Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Probleem met 3653 lok

Gestart door dani zondag 30 oktober 2011, 13:47:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met 3653 lok
Hoi allen,

Ik heb een probleem met mijn 3653 lok die ik onlangs 2dehands kocht.
De verkoper heeft die nog getest waaar ik bij stond op een digitaal stukje spoor met een digitale sturing en dat werkte zo te zien toch.
Nu heb ik 'm es gewoon op analoog en delta getest, en analoog doet hij het wel (weliswaar zonder verlichting) en op delta doe hij helemaal niets, behalve even een halve cm bij het onder spanning zetten van de baan.

Ik heb alle adressen geprobeerd (dipswitches)
Deltapilot    : adres 80      10101010
Delta adr 4 : adres 24       10000010
Delta adr 3 : adres 60       10001000
Delta adr 2 : adres 72       10100000
Delta adr 1 : adres 78       10000000

Het enige wat er gebeuert is als ik na het omschakelen naar een ander adres de baan onder spanning zet, de lok ongeveer een halve centimeter beweegt en dan helemaal NIKS meer.

* De draadjes zijn  allemaal OK
* de sleper is zo goed als nieuw
* de motor is perfect (trommelankermotor)
* de koolborsteltjes zijn nieuw
* De omschakelaar voor onder/boven voeding (sleper of panto's) staat keurig op   "sleper" positie
* op analoog rijd hijt goed en vlot
* andere loks met de Delta adressen rijden goed op zelfde baan


Dus is mijn conclusie bijna simpel : de decoder is naar de filistijnen of is die gewoon zijn programmering kwijt ?

Heeft er iemand een idee hoe ik dit verder kan testen of wat ik kan doen ? Ik heb geen digitale stuureenheid (zoals een 6021 of een MS of zo), althans, nu nog niet.  Ook heb ik geen extra decoder die ik effe kan wisselen, de enige mogelijkheid die ik nog zie is om deze decoder in een andere loc te testen of een decoder uit een andere werkende lok te "lenen", maar dat zou ik liefst vermijden.  Ik zit een beetje met de handen in het haar eigenlijk.  Misschien kan ik wel bij iemand met den digi controller even gaan testen.


HELP


Dani
Re:Probleem met 3653 lok
ow ja, op de decoder zit een IC  (chip) met in het rood bedrukt :  Märklin 50250  (voor zover ik het kan lezen)
Via Google vind ik dat de decoder dus een 6080, 6081 of 6090 zou kunnen zijn, klopt dat ?

En zou ik die eventueel kunnen vervangen door een LokPilot 4 ESU 54610 ?
Dan vermoed ik dat ik wslk toch even "digitaal ga moeten gaan" om die te programmeren ?
Zou een TAMS LD-W-33  of LD-W-32 eventueel een alternatief zijn ?
Re:Probleem met 3653 lok
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Probleem met 3653 lok
Dani,
Deze versie maakt onderscheid in Delta/DIgitaal >< Analoog.
Staat hij op een adres ingesteld dan wil hij niet analoog rijden, rijdt hij analoog dan niet op digitaal.
Cees
Re:Probleem met 3653 lok
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Probleem met 3653 lok
Hoi,

Decoder is niet stuk.

Let even op, dat je de rode draad inderdaad aan de middenpuntcontacten hebt aangesloten.
Dit geeft bij de oudere 6080 decoders de genoemde storing, als de aansluitingen ongemerkt worden verwisseld.
Ik heb toevallig eens exact het zelfde probleem gehad met een 3653. Toen was dat de oorzaak.

Gr. Marcel
Re:Probleem met 3653 lok
@Cees : dat is nou net het tegengestelde van wat ik waarneem:   Hij heeft een adres  (1 van de 5 aangehaalde) toegekend gekregen en rijdt toch vlekkeloos analoog, dat is me dus een raadsel.

@Marcel: dat was het eerste wat ik heb nagekeken, en lijkt op eerste zicht correct zoals nieuw af fabriek.  De rode draad loopt van aan de selectie schakelaar  (hij kan zowel op sleper als op panto rijden namelijk) naar de print en de andere kant van de selector loopt keurig naar de sleper, terwijl er een bruin massadraadje van het chassis via een keurig soldeerlipje ook naar de print toe loopt, dus hij krijgt keurig de 2 draden van de voeding op z'n printje.  Het ziet er mij allemaal nog "fabrieks-nieuw" uit eerlijk gezegd.  Ik zal es gaan snuffelen in de archieven van hoe de bedrading moet lopen bij deze decoder in de lok, en als het inderdaad dit probleem is, dan ben ik gered.  Misschien heeft inderdaad ooit iemand de rode en bruine draad naar de print gewisseld.  Misschien is dat ook de reden dat de verlichting het niet doet.


