Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot

Gestart door arjan95 zaterdag 29 oktober 2011, 20:56:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Hallo,

Dit is mijn eerste post. Ik heb al enige tijd een oude Marklin 3027 locomotief staan. Deze heeft het probleem waarbij de relais (rijrichting schakelaar) alleen nog met de hand (hendeltje) kan worden omgezet. De locomotief rijdt wel gewoon in beide richtingen en de Telex koppeling werkt ook.

Ik heb bij deze locomotief voorzichtig de schakelaar "ontleed" en heb gezien dat de spoel van het relais is doorgebrand en dat er dus geen stroom meer op komt te staan. Vandaar dat deze functie dus ook niet meer werkt.

Weet iemand hier het typenummer van dit onderdeel zodat ik een andere kan zoeken, of beter nog zelfs, hoe ik de spoel kan repareren...

Ik heb enige foto's van de locomotief erbij gevoegd. Het is waarschijnlijk een 3e of 4e generatie van de 3027
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Foto 1:
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Rest van de foto's

Meteen een melding: Foto's versturen lukt niet vanuit Internet Explorer 9, heb nu Chrome gebruikt
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
is dit niet een 'standaard'omschakelaartje?

gr
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Ik denk dat je Marklin onderdeel 229700 "Fahrtrichtungsschalter" nodig hebt.
Dit is een omschakelaar voor analoge telexkoppeling.
Kostprijs by M* ? 49,95.
Mvg.
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
bedankt voor de tip. Door op dit artikelnummer te zoeken in het Servicehandboek van Märklin kwam ik op een foto waar deze schakelaar in stond met ook nog twee andere schakelaars: de 213470 en een niet-telex versie. En die onderste, de 213470 zit in mijn locomotief! de 229700 zit in de nieuwere BR 44, de 3047 van Märklin.
Het probleem is, dat als ik 213470 opzoek dat ik op een vensterstrip uitkom. De andere twee schakelaars kan ik wel weer vinden op het internet ... Zou de 229700 het ook in mijn 3027 doen? Hij heeft immers ook 3 aansluitpunten maar is zo te zien iets groter
de betreffende foto zit in de bijlage.
het service handboek komt van http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf (PDF, 14 MB, druk op CTRL + F en dan 229700)
Alvast bedankt.
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Arjan,

Je hebt het standaard plus omkeer relais nodig. De plus staat voor de extra contacten voor de telex koppeling.
Nieuwprijs is mogelijk duurder als een ombouwset, magneet + decoder.
Het zelf opnieuw wikkelen van de spoel is te doen, maar je moet er wel handigheid in hebben.
2de hands is er goed aan te komen, door de hoeveelheid locs welke omgebouwd worden.
Cees
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Citaat van: arjan95 op zaterdag 29 oktober 2011, 23:25:42
met ook nog twee andere schakelaars: de 213470 en een niet-telex versie. En die onderste, de 213470 zit in mijn locomotief! Zou de 229700 het ook in mijn 3027 doen? Hij heeft immers ook 3 aansluitpunten maar is zo te zien iets groter ...
De 213470 is niet meer leverbeer door Marklin Duitsland.  Je kan eventueel informeren bij Keuterman (Tel: 074 - 2664044
E-mail: info@keuterman.nl) of hij deze relais nog in stock heeft. De 229700 zal zeker werken maar of deze zal passen in jouw lok zonder modificatie is een andere vraag. De 229700 is zeker nog leverbaar, prijs ? 49,98 en heeft de volgende afmetingen 42mm, 14mm, 24mm  LxBxH.
Mvg. Jean
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Hallo Arjan ,

Ik denk dat het niet uitmaakt welk relais je gebruikt , het past allemaal.
Jouw 3027 werd inderdaad de 3047 in 1964 als ik me niet vergis.

De stoomlok 3032 - 81 004 en de diesellok 3065 - V60 1009 hebben ook zulke relais.
2e hands liggen deze lok's rond de 40 euro.
Als je uit 1 van deze lok's de telexrelais verwisseld voor een gewoon relais , worden het resp. een 3031 en en 3064. Wel moet je dan ook de telexmagneetspoelen verwijderen.
De 3031 en de 3064 waren gewoon in de handel , maar dan zonder telex.

Opnieuw wikkelen kan ook , de draad is 0,1 mm dik en ongeveer 60 meter! lang.....monnikenwerk.
Als donor kan je elk relais gebruiken die in de elektobranche te krijgen is , dit hoeft niet van marklin te zijn. Als de draaddikte van de spoel maar 0,1 mm is.

Groeten ,

Marcel.


Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Er moeten hier zat van die schakelaars te vinden zijn hoor.
Bij ombouw naar digitaal worden ze immers allemaal verwijderd.
Dus het vinden van zo'n ding mot hier toch geen probleem geven.

Mvg: Alex
Re:Marklin 3027 rijrichtingschakelaar kapot
Hallo Arjan,

Ik heb zat van die dingen liggen zal wel even kijken voor je, of er een juiste tussen zit en stuur ik 'm wel op naar je