Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Arthurstadt - Zwitserse Fantasie

Gestart door SBB-Fan zaterdag 29 oktober 2011, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Arthurstadt
Naamsverandering van dit draadje!  Mijn modelbaan in opbouw wordt omgedoopt tot Arthurstadt, de mooiste stad van Zwitserland en genoemd naar onze flinke zoon Arthur, geboren op 25 februari 2013  :).
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Ondertussen weeral een jaartje ouder geworden  :? ... maar dat heeft ook zo zijn voordelen ...

Weeral een mooi cadeau gekregen van mijn fantastische vrienden: Vijf zeer mooie Rola-wagens voor het transport van vrachtwagens doorheen zwitserland!  Echt weer prachtmateriaal!  Bedankt aan de gulle gevers!

Van moeder de vrouw nog een hele collectie landschapsmateriaal (bomen, bloemen, grassen, ...) gekregen alsook de mooie Peugeot 404 en Porsche 911 op de autotransporter.

De Peugeot 504 was een leuk cadeautje dat ik alweer een jaar geleden voor m'n verjaardag kreeg .... time flies ...
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2008

offline
Re: Arthurstadt
Zo te zien heb je een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer  goede verjaardag gehad,
Mooie kado s zo te zien. :P :P
Veel plezier er mee.

mvg Tony
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Vandaag eindelijk nog eens een beetje kunnen verderbouwen aan 'Arthurstadt'  :).
Het volgende deeltje landschap rond de boerderij kreeg hierbij wat meer vorm, en her en der heb ik nog enkele details toegevoegd zoals o.a. de steeds overvloedig aanwezige 'Schweizer Fahne' en uiteraard ook de typische gele wegwijzers voor de wandelaars.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Nog een klein maar fijn detail toegevoegd:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
5 jaar geleden alweer in Zwitserland ...
Re: Arthurstadt
Tamara
gast

Re: Arthurstadt
Ziet er allemaal goed uit.
Re: Arthurstadt
Aliebengalie
gast

Re: Arthurstadt
Schitterende foto's gemaakt van je mooie baan.

Vooral dat huisje met het vlaggetje ervoor doet het helemaal bij mij.
Dit was mij me eerste huisje , 45 jaar geleden ongeveer vermoed ik.
Dat huisje heeft als enigste huisje meer dan 1 jaar tot de volgende verjaardag alleen moeten staan.... :D :thumbup:

Schitterend.

Mvg: Alex
Re: Arthurstadt
gjvdz
gast

Re: Arthurstadt
Van welk merk is het tweede huisje met de zwitserse vlag? mooie foto's trouwens!
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Arthurstadt
Tweede huisje is een station van Faller. Klikje.

Gr.  Charlie
Re: Arthurstadt
hajoscho
gast

Re: Arthurstadt
Hallo SBB Fan,

ich habe den Bau deiner Anlage schon länger beobachtet. Eine sehr schöne Anlage und alles sehr sauber gebaut. Weiter so!

Schöne Grüße

Hans     :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Hallo Hans,

Ich habe deine Anlage auch mahl angesehen und es froht mich das es nog andere Leute gibt die eine ziemlich grosse Anlage auch nog Analog steuern.

Die ganze Anlage seht top aus und die 'Stellpult' ist einfach professional ausgeführt!  Damit muss ich später nog anfangen ...

Viel Spas mit unsere wunderschöne Hobby!

Fred


Ich spreche nur ein wenig Deutsch aber werde es nog lernen ;-)!
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Vorige zondag eindelijk nog eens wat kunnen verder werken aan het landschappelijk gedeelte van de baan.  Foto's volgen later!

Maar nu ... het volgende is het uitleggen van het volgende stukje rails richting station.  Hierbij horen uiteraard de nodige seinen en voorseinen.  Aangezien ik analoog werk (te veel oude locs en te hoge kostprijs van digitalisering) wordt dat dus de nodige railsecties isoleren om stopsecties te creëren voor een rood sein.  Ik ga uit van een volledig automatisch bloksysteem op de 'open baan-gedeeltes'  Het dilemma daarbij is: gaan we gewoon zorgen dat de treinen stoppen bij een rood sein of gaan we er ook voor zorgen dat ze mooi waarheidsgetrouw vertragen voor een rood sein?  Heeft er hier iemand ervaring mee en zoja is dat een beetje eenvoudig te realiseren?  En dan nog ... werkt het echt goed zo van die 'afremzone's'?  Ik hou niet van locs die stoppen op 50 cm voor het sein ...  En wat met het optrekken wanneer een sein weer groen wordt?
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Ondertussen nog een klein beetje voortgewerkt aan de baan ... maar ook een weekje naar zwitserland geweest en daar horen natuurlijk enkele foto's bij!

Eerst de Furka-bergstrecke (museumspoorlijn over het oude bergtraject op de Furkapas)
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Gotthard-südrampe, het Pianotondoviadukt .
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt
Mooie foto's. :thumbup:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Albuhlaspoorlijn tussen Preda en Bergün (RHB)
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2008

offline
Re: Arthurstadt
Top foto s in een woord. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Arthurstadt
mjv_train
gast

Re: Arthurstadt
Zeer fraaie foto's die je daar geplaatst hebt, vooral waar de drie niveaus te zien zijn

groeten
Marcel
mjv_train
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En nu terug naar de modelwereld ...

Nog een klein beetje verdergewerkt zoals gezegd ...
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
en de laatste ...
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Samen met zoonlief nog wat uurtjes op zolder kunnen doorbrengen de laatste maand ... ziehier de vorderingen dus!
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
... en de volgende ...

