Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Arthurstadt - Zwitserse Fantasie

Gestart door SBB-Fan zaterdag 29 oktober 2011, 20:07:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
De eenvoudigste oplossingen zijn niet zelden de beste  ;)

Heel simpel en 't werkt heel goed ...
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2008

offline
Re:Klein Zwitserland
Prachtige baan zeg en alles ziet er zo netjes en strak uit.
En je hebt een zeer mooie ruimte
Tony
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
De laatste 'onzichtbare' rails zijn gelegd ... vanaf nu worden het dus K-rails!  Trouwens ... wie er een interessante tip heeft waar ze voor een redelijke prijs te kopen (eventueel tweedehands): laat maar horen want ik heb nog heel wat nodig!

Op het einde van dit stuk klimovaal zal er dus ergens een tunnelportaal moeten komen waaruit alle treinen zullen 'opdoemen'  :)
Re:Klein Zwitserland
oetbeem
gast

Re:Klein Zwitserland
mm mooie ruimte heb je kan niet wachten op de volgende update

helaas weet ik geen goede k rail verkoper hier in de buurt misschien kun je beter naar een beurs gaan
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2008

offline
Re:Klein Zwitserland
In het kort weer even:
K-rails koop je (net als andere rails) bij de goedkoopste dealer, zeker als het veel is.
Ik kreeg b.v. ruim 32% korting op spiksplinter-nieuwe rails en dat was bij een MHI-dealer.

Ga je dus voor 2e-hands dan moet de prijs daar nog onder zitten, anders ben je gek.......

Je mag ook weten welke dealer dat was: LaCasa (www.lacasa-net.de)
Maar je moet natuurlijk wel zelf opletten of ze daar nog steeds zo goedkoop zijn......

In NL zou je c-rail-maikel kunnen vragen, ik heb vernomen dat die ook goedkoop is.
Dit is geen M*-dealer trouwens.

In Belgie zou ik het niet weten.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2008

offline
Re:Klein Zwitserland
Je hebt ook een mooie vitrine met leuk e treinen zie ik.

Tony
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Bedankt voor de tip aangaande de rails en de dealer!

En ... moest er iemand nog interesse kunnen hebben in zo'n vitrinekastje: ik heb er wel nog twee of drie gelijkaardige staan.  Alleen wat groter (8 of 9 ipv 4 'rails') .... 
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Weer enkel uurtjes aan de baan gewerkt:  De eerste 'bergen' zijn in aanbouw.  Gezaagd/gesneden uit gipskartonplaten (gyproc).  Overschotten van de wanden en het dak van de zolderruimte  :).  Goedkoop en heel gemakkelijk te bewerken.
Re:Klein Zwitserland
oetbeem
gast

Re:Klein Zwitserland
hallo

ziet er goed uit alleen snap ik nog niet helemaal wat je met je baan doet heb je nou 1 rondje dubbelspoor boven?
of komen er nog rangeersporen bij?
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2008

offline
Re:Klein Zwitserland
Dat lijken me mooie bergen te worden.

Tony
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Je zou dit baanplan idd kunnen bekijken als een 'rondje dubbelspoor', al zal dit rondje dan wel op ongeveer 3 verschillende niveau's komen te liggen.

Verder komen er waarschijnlijk nog wel enkele zij- of rangeersporen bij.  Misschien iets als een 'museumlijntje' ... waar moet ik anders met de stoomlocs blijven ....

Eventueel ook nog één of twee opstelsporen in de buurt van het station als daar ruimte voor is.  Maar ik wil niet dezelfde fout maken als met m'n vorige baan en al te veel sporen op een te kleine opervlakte wringen.

De draaischijf en locloods ... daar ben ik nog niet aan uit of ik die wel ga plaatsen.  Maar ja, ze liggen hier wel in de kast ....
Re:Klein Zwitserland
oetbeem
gast

Re:Klein Zwitserland
mm ik zou ergens aan het eind van de baan de loods met draaischijf doen en daar een klein museum lijntje van maken die met speciale dagen in werking word gesteld
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Een updatetje om achteraf nog te weten waar al die vrije tijd ingekropen is ....

Het 'landschapsgeraamte' krijgt langzaam maar zeker vorm 

De draaischijf met locloods die eerste gepland werd op deze plaats werd opgeofferd voor meer landschappelijke elementen.  Het geheel in deze hoek zou anders 'te druk' worden en dat komt de algemene indruk meestal niet ten goede.  Less is more ....

