantal van mijn getrokken materieel had aangebracht van stroom te voorzien. Ik stelde me daarbij de eis dat het niet te duur moest worden maar vooral bedrijfszeker!

De oplossing bleek tamelijk eenvoudig: ik neem een Märklinsleper (en niets anders!) die òf tussen de wielassen in een draaistel past, dan wel zo lang is dat de dikkere uiteinden van de sleper beide nét buiten de wielassen van het draaistel uitsteken. De geschikte sleper ontdoe ik van zijn pertinax plaatje (en knip daarna van de fosforbronzen veer de uitsteeksels af die ontstaan door het verwijderen van dat pertinax plaatje). Dan ga ik na of de sleper in die "uitgeklede" toestand op de plek waar hij komt te zitten vodoende ingedrukt kan worden zodat hij met name de verhoogde puntcontacten van wissels ongehinderd kan passeren. In principe moet het glijvlak van de sleper in ingedrukte toestand daarvoor zo'n 2 mm boven de loopvlakken van de wielen uitkomen.

De ondergrond van de omgeving waar de sleper op het draaistel zal worden bevestigd moet volledig vlak zijn. Veelal zitten er wat kleine uitsteekseltjes die weggevijld of weggefreesd moeten worden. Als aan die voorwaarden is voldaan kan de sleper met heldere Bisonkit worden vastgeplakt!. Dat is bij mij in alle gevallen goed gelukt. De slepers zitten al jaren op hun plek, nooit heeft er een losgelaten.

Overigens plak ik de slepers niet rechtstreeks op het onderstel, maar doe er een heel dun kunststofplaatje tussen. Zo kan het vlak waarmee de veer van de sleper op het draaistel vastgeplakt zit wat groter worden gemaakt, dat kan nooit kwaad.

Maar nu: als er een sleper moet worden aangebracht waarvan de uiteinden buiten de wielassen vallen dan doet zich al snel het probleem voor dat de sleper niet voldoende kan worden ingedrukt omdat de dwarsverbindingen tussen de draaistelkanten in de weg zitten. Zonder enig probleem kunnen die dwarsverbindingen verwijderd worden. Ik heb nog nooit ervaren dat daardoor de hechtheid van een draaistel wordt verzwakt of dat er daarna wielen uitvallen etc. Bij dergelijke langere slepers is er gerede kans dat een der uiteinden bij ingedrukte toestand vlakbij de NEM-koppelinghouder van het rijtuig komt. Maar als die koppelinghouder op de genormeerde plek zit dan zal de sleper die koppeling bij passeren van wissels niet raken, althans dat is mijn ruime ervaring. Let op: de fosforbronzen veer van de sleper moet niet ongeïsoleerd in aanraking kunnen komen met de wielassen want dan ontstaat kortsluiting. Twee stripjes isoleerband op de veer geplakt verhinderen dat in alle omstandigheden.

Het is wel handig om alvorens de sleper vast te plakken (er is bij Bisonkit naar mijn gevoel geen sprake van "lijmen") eerst een dun en soepel stroomdraadje aan basis van de sleperveer te solderen. En dan nadat het draaistel weer onder het rijtuig is aangebracht nagaan via welke route dit stroomdraadje naar het interieur kan worden geleid. Voorkom dat zo'n draadje de beweging van het draaistel hindert of tegen de wielassen schuurt, want in dat laatste geval is de kans op latere kortsluiting aanwezig.

Gegroet,

Rob

     
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo Rob,

Wat een leuke en lange uitleg :D :D (geeft verder niet hoor!!) Echter heb ik nog wel even een kritische vraag. Wat nou te doen als de sleper is versleten. Hoe moet je hem dan vervangen? Ik dacht namelijk zelf aan een fluistersleper van Roco, maar ik weet niet wat jou ervaring daarmee is?