Het stukje 'gerooid bos' kreeg een beter passende ondergrond van verhakseld hout.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Volgende tussentijds updatetje:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Vrouwlief vond dat er veel te weinig dieren op de baan te zien waren en heeft dus een gepast cadeautje voor mijn verjaardag gekocht :-) ... aangevuld met de bouwdoos van de Bietschtalbrücke die later gebouwd zal worden :-)!
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Na een zwaar ongeval, (een SBB CE 6/8 III die 'uit de baan' gevallen is), gelukkig zonder veel schade (enkel een losgesprongen koppeling en dakleidingen) toch maar beslist om overal valbeveiliging te voorzien.  Een hele klus maar zeker 'zijn geld' waard ...

Verder ook nog een 'valbeveiliging' voorzien voor de spoorwegarbeiders voorzien.
Re: Arthurstadt
joewy71
gast

Re: Arthurstadt
dat ziet er goed uit.  :thumbup:
vraagje. wat is de tussen  rails en bovenleiding (doorrijhoogte)?

gr. johan
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Heb even gemeten: de hoogte tussen de bovenkant van de railstaaf en de rijdraad is overal ongeveer 7 cm.  Bij de tunnelingangen en onder de bruggen is dit +/- 6 cm.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Arthurstadt
Dat is een mooie modelbaan. Complimenten!
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Bedankt  :)!
Re: Arthurstadt
joewy71
gast

Re: Arthurstadt
hoi bedankt voor je info.
maar als jij +/- 6 cm tussen je rail en bovenleiding heb zitten, het jij dan geen problemen met je vrachtwagens, of staan die rolawagons op kleine wielen, of je vrachtwagen van kleine schaal.
Want als ik bij vrachtwagen op een plate kar plaats zit ik op 7,5 cm van boven kant rail/cabine.
gr. johan
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Die Rola-wagens hebben inderdaad heel kleine wielen.  Ik schat zo'n 5 mm aan diameter.  Daardoor komt het dak van een vrachtwagen (in correcte HO-schaal) eigenlijk maar +/- 5 mm boven het dak van een standaardrijtuig uit.

Op deze foto's kan je het eigenlijk een beetje zien:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
De wagens zijn zo laag dat er een speciale koppeling nodig is om ze te koppelen met een rijtuig of locomotief.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En nog een leuk verjaardagsgeschenkje van een goeie vriend  :):  Van Gend & Loos Daf-trekker met oplegger, perfecte tijdvak voor mijn baan.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Lange tijd niets meer gepost, maar dat wil niet zeggen dat er niets gebeurd is!

Ondertussen een nieuwe, leuke winkel ontdekt in Laarne.  Bij een eerste bezoekje enkele mooie nieuwigheden aangeschaft:

- Twee extra CIWL-slaaprijtuigen, de nachttrein Rome-Basel-Keulen is daarmee ook compleet:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En vooral: deze mooie AE 6/6 met daarbij twee SBB- en twee NMBS-Eurofima-rijtuigen.  De EC Vauban Brussel-Brig kan ook vertrekken  ;).
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En er werd natuurlijk ook aan de baan gewerkt.  De rotswand achter het stationsgebouw, met aan twee zijden tunnelingangen, werd helemaal opgebouwd.  Verder werd ook de straat achter het station helemaal aangelegd.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En nog enkele ...
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Twee overzichtsfoto's 'bij maanlicht' van het gedeelte dat tot nu toe afgewerkt is.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
En strategisch geplaatst, recht tegenover de uitgang van het station, het beste ijskraam van Zwitserland ;-)!
Re: Arthurstadt
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Arthurstadt
Hoi.
Erg leuk om te zien dat de bouw van je mooie baan gewoon doorgaat! :thumbup:
De aanwinsten zijn prachtig en de dieren (dankzij je vrouw! :-*) doen het uitstekend.

Veel plezier en succes met de baanbouw.
(al begonnen met de fraaie maar lastige Bietschtalbrücke?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Aan de Bietschtalbrücke nog niet begonnen.  Af en toe kriebelt hel wel om deze toch wel bijzondere constructie in elkaar te zetten, maar aangezien ik de directe omgeving hiervan op de baan nog niet opgebouwd heb wacht ik hiermee liever nog even.  Het ding is nogal groot en onhandig (én snel beschadigd) om 'zomaar' even ergens neer te zetten op zolder.  Er loopt daar geregeld trouwens ook nog een grijpgraag 20-maanden (b)engeltje rond ;-).
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Arthurstadt
Mooi, man. Daar steek iets uit op.
Weet ik meteen waar die Bietschtal brug heen is gegaan, Albert-Jan.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Ondertussen nog wat verder gewerkt:

- De wisselstraat aan één zijde van het station ligt er helemaal.
- Het perron en de goederenloods krijgen stilaan vorm.
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
... en nog een paar ....
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Arthurstadt
Mooie sfeervolle foto's. :thumbup: :thumbup:
Re: Arthurstadt
Jorg
gast

Re: Arthurstadt
Dank voor de plaatjes. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2007

offline
Re: Arthurstadt
Koninklijke  Arthurstadt. :thumbup:

Je hebt er weer een volger bij
Re: Arthurstadt
Lid sinds: 2011

offline
Re: Arthurstadt
Dank voor de leuke reacties!

Krijg weeral zin om verder te bouwen!
Re: Arthurstadt
Gino
gast

Re: Arthurstadt
Zie uw draadje voor het eerst.
Dit is echt een mooie baan aan het worden.
Met plezier gekeken en kom zeker weer terug kijken