Misschien winden we in een later stadium nog wel een plaatsje voor het 'museumgedeelte'.
Re:Klein Zwitserland
mark99
gast

Re:Klein Zwitserland
Zier er heel mooi uit :thumbup:
Gr mark
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re:Klein Zwitserland
Nog enkele uurtjes meten en snijden/zagen ... er begint vorm in te komen  :)
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re:Klein Zwitserland
Zo dat begin ziet er goed uit, ook al mooie hoogte verschillen.
Ik ben zelf ook een groot Zwitserland fan, ik rij met Bls ,Sbb
en Sbb Brunigbahn Materieel ( zie draadje Langsee)
Ik ga je in de gaten houden. Veel plezier bij de verdere bouw.

Grt Johan
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2010

offline
Re:Klein Zwitserland
Je maakt mooie vorderingen :).

Misschien wel handig om bij je spiraal een verhoogde rand te monteren. Voor het geval dat je loks ontsporen dan vallen ze niet direct naar beneden. Scheelt weer onnodige schade aan je rijdend materieel ;).

Zou zonde zijn.
Re:Klein Zwitserland
Lid sinds: 2007

offline
Re:Klein Zwitserland
Dat ziet er mooi uit :thumbup:

Ik ben wel benieuwd hoe je gaas of id gaat bevestigen aan de gipsplaten.....

Groetjes, John
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Tijdje ertussenuit geweest wat treinen betreft ... maar ondertussen weer terug aan de slag!

Eerst een foto van mijn laatste aanwinst, gekregen van mijn fantastische vrienden ter ere van mijn 38ste verjaardag!
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
En vandaag de eerste testen gedaan voor het ballast onder de k-rails .... morgen zullen we zien of het resultaat op iets trekt na uitdrogen van de lijm ....
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Na veel testen met contact-/ en schakelrails toch maar beslist om het schakelen van wissels en relais in het schaduwstation via de pantografen van de locs te laten verlopen wegens 'betrouwbaarder'.  Vermits ik toch bijna 90 % electrisch rijdt geen probleem, die ene stoomloc die af en toe met een museumtrein passeert zullen we dan maar 'manueel sturen'.

Na het plaatsen van de 'bovenleidingsschakelaars' vele uren 'test' gereden en tot grote voldoening lijkt alles nu perfect te werken :-).
Re: Klein Zwitserland
Slim bedacht  :thumbup:

Je kan altijd achter die stoomlok of diesellok een wagon met een pantograaf hangen...


groeten Dylan
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Vorig weekend nog eens wat tijd gehad om een beetje aan de baan verder te werken en het eerste stukje 'ruwbouwlandschap' (met als basis gipskartonplaten, vliegengaas en oude kranten) begint stilaan vorm te krijgen.

We zijn ondertussen ook op de 'bovenbaan' aangekomen en dus overgeschakeld op k-rails waarvan het eerste stukje ook al geballast is.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
En ten slotte de burchtruine ...
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Klein Zwitserland
Een mooi begin van het landschap. Dat glooiende terrein rondom die boerderijen is erg treffend. Er komt geen gips of iets dergelijks op het papier maché? 
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Voorlopig op deze delen geen gips, ga dit enkel doen voor de steilere en dus meer rotsachtige stukken.

Vandaag trouwens de hoek rond de boerderij een beetje 'kleur' gegeven.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Achtergrondje geplaatst  :)
Re: Klein Zwitserland
Michael
gast

Re: Klein Zwitserland
Dat begint een serieuze berg te worden, sluit ook erg mooi aan bij de achtergrond. ben benieuwd hoe dit verder gaat

vr gr Michael
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Klein Zwitserland
het begin is er van de afwerking en ziet er leuk uit.  :thumbup:
ik kan je wel een kleine tip geven. lang gras wat statisch omhoog is gezet ziet realistischer uit. ;)
is maar een tip.

gr john
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Bedankt voor de tip.  Moet eens langs de modelbouwwinkel voor een paar 'soorten' gras en dan proberen maar ...
Wil in elk geval gebruik maken van enkele verschillende kleuren en texturen zodat het geen 'eenheidsworst' wordt.

Misschien ook hier en daar een stukje 'braakland' ertussen zat ik zo te denken.  Maar hoe dat uit te voeren moet ik nog eens bekijken.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
De weides beginnen stilaan kleur te krijgen  :)
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Klein Zwitserland
Hallo,

Mooie overgang van achterwand naar jouw weide  :)
Zou je eens een foto willen maken zonder flitser,
dan komt alles vaak wat beter uit op de foto.