Ok, fijne avond en tot een volgende keer
Groet, Jasper
Re:Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Citaat van: Jasperkc op woensdag 22 februari 2012, 22:55:38
Een kritische vraag: Wat nou te doen als de sleper is versleten. Ik dacht zelf aan een fluistersleper van Roco

Dag Jasper,

Naar ik ooit eens gehoord heb, is van een doodgewone Märklin-sleper na ongeveer zestig jaar het zilveren glijvlak enigszins verdwenen, en komt de koperen ondergrond gedeeltelijk te voorschijn. Maar dan werkt die sleper nog steeds zoals het hoort (ondanks een smal gleufje dat ontstaan kan zijn door slijtage vanwege de puntcontacten van M-rails)  :D . Welaan dat risico heb ik willen lopen. Ik kan me niet herinneren ooit slepers te hebben gewisseld omdat ze versleten waren, en daardoor niet meer goed functioneerden. Soms breng ik een nieuwe sleper aan na een grote revisie om alles er weer als nieuw te laten uitzien. Overigens: iets dat geplakt is (en dus niet gelijmd) krijg je - als je dat écht wil - ook wel weer los door de boel los te wurmen met een dun schroevendraaiertje of zoiets.

De fluisterslepers van Roco zijn meestal te dik, waardoor ze onder draaistellen en bij de meeste van oorsprong gelijkstroomlocomotieven niet voldoende kunnen rijzen bij de passage van verhoogde puntcontacten in wissels. Bovendien is mijn ervaring dat de fosforbronzen veertjes van de Roco fluisterslepers een ietsje te slap zijn (een verschijnsel dat ook voorkomt bij slepers van Liliput, hoe mooi "plat" die ook zijn). Een goed contact met de puntcontacten is daardoor niet altijd gewaarborgd. Ook is wel eens beweerd dat de uiteinden van niet-Märklinslepers veelal niet geheel conform de norm zijn die Märklin voor zijn eigen slepers aanhoudt. Dat wil - naar ik hoorde - wel eens problemen opleveren (stoten tegen verhoogde puntcontacten in wissels, en ook niet voldoende de palletjes in schakelrails indrukken).

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo iedereen,

Ik ben weer eens begonnen aan het ombouwen of althans het bekijken hoe ik het ga aanpakken. Ik wil mijn S-bahn stuurstand rijtuig van een sleper voorzien. Dat is gelukt. Ik heb de korte fluister sleper gekocht en die eronder gelijmd. Dat gaat goed. Nu moet ik nog de stroom zo aansluiten dat de front/sluitseinen zo werken dat als de lok duwt de frontverlichting brandt en als de lok trekt de sluitseinen branden. Ik weet alleen niet hoe ik het moet regelen. Hulp is dus gevraagd!!

Jasper
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Functiedecoder er in zetten? Zit er al verlichting (led's of lampjes) in?

Gr, Ben.
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Citaat van: Jasperkc op donderdag 09 augustus 2012, 20:18:05
de front/sluitseinen zo werken dat als de lok duwt de frontverlichting brandt en als de lok trekt de sluitseinen branden.

Dag Jasper,

In ieder geval kan op analoge wisselstroombanen gebruik gemaakt worden van een Uhlenbrock 75 000. Die kost op beurzen meestal ? 19. Hij is eigenlijk bedoeld om - zonder enige wezenlijke verandering aan een oude Märklinloc - een vervanger te zijn voor de oorspronkelijke mechanische rijrichtingschakelaar (met z'n gevreesde "bokkensprong vanwege de verhoogde omschakelingsspanning). Die Uhlenbrock heeft twee extra functies. De ene is dat hij tevens de locverlichting naar gelang de rijrichting omschakelt. Die functie gebruik ik om de front/sluitverlichtingen van de twaalf stuurstandwagens op mijn baan te doen wisselen. Als de decoder in de stuurstandwagen wordt ingebouwd (meestal tegen het dak) en de stuurstandwagen tevens voorzien is van een sleper als ook van een verbinding met de massa via de wielassen en wielen  kan de decoder daarop worden aangesloten waardoor het rijtuig vrijelijk in welke combinatie van trek/duwtreinen dan ook kan worden ingezet.

De Uhlenbrock 75 000 heeft bovendien de eigenschap dat een analoge loc door overspanning toe te voeren verandert in een digitale loc (en omgekeerd) Het kan dus zijn dat deze voor het doel wat jij nastreeft ook bruikbaar is op digitale banen. Maar daar heb ik geen ervaring mee. In totaal heb ik ongeveer 50 van die decoders zonder enig probleem in gebruik

Gegroet,

Rob
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo Allemaal,

Als het mogelijk is dan wil ik voor de sluitseinen duo leds gaan gebruiken. Ik kan dit alles gewoon schakelen via een functie decoder of is dat lastiger.