Bedankt alvast aan jullie beiden voor het mee zoeken naar oplossingen.  Ik ga straks nog met de soldeerbout aan de slag indien nodig en hou jullie op de hoogte.


Ik hou van dit forum !!!!

Dani
Prob met 3653 lok OPGELOST DANKZIJ MARCEL Lok1200
intussen ben ik nog es verder gaan google'en naar foto's van de 6080, 6081, 6090, 6603  decoders waar volgens "het boekje " de 701.13 chip in zit  (de 50250 processor)  en geen enkele van de foto's dik ik vond was gelijk aan het gene in de lok zit.

Op de meeste foto's vind je de dipswitches, de processor en een handjevol componentjes, maar niet zoals op die in mijn 3653.

Wat me wel opvalt is dat de rode en zwarte draad inderdaad op de print arriveren op de ingangspunten van wat mij een  discreet opgebouwde  (met 4 diodes) gelijkrichterbrugje lijkt, dus zou het in principe niet echt kwaad kunnen op ze even om te solderen.  Ik zal 't maar es proberen, op het risito ce decoder op te blazen, maar hij doet het nu toch sowieso al niet op Delta dus er is weinig verlies op te maken.

[En toen ging ik even naar zolder, soldeerde de 2 draadjes om, en zette met een klein bang hartje op het spoor, draaide de knop van de Delta decoder naar stand "4", en "draaide het gas open"]

Zoals Marcel (Lok1200) dus tikte: de rode en bruine draad op het printje even gewisseld...e n WAREMPEL, hij DOET HET PRIMA NU
Hartelijk dank, Marcel, was ik een knappe vrouw , ik kwam U nu meteen 3 hele dikke klapzoenen geven.  Helaas ben ik dat niet, maar een simpele  mid-40'er Belg.. dus ik hou het even op een welgemeende "DANKJEWEL, MARCEL".  En dat rijmt nog ook.





Hier een foto van de decoder :

Re:Probleem met 3653 lok
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Probleem met 3653 lok
Hoi Dani

Graag gedaan, maar ik bedoelde: de rode draad naar je rails moet aan de middenleider zitten, en de bruine aan de massa / spoorstaven. Dat had ik in mijn geval verkeerd gesoldeerd (of gemonteerd) en ik denk dat dit bij jou ook het geval is.

Het lijkt mij sterk dat de decoder verkeerd bedraad is.
Zie voor afbeelding en aansluitingen: http://decoder.x-train.de/index.php?seite=decoder/digi80/6080.php

gr. Marcel
Re:Probleem met 3653 lok
zoals op de foto te zien is, Marce, de bruine draad loopt netjes naar de massa  (dus naar de spoorstaven) terwijl de rode naar de sleper gaat.

Maar idd op het printje gewisseld en hij doet het perfect nu.  Dus op de sleper en massa zaten ze ok, maar op de print dus niet.
Re:Probleem met 3653 lok
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Probleem met 3653 lok
Ja, maar ik denk dat je het nog steeds niet begrijpt.
De fout kan ook zitten, in je bedrading van je Delta kastje naar de rails.
Dus rood op middenleider, en bruin op spoorstaven. Daar lag bij mij het probleem.
Als je nu een oude gelijksoortige digitale lok plaatst, heb je het zelfde probleem.

Op de link naar x-train, kan je exact zien, op welke diode, de bruine en rode draad dient te worden aangesloten.

Gr. Marcel
Re:Probleem met 3653 lok
Haai die Marcel,

inderdaad, dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, en ik begreep wel dat je daar naar verwees.  Maar dat is één van de eerste dingen die ik heb gecontroleerd.  Bruin op rails (O) , rood op middenleider (B) en van delta naar trafo dan geel op geel, rood op (B) en bruin op (O) eveneens.

De link is in elk geval een "favorietje" bij mij in mijn browser nu, hoor !

Dankjewel

Dani