Gr Einte
Re: Klein Zwitserland
Alpen Bassie
gast

Re: Klein Zwitserland
mooie achter grond ik zal alleen de wat donkere bomen gebruiken deze vind ik net te licht zie de bomen op de achtergrond.

groetjes bas
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Het landschap krijgt stilaan meer kleur en vorm.

Zal één van volgende dagen eens een paar foto's zonder flits nemen zoals gevraagd.  Als ik aan de baan werk (meestal 's avonds) is het daar te donker voor in die hoek van de zolder.

De vouwen in de achtergrond zullen dan ook minder hard opvallen want je ziet ze eigenlijk veel harder op de foto's met flits dan in werkelijkheid  :).
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Vraag me wel nog af of ik tegen de muur rechts van de ruïne nog één of andere achtergrond zou plaatsen of niet?  En zoja wat soort foto dan?  Dacht misschien aan een foto van een dicht bosgebied ... maar dan alsof je er redelijk dicht bij staat dan, geen vergezicht dus.

Wie heeft er tips?
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Klein Zwitserland
ik denk dat dat niet zo mooi over gaat lopen met zo'n bos.

maar je weide ziet er nu stukken beter uit.

gr john
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Na een aantal weekends 'inactief' aan de baan dit weekend nog eens wat tijd gehad om een beetje verder te werken.

- De pantograafvangers zijn geplaatst aan de inrit van de tunnel richting schaduwstation.
- 'Treinspottershutje geplaatst, met zicht op de tunnelmond.  Op dit terrasje zou ik zelf kunnen genieten van een frisse pint en al het mooie rollende materieel wat er passeert ;).
- Een deel van het landschap werd verder 'dichtgelegd', voor het eerst nu met gips ipv papier-maché.
Re: Klein Zwitserland
mark99
gast

Re: Klein Zwitserland
HeeL mooi,
Maar kan u er nog wel bij als er in de berg een trein ontspoort,
Gr mark
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Zeer zeker!  Alle 'ondergrondse' sporen zijn bereikbaar via de onderzijde van de baan.  Vandaar de hele opzet vanuit een 'open frame' constructie.  Alles blijft hierdoor langs onder bereikbaar.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Ondertussen nog wat kunnen verder werken aan de baan en vorig weekend een leuke 'erfenis' van mijn schoonvader en zijn broer in ontvangst mogen nemen  :).

Mijn schoonpa heeft dan ook alvast een mooie plaats op de baan gekregen, samen met zijn hond OXO, die echter wel een beetje gegroeid is de laatste weken  ;).

Beelden zeggen meer dan woorden dus hierbij enkele nieuwe foto's.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Mijn partner Maud vond een weide zonder dieren niet kunnen ... en 't is inderdaad veel mooier met!
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
De mooie RE 4/4 IV die ik in april van m'n fantastische vrienden cadeau kreeg :)
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Two beauties from 1956 ... een RET-800 (SBB RE 4/4 I) en een SET-800 (DB E44)
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
En ten slotte nogmaals met dank aan de schoonfamilie: De SET-800 met bijhorend DSG-restaurantrijtuig en bagagerijtuig, allemaal bouwjaren +/- 1955 !
Re: Klein Zwitserland
 8o 8o Wow dat ziet er zeer goed uit. :thumbup:

Mooie modellen die oudjes.

Keep up the gooed work!
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
Prachtig! Zeker dat shot van die Krokodil komende uit de tunnel maar ook de oudjes mogen er nog zijn.  :thumbup:
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
't is alweer twee maanden geleden dus ... tijd voor een tussentijdse update.

Ondertussen vooral veel aan de electrische kant van de baan gewerkt, dus eigenlijk meer onder de baan gelegen maar toch ook nog een beetje verder aan het landschap gewerkt.

De volgende tunnelingang is voor een groot gedeelte klaar, de rails in de tunnel zijn gelegd en geballast, de aanzet voor de bovenleiding en alweer een voorsein zijn geplaatst.

Het aansluitende landschapsgedeelte staat voor 75% in het gips en er zijn weer twee kleine gebouwtjes neergezet.

Verder ook een 'steunmuur' neergezet.
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

offline
Re: Klein Zwitserland
nog een foto
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Klein Zwitserland
begint er steeds leuker uit zien je baan.
kun je misschien eens een filmpje maken?

gr john
Re: Klein Zwitserland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Klein Zwitserland
Citaat van: SBB-Fan op woensdag 03 oktober 2012, 21:04:53
Achtergrondje geplaatst  :)
Hoe voorkom je dat het achtergrondje gaat blazen?