Jasper
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 11 augustus 2012, 11:30:49
Hallo Allemaal,

Als het mogelijk is dan wil ik voor de sluitseinen duo leds gaan gebruiken.

Dag Jasper,

Dat ligt er maar aan! Als er in het model aparte lampenhouders voor de frontseinen en de sluitseinen aanwezig zijn dan heb je niet zoveel aan duo-LEDS. Dan moet je hoe dan ook aparte witte en rode LEDs inbouwen. Gelukig bestaan er zowel rode-  als (soft-white) witte LEDs met een stiftje van 1,8 mm (die meestal precies de gaten opvullen waar anders lichtgeleiders doorheen lopen). Mijn ervaring is dat het tot nu in alle 15 gevallen steeds gelukt is twee van die  1.8 mm LEDs  vlak boven elkaar door de vlak tegen elkaar aanliggende lampengaten aan de binnenkant van de kop van de locomotief dan wel stuurstandwagen aan te brengen. Soms moeten de lampengaten met een rond vijltje een heel klein beetje groter worden gemaakt.

En als - wat ook veel voorkomt - alleen gaten voor de frontverlichting zijn voorzien maar niet die voor de sluitlichten (die verder wel met een beetje rode verf zijn aangeduid) tja, dan zal je uiterst precies twee extra 2mm ø  gaatjes moeten boren. Om dat exact te doen is overigens geen kattenp....

Duo-LEDS komen uiteraard wel goed van pas als het model geen aparte lampen voor frontlichten en sluitseinen heeft (zoals oudere Duitse e-locs en ook wel Zwitserse- en Franse locs). Wellicht is dit ook het geval bij het model dat jij wilt ombouwen.

Duo-LEDS (rood/soft white) en soft white (mono) LEDS koop ik bij <  www.respotec.de > . Die adverteert er ook wel mee op eBay. Beide soorten LEDS kunnen zonder extra voorweerstand op de in de modelspoorwegbouw gebruikelijke gelijkstroom voltages worden ingebouwd. Uiteraard moet eventuele wisselstroom wél gelijkgericht zijn door een decoder of door diodes.

Gegroet,

Rob

P.S. Voor de goede orde heb ik zojuist de website van Respotec maar even aangeklict en zie dat deze op dit moment "in onderhoud" is. Nou ja, dan zal dus even moeten wachten voordat je je licht kunt opsteken. Opgemerkt zij, dat ik die rode/soft white duo LEDs nog nooit in Nederland te pakken heb kunnen krijgen, zelfs niet in "Houten".

R.
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Zorg wel dat je duoleds met een gezamenlijke anode besteld.
Ik zag ze in de katalogus van de link zelfs met interne voorschakelweerstand.
De aparte Kathodes kun je dan aan de functie uitgangen plaatsen.

Robin
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Hallo Allemaal,

De sleper is geplaatst onder de S-bahn rijtuigen van roco, maar nu zit ik ermee dat ik niet een draadje kan plaatsen. Wie heeft hier ervaring mee of wie heeft de S-bahn rijtuigen van Roco omgebouwd naar wisselstroom digitaal met wisselende front/ sluitseinen en wil dat aan mij uitleggen?

Groet, Jasper
Re: Sleper plaatsen S-bahn van Roco
Misschien een tip, en ik wil niet lullig overkomen, maar is het niet verstandiger eerst te gaan kijken of het allemaal kan en ruimte is en dan een plan maakt voor dat je begint.

Nu doe je iets en kom je tot de ontdekking dat het volgende, in dit geval het draadje aansluiten aan de sleper, niet uitgevoerd kan worden. Je hebt nu de kans dat je de sleper er weer af moet halen, dingen beschadigd daardoor.

Het is allemaal niet zo heel moeilijk, er er kan een hoop, maar het begint met een goede planning.

Ik heb honderden locs en wagons opgebouwd in het verleden, ook van 2 naar 3 rail, maar helaas niet deze S-bahn, zover ik me kan herinneren.

Het is dat je ver bij mij vandaan woont, anders had ik je misschien kunnen hepen.